Slovenië 2015 – reisverslag

Met de camper door Slovenie – 2015

Voorbereiding

In 1975 was ik mijn eerste keer in Slovenië dat toen nog een deelstaat was van Joegoslavië.  Ik was toen op vakantie in Karinthië, Oostenrijk en wou eens een kijkje nemen over “het ijzeren gordijn”.  We maakten toen een daguitstap naar Bled.

Ik had reeds in 1989 een gelijkaardige reis gemaakt met mijn personenwagen en tent naar Griekenland maar door tijdsgebrek moest het toen vlugger gaan.  Het was de bedoeling het toenmalig Joegoslavië te bezoeken en het was het enig communistisch land dat vrij was van visum en bereisbaar was.  Ik bracht ook een kort bezoek aan Griekenland maar mijn verste punt was toen ergens bij Thessaloniki.

In 2014 was ik een derde maal in Slovenië toen ik nogmaals op reis was in Beieren en Oostenrijk.  Van 19 tot 22/07/2014 was ik enkele dagen in Slovenië.  Op 19/07/2014 kwam ik via Tarvisio in SLO en ik wou naar Kransjka Gora rijden maar zat op de prachtige weg naar Bovec.  Mooi berglandschap en sneeuw op de Triglav.  Ik heb toen het riviertje de Soca gevolgd, prachtig was dat.  We kwamen terecht in Dornberk bij Kamp Saksida, Zalosce 12a, tel. (386)5301 7853, een camping en tevens fijn restaurant waar men kan wijn proeven.  Het was heel warm en we blijven bij het zwembad.  21/07: mooie weg naar Ljubljana, weinig verkeer.  Een halve dag de stad bezocht, gemoedelijk en veel terrasjes.  Mooie propere binnenstad, oude kleurige huizen.  Skofja Loka is een mooi dorp dat we hebben bezocht.  In Lesce blijven we op de overvolle camping Sobec.  Op 22/07 rijden we naar Bled waar we een korte wandeling maken aan de oever van het meer.  In Jessenice hebben we boodschappen gedaan en nogmaals gestopt in Kransjka Gora.  We zijn taksvrij over de Würzenpas gereden, 18% steil afzakken naar Villach, Oostenrijk.  Ik had in eerste versnelling gereden, de weg was soms smal en glibberig door regen.

Nu in 2015 beschik ik over een camper en gezien ik in pensioen ben heb ik meer tijd om alles rustig te bekijken.  Het is nu de bedoeling toch iets meer van Griekenland te bekijken. Bij mijn bezoek aan de Balkan in 2015 was het mijn vierde keer dat ik in Slovenië was op doortocht, waarvan deze reisimpressie.

Er bestaan plannen om het in 2020 nogmaals te bezoeken in combinatie met Kroatië en Bosnië.  Deze plannen zijn inmiddels opgeborgen wegens corona.

www.tourist-board.si

www.ljubljana-tourism.si

www.belakrajina.si

www.visitljubljana.com

www.slovenia.info

www.tnp.si : national Park Triglav

Reisverslag

22/07/2015

We vertrekken deze morgen in Gent om negen uur en rijden richting Duitsland.  We rijden naar Antwerpen, Heerlen, Aken, Koblenz, Mainz, Frankfurt en Wurzburg.  Het is vandaag een zonnige dag en ik kan vlot rijden op de autostrade.  Na Frankfurt en afslag van de autostrade naar Munchen, Dresden en Berlijn wordt het wat rustiger maar het begint te regenen.  Na Nurnberg  gaan we op een autostradeparking staan want het is nu al acht uur en ik ben moe.  Er komt een arrogante Nederlandse vrachtwagen dwars over het voetpad en tevens op een gehandicaptenplaats parkeren.   Ik heb vandaag 825 km gereden.

23/07/2015

Er was gisterenavond laat nog veel lawaai van vrachtwagens die zich nog komen plaatsen om te overnachten en deze morgen vroeg terug veel lawaai van vertrekkende vrachtwagens.  Gelukkig stond er geen frigowagen naast ons want die koeling draait de hele nacht door.  Iets na negen uur vertrekken we richting Oostenrijk.  Ik kan geen wegenvignet kopen aan de laatste rustplaats van Duitsland en ga net voor de grens op een landweg 30 km ver waar ik geen vignet nodig heb.  Bij Gölling ga ik terug op de autostrade en hier kan ik wel een vignet kopen, 8,70 € voor een tiendagenvignet.  We rijden nu voorbij Salzburg.  In Rosenbach moet ik 7 € taks betalen voor de Felbertaurntunnel. Bij de Karawankentunnel moet ik 11 € betalen.  Daarna komen we aan in Slovenië.  Indien we geen autostrade gebruiken moeten we in Slovenië geen wegentaks betalen.  Het weer is wisselend bewolkt met regen maar het is toch 24 graden.  Eenmaal uit de tunnel zoeken we een overnachtingsplaats en vinden die op Kamp Kamne in het dorpje Dovje. Het is hier prachtig met zicht op de Karawanken bergen.  De uitbaatster beweert de goedkoopste camping van Slovenië te zijn maar het kost toch nog 23 €.  Het is een drukke camping met veel Nederlanders.  Website : www.campingkamne.com Vandaag 503 km gereden.

24/09/2015

We rijden een mooie route over landelijke wegen door het Nationaal Park van de Triglav berg door de Julische Alpen. De vallei bij Soca is prachtig en heel groen.  Ik moet op de  bergpas Vrsic bij Bovec van 17°, erg steil maar mijn krachtige camper kan het aan op de kasseiweg.  De omgeving is prachtig.  Er zijn geen terrasjes en er zijn slechts enkele kleine dorpjes op onze weg in een groene omgeving.  Ik rij door Nova Gorica richting Rijeka in Kroatië.  Maar voor de grens stoppen we in Ilierska Bistrica waar we overnachten op een rustige parking midden in de natuur bij een boerderij.  Vandaag 220 km gereden.