Corsica

Met de camper naar Corsica – 2014

Voorbereiding

Ik had reeds dikwijls horen zeggen dat Corsica zo mooi is en nadat ik een reisboek en informatie gelezen had over Corsica werd ik ervan overtuigd dat ik dit prachtig eiland moest bezoeken.  Gezien ik een mobilhome heb leek dat de beste manier om het eiland te gaan verkennen in alle vrijheid.  Ik begon meteen na te gaan wat de beste en goedkoopste manier was om er te geraken.  Ik had geen ticket voor de veerboot gekocht aangezien ik dan op tijdsdruk zou komen te staan en het is bovendien goed mogelijk om er een te kopen bij de vertrekterminal.

www.corsicacamping.com

www.bienvenue-a-la-ferme-corse.com

Reisverslag

20/05/2014

Mijn Nederlandse reisvriendin ontmoet ik in Brugge en tegen de middag vertrekken we met mijn  mobilhome richting Brussel, Charleroi, Reims, Châlons-sur-Marne, Saint-Dizier, Chaumont tot Langres.  We hebben rustig gereden en de tolwegen vermeden.  We brengen de nacht door op de camperplaats bij de stadsmuur van Langres.  Na ons avondeten lopen we wat rond in Langres dat er verlaten bij ligt; alles is gesloten behalve de bars. De straatverlichting is sfeervol.  Ik heb vandaag 505 km gereden.  Om twee uur eindelijk kunnen slapen.

21/05/2014

Doordat ik nu reeds twee keer na elkaar veel te laat ben gaan slapen moet ik ‘s morgens recupereren waardoor we weerom te laat vertrekken en ik ben de enige chauffeur.  Ik vermijd tol en rij naar Gray en Dole.  Daarna rij ik verder naar Lons-le-Saunier, en Bourg-en-Bresse en om Lyon te vermijden rij ik er in een brede boog omheen via Amberieu-en-Bugey en Grenoble.  Een eind door Grenoble op de N 75 stoppen wij in Monestier-de-Clermont waar we op de gemeentecamping gaan overnachten.  We betalen er 12 euro en kunnen ons douchen en water bijvullen.  Het is een typische doortrekcamping.  Ik heb vandaag 592 km gereden en ben wat moe maar mijn reismaatje niet en ze houdt mij nog veel te lang wakker.

22/05/2014

We ontdekken dat het vandaag de 22 is is niet de 21, dus moeten we vertrekken uit Marseille en niet uit Toulon zoals gepland.  In Toulon zou het goedkoper zijn geweest.  We rijden via Aspres en Sisteron naar Aix-en-Provence waar het drukker wordt en verder naar Marseille.  Het gaat traag vooruit maar er is geen file.  Eenmaal in Marseille reed ik naar de Gare Maritime waar we in de wachtrij konden staan.  Intussen had ik bij het loket een ticket voor de boot gekocht: 416,33 € alles samen, betaald met mijn bankkaart.  Voor een voetganger senior  kost het 55 euro x 2 en voor de camper 275 plus taksen.  We waren om 17 uur aangekomen in Marseille en twee uren later stipt vertrok onze boot Piana.  Ik had slecht gegeten op de boot want koude frieten is niet lekker.  We hadden een zetel in een slaapzaal waar ook enkele snurkers ons wakker hielden.  Slapen in een cabine zou ons 53 euro hebben gekost.  Ik had vandaag 238 km gereden over bochtige wegen.  Het vertrek in de haven van Marseille met zicht op de kathedraal op de heuvel is indrukwekkend.

23/05/2014

Om zes uur werden we gewekt voor een ontbijtbuffet en een half uur later moesten we reeds vertrekkensklaar in onze mobilhome zitten.  Niet haalbaar, dus geen ontbijt.  Om zeven uur reden we uit de boot in Bastia.  We konden nergens parkeren langs de kust en we reden door naar Cap Corse.  Na zeven km dan maar ergens langs de weg ontbeten.  Onze eerste stop was in Erbalunga dat een mooi typisch Corsicaans slaperig dorpje is met enkele bootjes en een Genuese verdedigingstoren.  We wandelden naar Brando en kwamen bij een kerk en een abdij die privé was want we kregen een reclamatie omdat we er stiekem in gingen.  Van de Tour de Losse kon ik wel een foto nemen.   In Macinaggio hebben we het haventje bezocht en enkele winkeltjes er omheen.  Rogliano is een mooi oud vervallen dorp bij Cap Corse waar we door de trappenstraatjes liepen. Bij het hotel U Sant Agnello mochten we niet overnachten.  Botticella is een prachtig dorp dat tegen een bergflank aan ligt.  Iets verderop bij een bocht in de weg staat de Tour de Mattei, een witte gerestaureerde toren met een pannendak.  Mattei is een lokaal aperitief vervaardigd door de familie Mattei en de toren is gratis te bezoeken en is publiciteit.   Op de parking staan bussen met toeristen.    Hier is het overal verboden om te overnachten met de camper, nergens is dat mogelijk of er staat een bordje privé.  We zijn dan maar doorgereden naar Centuri-Port en op de camping “L’insulotti” gaan staan, 20,50 € Er ligt geen wc papier op de toiletten, te duur voor wat er geboden wordt.  Vandaag 58 km gereden.

24/05/2014

Het was gisterenavond nog maar eens te laat geworden dus lang geslapen en ontbeten op de camping waar ze lekkere baguettes verkopen.  Tegen de middag vertrokken, we zouden het vandaag rustig aan doen.  Ineke wou wandelen op Cap Corse, dus dezelfde weg terug tot de toren Mattei en dan links op een smalle bochtige weg naar Barcaggio gereden, een klein rustig haventje en dorpje  met enkele terrasjes.  Bij Tollare is het bijzonder mooi en we maken een wandeling.  Het wandelpad ‘sentier des Douaniers’ brengt ons bij een oude Genuese toren, Tour d’Agnello en het pad loopt  langs de ruwe uiterste noordkust van Corsica bij Cap Corse.  Het is prachtig om hier te wandelen langs de zee, het maquis, struiken en bloemen en veel rotsen.  Terug in Barcaggio genieten we van een salade met een fris tapbiertje van Pietra bij U Pescatori.  We konden in het dorp op de parking staan maar ook in Tollare.  Tollare is een bijzonder mooie plaatsje aan zee, zicht op het eilandje Giraglia en we konden er gratis staan maar er zijn geen voorzieningen.  Een Duitse camperaar was boos omdat we zijn zicht afnamen.  Die Duitsers willen overal baas spelen en alles bezetten, arrogante mensen.   Vandaag 20 km gereden.

25/05/2014

Het was een mooie morgen op het strand bij Tollare.  We vertrokken naar Centuri en op een zijweg reden we dan door de Seneca pas die we al vlug bekeken hadden en we reden vervolgens naar het dorpje Pino waar we een geel gemarkeerd wandelpad afliepen, ongeveer twee uren.  Bij Marinva stoppen we bij een mooi witgekalkt kapelletje dat op een richel bij de zee staat.  Bij Marine d’Alba bewonderen we een mooi panorama bij de zee.  Nadien reden we door langs een bochtige kustweg naar Nonza waar we een vierkante Genuese toren hebben bezocht.  Het kleine dorp telt een paar smalle straatjes.  Bij de ruïnes van het kasteel van Sasso drinken we iets op een terrasje met een o zo mooi zicht op de zee en de ruige kust.  Bij Nonza ligt een zwart strand.  Van op een heuvel lijkt het dorpje zo romantisch en het zou niet verkeerd staan op een puzzel.  In het drukke Saint Florent liggen veel plezierbootjes in de jachthaven. We reden vervolgens door de Désert des Agriates naar L’ile Rousse en midden in dit gebied blijven we overnachten in Casta op de Camping La Canardière www.lacanardiere.com en betalen 16 € om er een nachtje te mogen verblijven met mijn mobilhome.  We stonden er bijna alleen in de prairie tussen veel wilde bloemen. Het is een boerderijcamping, ze zijn vriendelijk bij het onthaal en de toiletten en de douche waren proper.    Zicht op de zee en de bergen in de verte.  We zagen een zeldzame roofvogel boven ons cirkelen, een milou royal werd ons gezegd.  Vandaag 97 km gereden.

26/05/2014

Om 10.30 uur vertrokken met een zonnig en bewolkte lucht, het is ongeveer 20 graden.  Ik volg aanvankelijk de D 81 en daarna de N 197 tot Lozari.  Hier duik ik het binnenland in om de mooie regio van de Balagne te verkennen.  De weg slingert omhoog naar Belgodère waar een milan boven ons cirkelt.  We hebben het postkaartdorp verkend en in de smalle pittoreske trappenstraatjes gelopen.  Er waren ook een groepje mototoeristen en fietsers aanwezig.  We lunchen op een terrasje en genieten van een salade Corse.  Na Belgodère volgen de typische prachtige bergdorpjes elkaar op, ze liggen allen in de zon tegen een bergflank.  De Balagne is een prachtige streek die niet mag worden vergeten als je op Corsica rondtoert : www.balagne-corsica.com De weg is goed berijdbaar.  We zijn gestopt in het kleine Saint Antonino op een bergkam en hebben de smalle straatjes verkend die iets hebben van een doolhof en enkele overdekte doorgangen. We hebben iets gedronken op een leuk terrasje met zicht op zee.  Een parking kost hier maar 2 euro voor 24 uren.  We hebben een half uur gewandeld tot het hoogste punt waar huis nr. 1 staat !  In het drukke  Ile Rousse, een groter centrum, gaan we inkopen doen bij Eric Leclerc.  Daarna rijden we over de brede kustweg N 197 richting Calvi.  Bij Lumio vinden we een camping die ons bevalt, Camping Monte Ortu, aan de ene kant zicht op zee en aan de andere kant de bergen.  We betalen 18 € voor een overnachting.  Vandaag 97 km gereden.

27/05/2014

Er was nogal wat wind gisterenavond en deze morgen, dus eten we in onze mobilhome.  Er is wifi in de bar van de camping waar een koffie maar één euro kost.  Mooi zicht vanop het terras op de bergen.  De uitbater is vriendelijk.  www.camping-monteortu.corsica  De weg naar Calvi gaat bijzonder vlot maar aangezien er geen parking is in Calvi voor mobilhomes heb ik die stad vermeden en ben het binnenland ingereden op de D 81 tot Galleria waar ik op het toeristenkantoor informatie heb opgevraagd. In Galleria ligt een mooi oud brugje over de Fango rivier.  Na Galleria gaat het in duizend bochten naar Porto. Bij de Col de la Palmarello is het bijzonder mooi, prachtig zicht in de wijde omgeving.  Bij de Col de la Croix hebben we een korte wandeling gemaakt met zicht op het piepkleine haventje van het onbereikbaar Girolata waar men met een bootje naar het al even onbereikbaar schiereiland Scandola kan varen. Een groepje geiten was in de schaduw onder mijn mobilhome gaan liggen.  Via nog eens duizend bochten belanden we in Porto waar we aankopen doen.  De wegen bij Porto zijn heel eng en een bus kruisen eist heel wat diplomatie en vaardigheid.  De weg naar het centrum/haven is ontoegankelijk en verboden voor mobilhomes !  Schandalig dat toeristen niet welkom zijn in Porto, gemeente Ota.   De weg in het binnenland naar de Passo de Pianella is prachtig evenals de Gorges de Spelunca.  Bij Evisa lopen er veel varkens langs de weg, zelfs in het dorp.  We zagen er moerbeibomen en veel bloemen en planten langs de weg.  Heel veel mooie panorama’s op de weg Porto – Evisa en hoge rotsen te vergelijken met de Dolomiten (Gorges de Spelunca en Passo de Pianello).  Er is geen camping in Evisa dus hebben we overnacht op een kleine parking in de omgeving.

28/05/2014

Na ons ontbijt zijn we terug gereden naar Ota waar we een mooie wandeling hebben gemaakt, een deel van Monte i Mare tussen Ota en de boogbruggen Ponte Vecchio en Ponte di Zaglia en  terug, een heel mooie wandeling tussen hoge bergen en een kolkend bergriviertje.   Onze lunch nemen we op het terras van Chez Marie in Ota, een salade Corse en een biertje.   Na Porto met prachtig zicht op de rotsachtige baai rijden we op de D81 naar Les Calanches, een heel mooie rit tussen overhangende rotsen op smalle wegen boven de zee en bovendien erg bochtig.  Ik moest met mijn mobilhome een bus kruisen op een onmogelijke plaats en het ging nog net goed en ik had nog een centimeter ruimte over en beneden ligt een diepe afgrond en de zee en de weg is slechts beschermd door een laag muurtje.  Er lopen nog eens veel toeristen op de weg die foto’s willen nemen van de balkons.  Daarna volgt een tamelijk rechte weg van 13 km en we raken vlug in Cargese, een klein gezellig stadje waar nogal wat toeristen vertoeven.   Dan volgen we een weg langs zee en stranden tot Sagone. Tiuccia is een gezellig doorgangsdorp.  We stoppen op de D81 bij een grote parking in Calcatoggio met zicht op de baai van Sagone.  Er staan nog enkele mobilhomes en we besluiten hier te overnachten.  Vandaag 90 km gereden.

29/05/2014

We kruipen langzaam omhoog naar de Col de San Bastiano, prachtig zicht op de Golf van Sagone en daarna mogen we langzaam afdalen naar Ajaccio waar we iets uit het centrum bij de haven gratis kunnen parkeren omdat het een feestdag is.  Tien minuten later lopen we op een markt met streekproducten : fruit, kaas en vleeswaren en verse vis.  Heel veel eigen producten in Corsica en geen import zoals bij ons.  Bij het geboortehuis van Napoleon staat een rij wachtenden in de rij bij de ingang.  Bij de citadel is er een mooi zandstrand.  We flaneren door de smalle straatjes en pittoreske pleintjes.  Daarna rijden we door richting Sartène en al vlug neem ik de D302 door landelijk gebied.  Bij Cognocoli vinden we geen menhirs en we gaan door naar Filitosa www.filitosa.fr Onderweg zijn er weinig dorpen maar des te meer prachtige natuur.  Filitosa is een voorhistorische site met enkele menhirs op een veld.  Dit is hier een streek waar verscheidene voorhistorische sites zijn zoals ook Cauria en Cucuruzzu.  Propriano is een sjieke drukke kustplaats  waar veel plezierbootjes aangemeerd liggen in de haven.  We bezochten hier twee campings maar die leken ons eerder onaangenaam en we reden verder naar www.campingalafermelariviere.com waar het wel aangenaam toeven is en een goede sfeer.  Vriendelijke uitbaters.   We namen ons avondmaal op de camping in een chalet en we kregen nog een kastanje likeur bovenop.  Ze hebben ook pizza en barbecue.  We stonden tussen kurkeiken, paardenweiden, schapen met zicht op groen beboste heuvels in een prachtig landschap en we hadden veel ruimte op onze staanplaats niet echt afgebakend. In de weide vlogen uilen en een milan boven ons hoofd en in de verte hoorden we een nachtegaal zingen.   Het bevalt ons hier, een echte aanrader. Vandaag 114 km gereden.

30/05/2014

We nemen ons ontbijt bij onze mobilhome terwijl een kudde schapen voorbij trekt, vogels fluiten en een koekoek zijn eindeloze melodie zingt.  Daarna rijden we door naar Sainte-Lucie-de-Tallano in de bergen waar een oud boogbrugje ligt die de Rizzanese overspant.  We volgen dit bergriviertje tot in Sartène dat van uit de verte bij een versterkte burcht hoog op een rots ligt. We konden parkeren bij het gerechtsgebouw en verkennen daarna het stadje met veel trapstraatjes en leuke pleintjes, veel terrasjes en restaurantjes en overal bloemen bij de huizen in de steile smalle straatjes.  Er staan enkele hoge typische pittoreske huizen in dit klein stadje met een compact centrum.  Daarna rijden we zuidwaarts en gaan de megalitische site van Cauria bezoeken :  www.isula.corsica/patrimoine/les-sites-archeologiques-du-pianu-de-cauria  We kuieren er lang rond en vinden het leerrijk; er staan tal van megalieten en menhirs in deze afgelegen streek.  Vervolgens rijden we traag en op een zeer slechte weg westwaarts naar Tizzano, een heel klein dorpje met enkele winkeltjes, restaurantjes en een plezierhaventje.  We nemen ons avondeten in L’Escale op een groot gezellig terras met zicht op de plezierhaven.  Het restaurant is gespecialiseerd in vis en kreeften.  Er is geen camping maar we mogen een nacht op de parking van het restaurant staan.  24 km gereden vandaag maar veel gezien.

31/05/2014

We vertrekken om tien uur en na vijf km stoppen we bij de Alignements de Palaggiu, gratis ingang.  Veel menhirs liggen plat op de grond We lopen er een half uur rond.  Er staat ergens een groot oud vervallen privé huis waar veel vlinders zaten.  We moeten terugrijden tot bijna in Sartène om dan op de hoofdweg N196 naar Bonifacio te rijden.  Bij de Rocher du Lion nemen we een smalle zanderige weg naar de kust waar we een wandeling maken dat normaal 1.40 uur zou duren maar we doen er 3.30 uur over op ons gemak.  De blauwe wandeling was niet goed aangegeven en soms twijfelachtig.  Aanvankelijk moesten we klimmen tot aan de Genuese toren bij de zee en daarna liepen we op het zandstrand van Erbaju, dan liepen we door een veld met grote rotsblokken en struikgewas.  Op de parking gesproken met Kees Tijsterman op weg met een 4X4 camion camper.  We rijden nog door richting Bonifacio en overnachten bij de parking van Boca di Fenu bij het vertrekpunt van het gelijknamig wandelpad bij de afrit naar de Résidence Boca di Fenu.  Vandaag 60 km gereden.  Bonifacio ligt op acht km afstand.  Een prachtige zonsondergang op Capo di Feno waar we wild kamperen.

01/06/2014

Overal in Bonifacio was het verboden te parkeren met een mobilhome.  Bonifacio is CAMPERONVRIENDELIJK. Nadat we een paar rondjes hadden gereden en twee meisjes ons bruusk voorbijstaken omdat we te traag reden en daarna een man zijn middenvinger opstak en toeterde hadden we er genoeg van die arrogante Fransen.  Eindelijk vonden we een betaalparking, 6,50 of 5 € voor vijf uren.  Nergens konden we gratis parkeren in het hebzuchtig Bonifacio.  In de haven lagen veel jachten en op de kade zijn ontelbare bars en restaurants.  Bonifacio is er voor de rijke arrogante fransen die hier sier komen maken.  De oude stad is ommuurd en aan de ingang ligt een ophaalbrug bij de stadpoort.  Veel hoge huizen in smalle straatjes en waslijnen aan de balkons.  Typisch zijn de hoge huizen die op een overhangende rotsrichel over de zee hangen.  We lopen buiten het centrum bij de verlaten kazerne van het vreemdelingenlegioen met veel ruimte , alles ligt een beetje in puin en is met graffitti beklad.  Rijp voor een of ander prestigeproject. Het vreemdelingenlegioen zit nu in Calvi.  Bonifacio is een heel oude ommuurde stad met veel trapstraatjes.  In de verte zien we Sardinië liggen.  We zitten nu op het zuidelijkste puntje van Corsica.  We rijden terug op de D 859 naar Porto Vecchio met zijn mondaine jachthaven.  We hebben het gehad met al die arrogantie en we nemen de D 368 in het binnenland richting Zonza.  Op de Col di Punticelli hebben we nog een mooi panorama op Porto-Vecchio en de ferryboten in Bonifacio die op Sardinië varen.  We rijden door een natuurpark tussen sparrenbossen en rotsmassa’s.  In L’Ospedale stoppen we na het dorp in een bos na het panoramapunt waar we niet mochten overnachten.   Vandaag 76 km gereden.

02/06/2014

In de voormiddag hebben we het dorpje l’Ospedale verkend met zijn klein kerkje.  De gemeentecamping in Zonza was nog gesloten en is gelegen bij een brug drie km van Zonza.  In de omgeving maken we een prachtige wandeling in het Bavella massief met zijn scherpe rotsformaties.   Terug gereden naar Zonza waar niet zoveel is te zien.  Twee km buiten het dorp vonden we een propere camping,  La Rivière.  We betalen 2 X 7 euro staangeld en het sanitair is proper.  Vandaag slechts 26 km gereden maar veel genoten van onze wandeling.

03/06/2014

We rijden door op de D 268, één van de mooiste wegen van Corsica.  Bij de Col de Bavella ( 1.218 meter) staan veel wagens op de parking en is het druk en we gaan een lange en prachtige gele wandeling maken om er de Aiguilles de Bavella en het bijzonder mooi berglandschap te bewonderen.  De omgeving is gekenmerkt door hoge scherpe rotsen, naalden, die doen denken aan de Dolomieten. Eerst loopt de wandeling door een bos en daarna hebben we een mooi zicht op de bergen waar we echte klimmers de rotsen zien trotseren.  Er ligt ergens een stuwmeer en een waterval.  Het is een bijzonder mooie wandeling in een typisch berglandschap maar wel steil.  Het geel wandelpad is goed bebakend.  Een deel van de dennenbossen is 24 jaar geleden afgebrand maar de natuur blijft overleven. Veel bloemen en een riviertje in het dal.  Aan het eind van de wandeling begint het zachtjes te regenen en in de verte zitten donkere wolken met soms een donderslag.  Terug in Zonza gaan we een tweede nacht op de camping La Rivière.

04/06/2014

We vertrekken na tien uur naar de site van de megalitische menhirs van Cucuruzzu.  Ingang is gratis buiten het seizoen.  We kregen zelfs een geprinte gids in het Nederlands.  Twee uren hebben we de site bezocht, eerst bij de woningen en holen en dan  de versterkte burcht met controlewoning en ambachten en het is goed bewaard gebleven.  Dan was en een soort middeleeuws kasteel rondom rotsen dat is bijgebouwd met grote stenen.  Verder staat er een kapel.  In Sainte-Lucie-de-Tollano hebben we geluncht en daarna rondgekeken in dit mooi gelegen bergdorp.  Er staan oude dorpshuizen en het klooster van sint François.  We volgen de D 268 en volgen dan de D 69 noordwaarts, een mooie route met weinig toeristen en weinig dorpen maar wel veel varkens en kastanjebomen.  Loreto is een klein pittoresk dorpje halfweg.  Aullène is een groter dorp maar er is geen camping, wel enkele restaurantjes.  Op de Col de Vaccia hebben we een mooi panorama op de omgeving.  Zicavo is een groter dorp maar er is terug geen camping.  Gozzano is eveneens een piepklein dorpje.  We zijn dan maar gestopt langs de weg bij Palneca omdat er nergens iets was.  Midden in de nacht is er een idioot komen stilstaan naast onze camper, liet zijn motor draaien, toeterde en raasde dan luid weg.  Wat zijn dat toch arrogante idioten die Fransen en vooral de Corsikanen, een soort maffia.  Vandaag 97 km gereden.

05/06/2014

Acht km verder na onze slaapplaats zijn we gestopt op de Col Verde 1.289 meter.  Tegen elf uur startten we een wandeling naar de Punta della Cappella op 2.041 meter hoogte, wandeling nr. 41, code rood = moeilijk uit het boek van Rother wandelgidsen : “tot aan de trekkershut is het een gemakkelijke maar inspannende wandeling langs een vaak steil pad”  Het is voor mij een heel steile en zware wandeling.  Zelfs ervaren trekkers op deze GR vonden het zwaar.  Mooie panorama’s op de besneeuwde bergtoppen van de Monte Renoso.  Veel hoge dennen op ons pad en niet veel stenen wat dan “makkelijk” is.  We hebben vier uren geklommen en op de top staat een refuge voor wandelaars.  Na enkele cols zoals die van Sorba zakken we af naar Vivario.  De weg is prima en het landschap is subliem en pittoresk.  In Vivario bezoeken we het Fort van Pasciola.  Tot onze verbazing staat er in Tattone een klein treinstationnetje.  In Vivario gaan we op camping Le Soleil en betalen 18 € met zicht op de bergen en het stationnetje.  www.camping-lesoleil.com  Vandaag 51 km gereden.

06/06/2014

Om 10.30 uur vertrokken op de drukke en brede N 196 naar Corte.  In Venaco was er een verplichte omleiding voor mobilhomes en camions op de D 143, dan links op de drukke N 200;  In Corte hebben we inkopen gedaan.  Dan hebben we het centrum van Corte bezocht in de omgeving van de citadel die gesloten was.  Er staan mooie hoge oude huizen, trapstraatjes en veel terrasjes, restauranten en winkels.  Ik heb mijn mobilhome op de parking van de super Casino laten staan en via de passerelle (voetgangershangbrug) over een riviertje naar de citadel gelopen.  Prachtig zicht op de citadel vanop de Belvédère.  Er loopt een toeristentreintje (jeep met aanhangwagentjes) vanaf het busstation.  Van uit Corte zijn we op de smalle D 623 in de Restonica vallei gereden tot aan de camping Tuane.  Mobilhomes mogen niet verder rijden.  Van hier is het nog 10 km naar de Bergerie de Gratelle en de weg is ergens maximaal 1.90 meter breed.  Dus gaan we ons installeren op deze camping en morgen liften naar Gratelle en van daar wandelen.  De camping kost 8 € pp en evenveel voor de mobilhome, dus 24 samen.  We mogen de mobilhome bij de ingang plaatsen want we kunnen niet terug zijn voor 12 uur (uitchecken). We overnachten naast het riviertje Restonica, prachtige omgeving.  Vandaag 45 km gereden.

07/06/2014

Na het ontbijt liften we naar de parking van Gratelle en we worden direct meegenomen.  Het eindpunt is echter twee km voor Gratelle wegens een ingestorte brug, parking kost 5 euro. Dus dat stuk moeten we extra bergop lopen.  We lopen langs een bergpad naar Gratelle in 45 minuten.  In onze wandelgids staat er dat het een “comfortabele” wandeling betreft, onzin.  Het is een pad met veel stapstenen en steil omhoog.  Na Gratelle is het nog steil en zeker na de hut “U Melu” is het nog veel steiler, er volgt zelfs een heuse klauterpartij langs kettingen en ladders tot een bergmeer, de start van de Tuan rivier.  Op de toppen ligt nu nog sneeuw.  Het is hier erg mooi maar een echt vermoeiende wandeling van ongeveer zes uren.  Terug beneden krijgen we makkelijk een lift terug naar de camping.  Gisterenavond kregen we bezoek van een vosje en er zitten veel koekoeken en Vlaamse gaaien.  Vandaag niets gereden.

08/06/2014

We zijn om tien uur vertrokken naar Corte en dan op de D 193 naar Ponte-Leccia gereden op de vlotte nationale weg.  Dan hebben we de D 71 genomen via Morsaglia en de Col de Prato en naar Piedicroce gereden. Onderweg nog het Couvent d’Orezzo bezocht, een ruïne.   Dit is een bijzonder mooie bergweg.  In Piedicroce hebben we een wandeling gemaakt en daarna geluncht.  Hier in de groene regio Castanaggia met zijn kleine bergdorpjes met nauwe straatjes , smalle wegen en weinig toeristen is het bijzonder mooi.  De ranke kerktorens steken uit boven de soms zes verdiepingen tellende hoge huizen en alles is gebouwd in lokale natuursteen.  De doorgang in deze dorpjes is soms eng voor het doorgaand verkeer en de bars en winkeltjes liggen bijna op het rijvak.  In nauwe steegjes ontwaren we soms ongeverfde deuren van arme of verwaarloosde of leegstaande woningen.  Sommige bewoners hebben een leuk privé terrasje.  De sfeer is hier rustig en ontspannen.  Parkeren kan hier bijna overal, de politie doet niet moeilijk.  Tot Cervione rijgen de bergdorpjes aan elkaar.  Vanaf het stuwmeer van Cervione gaat het in dalende lijn naar zee.  Bij het rondpunt in Prunete eindigt de D 71 en we zijn dan naar  camping Calamar gereden bij de zee waar veel Duitsers verbleven.  We hebben een beetje genoten van het strand en wat gezwommen.  Vandaag 98 km gereden.

Tip : Iets ten zuiden van Bastia in Biguglia kan men gratis overnachten met de camper op de boerderij van Gaec Donsimoni, Route d’Ortale, tel. 0618681944.  Het is wel wenselijk om er iets te kopen.  Dus geen gierige Hollanders.

09/06/2014

Om 9.30 uur vertrokken op de D 193, de brede rechte hoofdweg naar Bastia.  Het is nu veel drukker en er staan bedrijven langs de weg.  In een warenhuis onze boodschappen gedaan, vooral Corsikaanse specialiteiten voor thuis gekocht.  In Port Sud kon ik nog net op het nippertje de tunnel met een hoogte van 2.60 meter vermijden en moest itinéraire bis volgen, een hele omleiding omhoog rondom Bastia.  We wilden met Moby vertrekken om 14 uur maar merkten plots dat de gele Corsica Ferries om 13 uur vertrok, kost 143,44 € met bankkaart betaald ter plaatse.  De ferry vertrok om 13.30 uur en kwam aan in Livorno om 17.30 uur.  De lijn Bastia-Livorno is goedkoper dan Marseille-Bastia maar Livorno is veel verder weg voor ons Belgen.  Op het bovendek staan ligzetels ter beschikking.

De wegen in Italië zijn nu veel drukker.  Van Livorno naar La Spezia reed ik op de SS1 door veel aaneengesloten dorpen en met veel stoplichten.  Plots zagen we een camperplaats in Sarzone op een heel ruime weide rechtover het strand, 30 km voor La Spezia, 10 euro. Een goede plaats, aanrader.  Vandaag 137 km gereden.

10/06/2014

Om 9.30 uur vertrokken uit Sarzano en op een drukke weg met veel verkeer en stoplichten naar en door La Spezia gereden.  Eenmaal er buiten reden we op een bochtige bergweg naar Cinque Terre op de S 332 van Riomaggiore tot Levanto.  We zitten op de bovenweg met onder ons vijf supermooie prentkaartdorpjes.  Ze liggen alle op een rots bij de zee en zijn heel pittoresk.  Het zou mogelijk zijn om bij het station in La Spezia te parkeren en met een treintje voor 10 euro de ganse dag de dorpjes onbeperkt te gaan bezoeken.  In Levanto ben ik op de A12/E80 gereden.  We stoppen in Camogli waar ik het maritiem museum bezoek.  Twee inwoners zijn in de negentiende eeuw op het eiland Tristan da Cunha terecht gekomen en de helft van de inwoners daar dragen hun familienaam.  Ik ga volgend jaar naar Antarctica en ga het eiland bezoeken.  Na die pauze rij ik door naar Genova en iets verder neem ik de A 26 richting Torino.  Ik moest dan nog tweemaal wegentol betalen. In Susa ben ik van de autostrade af gegaan en op de S 25 richting Moncenisio/Mont Cenis  gereden.  Plots zag ik een camperplaats in Susa waar ik mijn water kon aflaten en bijvullen en het was gratis.  Bij het station Piazza Arsenio Favro.  Vandaag 377 km gereden.

11/06/2014

Vertrek om 8.30 uur in Susa en de grens over in Frankrijk in Lanslebourg.  Dus de dure tunnel Mont Blanc vermeden.  Het was een mooie route door de Haute Savoie en nadien door de Jura.  Gereden tot Morbier in de Jura.  Vandaag 329 km gereden.

12/06/2014

Vandaag de rest van de rit afgewerkt van uit Morbier.  Ongeveer 600 km gereden.  Voor de totale reis reed ik 3.046 km.