Fed St Micronesia

FEDERATED STATES OF MICRONESIA 2025

  1. VOORBEREIDING

1. Planning

Als landenverzamelaar wil ik mijn zeven laatste onafhankelijke landen in Oceanië bereizen, nl. Tonga, Samoa, Nauru, Kiribati, Marshall, FSM en Palau. Nadien staan er nog drie UN landen op mijn wenslijst.

Op 7/1/2025 vertrek ik om 10 uur met Etihad van Brussel naar Singapore (530 € enkele vlucht) met een tussenstop in Abu Dhabi. Ik kom er aan met een half uur vertraging en alhoewel ik in transit ben moet ik door de scanner. Deze luchthaven is immens groot en er is de laatste jaren veel bijgebouwd. Uiteindelijk kan ik om 22 uur doorvliegen naar Singapore. Ik rust uit om mijn jetlag te verwerken en op 9/1/25 om 20.30 vlieg ik door naar Fiji met een stop in Sydney. Deze enkele vlucht kost een stevige 1.090 € en duurt acht uren maar door vertraging op deze Qantas vlucht mis ik mijn aansluiting en moet zeven uren extra wachten zonder compensatie in de wanordelijke luchthaven van Sydney; ik moest als senior op de harde grond slapen. Mijn herboekte vlucht met Fiji Airways zou om 14 uur vertrekken maar het werd uiteindelijk 15.20 uur. Bij aankomst in Nadi bleek mijn bagage zoek te zijn. Uitgeput kwam ik aan bij mijn guesthouse in Fiji.

Ik had van thuis uit online mijn return tickets besteld bij Fiji Airways voor Tonga (11-16/01/2025 – 675 $) en voor Samoa (17-24/01/2025 – 519 €).

Ik had eveneens online vijf vluchten besteld bij www.airnauru.com en niettegenstaande negatieve commentaren verliepen al deze vluchten uitstekend. Ik ben in lijn gevlogen met Airnauru van Fiji naar Nauru, vervolgens naar Kiribati, dan naar Marshall Islands, verder naar FSM (Federated States of Micronesia) en Palau. Dit ticket van vijf vluchten kostte mij 2.773 AUD of 1.534 €.

Op 28/2 vlieg ik met United van Palau naar Manila waar ik twee nachten verblijf en uitrust voor mijn lange vlucht terug, kost 451 €. Op 2/3/25 vlieg ik met Etihad via Abu Dhabi naar Brussel. De vlucht van Manila naar Abu Dhabi duurt 9.45 uur en vervolgens naar Brussel duurt het zeven uren, kost 636 €.

 

2. Visum

Alle inwoners van de EU krijgen een entry permit voor 30 dagen bij aankomst. Tijdens mijn vlucht met www.airnauru.com van Marshall naar FSM kreeg ik een infofiche die ik kon invullen en presenteren aan Immigratie in Koror waar ik zonder problemen vlot mijn stempel kreeg. Dit is de website van Immigratie https://visit-micronesia.fm/regulations Men moet ook een ticket kunnen tonen dat men tijdig het land zal verlaten. FSM heeft geen ambassade of consulaat in Brussel zelfs geen EU vetegenwoordiging.

 

3. Geldzaken

Op de FSM eilanden wordt alles met USD betaald. Het is aangeraden om cash USD mee te nemen. Reken er niet op dat je met je kredietkaart kunt betalen op de buiteneilanden.

Cash and Visa ATM Card

Though credit cards have gained a foot-hold with most local hotels, the major stores

(Ace CommercialAce HardwareAce Office SupplyA-One Supermart, Blue Nile, INS and Palm Terrace)

and some restaurants, everywhere else cash reigns supreme. Personal checks are rarely accepted.

  Bank of Guam operates three ATMs in Kolonia that will work (theoretically) with any card inscribed

with the Visa logo; two are at the bank branch east of town just past the American Embassy. 

and the other is at FSMTC HQBank of FSM also has an ATM located right outside of the bank.

De weinige ATM machines zijn soms leeg of hebben geen stroomtoevoer.

 

4. Vluchten

Op 14/02/2025 neem ik om 10.20 uur mijn vierde vlucht van een reeks van vijf vluchten met www.nauruair.com. Ik vertrek met vlucht ON 041 die vertrok uit Brisbane met een stop in Fiji, Nauru, Kiribati en Marshall en verder naar FSM. De vlucht duurt twee uren en om 11.30 uur landt het vliegtuig op Pohnpei Int. Airport, F.S.M. Bij Immigratie gaat het vlot. Ik krijg al vlug een stempel in mijn paspoort voor 30 dagen. Hier volgt een overzicht hoe men in Pohnpei en andere bestemmingen in Micronesië terecht komt: www.micronesiatour.com/getting-here

5. Informatie

FSM is samengesteld door vier staten, Pohnpei, Chuuk, Kosrae en Yap. Het heeft een landoppervlakte van 702 km2 en heeft 607 eilanden en kleine atollen. Er leven ongeveer 116.000 inwoners. De hoofdstad is het bijna onbewoond Palikir en de officiële taal is het Engels.

Het land heeft een rijke geschiedenis en is bekend om zijn unieke cultuur. De economie is gebaseerd op toerisme en visserij. De helft van de bevolking is katholiek, de andere helft protestant. Het heeft een vrije associatie met USA waar het nauwe banden mee heeft.

Pohnpei en Kosrae zijn vulkanisch en bergachtig en het regent er heel veel waardoor het tropisch warm en vochtig binnenland weelderig groen is. Op Pohnpei zijn er enkele kleine watervallen te bezichtigen. Er leven grote vleermuizen maar geen slangen op de eilanden.

In 1521 zeilde Magelaan tussen de eilanden die nadien door andere schepen op zoek naar de specerij-eilanden en walvisvaarders werden bezocht. In 1899 kocht Duitsand FSM van de Spanjaarden om er vervolgens cocospalmen aan te planten. Toen WOI begon zijn de Duitsers gevlucht en kwamen de Japanners aan bod. In 1944 konden de Amerikanen de Japanners verslaan en zij namen het bestuur over. Aanvankelijk werd FSM door de Amerikanen bestuurd en nadien kregen ze een UN mandaat dat pas in 1990 werd opgeheven. In 1989 werd een compleet nieuwe moderne onrealistische hoofdstad midden de jungle gebouwd die vervangen werd voor Koror.

 

www.visit-micronesia.fm : nationale toeristische dienst

www.pohnpei-adventure.com : heel informatieve site, hebben ook goede folders

www.pohnpei-adventure.com/hotels : men kan rechtstreeks reserveren

www.micronesiatour.com Info over gans Micronesië

www.taste2travel.com/postcard-pohnpei : een goed verslag van Darren

www.taste2travel.com/postcard-chuuk : goede info van Darren

www.taste2travel.com/postcard-kosrae : prachtig verslag van Darren

www.visityap.com : veel info over Yap State

www.visit-chuuk.com : veel info over Chuuk State

www.visitkosrae.com : goede info over Kosrae State

www.visitpohnpei.travel : goede info over Pohnpei Sate

www.tripreport.com/countries/micronesia/travel

www.globespots.com/country/marshall-islands reisrapport uit 2019

Travel agents

www.visitpohnpei.travel/tour-operators : verscheidene tour operators in Pohnpei

www.pohnpeitraveltours.com : kan men boeken bij Yvonnes Hotel

Car rental

Er zijn talrijke autoverhuurbedrijven op Pohnpei, vraag het aan uw hotel.

 

B. REISVERSLAG

Vrijdag – 14/02/2025

Reisweg : Marshall > Pohnpei (FSM)

Bij Immigratie krijg ik vlot mijn stempel IN. Er was nog een koppel dat naar Yvonnes’s ging en ieder gaf 2 $ voor de taxi, een vaste prijs op Pohnpei. Hier geen extravagante taxiprijzen vanaf de luchthaven. Jason bij de receptie is vriendelijk en ik krijg een propere kamer met eigen badkamer. Het viel hier goed mee en er zijn nog andere reizigers want het is een goede accomodatie. Er is geen wifi in de kamer, wel bij de receptie.

Daarna heb ik te voet de omgeving verkend. Op de toeristische dienst zijn weinig folders beschikbaar maar ik krijg gratis enkele zichtkaarten. Buiten staat een afstandsbord: Parijs is 8.330 km ver en er staat een Japanese tank uit WWII. Op het postkantoor kosten 3 zichtkaarten 2 $ en er is een philatelistische dienst. In de hoofdstraat bevindt zich het UN gebouw met gezamelijke diensten van verscheidene regionale landen. In een souvenirwinkel kocht ik een grote geplastificeerde kaart van het eiland Pohnpei, een zichtkaart kost 2 $ per stuk. Ik kwam in gesprek met de echtgenote van een dominee die mij veel info gaf over het eiland en wat ik kon bezoeken. Ze had interesse om Nauru te bezoeken en ik gaf haar op mijn beurt informatie.

Voor mijn avondmaal wandel ik naar het Mangrove Bay Restaurant waar het zeer druk is met expats op vrijdagavond : www.mangrovebaypohnpei.com Natuurlijk is het druk, het is valentijnsdag. Er zitten vriendengroepen en ik ben alleen en het personeel negeert mij om een bestelling op te nemen. Er is wifi en ik heb een prachtig zicht op de Sokeh berg. Na een uur krijg ik eindelijk mijn maaltijd dat niet lekker was. Hier volgt een lijst van de eetgelegenheden in Pohnpei www.pohnpei-adventure.com/eating-drinking

Ik boekte via Airbnb een kamer voor een week en betaalde er 465 € voor. Het is centraal gelegen en is een goede plaats om andere reizigers te ontmoeten. Het is proper en ik was er tevreden over. Men kan er dagtours boeken, auto huren, luchthaven vervoer regelen en informatie krijgen.

Yvonne’s Hotel, reservations@yvonneshotel.com +691 320 1248/5130 www.yvonneshotel.com

 

 

Zaterdag – 15/02/2025

Van het Australisch koppel met wie ik de kosten van een dagtoer zou delen kreeg ik geen bericht. Ik zat alleen bij de receptie en Jason was er niet. Ik maakte kennis met de Duitse Frank en de Zwtserse Marcus en samen gingen we ontbijten bij OWP iets verderop. We hebben veel gepraat over reizen. Ik vertel Frank dat er een Duitse kerk uit hun koloniale tijd is en een Duits kerkhof. Dus lopen we er samen heen. We lopen langs een gebouw Kolonia-China Friendship Center en dan voorbij het Big Bite restaurant in een koloniaal gebouw. De witte sobere Kepinle kerk ligt landelijk in een groen decor. Achter de kerk bevindt zich het Duits kerkhof waar slechts 12 graven liggen https://hpo.pohnpeistate.gov.fm/pohnpeian-sites/ Bij de Kepinle kerk staat een villa in een prachtige tuin met tropische bloemen. We genieten van een prachtig uitzicht op de Sokeh berg vanaf een prieeltje bij Sea Breeze Hotel. We wandelen terug naar ons hotel want Frank moest naar de luchthaven.

Na de middag loop ik met Marcus naar de oude Duitse Klokketoren; deze katholieke kerk werd in 1909 gebouwd door de Kapucijnen en werd in wereldoorlog II vernield. Het is wel een imposante fotogenieke toren. Er naast bezoeken we de sobere kerk van Our Lady of Mercy. De Spaanse Muur uit de koloniale periode voor de Duitsers is goed hersteld, er naast ligt een baseball sportterrein. Daarna nemen we een taxi naar de roestige Japanse tanks, die met 20 in een rij staan in een bos, toch iets bijzonders : https://marshall.csu.edu.au/Marshalls/html/PNI_Tanks/PNI-tankfarm.html

We hadden dan nog een lekker en overvloedig avondmaal bij Cliff Rainbow Restaurant www.cliffrainbow.com We kregen vooraf een gratis soepje en tapwater. Voor een tonijnsteak, pureeaardappelen en groenten betaalde ik 11.50$.

Daarna zijn we naar de A-One Mart gegaan om er goedkoop onze voorraad drank te kopen: 4 cola en 6 Red Horse bier van 8° alles aan 1 $/blikje. Het Red Horse bier is lekker en ik genoot er van op mijn kamer waar een koelkast staat. Een fles Belgisch Stella kost 2.50 en in Cliff 4 $.

 

 

Zondag – 16/2/2025

Ik werd wakker om 6.30 uur en om zeven uur was de taxi er al waarmee Marcus was afgesproken. Marcus was funny en de Chinese chauffeur sprak slecht engels maar er zat een dame in de taxi die wel goed engels spreekt. We hadden geen ontbijt en zijn direct naar Sokeh’s Bridge gereden waar we onze wandeling wilden beginnen. Maar de chauffeur bracht ons aanvankelijk op een smal asfeltwegje die overging naar gravel tot het eindpunt Parking Overlook. Van hier hebben we een schitterend uitzicht op de lagune van Pohnpei in de baai en het vliegveld. We moeten nu een steil stuk oplopen tot aan de site van de Coastal Battery en Anti-Aircraft Battery. Hier staat nog een heel arsenaal van roestig afweergeschut, kanonnen en veel meer midden in een groot bos die het allemaal goed verbergt onder een bladerdak van hoge bomen soms met spaans mos en reuzevarens. We zien ook gaten in de grond waar destijds munitie werd bewaard, bunkers, restanten van barakken, watertanks, schuttersputten en uitkijkposten. Dan wandelen we over een lang vlak stuk en nog een steil stuk naar het powerstation, het hoogste punt, Dollap op 276 meter hoogte. Hier genieten we van een fantastisch zicht op Pohnpei, de luchthaven, de baai met wachtende schepen om de haven in te mogen en overal veel weelderig groen bos. Aan het moderne radarstation naast ons storen we ons niet. Het is hier gewoonweg schitterend. Men is bezig met de aanleg van een jachthaven. We lopen langs een smal wandelpad naar beneden door een “tunnel” onder bomen die ons beschutten tegen de regen. Als de regen ophoudt wandelen we terug naar de brug beneden. We hebben elk een stok in de hand niet enkel om te wandelen maar ook om honden van ons weg te houden. Er komt een pickup aan, ik doe autostop en we mogen achterop staan. De man brengt ons naar het centrum en Marcus wil hem geld geven maar de man zei ons “het is gratis want het is zondag”. We gaan lunchen in het A One Restaurant achter de supermarkt waar we bier kunnen kopen voor 1 $ per blik. Dan liepen we naar het Beach View Hotel waar we van op het terras een prachtig zicht hadden op de baai, Sokeh rots en de zonsondergang. De bediening is erg traag.

 

Maandag – 17/2/2025

Ik had al vroeg deze morgen met Marcus afgesproken bij de receptie. We liepen naar OWG, als je het hotel verlaat links 200 meter naar beneden. Voor 12 $ had ik een lekker ontbijt. Vandaag gaan we de andere kant, de westkant van Sokeh verkennen en we nemen een taxi naar APSCO www.pohnpei-adventure.com/apsco-doldrums Apsco is een steengroeve en eigenaar van de hele regio. We melden ons aan op het kantoor en mogen verder wandelen naar de watervallen en de German Road. Onze chauffeur was niet gelukkig dat hij leeg terug naar het centrum moest rijden en verhoogde zijn prijs. We hadden even gestopt bij de Pah School waar het prachtig is. Ik deed de chauffeur nog even stoppen bij iets verroest onder de struiken maar het was een oude wegenwerkmachine, geen Japanese tank. We wandelden op een rustige weg met in de verte tussen de palmbomen zicht op de Sokeh rots die mij aan de Cabeça do Cao op Sao Tomé doet denken. Links aan de zeekant lag een stille mangrove, rechts een moeras. We zochten tevergeefs de Pohn Pillap waterval maar er was geen aanwijzing in het dichte oerwoud. Er stond een rommelig verlaten huis met enkele graven maar we vinden geen waterval. Het Eel Pond hebben we niet gezien. Plots zagen we een klein lokaal winkeltje waar we een cola konden kopen. Er tegenover stond een groot huis van Mark die bij de regering werkt, we praten er lang mee en leren veel over de werking van de regering. Verderop zien we een familie bij een huis en iemand gaat ons voor in het dichte bos en toont ons de verborgen Kapindau Waterfall. Ergens in het bos onder een afdak zit een ambachtman kettingen te maken en we steunen die man door elk een ketting in shell money te kopen. Verderop ligt een kleine heuvel met vermelding erheen “tsunami evacuation route”. Het is heerlijk en prachtig wandelen op de German Road onder een overkoepeld bladerendak met uitzicht op de hoge Sokeh rots. We rusten wat bij een klein winkeltje en verderop bij een huis onder een afdak. De vriendelijke mensen bellen iemand op die ons helemaal naar het Ocean View Hotel brengt. Markus wil morgen duiken maar bij de Surf Club er naast zeggen ze hem dat er morgen geen gasten gaan duiken en dat het 190 $ kost. Ik kan morgen solo een daguitstap maken naar Nan Madol voor 220 $ + 25 $ ingang; ook hiervoor zijn er geen kandidaten zodat ik niet kan delen. Ook bij Mangrove Bay en op de toeristische dienst zijn er geen kandidaten. De laatsten gaven mij een lijst mee van dure reisagenten die een daguitstap maken. We liepen te voet naar Yvonne’s en gingen avondeten bij OWP beneden, 21 $ inclusief koffie en een ijsje. Markus heeft zijn vriend-taxichauffeur gebeld en ik kan morgen naar Nan Madol en een waterval voor 60 $, dat is tenminste redelijk.

Dinsdag – 18/2/2025

Markus is reeds om 7.30 uur vertrokken voor een dagtoer met gids wandelen naar Six Waterfalls, zes watervallen had ik begrepen, op moeilijk terrein zei men gisteren op het toeristisch kantoor, ik ben dus niet meegegaan. Markus moest 50 $ geven aan de gids + taxi Werner. Ik had een stevig ontbijt bij OWP, veel pannekoeken en tonijn en groenten en sterke koffie. Ik heb wel een half uur geprobeerd een taxi te vinden naar Palikir, de hoofdstad. De eerste chauffeur wist niet waar Palikir is. De tweede chauffeur wist niet waar Love Bug Wreck ligt want links en rechts op de weg is de jungle dicht begroeid. Hij heeft mij afgezet bij een gebouwencomplex dat de administratieve hoofdstad Palikir moet voorstellen. Palikir werd in 1989 de nieuwe pompeuze hoofdstad. Er staan een dozijn grote administratieve gebouwen, ministeries, rechtbanken, parlement enz maar er is niemand te zien, in veel gebouwen wordt nauwelijks gewerkt. Ik kan overal rondlopen en kijken en kan zelfs een selfie nemen bij de ingangsdeur van het bureel van de president. FSM is onafhankelijk sedert 1979 en had steeds een goede diplomatieke band met China, er is een werkloze ambassade. Het Convention Center werd door China gebouwd en er naast staat een Chinees staalbedrijf. Die verlatenheid in een nieuw modern regeringscentrum lijkt nutteloos en onwezenlijk. Als ik iets vraag in Palikir op een ministerie en verwijs naar mijn kaarten van www.pohnpei-adventure.com zegt men mij “die kaarten zijn door buitenlanders (AUS)gemaakt, je hebt een gids nodig” terwijl ze niet eens weten wat in hun buurt ligt. Vijfhonderd meter voorbij het Government House staan enkele armzalige huizen, geen winkels of restaurants. Er is weinig tot bijna geen verkeer en het is erg saai. Bij gebrek aan openbaar vervoer deed ik autostop en kreeg een gratis lift. Palikir is ongeveer een uur rijden van Koror. Ik was al tegen de middag terug in mijn hotel. Een week op FSM te lang.

Woensdag – 19/2/2025

Ik had gisterenavond Rang uit Palau ontmoet. Hij heeft in de voormiddag een vergadering en hij zal om 11-12 uur mij ophalen bij de receptie en ik mag mee met hem naar Nan Madol want hij heeft een huurwagen. Om 11.30 uur komt Rang mij ophalen in zijn trendy huurwagen. Het is anderhalf uur rijden naar de Unesco site dat soms staat aangegeven op onze weg. Na een school links staat een bord dat het nog 2 km is. We stoppen bij een parking bij het informatiekantoor waar zelfs een gedenksteen staat van de aanvaarding op de Unesco lijst op 16/07/2016. Maar… er is niemand in het ganse gebouw, typish FSM. Verderop moeten we bij een hokje ieder 25 $ ingang betalen en ik krijg een bewijs van Paramount King Isipahu, schandalig veel en ze hebben geen brochure met uitleg of een plan. Nog iets verderop bij een erf dicht bij de site kunnen we parkeren en moeten we ieder nog eens 3 $ betalen want het is een slordig “private property”. We lopen over een onhandig stenen pad over twee onstabiele brugjes door het bos. Van het inkomgeld doen ze geen moeite iets te onderhouden of te herstellen. We zijn alleen op deze indrukwekkende site die is gebouwd op kunstmatige eilanden in mangrovegebied. De tonnen zware basaltstenen uit Sokeh Rock zijn verzakt in dit waterrijk gebied maar de gebouwen boezemen ontzag in. Toch is de site nog vrij goed bewaard gebleven, ben blij dat ik het gezien heb bij laagtij. De gehele oude stad is verbonden met kanalen en is beter te bekijken komend over zee met een kano. Als we Nan Madol verlaten komen er nog drie toeristen met een gids aan. Vervolgens rijden we door naar de Kepirohi Waterfall, een klein watervalletje van 20 meter hoog waarvoor toeristen 10 $ moeten betalen en lokalen maar 3, dat is niet correct. De waterval ligt kort bij de weg en op tien minuten heb je het gezien, niet veel bijzonders. In Noorwegen zijn de watervallen tien keer hoger en er zijn er veel en gratis. Ik ben dan nog naar het Mangrove Bay Hotel gaan eten met Rang en Markus, was lekker.

 

Donderdag – 20/2/2025

Ik ben met Rang en Markus gaan ontbijten in OWP en toen onze koffie niet eens leeg was vroegen we refill, wij dachten bijvullen, ze doen er een scheut bij in een nog bijna volle tas en rekenen toch een volle koffie aan. Op de vismarkt zagen we een man die de lever en afval van een grote tonijn gewoon in de riool stopte, erg vuil. Rang vloog via Guam naar zijn thuis op de Marianen eilanden. Ik ben uitgenodigd. Hij werkt voor een Duitse Kerk. Markus ging rusten op zijn kamer en dat deed ik ook. Ik wou een pakket naar huis verzenden maar op het postkantoor kon dat niet en evenmin bij DHL. Het was en koker van een meter lang. We namen ons avondmaal bij Fusion Restaurant maar ze hadden geen vis bij de zee.

Vrijdag – 21/2/2025

Bij vertrek op de luchthaven van Pohnpei moet ik 25 $ vertrektaks betalen. Ik moet ook mijn QR code van Immigratie in Palau tonen vooraleer ik aan boord mag. Mijn vlucht met Air Nauri vertrekt tijdig en zal vier uren duren naar Koror.

Back-continent
album
back1
Je ben niet gemachtigd om van deze site content te kopieren.