Armenië 2015

TWEEDE REIS NAAR ARMENIE – 2015

A –  VOORBEREIDING

Planning

We zouden een reis maken naar Iran en hebben dat vrij laat beslist.  Mijn Nederlands reismaatje kon vlug een visum krijgen maar ik niet in Brussel. Dus vlug de planning veranderd in een combinatiereis  naar de Kaukasus.  We zouden starten in Georgië en over land met openbaar vervoer naar Azerbeidjan trekken, terugkomen naar Georgië, vervolgens Armenië bezoeken en terug vliegen uit Tbilisi naar Amsterdam.

Visum

We wilden de drie Kaukasus-landen bezoeken: bij het binnenkomen van Azerbeidjan mag er geen stempel in je reispas staan van Armenië, je komt er niet in.  Toen we later bij het binnenkomen van Armenië een stempel van Azerbeidjan in onze reispas hadden werd er aanvankelijk geaarzeld of we er in mochten, onze documenten werden doorgegeven aan de chef en er werd een kopie van genomen en uiteindelijk na een half uur spanning mochten we binnen in Bavra, Armenië.   In Georgië en Armenië kan men zonder visum en kosten binnen met reispas.

We hadden onze intrek genomen in Rock & Roll Hotel in Tbilisi  1, Qumsiashvili Street, tel. 995 – 597 04 88 77, hostelrocknroll@gmail.com) en van daar is maar een half uurtje lopen naar de Azeri ambassade (Kipchidze Street 2, tel. (995)- 32 225 26 39, azembassy@internet.ge)   Bij de ingang van de ambassade stond er een man, een reisagent, die ons aansprak ( Visa Arrange Travel Agency, Gorgasali Street 3, tel. 322 72 11 12, info.visaarrange@gmail.com) .  Wij zijn meegegaan naar zijn kantoortje er recht tegenover.  Hij nam kopie van onze reispassen, nam een reservekopie ervan voor ons, vulde de documenten in, wij gingen ermee naar de ambassade er tegenover, we keerden terug naar het kantoortje en betaalden elk 75 GEL voor zijn werk. Met een klaarstaande taxi gingen we naar de International Bank of Azerbaijan-Georgia, 10 GEL, met de referenties die we op de ambassade gekregen hadden betaalden we hier 95 GEL ieder (35 EUR) en met de taxi reden we terug naar de ambassade waar we het ontvangstbewijs overhandigden.  Volgende week mochten we ons visum ophalen, na 3 of 5 dagen, was niet duidelijk. Het reiskantoortje zei ons na 5 dagen.  In afwachting zouden wij vijf dagen naar de wijnstreek Kachetië reizen.  Ophalen visum moet persoonlijk gebeuren, je kunt het niet meenemen voor je reismaatje.  Na vijf dagen moesten ze het visum nog regelen maar dat werd dan meteen gereed gemaakt achter een scherm, dus ruim half uurtje wachten alhoewel het niet zo druk was.  Opgelet: indien je meer dan tien dagen in AZ blijft moet je je registreren op een regionaal migratiekantoor ( Baku 012-5980974, Shaki 024-2450849 enz. of via email op qeydiyyat@migrtion.gov.az

Een e-visa regelen lijkt mij tijdrovend: http://www.evisa.mfa.gov.az/

Ambassade van de republiek Azerbeidjan

Molièrelaan 164

1050 Brussel

Tel. 02/345 26 60

Geldzaken

In Jerevan en de grotere steden zijn er voldoende ATM  maar in de kleinere dorpen zijn er helemaal geen ATM of banken.  Ik kon pinnen met mijn Maestrocard.  1 € is ongeveer 530 AMD, Armeense dram.

www.armeniainfo.am

www.iris-bb.com

B –  REISVERSLAG

Vrijdag – 05/06/2015

Reisweg:  Grens Bavra, Gyumri.

Van het immigratiekantoor van Georgië naar dat van Armenië is het drie km lopen op een slechte weg langs velden.  In Bavra was men toen een enorm groot immigratiekantoor aan het bouwen terwijl er bijna geen grensverkeer of een degelijke weg was.  In het gebouw zijn parkings en winkels voorzien, een groots opzet.  Bij immigratie bekeken ze heel aandachtig onze reispas en ze twijfelden bij het zien van een stempel van Azerbeidjan.  De man sprak met zijn overste en na een half uur spanning kregen we onze stempel.  We liepen vijfhonderd meter verder naar het dorp omdat er geen busje noch verkeer was.  Uit het dorp Bavra was er een busje naar Ashotsk voor 1.000AMD samen en dan namen we een shared taxi naar Gyumri voor 1.000 AMD pp.  De chauffeur belde een guesthouse op die ons ophaalde in het centrum.  De kerk is nogal somber binnenin zoals de meeste kerken, Armeense stijl.  We hebben een kijkje genomen in het Andropol hotel, groot en sjiek, niets voor ons.

Overnachten

Artush & Raisa Guesthouse in Gyumri, tel. (374) 94 612345. Address : 1 row, home 2 – Ayvazovski Street, Gyumri.   We kregen bij aankomst meteen koffie, koekjes en kompot in de tuin van de vriendelijke eigenaars.  De prijs is 16.000 AMD voor twee (10.000 voor één persoon) inclusief ontbijt.  Het avondmaal kost 3.500 AMD pp extra.  De kamer en badkamer is proper en ruim.  www.gyumribnb.com

Zaterdag 06/06/2015

Reisweg : Naar Yerevan.

Na ons ontbijt zijn we naar de hoek van de straat gelopen en met busje 25 naar het busstation (avtovaksal) gereden voor 100 AMD pp.  In het centrum van Gyumri namen we een busje naar Jerevan voor 1.500 AMD pp, twee uren rijden.  We rijden ongeveer honderd km over een hoogvlakte, bijna geen dorpen en veel braakliggend land, geen akkerbouw, vervallen gebouwen.  We kwamen er tegen de middag aan en voor 100 AMD pp namen we de metro naar Republic Square (Hanrapetutyan Hraparak) en we stapten tweehonderd meter naar Yerevan Hostel. Gezien het zo centraal is gelegen is het makkelijk het centrum te verkennen.  De stad heeft niet zo veel karakter gezien de vele nieuw- en hoogbouw.  We hebben lang in de schaduw op het Grace Terras op Republic Square gezeten want het was 37 graden.  Yerevan heeft geen oud stadsdeel, geen wijnwinkels.  We hebben heerlijk gegeten ergens op een binnenkoer op “Abovyan 12”,  ook de naam van het restaurant, tel. 010 of 099 – 580658.  Er zat een grote groep toeristen, uitstekend restaurant. We betaalden 15.750 AMD inclusief een fles wijn. Op de Republican Square het nationaal museum bezocht.  Op een paneel lezen we dat een handvol landen de genocide  erkennen waaronder België maar ook Duitsland.  De blauwe moskee was mooi.    Nadien nog het verlicht waterspel met muziek op het centrale plein bekeken.

Overnachten

Yerevan Hostel, 5 Tpagrichner Street, tel. (374 10) 547757 www.hostelinyarevan.com   We hebben een appartement gehuurd bij hen www.apartmentsinyarevan.com , zelfde adres.  We betaalden er 23.000 AMD voor inclusief ontbijt, een net appartement met eigen badkamer.

Zondag  – 07/06/2015

Reisweg:   Garni, Geghard.

Het ontbijt in het hostel was heel weinig en ondermaats.  Zouden ze dat weten bij booking.com ? Toch gaven ze goede informatie hoe we in Garni moesten raken.  We zijn vertrokken met minibus 73 naar Masiv, 100 AMD pp  en van daar bus 266 naar Garni, 250 AMD pp.  We zijn afgestapt op de middag bij Chez Yvette, 2 km na Garni waar we gaan logeren.  Na een korte rust belde ze een taxi op die ons naar Geghard Monastery zou brengen voor 3.000 AMD.  Bij de ingang stonden verkopers van lekker groot plat versierd Armeens brood en gedroogde abrikozen en fruit. De ingang is gratis. De kloosterkerk is heel donker binnenin en eerder somber.  Uit een gat in de koepel schijnt een felle bundel zonnestralen, dit is typisch in Armenië. Geen fresco’s op de muren.    Buiten zijn er enkele rijk bewerkte kruisen in de rotsen gehouwen.  De omgeving is mooi.  We zijn er een uur gebleven en de chauffeur wachtte op ons.  Daarna rijden we naar de kleine Griekse tempel in Garni, 1.000 AMD pp ingang, te veel en weinig te zien.  Veel bezoekers in Geghard en minder in Garni.  Dan maken we een lange wandeling in Garni, aanvankelijk  dalen we steil af naar een rivier waar enkele families aan picknicktafels zitten en één groepje nodigt ons uit in hun tuin.  Het is hier mooi om te wandelen langs de rivier waar alles nog groen is.  We zien ergens zeshoekige basaltrotsen wat op een vulkaanuitbarsting wijst uit lang vervlogen tijden. Nog een oud verwaarloosd kerkje bezocht op onze wandelweg.  Een fles van een liter bier in een winkel kost 700 AMD.

Overnachting:

Chez Yvette, 31 Route de Geghard in Garni.  Tel. (374) 055 278076 of 060 650102 chezyvette38@yahoo.fr  We kregen bij aankomst meteen compote (huisgemaakte limonade) en gedroogde abrikozen.  Er is wifi, een mooie tuin met zwemkom en tuinmeubilair waar het gezellig vertoeven is.  We hebben er ‘s avonds heerlijk gegeten: 5.000 AMD pp inclusief een halve liter wijn.  We kregen er een kamer met ontbijt voor 18.000 AMD of omgerekend 34 €.  Dit adres is een absolute aanrader.

Maandag – 08/06/2015

Reisweg:  Sevan, Sevanavank.

Ons ontbijt bij Yvette op het gras onder fruitbomen was lekker en voldoende. Vijftig meter verder konden we het busje naar Masiv nemen, dan nog een busje naar het noordstation, dan nog eentje naar Sevan centrum en tenslotte nog een naar Sevanavank op het schiereiland.  Het Hotel Kambua hier beviel niet; er was een reukje.  Dan maar een ander in de omgeving waar in de namiddag op het terras veel dagjesmensen zaten te eten.  Toen hebben we een wandeling gemaakt naar de heuvel op trappen naar het kerkje dat op alle posters van Armenië staat.  Er staan enkele mooie khatchar ( gegraveerde stenen) in de kerk en ook erbuiten.  Het was nu druk in het kerkje.  We hebben dan verder gewandeld weg van de kerk waar veel geelboeiende dille en brem staat.  We hebben een tijdje in de zon gezeten maar uit de wind, zitten kijken naar het pittoresk Sevan meer, prachtig panorama.  Op het buitenverblijf van de president mogen we niet binnen.

Overnachting:

Hotel Ashtot Erkat in Sevan.  We betaalden 20.000 AMD voor een dubbelkamer met badkamer en ontbijt.  Geen handzeep in de badkamer, stoel kapot, terras te klein, te kleine lakens en geen ontbijt want het restaurant was om 9.15 uur nog gesloten.  Afrader!

Dinsdag – 09/06/2015

Reisweg:  Dilijan.

Geen ontbijt.  500 meter te voet naar de hoofdweg van Yerevan naar Dilijan.  Er stopte  al vlug een busje die ons voor 10.000 AMD pp in een uur tijd 61 km verder afzette in het centrum van Dilijan waar we tegen de middag aankwamen.  We liepen 4 km richting Daravand met onze rugzak in de zon.  Na een half uur liepen we voorbij Magnit B&B waar we hebben ingecheckt.  Daarna hebben we de resterende drie km langs de weg gelopen bergop naar het nationaal park van Dilijan.  We nemen het wandelpad naar het Jukhtak Monastery en lopen langs een beekje tot een plaats waar twee oude kerkjes staan, één is buiten dienst en in het ander  ligt het vol met koeienstront en doet dienst als stal.  Spijtig dat een dergelijke juweeltjes staan te vergaan.  We ontmoeten een familie die het Hotel Mimono uitbaat en ze bieden ons koffie aan en gaven ons een lift naar Haghartsin waar een kerk staat met een mooi interieur en prachtig is gerestaureerd door de sjeik van Sjarjah (Emiraten). Ja, een moslim die een kerk restaureert !  Zij brengen ons terug naar ons hotel.  Hun hotel waar we niet hebben gelogeerd is www.mimino.am info@mimino.am tel. (374)26822440

Overnachting:

Magnit B & B in Dilijan.  22.000 AMD betaald voor een kamer op de vierde verdieping, is normaal dertigduizend.  Inclusief ontbijt. Vriendelijk.  Kamer met badkamer, gezellige zithoek en ruim.  Het ontbijt is niet overvloedig maar is ok.

Een beter adres is waarschijnlijk B & B Nina nina-mail08@mail.ru bij Nina Hovhannisyan.  Tel. 374 268 22330

Woensdag – 10/06/2015

Reisweg:  Vanadzor, Alaverdi, Debed Valley, Haghpat.

We nemen een busje naar Vanadzor voor 500 AMD pp, een uur rijden.  Daar nemen we een busje naar Alaverdi eveneens 500 AMD en een uur rijden.  De tweede rit gaat deels door de mooie Debed vallei, groen, bergen en we rijden langs een riviertje.  Ik deed de chauffeur twee maal stoppen bij Iris Guesthouse maar hij bleef maar rijden naar het centrum van Alaverdi, dus moesten we nog eens 500 AMD betalen om terug te rijden naar het guesthouse.   Na het inchecken hebben we busje 5 naar het centrum genomen en dan nog een ander naar Haghpad, de rit duurde een half uurtje, 200 AMD pp.  Haghpad en Sanahin zijn twee middeleeuwse oude Armeense kerken en erkend door Unesco.  Het is er niet druk en zeker de moeite om te gaan bezoeken.  De kerk van Haghpat staat midden in de natuur en we wandelen in de omgeving alvorens terug naar ons hotel te keren.  We hebben op de oude middeleeuwse brug gelopen waar enkele mooie stenen beelden staan. Avondeten bij Iris in ons guesthouse genomen.  De rode wijn was niet te drinken en als compensatie kregen we een Armeense cognac.  De witte wijn was wel goed.

Overnachting :

Guesthouse Iris bij Irina Israyelyan, tel. 253 23839 in Alaverdi.  We betaalden voor een kamer met badkamer en een terrasje en ontbijt 20.000 AMD We hadden van op ons terras een zicht op de bergen en de Debed rivier.  Iris spreekt Engels en geeft veel informatie.

Donderdag – 11/06/2015

Reisweg:  Sanaghin

Ons ontbijt is niets bijzonders.  Een Française deelde met ons een een taxi naar Haghpat, 1.000 AMD.  Onze medereizigers gingen de kerk van Haghpat bezoeken en wij wensten te wandelen.  We moesten veel navragen want er waren geen wegwijzers.  We liepen omlaag via een asfaltbaan richting Alaverdi.  Bij een riviertje aan een klein brugje klommen we steil omhoog zigzaggend langs struiken en bosjes en het was glad.  Na veertig minuten kwamen we boven aan bij roestige dikke pijpleidingen en bij een BBQ afdakje met mooi vergezicht.  We struinden door grasland naar het dorp en vroegen nog eens de weg.  Twee oudjes nodigden ons uit op koffie.  Ze vertelden dat ze elk honderd liter vodka per jaar ter beschikking hebben. In een dorpje zagen we twee oude vriendinnen die ons uitnodigden op hun terras.  We zitten in een arm dorp waarvan de houten winkel er honderd jaar uitziet.  Verderop in het dorpje Akmer de Française en haar reismaatje ontmoet; ze waren mislopen en we zijn dan samen naar Sighnagi gelopen. Boven de vallei stond langs de weg en in de natuur een scheefgezakte wc met het mooiste uitzicht dat je kunt denken.  Ergens zaten een groepje vrienden gezellig onder een barbecue-afdakje te eten en te drinken.  Ze nodigden ons spontaan uit om erbij te komen zitten.  Daarna hebben we een lange weg gelopen in een vallei met mooie rotsformaties. Er staat ergens een mooi herenhuis met grote veranda dat spijtig genoeg er vervallen bij staat. Aangekomen in Sighnagi zat het klooster in de stellingen en binnen is het sober met grafzerken op de grond.  We kwamen in Saraghart aan bij een ouderwetse trage kabelbaan uit de jaren 50 naar Alaverdi, 300 AMD pp.  We hebben dan nog een oude brug bezocht en een biertje van het vat in een biertuin gedronken.  Michal vertrok nog naar Yerevan naar een folkfestival.  Wij reden met busje 5 terug naar ons verblijf bij Iris.

Overnachting:

Nog een nachtje bij Guesthouse Iris in Alaverdi.

Vrijdag 12/06/2015

Reisweg:  Akhtala, grens Bagratashen (Armenië) – Sadakhlo (Georgië).

Na ons ontbijt namen we een busje naar de grens met Georgië en zijn afgestapt op het kruispunt aan de weg naar Akhtala.  We hebben daar drie km gelopen en de kerk bezocht.  Na driehonderd meter mochten we onze rugzak in het spoorweghuisje  in bewaring gegeven.  Onderweg ontmoetten we slechts enkele reizigers.  Binnen de kerk zijn veel mooie kleurige fresco’s aangebracht. Er staat ook nog en kasteelruïne bij en een kapel.  Het was destijds een heus complex. www.advantour.com/armenia/lori/akhtala-monastery Langs de weg stonden moerbeibomen met rijpe vruchten waar we veel van hebben gegeten.  Onderweg sprak een man ons aan in het russisch en vroeg of we zin hadden in koffie.  Zijn vrouw bood ons brood en kaas aan.  Hij had wel driehonderd liter zelfgemaakte vodka staan.  Zij had een broer die in België woont.  Terug op de hoofdweg hebben we een busje genomen naar de grens in Bagratashen.  We kregen vlot onze stempel UIT Armenië en In  Georgië.