Brazilië 2017

BRAZILIE – IGUACU – 2017

Inleiding

Omdat ik toch in Buenos Aires was bij vrienden besloot ik Buenos Aires te verkennen en enkele dagen Uruguay, de Iguazu watervallen aan Argentijnse en Braziliaanse kant  en Paraguay te bezoeken, een zelf georganiseerde reis van een week die ik thuis al had voorbereid.  Een Argentijnse vriendin ging mee en had het bootticket van Buenos Aires naar Colonia in Uruguay online besteld en betaald en tevens de binnenlandse vlucht terug na ons bezoek aan Paraguay in het noorden van Argentinië, Posadas naar Buenos Aires geboekt.

Het Parque Nacional de Iguaçu werd terecht door Unesco erkend als werelderfgoed in 1986.  In Brazilië is het 185.262 hectare groot en aan Argentijnse kant is het 67.000 hectare groot.  Het hele complex omvat maar liefst 275 watervallen.  De spectaculairste waterval is de Garganta del Diablo aan Argentijnse kant.  80% van de watervallen liggen aan Argentijnse kant.  De Braziliaanse kant kun je best in de voormiddag bezoeken omdat het licht voor fotografie dan beter is.  De zonsondergang is best te bewonderen aan Braziliaanse zijde.  Het is er altijd druk, best vakantieperiodes en weekends vermijden.  Er liggen goed aangelegde vlonderpaden waar men niet naast mag stappen wegens hoog valrisico.  Volgens mij zijn de Iguacu watervallen nog mooier dan de Victoria watervallen in Zambia-Zimbabwe alhoewel beiden echt heel mooi zijn, het is een must-see, once in a lifetime.

Periode

Van 19/01 tot 14/02/2017 was ik in Buenos Aires en van 27/01 tot 04/02/2017 hebben we dat reisje gemaakt.

Dinsdag 31/01/2017

We zitten op 30/01 nog in Salto, Uruguay en hebben de bus genomen naar Concordia, Argentinië, kost 144 UYU, ongeveer een uur rijden inclusief grensovergang.  Ik krijg geen stempel UIT Uruguay maar wel een IN Argentinië en mag 90 dagen blijven.  De afstand van Concordia naar Iguacu bedraagt negenhonderd km en het is ongeveer elf uur met de bus.  We komen aan in Iguacu, Argentijnse kant tegen negen uur ‘s morgens op 31/01.  Ik had gereserveerd via booking.com bij Tango Inn maar we mogen maar om 14 uur inchecken gelukkig mogen we wel al onze bagage in bewaring geven.  Tango-Inn is een soort jeugdherberg.  Met een bus van Rio Uruguay zijn we naar de Braziliaanse kant van de watervallen gereden, 40 BRS/pp, de gids hielp ons aan de grens AR/BR en het duurde wel een uur voor alle passagiers.  Ik kreeg geen stempel UIT Argentinië maar wel een IN Brazilië.  In het www.parquedasaves.com.br 80 BRS ingang en voor de watervallen 113.60 BRS www.turismoitaipu.com.br Met een treintje gaat het van het busstation Cataratas naar Garganta del Diablo.  Rechtover de ingang van de watervallen bevindt zich de ingang van het vogelpark dat we eerst bezoeken.    De watervallen zijn prachtig aan beide zijden en ze zijn majestueus en immens.  Er liggen loopbruggen voor de vele toeristen.  De kracht en pracht van de natuur boezemt ontzag in. De vele sublieme indrukken over de watervallen omschrijven is heel moeilijk, je moet het gezien hebben.  De watervallen zijn heel breed en groot in beide landen.

We logeerden enkele dagen in www.tangoinn.com in Iguacu, Argentijnse zijde.  Van hier bezochten we een dagje de Braziliaanse kant van de watervallen.  Het is niet duur en aangenaam er te verblijven.

Woensdag 01/02/2017

Na ons ontbijt hebben we een bus van Rio Uruguay genomen naar de het station Cataratas aan de Argentijnse kant.  Daar moesten we lang wachten op een treintje naar de ingang bij de Garganta del Diablo. We hadden gisteren reeds onze tickets gekocht, 330 ARP/pp, ongeveer 20 euro.  Het is hier overal prachtig bij de Rio Uruguay waar we ook kijken.  We maakten de paseo superior en wisten niet wat we zagen; het is niet voor niets een Unesco site.  Het eiland was niet toegankelijk.  We waren zo overweldigd van al dat moois dat we pas om 17 uur de immens grote en indrukwekkende watervallen verlieten.  We zijn met de bus terug naar ons hotel gegaan.  Goede vis gegeten in een lokaal restaurant.

Donderdag 02/02/2017

Na ons ontbijt nemen we een bus 35 ARP naar de grens Argentinië-Brazilië.  Voor Argentinië krijg ik een stempel UIT en voor het klein stukje passage in Brazilië geen stempel.   Ik krijg zonder problemen een stempel IN in Paraguay.  Daarna volgt een apart verslag over Paraguay.