Curaçao

Curaçao 2024

REISPLAN:

Van 05/01 – 15/02/2024 ga ik eiland hoppen op de Caraïbische eilanden. Ik begin op Curaçao en zal eindigen op Sint Maarten. Maar ik wil mijn terugvlucht niet vastzetten zodat ik geen stress krijg mocht mijn plan niet tijdig kunnen worden afgewerkt. Begin januari, kort na Nieuwjaar, is het rustig in de luchtvaart en ik kan gebruik maken van een bijzonder aanbod: met Corendom vlieg ik op 05/01/2024 van Amsterdam naar Curaçao, enkel en voor 300 €. Omdat er nogal wat toeristen op de eilanden zitten boek ik vooraf mijn retourvluchten naar Aruba en Bonaire van uit Curaçao. Na veel opzoekwerk lijkt het mij best om mijn enkele vluchten van Curaçao, Grenada, Barbados, Sint Vincent en Sint Lucia ook vooraf te boeken. Van uit Sint Lucia kan ik verder met de boot naar Martinique, Dominica en Guadeloupe. Maar hier zit ik vast, er is geen vlucht noch een ferry naar het nabijgelegen Antigua zodat ik een dure vlucht moet boeken om via Sint Maarten naar Antigua te vliegen. Van Antigua kan ik naar Sint Kitts-Nevis vliegen. Van hier uit kan ik terug een ferry nemen naar Statia waar ik langer dan gepland vastzit wegen slecht weer. Na een paar dagen kan ik doorvaren naar het schattig Saba en verder naar Sint Maarten. Ik gebruik Sint Maarten als een hub voor dagtours naar Anguilla en Sint Barthelemy. Op 12/02/2024 bestel ik online op mijn gsm mijn retourvlucht van Sint Maarten naar Amsterdam. Op 14/02/24, Valentijnsdag, vlieg ik terug met KLM naar Amsterdam.

Inreisdocumenten Curaçao : Reispas en uitgeprint vluchtplan meegedaan voor alle zekerheid maar mijn ID volstaat bij inchecken. Had mijn reispas niet nodig en kreeg geen stempel in noch uit.

Google staat vol met informatie over Curaçao

www.curacao.com: de toeristische dienst

Geld:

Er zijn voldoende ATM. Ik heb echter nooit de ANG gezien, iedereen betaalt met USD.

Reisgidsen en kaarten :

Ik had de gids van Lonely Planet mee “Caribbean Islands” waar voldoende info en kaartjes van al mijn te bezoeken eilanden stond.

ER GERAKEN

Vliegen

Ik kreeg laattijdig bericht van Corendon dat mijn vlucht met een dag verlaat is naar 05/01/2024. Met de trein vertrek ik uit Antwerpen Centraal voor 40,80 euro naar Amsterdam. Anderhalf uur later ben ik reeds in Schiphol. De Eurostar doet er een half uurtje minder over maar kost 79 €. Om 11,16 uur kom ik er aan en ga direct in de lange rij 32 staan maar het gaat vlot. Bij de bagagecontrole is een flesje water geen probleem. Men vraagt mij of ik mijn CD-Card voor Curaçao heb ingevuld en het staat op mijn gsm. Ik had ze vooraf online ingevuld en nog eens extra uitgeprint wat ik nu toon, alles ok. De vlucht van Corendon vertrok netjes op tijd om 14 uur (+ één dag vertraging) en iets na middernacht landen we op Curaçao met een uurverschil van vijf uur.

Dag 2 – zaterdag 6 januari 2024

Het is al na middernacht als het vliegtuig landt op Curaçao. Bij de balie van huurwagens ontmoet ik twee jongemannen die ook bij mijn verblijf gingen overnachten. Die administratie duurde wel even maar ik kon gelukkig nog een een lift krijgen naar mijn bestemming in de wijk Jan Thiel. Ik heb bij Airbnb geboekt bij Bed & Bike Jan Thiel, Caracasbaaiweg 426 in de Jan Thiel wijk en betaalde online 54,46 € voor een superluxeresort dat ik niet nodig had. Het is inmiddels al 2,30 uur als ik in mijn bed lig in een lege dorm. Ik kon slechts een paar uren slapen want mijn biologische klok kan zich blijkbaar niet aanpassen. Een Duitse toeriste raadt mij aan een claim in te dienen wegens één dag te laat vertrekken. Om tien uur heb een vlucht naar Aruba maar er is een communicatiefout tussen de receptionist en een taxichauffeur. Ik moet plots een heftige 50 $ betalen aan de receptionist en waarna ik eindelijk tegen hoge snelheid naar de luchthaven wordt gebracht. In een half uurtje tijd ben ik net op tijd ingecheckt. Dus die bedriegers van Bed & Bike in Jan Thiel vermijden.

Dag 4– maandag 8 januari 2024

Bij aankomst uit Bonaire moest ik bij Immigration nogmaals mijn ED-kaart invullen niettegenstaande ik die bij aankomst uit Amsterdam op 6/1 al had ingevuld. Die Nederlandse/Curaçaose idioten toch. De ambtenaar van Immigration wil mij niet helpen en verwijst naar de vier automaten in een hoek. Gelukkig hielpen mij een paar jongelui die meer vertrouwd zijn met deze zaken. Ik kreeg wel een ijverige controle volgens de Hollandse regeltjes maar geen stempel in mijn paspoort. Ik kon bus 2A nemen voor 1,50 $ die veel stopte maar na een uur uiteindelijk aankwam in Punda, de terminal. Naar de Ritz is het een kwartiertje lopen over the Queen Wilhelmina Bridge en ik kon reeds mijn bagage afgeven en heb nadien nog het centrum van Willemstad verkend. Ze zijn hier veel vriendelijker dan in mijn vorig verblijf www.firstcuracaohostel.com , een echte aanrader. Veel terrasjes, soevenirswinkels en een cruiseschip in de haven. Veel prachtige pastelkleurige huizen bij de haven. En veel volk. In de hal van de Ronde Markt kon ik voor 14$ gestoofde geit met rijst en citroenlimonade kopen. De verkopers zijn er vriendelijk en er zitten nog veel andere toeristen. Een vriendelijke Nederlandse dame gaf mij een plan van de stad en verstrekte wat uitleg. Het was heel warm en ik heb wel een uur op het toeristenkantoor bij de airco gezeten terwijl ik mijn mails beantwoordde. Ik heb dan een tijdje de prachtige oud-koloniale kleurige huizen van de buurt Pietermaai bezocht en nadien de Handelskade bij de Queen Juliana Pontoon Bridge met zicht op het prachtig Penhahuis. Tot het Brionplein gelopen en er het Rif Fort bezocht, prachtig zicht op de Sint Annabaai en Punda. ’s Avonds nog wat vertoefd bij de bar met prachtig verlicht zwembad van www.firstcuracao.com heel mooi. Ik verbleef in www.ritz-village.com of First Curaçao Hostel, Scharlooweg 27 tel. (599)8449950 en betaalde 46 € voor een nachtje in een slaapzaal zonder ontbijt. Het is er heel netjes en kan vergeleken worden met een luxe resort want er is een luxe zwembad met bar bij dat ’s avonds kleurrijk is verlicht.

Dag 5 – dinsdag 9 januari 2024

In het Hostel vroeg men 40 $ voor een taxi naar de luchthaven maar bij de wachtpost kon het voor 20 $. Bij navraag op dit hostel of ik geboekt ben op 11/1 was het antwoord negatief, dus bij deze wel geboekt. Ik wandel 10 minuten naar het Punda busstation waar vijf bussen startklaar staan. De mijne nr. 2 naar de luchthaven staat er niet bij maar twee Braziliaanse vrienden verwijzen mij naar de bus op de eerste plaats die net zijn bord heeft gewisseld voor nr. 2. Na een uur kom ik aan op de luchthaven en betaal 2 AFL. Ik was tijdig voor mijn vlucht maar een dame aan de incheck zei mij dat ik twee vluchten had geboekt en ik moest 15$ betalen voor mijn overgewicht boven de 5 kg en mijn bagage moest in het ruim. Ik zag passagiers die grotere en zwaardere valiezen hadden die wel hun valies aan boord mochten nemen. Ik moest rugwaarts vliegen maar gelukkig zat er een bloedmooi Nederlands jong meisje voor mij.