Brunei

BRUNEI 2020

Planning

Wij plannen een reis te maken deels in de Filipijnen en deels in Maleisisch Borneo met een kort bezoek aan Brunei.  We boeken een goedkope retourvlucht met KLM naar Manila.  We verkennen eerst het eiland Luzon, vliegen daarna naar Cebu, bezoeken Bohol en vliegen daarna naar Kota Kinabalu, gaan dan richting Brunei en daarna bezoeken wij de Niah grotten om dan terug te komen naar Miri, vliegen dan naar Kota Kinabalu en vervolgens naar Manila.

Visum

Een visum is niet nodig voor Brunei.  We nemen de boot van op het eiland Labuan waar we in de terminal uitgstempeld worden uit Maleisie. In de ferry krijgen we een fiche voor Brunei die we invullen.  Aangekomen in Brunei krijgen we spontaan een stempel en mogen er een maand verblijven.  Alles gaat heel vlot.  Op Labuan hadden we euro’s gewisseld en krijgen 1.50 BRD (Brunei dollar) voor één euro.

Reisperiode: 12 – 14/02/2020

Woensdag 12/02/2020

We hebben vandaag een taxi genomen naar Kota Kinabalu Sentral Station.  Daar hebben we de bus “Menumbok Express”naar Menumbok genomen, 18 MYR pp.  In Menumbok hebben we de speedboot genomen naar Labuan, 17,20 MYR pp.  We kopen meteen ons ticket naar Brunei voor morgen, 35 MYR pp.  Het was reeds in de late namiddag en er gaat geen boot meer naar Brunei.  Na wat zoekwerk belanden we in het Hotel Pantai View, tel. 087-411339 voor 89 RM.

Donderdag 13/02/2020

We gaan te voet naar de Feri Terminal en eten er iets. Aan een loket van immigratie worden we uitgestempeld uit Maleisie. De ferry vertrekt stipt om negen uur en de tocht duurt anderhalf uur.  Het is druk op zee want hier zit aardolie. We zien slechts drie andere toeristen op de boot.  Als we in Brunei binnen komen krijgen we vlot een stempel in ons paspoort.  Er is geen toeristische dienst in de kleine terminal in Muara, Brunei.  Er staan slechts een paar taxi’s gereed en die zijn duur voor de 20 km naar Brunei-centrum.  Er zijn weinig bussen.  Een man die hier aan de terminal vertrok met zijn wagen gaf ons een lift en zette ons netjes af aan het Brunei Hotel waar een kamer 115 BRD kost ( 77 €).  Vera merkt schuin er tegenover het K H Soon Rest House op waar we maar 40 BRD moesten betalen voor een overnachting, wel wat minder luxe dan het Brunei Hotel maar het is wel in orde.

Bandar Seri Begawan (Brunei city) heeft een klein centrum en alles is dichtbij.  We lopen eerst naar de kade bij Jalan Mc Arthur en aan de andere kant van de de Sungei Brunei ligt het paalwoningendorp van Kampung Ayer.  Een bootsman wil er ons heen brengen, kost maar 1  BRD.  Daarna bezoeken wij de prachtige moskee van Sultan Omar; hier is naar geen miljoen dollar gekeken.  We lopen door een park en langs een stenen boot en de vergulde moskee.  Er is dienst en we mogen er niet in.  Daarna bezoeken wij een chinese tempel die nogal klein is in vergelijking met de omringende hoogbouw. Daarna hebben we een bootje genomen naar het paalwoningendorp Kampung Ayer, heel mooi en we lopen op vlonders maar moeten opletten dat we niet in het water vallen. Er lopen geen toeristen rond. Er is een uitgestippeld pad die niet al te lang is en een goed beeld geeft van de gemeenschap. We lopen verder op vlonders langs de moskee van de huidige sultan Bolkiah die de rijkste man op aarde is.  Zijn kapitaal zou 20 miljard euro bedragen.  Alle inkomsten uit aardolie zijn persoonlijk voor hem en hij zou een dictator zijn.  Maar er is geen verzet vermits de bewoners geen belastingen betalen, gratis onderwijs en sociale voorzieningen enz. krijgen  Een militair geeft ons na zijn gebed een lift naar het paleis van de sultan waar we niet verder mogen dan het hek.  Daarna brengt hij ons naar de Grote Moskee.  Wat een kanjer, groot en overal marmer en vergulde koepels, prachtige omringende tuin.  Hij brengt ons terug naar ons hotel.  We hebben nog goed gegeten bij een Indisch restaurant.  De lassi is uitstekend.

Vrijdag 14/02/2020

We nemen ons ontbijt buiten ons hotelletje.  Om negen uur opent het Royal Regalia Museum.  Hier staan al de geschenken tentoon gesteld die de sultan kreeg bij zijn troning in 1968.  Verder nog een replica van zijn troon en persoonlijke draagstoel en boot en veel prachtige gouden en zilveren dure geschenken.  De ingang bij Royal Regalia Museum is gratis op vrijdag.  Er zijn geen geschenken te bespeuren van Europese landen, wel van de omringende moslimlanden.  Het museum is ruim, overzichtelijk.  Hier komt iedere toerist maar we zien er niet veel; meestal zijn het Bruneiers of Maleiers.  Het Historical Museum er naast is gesloten.

De bus naar Miri zou om 13 uur vertrekken maar hij vertrekt pas na het gebed met een half uur vertraging.  In de bus zitten slechts een paar reizigers.  We betalen 20 BRD pp.  Onderweg rijden we door een groen landschap dat schaars is bewoond.  Na twee uren komen we aan in Miri.  Aan de grens verloopt alles heel vlot, weinig passanten.  De wegen zijn minder goed in Maleisie dan in Brunei waar ze perfect zijn. Een vriendelijk man geeft ons een lift naar het centrum van Miri waar zich veel hotels bevinden meer voor mensen uit de olie-industrie dan voor toeristen.

We verblijven in Miri in My Homestay en voor een piepklein kamertje betalen we 45 RM zonder ontbijt.  Met de hulp van de eigenaar boeken we een vliegticket terug van Miri naar Kota Kinabalu voor 98 MR pp of 22 euro.