Argentinië 2014 reisverslag

Argentinie – 2014

1. CRUISE

Ik heb de cruise PLA 32-14 Atlantic Odyssey geboekt bij de eigenaar van het schip, de Plancius bij http://www.oceanwide-expeditions.com/ in Vlissingen.  De Plancius is gebouwd in 1975, vaart onder Nederlandse vlag en kan 114 passagiers logeren.  Het vaarplan ziet er als volgt uit : 19/03/2014 inschepen in Ushuaia en landingen in Antarctica, South Georgia, Tristan da Cunha, Sint Helena, Ascension en op 25/04/2014 ontschepen in Praia, Kaap Verdische eilanden.  Ik kan een deal afsluiten voor 6.000 €. Het hele verhaal volgt hier :

www.oceanwide-expeditions.com/trips/trip/pla31-14-atlantic-odyssey/highlights/

Er zijn twee reisagenten waar je ook de reizen van oceanwide-expeditions kunt boeken :

en misschien bij

www.scantours.net

Ik had eerder dit jaar met de Ortelius van Oceanwide-expeditions een tocht meegemaakt van Vlissingen naar Spitsbergen.

Bij Oceanwide had ik een vlotte afwerking en boeking dank zij Majanda majanda@oceanwide-expeditions.com en er werd dadelijk op mijn vragen geantwoord wat bij de anderen niet het geval was.

1. VLUCHTPLAN

Van zodra de cruise geboekt was (19/12/2013) ben ik begonnen met een vluchtplan op te stellen die ik verscheidene keren moest aanpassen omdat er tussen optie en boeking geen beschikbaarheid meer was, vooral naar het Paaseiland.  Ik vond het niet verstandig om direct naar Ushuaia te vliegen en meteen aan boord te gaan en daarom wou ik een maand vooraf de regio bezoeken.  Ik wou ook naar de Falklands vliegen.  Ik had al wat gezocht op de site van LAN, de Chileense vliegmaatschappij, http://www.lan.com/ maar kon niet online boeken en de site is niet gebruiksvriendelijk.   De enige manier om naar Falkland te vliegen is met LAN.  Gelukkig vond ik op de site van www.wegwijzer.be waar ik al heel lang lid van ben een gouden tip in het reisverslag van Paul Offermans CIL126  :

http://www.intergsa.be/  Chris@intergsabe.onmisoft.com Chris@intergsa.com is de vertegenwoordiger van LAN in België.  Chris is vriendelijk en werkt vlot mee aan de opbouw van mijn plan. Gezien ik intercontinentaal met LAN vlieg kan ik goedkope vluchten boeken naar het Paaseiland en de Falkland eilanden.  Ik kan dit adres aanbevelen.

1.TRENSON/ERIK MR

12 LA 704 N 28APR 1 SCLMAD HK1 1855 1325 29APR E LA/ABGTQY

13 IB3214 N 29APR 2 MADBRU HK1 1555 1825 29APR E IB/KTFME

14 AP BRU +3227708021 – INTERNATIONAL GROUP OF TRAVEL – A

Tarief: 2315.14 EUR in totaal, alle taksen inbegrepen.

ARGENTINIE

Hoe er geraken

Zie vluchtplan hierboven

www.parquesnacionales.gov.ar : nationale parken in Argentinië

www.hostel-inn.com :  jeugdherbergen in Argentinië

Dag 15 – 05/03/2014

Plan : Met bus van Puerto Natales naar El Calafate, Argentinië.  Vijf uren, ongeveer 20 €.

www.glaciar.com : HI dorm voor 20 $. Organiseren uitstap naar Perito Moreno, gratis wifi enz., tel. (02902) 492 492

Om 06.30 uur opgestaan, ontbijt en met taxi naar de busterminal want om 08.00 uur vertrekt de bus naar El Calafate. Naast mij zit een Chileense globetrotter die het hostal op het Paaseiland kent waar ik heb geboekt.   Na een uur bereiken wij de grens van Argentinië in Cerro Castillo/Cancha Grande.  Allen uit de bus en in een hok kregen wij stempel uit Chili.  Enkele km verderop ligt het kantoortje van Argentinië, allen in de rij, geen document invullen, kregen stempel in en moesten niets betalen.  Vanaf de grens is het nog 198 km tot El Calafate.  We komen aan om 13.30 uur.  In het busstation van El Calafate zag ik een man met een bordje HI en hij bracht mij gratis naar HI El Calafate.  In de HI kon ik euro tegen ARP wisselen aan een gunstige koers van 13 ARP = 1 €.  In het hostel reserveerde ik meteen mijn bus naar Glacier Moreño en El Chalten: 560 ARP.  Nadien heb ik in de hoofdstraat, Governor San Martin, gewandeld: reisagenten, souvenirswinkels, restaurants… Bij de reisagenten was de prijs van mijn busreizen geboekt in het hostel duurder.  Ik kon  mijn verblijf in El Chalten bijboeken voor 60 ARP.  Ik had een klacht bij Alwaystravel maar zij hadden geen interesse, teveel werk/klanten.  In het restaurant Cambalache naast het hostel een goed avondmaal genomen: steak van 350 gram, friet en een halve liter lekkere huiswijn voor 170 ARP: www.cambalacherestobar.com.ar   Ik zat hier bijna alleen, de meesten eten in het hostel waar het zelfs duurder is en hier is het zoveel lekkerder.

Overnachten:

Albergue Calafate, Gobernador Moyano 1226, El Calafate   www.calafatehostel@cotecal.com.ar  Houten chalet en comfortabel.

Zeer slecht geslapen omdat een groepje Joden de ganse nacht lawaai zat te maken.  Tegen twee uur kwam een dronkenman op het bed boven mij en bleef maar snurken.  Tegen vier uur kwam een jood binnen, licht aan en begon te rommelen.

Dag 16 – 06/03/2014

Planning: Dagtrip h/t anderhalf uur bus naar Perito Moreno gletsjer (Cerro Cristal) bij voorkeur met huurwagen en vier personen.  Bij de gletsjer alle wandelpaden afmaken en de gletsjer van alle kanten bewonderen.  Geen boottochtje, de moeite niet.

Slapen: Cabanas achter Como Vaca, Desierto 410, 80 ARP

Om 5 uur i.p.v. 7.30 liep mijn wekker af ! Was kapot.  Om 07.30 uur bus van Alwaysglaciers genomen maar zat op de verkeerde bus.  Een parkwachter heeft mij een lift gegeven en mij naar de goede bus gebracht.  Onderweg valt de schoonheid van Patagonië nauwelijks te beschrijven.  Aangekomen in Perito Moreño blijf ik twee uren op de uitstekend gebouwde vlonders lopen, is in verdiepingen opgebouwd en hoe lager men gaat hoe dichter men bij de afkalving van de gletsjer komt.  Wat meteen opvalt is de grootsheid van de gletsjer die aan de basis een paar km wijd is.  Met luid gebulder als kanonschoten kalven regelmatig grote ijsblokken af in het ijsmeer, spectaculair als men het ziet gebeuren dan pletsen die ijsschotsen in het meer met een grote deining in het meer als gevolg.   Het is hier indrukwekkend, groots, adembenemend.  Het is ook behoorlijk druk en de service van sommige reisagenten is ondermaats.  Bustocht terug naar El Calafate door de pampas met bergen op achtergrond. In El Calafate ga ik mijn avondmaal nogmaals in Cambalache naast het hostel nemen, 200 ARP

Albergue Calafate.

Dag 17 – 07/03/2014

Plan : Bus El Calafate naar El Chalten, 220 km, vijf uren.

www.chaltentravel.com organiseert meerdaagse bustochten en enkel busvervoer in Argentijns Patagonië.

www.elchalten.com

Slapen : www.patagoniahostel.com.ar  patagoniahostel@yahoo.com.ar tel. (54) 2982 493019  HI, 120 ARP (20 €) in slaapzaal.

Alternatief : www.hostelspatagania.com : Rancho Grande, HI slaapzaal

Om 06.30 uur opgestaan, ontbijt en tien minuten te voet naar het busstation El Calafate.  Om 08.00 uur met bus naar El Chalten en daar aangekomen om 13.00 uur.  Onderweg was er een sanitaire stop  bij hotel La Leona ergens in de Argentijnse pampa, totempaal met Amsterdam 13.195 km.  El Chalten is een klein nieuw plaatsje en reeds erg toeristisch, er is maar één hoofdstraat en ik wandel er doorheen op zoek naar mijn geboekt hostel (er is ook een bus naar het centrum).  De hostels zijn gebouwd in chalet stijl of Far-West stijl maar binnen zijn ze wel netjes en goed ingericht.  Na registratie in het hostel krijg ik een briefing bij het N.P. die door de Unesco is erkend, geen ingang te betalen. Vanaf het hostel heb ik gewandeld naar de Laguna Capri, twee en een half uur maar heel steil, heel mooi, pad goed uitgehouden en bewegwijzerd, rivier beneden, lage bomen, prachtig zicht op de vallei.  Onderweg een machtige condor zien zweven.  Het Lago Capri is prachtig.  De besneeuwde Cerro Fitz Roy (3.405 m.) ligt voor mij tijdens het wandelen. In anderhalf uur wandel ik terug naar beneden.  In het dorp zie ik een groep mobilhomes staan en ik kom in gesprek met een deelnemer, een Belg.  Hij vertelt mij dat de Duitse organisator wereldwijd campers verscheept en dat hij momenteel deelneemt aan een grote toer door hen ingericht : www.seabridge-tours.de en www.panamtour.com en www.sa-tour.de  Ik heb het avondmaal genomen in het hostal en kennis gemaakt met een Frans koppel uit de Drôme.

Rancho Grande, El Chalten : www.chaltentravel.com  contacto@chaltentravel.com

De groep heeft ook een hostel in El Calafate, Buenos Aires enz. : www.ranchograndehostel.com

Vriendelijk onthaal, netjes.

Andere overnachtingsmogelijkheden in El Chalten :

Hostel Pioneros del Valle : www.caltur.com.ar

Dag 18 – 08/03/2014

Ik heb al een paar dagen een hardnekkige verkoudheid en slaap lang uit. Met een warme douche en hoestsiroop gaat het al beter. Ik moest in het busstation een vertrek taks van 5 ARP betalen.  Via de Ruta del Fin del Mundo rijdt de bus richting zuiden, Ushuaia.  Onderweg neemt de bus een sanitaire stop  in een estancia/cafeteria waar de vlag van Magelan wappert en niet de Argentijnse.  Aangekomen in El Calafate rust ik zoveel mogelijk.  Ik loop tien minuten naar het busstation en koop voor morgen mijn ticket bij Cootra naar Puerto Natales en betaal 25 USD want er is geen ATM in het busstation en men moet cash betalen, geen telefonische reservaties.  Het is noodzakelijk steeds tickets op voorhand te kopen voor vb. de volgende dag.  Voor de derde keer heb ik een lekkere steak  met wijn gegeten in Cambalache.  Voel mij nog steeds moe en ziek en ga vroeg slapen.

www.elcalafate.gov.ar  site van El Calafate met veel info, hostels, tours, etc.

Overnachten:

110 ARP betaald als lid JH.

Dag 27 – 17/03/2014

Na mijn ontbijt in Happy House Hostel (Santiago, Chili) uitgecheckt en mijn bagage in bewaring gegeven.  Nogmaals de wijken Barquedano en het prachtige Bellavista bezocht, veel kleurrijke gebouwen, restaurants en soevenirswinkels en pleintjes.  Rustig een terrasje gedaan en terug gewandeld over O’Higgins.  In het café op Moneda/Brasil zaten twee fervente bierliefhebbers die onze Augustijn naar waarde wisten te schatten alsook vele andere nationale Belgische biertjes.  Om 17 uur met de blauwe bus van Centravion naar de luchthaven gereden, 1.350 CLP.

Vlucht Santiago > Buenos Aires: LA 451 V 17MAR 1 SCLAEP HK1 1915 2220 17MAR E LA/ABGTQY

Op een stoel in de luchthaven Buenos Aires wat geslapen.  Om 03.00 uur ingecheckt voor Ushuaia, geen overzichtspaneel, navragen, traag. Bij man met hondje duurde het inchecken voor mij wel veertig minuten.  Wat geslapen op vliegtuig.

Dag 28 – 18/03/2014

Vlucht Buenos Aires > Ushuaia: LA4438 H 18MAR 2 AEPUSH HK1 0515 0900 18MAR E LA/ABGTQY

Bij het landen in Ushuaia zag ik besneeuwde bergen en het Beagle Kanaal van uit de lucht.  Vlot door de douane en taxi naar mijn gereserveerd hostel.   Uitgeslapen en nadien naar het centrum gewandeld, sterk dalende straten.  Toeristische dienst bij ingang pier bezocht. Bij de haven veel kantoortjes die boottochtjes aanbieden al dan niet naar Antarctica.   In de haven stonden harde slogans tegen de Engelsen op de muren i.v.m. de Falklands. Er was ook een kantoor, een terminal voor vertrek naar Antarctica.  Plots zag ik de Plancius liggen, wat was ik blij die te zien. Ushuaia is een goed georganiseerde stad met nette straten.  Het scheepvaartmuseum  bezocht, gratis.  Het regende wat en het was koud en de asadas in de restaurants zagen er verlokkelijk uit.  Vooral de hoofdstraat San Martin afgelopen, veel restaurants en winkels.  In het restaurant La Casa de los Mariscos een caszuela (stoofpotje) van pulpo y centolla (inktvis en krab)  gegeten, lekker.  Mocht in $ betalen maar het is voordeliger in ARP te betalen.  Een taxi in de stad kost 25 ARP.

HI Los Cormoranes

Don Bosco y Alem

Ushuaia

Tel. (54) 2901 423459

Fax (54) 2901 423459

e-mail: loscormoranes@speedy.com.ar

booking confirmation nr. : 2093941144

20 $/nacht = 14,30 €

Vriendelijk onthaal.  Canadees Mark was op  mijn kamer.

Excursies in Vuurland en Antarctica:

Er zijn veel mogelijkheden om de omliggende eilanden met pinguïns van Vuurland en Antarctica van uit Ushuaia te bezoeken.

www.oceanwide-expeditions.com de Nederlandse reisorganisatie waarmee ik mijn reis ondernam, maken tochten naar Antarctica van uit Ushuaia.

www.tierradelfuego.org.ar onderneemt reizen naar Antarctica

www.iaato.org organisatie van reisorganisaties in Antarctica

www.patagoniaadvent.com.ar tochten naar vuurtorens, zeeleeuwen, vogels in Patagonië.

Dag 29 – 19/03/2014

Verkennen van Ushuaia, mijn mails bekeken. Te voet omhoog naar Los Cormoranes gelopen. Op het postkantoor kan men het paspoort laten stempelen met een “fin del mundo” stempel en in het kantoor van Antarctica een stempel van Argentijns Antarctica, duizend km van Ushuaia.

www.e-ushuaia.com : toeristen informatiekantoor op San Martin 674

Met een taxi rij ik met volledige bagage naar het havengebouw en moet er niets tonen aan de havenbeambten  als ik het havengebied  binnen ga.  Nog vlug mijn laatste ARP verteerd aan snoep voor aan boord.  Een heel eind langs de kaai ligt de Plancius, het Nederlands expeditieschip waar ik enkele weken zou op vertoeven.  Mijn instapkaart wordt vluchtig bekeken en ik moet mijn reispas afgeven aan de receptie en herkende meteen de dame uit een vorige tocht naar Spitsbergen. Een matroos droeg mijn zware koffer aan boord op mijn kajuit.  Er was niemand maar de beide bedden lagen vol met allerlei spullen alsof die persoon er maar alleen was.  Ik ging meteen naar de bar voor een verwelkoming en drink.  Toen ik terugkwam stond mijn koffer in de gang.  De andere man, een cameraman, zei mij overtuigd en arrogant in het Engels dat het zijn hut alleen was en die ook zo besteld was en dat hij zich moest concentreren op zijn werk.  Ik kwam er na een tijdje achter dat het een Vlaamse cameraman was.  De hotelmanager kwam erbij en de cameraman bleef volharden maar de manager wees hem er op dat zijn bedrijf een hut voor vier personen  voor hem had besteld.  De cameraman bleef hardnekkig bij zijn standpunt maar de manager zei hem dat hij blij mocht zijn met een hut voor twee waarop hij antwoordde “als het zo is stap in van boord” maar de boot was al aan het varen.  De cameraman die inzag dat hij ongelijk had zei mij dat hij niets tegen mij als persoon had.  Ik vroeg hem zijn papieren te bekijken maar hij had dat nog niet gedaan en wou het ook niet doen, bleef dus koppig.  Hij had zijn eigen laarzen mee terwijl wij er gratis van het schip mochten gebruiken.  Zijn opdrachtgever, een Nederlands reisbureau had hem bedrogen.  Hij moest een TV-serie maken en een paar vogelliefhebbers begeleiden.  Na het avondeten ging ik naar de bar en na en paar uren kwam plots de hotelmanager naar mij toe en wees mij een hut aan voor één persoon met twee bedden.  Het was een hut met tv en badkamer.  De bemanning vond dat de cameraman het niet goed had aangepakt en vond hem arrogant.  De hotelmanager wou de twee Vlamingen in dezelfde hut plaatsen om ons te plezieren.  Nadien nog evacuatieoefening gehad en genoten van en welkomstdrink van de kapitein in de bar.

Dag 30 – 20/03/2014

Na enkele uren varen gaan we voor anker in het beschutte Beagle Kanaal.  Er woei een harde storm en de doorsteek in de Drake Passage was onmogelijk.  Ik werd zeeziek en lag de ganse dag op bed.  Dankzij pilletjes van Dokter Sam voelde ik mij vlug beter.

Dag 31 – 21/03/2014

Kalme zee in de beschutting van de Argentijnse kust van Vuurland.  Om tien uur was er een lezing over albatrossen.  Na de middag golven van 6-8 meter hoog en het schip maakt soms slagzij tot 30°.  Was een beetje zeeziek en lag op bed.  Vannacht soms ruige zee.   We varen nu door de Drake Passage.

BESLUIT :

Een heel mooie scheepsreis en veel gezien, vooral veel gevaren en weinig aan land geweest in tegenstelling van wat het programma beloofde. Het eten was superlekker en de leiding deed zijn best.  Soms teveel blabla en tijdsverlies bij landingen.  De kapitein was een treuzelaar en door zijn beslissingen konden we bepaalde bestemmingen niet zien; hij wou enkel vlug varen.  Soms waren een paar leiders geprikkeld.  Al bij al goede herinneringen.