Djibouti
Kort bezoek aan Djibouti
Voorbereiding
Informatie
www.visitdjibouti.dj : toeristische dienst
http://agenceaventure.wixsite.com/agenceaventure
Van Djibouti centrum tot de grens met Somaliland in Loyada is het slechts 23,5 km, een ritje van een half uur. Van Djibouti naar Hargeisa kan men vliegen in één uur ofwel over de weg in 7.30 uur, 412 km.
Ambassade van Djibouti
Franklin Rooseveltlaan 204
1050 Brussel
Tel. : 02/347 69 67
Nodig : 2 aanvraagformulieren (downloaden via site hierboven), 2 pasfoto’s, reispas nog zes maanden geldig na uitreis, kopie vlucht (als we over land binnenkomen vb. kopie vluchtplan Addis-Brussel afgeven), hotelreservatie bij booking.com is geldig, ieder medereiziger moet zich persoonlijk aanmelden of zich laten vertegenwoordigen met volmacht.
Het visum kost 70 € en is maar 30 dagen geldig na uitgiftedatum, dus visa regelen kort voor vertrek.
Grens met Ethiopië is open. Landgrens met Somaliland in Loyada is open. Landgrens met Eritrea is gesloten en er zijn blijkbaar geen vluchten erheen uit Djibouti.
Vlucht
www.ethiopianairlines.com heeft een groot netwerk in de regio en bovendien bekom je nog mijlen.
We vertrekken op 09/09/2017 en komen terug op 06/10/2017 en een vlucht heen en terug met een tussenvlucht van Khartoem naar Addis op 30/09/17 zou 780 € kosten. Met Egypt Air zou ons dat 720 € kosten.
Ik wou ook Zuid-Soedan bezoeken maar een vlucht heen en terug van Addis naar Juba kost 671 € met Ethiopian, en 531 met Kenian (via Nairobi) voor een korte vlucht van twee uren. Kampala – Juba heen en terug kost 426 € maar dan moeten we nog in Kampala geraken en dat kost uiteindelijk ongeveer hetzelfde. Te duur en dus besluit ik dat we ervan af zien.
Uiteindelijk boeken wij de vlucht heen en terug op dezelfde data maar vliegen pas op 06/10/2017 terug uit Khartoem naar Addis met een mooie aansluiting naar Brussel. We mogen ieder 2 X 23 kg bagage meenemen. De totaalprijs is nu 740 €. We krijgen meteen ons elektronisch ticket mee. Goede service bij Joker in Brugge : brugge@joker.be tel. 050/34 78 81
Ik heb al een paar keer met Ethiopian Airlines gevlogen en was er telkens tevreden over en er is voldoende beenruimte en de catering is behoorlijk aan boord.
www.air-djibouti.com : nationale luchtvaartmaatschappij. Vliegt regionaal naar Berbera, Somaliland en Mogadishu, Somalia. Vliegt niet naar Asmara. De vlucht van Addis naar Djibouti, via Dire Dawa, kost 324 € voor een vlucht van 2.30 uur. Met Kenian kost het 177 € zonder stop voor anderhalf uur vliegen. Over de weg van Addis naar Djibouti duurt het 11 uren.
Geen vlucht van Djibouti naar Asmara. Er is nu wel een vlucht van Addis naar Asmara met Ethiopian.
Vlucht heen en terug met Air Djibouti van Djibouti naar Berbera, Somaliland, kost ongeveer 215 $. Een vlucht heen en terug uit Djibouti naar Mogadishu met Air Djibouti kost ongeveer 470 $.
Een enkele vlucht op vb. 20/08/17 van Djibouti (JIB) naar Hargeisa (HGA) kost 125 $, 45 minuten vliegen.
Een enkele vlucht op vb. 22/08/17 van HGA naar Mogadishu (MGQ) kost 126 $, 1.30 uur vliegen.
Een enkele vlucht op vb. 25/08/17 van Mogadishu MGQ naar Djibouti JIB kost 260 $, duur 3.15 uur.
Ongeveer dezelfde prijzen.
www.jetlink.co.ke : Vluchten uit Nairobi naar o.a. Zuid Soedan, Eritrea, Malawi en DRC.
www.africanexpress.co.ke : vluchten van Nairobi naar Mogadishu.
Reisverslag
zaterdag – 09/09/2017
Vlucht ET 725 met Ethiopian Airlines van Brussel naar Addis Ababa. Vertrek 20.10 uur met een technische stop van ruim een uur. Steeds een stop in Wenen met vertrek uit Brussel naar Addis.
zondag – 10/09/2017
Aankomst in Addis om 06.00 uur.
Ingevuld douanedocument niet afgegeven want er was geen douane aanwezig. Ieder 100 $ gewisseld aan 2.332 ETB voor een dollar. Uit onze reisgids hadden we Pension Linda uitgekozen maar daar aangekomen met een taxi was het in verbouwing en namen we onze intrek in MZ Guest House, adres: Olympia next to ABC Building, tel. 0118-333639 : 390 birr met badkamer, geen ontbijt, of elektriciteit en koud water. Na een lange rustpauze wandelden we naar het Meskel plein waar veel verkoopstandjes en bierverkopers stonden. We werden grondig gefouilleerd en dronken daarna een tej (honingdrank) en aten injeera. Wij ontmoetten er een vriendelijk koppel die ons morgen bij hen uitnodigde. Het is oudejaarsavond in Ethiopië !
maandag – 11/09/2017
Het is Nieuwjaar vandaag en alles is bijna gesloten en het is rustig op straat. Op het nabijgelegen rondpunt is er een bakker open en wij nemen daar ons ontbijt. Terug in het hotel zit onze gastheer ons al op te wachten en hij brengt ons met zijn auto naar zijn huis. Wij krijgen er een speciale nieuwjaars lunch voorgeschoteld met daarna een exclusieve koffieceremonie. We werden terug naar ons hotel gebracht waar er opnieuw geen elektriciteit is, dus geen warme douche.
dinsdag – 12/09/2017
Ons plan : met de bus naar Harar, 13 uren.
Met een taxi rijden wij naar het Meskel Plein waar er vandaag geen bus vertrekt; we kunnen wel een ticket kopen om morgen te rijden.
Dan maar naar het consulaat van Somaliland gegaan wat niet zo eenvoudig is gezien dat onlangs is verhuisd (zie info). We waren er om tien uur, konden ons visum aanvragen en het zelfs om één uur ophalen maar het kost wel 100 $, nogal duur dachten we en we besloten het aan te vragen in Djibouti.
Dan maar met een taxi naar het busstation om de bus naar Harar te nemen. Maar dat was nogal ver en we moesten 300 ETB betalen. Het was nogal hectisch op het busstation: de bagagejongen werd agressief en ook de chauffeur die van ons 100 ETB/pp vroeg terwijl de medepassagiers ons vertelden dat het tarief 35 was. De chauffeur sloeg zelfs mijn bril van mijn neus. Busje 2 vroeg 100/pp en vijftig meter verder moesten we plots nog eens 200/pp bijbetalen; we springen er snel uit. Op busje 3 moesten we 100 ETB/pp betalen. In Nazret moesten we overstappen op een busje naar Dire Dawa voor 250/pp maar het stopte in Bereko om welke reden ? We moesten hier overnachten in Solomon Abebe hotel, waar ze bij de receptie erg arrogant waren, geen rekening wilden schrijven, geen handdoeken en slechts tien wc-papiertjes gaven. 250 birr voor een kamer, was ok, maar geen ontbijt. Het St. George bier van de tap aan 11 birr was wel lekker.
woensdag – 13/09/2017
Ontbijt rechtover ons hotel genomen, niet bij die arrogante eigenaars van ons hotel. We werden door een Ethiopiër een verkeerde bus aangeduid en waren bijna vertrokken. Dan stapten we 200 meter verder naar het busstation waar we wel vier keer in een ander busje moesten stappen wat we niet normaal vonden. Wat gebeurt er, wat is er aan de hand? Er bleken etnische onlusten te zijn tussen Oromo en Somali’s en de regio verder naar Harar was afgesloten. Dan maar het de bus terug tot Awash in anderhalf uur. De ontvanger vroeg ons 100 terwijl het normaal tarief 60 is. Nadat we iets hadden gegeten in Awash deden we dan maar autostop richting Djibouti. Enkele personen probeerden ons voor te zijn bij de camionchauffeurs en vroegen ons een dubbel tarief. Plots kon ik als eerste een chauffeur aanspreken en een redelijke prijs van 2.000 birr afspreken, 33 uren rijden vertelde hij ons nog. Om 14.45 konden we eindelijk vertrekken met een rustige vriendelijke Djiboutese chauffeur door een dor landschap met veel lavastenen. Langs de weg met veel bochten en putten zagen we tot Djibouti-stad wel 50 omgekantelde vrachtwagens, containers in de berm, uitgebrande tankwagens, enz. Er rijden zo dagelijks ongeveer drieduizend vrachtwagens op en af van/naar Addis – Djibouti want deze haven is de aanvoerlijn voor alles wat Ethiopië binnenkomt. Tegen tien uur stoppen we bij een bewaakte parking, enkele bewapende mannen bij een vuurtje houden de trucks in de gaten. Binnen in de cabine van de vrachtwagen is het te warm en we slapen op de lege platte laadbak onder een prachtige sterrenhemel.
donderdag – 14/09/2017
Tegen twee uur deze morgen begon het te regenen en bliksemt het in de verte. We rijden twee uur verder en slapen dan nog vier uren krampachtig in de vrachtwagen. In een soort wegrestaurant kunnen we iets eten, injera en koffie terwijl onze chauffeur gaat bidden in een moskee. Tegen 10.30 uur bereiken we de grens en moeten we anderhalf uur wachten in de truck voor onze formaliteiten in Ethiopië. Twee km verderop nog eens een uur wachten aan de kant van Djibouti waar de formaliteiten bij immigratie vlot verlopen. Een geldwissel bij een bankkantoor duurt erg lang. Op een vrachtwagen staan geduldig een lading dromederissen te wachten die via Djibouti ergens in een slachthuis zullen belanden. Van de grenspost in Galafi tot Djibouti-stad is het 190 km. In het begin van Djibouti was het landschap mooi: een riviertje naast de weg, en watervogels in meertjes. Dan kwamen donkere wolken opdagen en waaide het hevig, veel zand stoof op de weg met bijna geen zicht meer voor ons. Daarna volgde een hevige wolkbreuk met als gevolg soms veel water op de weg. De weg was heel erg slecht en gevaarlijk zo wel 100 km ver tot bij Dikhil waar het asfalt begon. Een schande voor een land als Djibouti die leeft van de handel met Ethiopië met dagelijks drieduizend trucks op die weg. Tegen tien uur in de avond kwamen we aan in Djibouti waar de trucks niet in de stad mogen, wel op de weg naar de haven. In een winkel wisselen wij 200 $ en krijgen er 33.200 DJF voor. Met een tuktuk en taxi naar ons geboekt hotel gereden, African Village op Route de l’Aéroport. De arrogante jongen bij de receptie vroeg 88 $ per nacht terwijl er op mijn reservatie bij booking.com 136 € voor twee nachten stond. Dan maar naar Hotel l’Aube gewandeld waar een kamer 11.000 DJF kost, zo wat 65 $. De eigenaar is heel vriendelijk. Er naast ligt La Mer Rouge, een restaurant waar we voor 800 DJF een lekkere koude St George bier kunnen drinken in een geventileerd restaurant. Voldaan maar doodmoe gaan we na 35 uren slapen.
15/09/2017 vrijdag
Geen ontbijt in l’Aube en voor 600 DJF met een taxi naar het centrum getrokken. Het is ongeveer 45° C maar toch verkennen we het centrum met zijn koloniale gebouwen met bogengalerijen om wat schaduw te hebben. Het stratenpatroon is nogal rechtlijnig. Het oude centrum is niet groot en op de Place du 27 juin vragen we in het Menelik hotel of we in de cafetaria wifi kunnen ontvangen maar dat mocht niet, enkel voor hotelgasten. In het Hotel de l’Europe zijn ze daarentegen wel heel vriendelijk en kon het wel, gratis : www.heuropedjibouti.com heurope@intnet.dj Ze organiseren ook reizen. Daarna wandelen we naar de haven en op de coniche nemen we een verfrissende citroensap en begeven ons dan naar de vissershaven waar we vaststellen dat er geen navette naar de eilanden Musha en Maskali is zoals beschreven in onze gids Petit Futé. Er is geen terrasje waar we iets kunnen drinken en dan nemen we maar een taxi terug naar het centrum. Een taxi charteren voor een dagtrip naar het 30 km verderop gelegen Lac Assal, het bekende zoutmeer, zou 200 $ kosten en bij een reisagent nog veel meer. We vinden deze prijzen uiterst duur. We lopen naar de Place Mahmoud Harbi of Place Rimbaud door enkele winkelstraatjes waar zelfs openlijk qat wordt verkocht met prijzen erbij. Maar ook fruit en kledij. In een hoek staat de Grote Moskee die door Jemenieten werd opgericht en die het plein en de Centrale Markt domineert. We gaan in een restaurant op een dakterras zitten en overschouwen het drukke plein. Djiboutezen zijn vriendelijke mensen en mijn islamhoedje bevalt hen wel. Terug in ons hotel vragen we aan de eigenaar die in Parijs woont hoe we morgen naar de grens kunnen en hij zegt ons dat er geen bussen gaan en we beroep moeten doen op gedeelde taxi’s en hij voert ons me zijn 4X4 naar het Quartier des Afars waar hij onderhandelt. Het is niet duidelijk of ze enkel ons twee meenemen of een overvolle taxi maar ze vragen in ieder geval een fors bedrag, nl. 15.000 DJF, 77 €. De bus van transportbedrijf Boulet is al vertrokken om 18 uur beweert men ons.
zaterdag – 16/09/2017
Nogmaals een nachtje geslapen in l’Aube : Rue Nelson Mandela, tel. 253 21 34 20 99 hotel.aube@gmail.com Daarna met een taxi naar het centrum, 600 DJF en ontbijt met twee voor 1.200 DJF in een lokaal restaurant in een zijstraat van de Place Menelik. Nogmaals onze mail nagekeken in Hotel Europe en met een taxi naar de haven, vrijhandelszone gereden. Op een groot bord staat “Port de Djibouti” maar op een groot terrein staan enkel lege containers en op een uur wachten passeerden ons slechts vier trucks. Iemand zei ons naar PK12 te gaan en plots stopt er een 4X4 met een man die ons gratis naar PK12 bracht waar er vandaag geen vrachtwagens vertrekken. Mijnheer Sadek, tel. 77812578 medsadek77@gmail.com Hij voerde ons naar een bekend Jemenitisch restaurant bij Youssef waar we van lekkere ovengebakken vis genoten. Daarna bracht hij ons terug naar ons hotel en we mochten hem bellen indien we een probleem hadden. De eigenaar van l’Aube belde onze buschauffeur die nog niet wist waar/wanneer we zouden vertrekken maar de prijs voor ons twee was gezakt van 15.000 naar tienduizend DJF, 60 €. Het busje van Boulet reed niet zei men ons en vliegen naar Addis kost 135 $/pp voor een vlucht van een uurtje. Dan maar een siësta genomen. Om 17 uur zou de eigenaar alle informatie hebben maar om 18 uur was hij nog steeds verdwenen. Wij vroegen hem onze vorige truck chauffeur op te bellen of we misschien terug konden rijden met hem maar hij was er niet bepaald beleefd voor vermits hij geen Afar sprak. De taxi waarmee we min of meer afgesproken hadden was al deze namiddag vertrokken in plaats van deze avond. De gerante wou ons een kamer doen betalen voor de korte siësta van deze namiddag maar dat wuifden we weg. We wachtten geduldig en gaven geen krimp. En plots stond er een taxi bij ons hotel die ons naar een busje bracht die ons voor 2.000 DJF/pp + 600 voor onze bagage naar de grens zou brengen. We zouden om 21 uur vertrekken maar het busje bleef nog enkele rondjes rijden waarbij we echt om 22.30 vertrokken.
zondag – 17/09/2017
Tegen vier uur in de morgen stopte het busje en ging ieder ergens in een hok slapen voor een paar uurtjes. Tegen negen uur waren we aan de grens en de uitstempeling ging vlot. Aan de Ethiopische kant ging het ook tamelijk vlot. Ons overschot aan DJF omgewisseld voor ETB en iets gegeten. Men vroeg ons 1.000 ETB pp voor een 4X4 naar Dessie. Ze probeerden het nog op alle mogelijke manieren die ETHIOPISCHE BEDRIEGERS. Tenslotte autostop gedaan en gratis met een truck naar Mille.
DJIBOUTI 2023
VOORBEREIDING
Reisperiode: 14 – 16/05/2023
Inreisdocumenten :
Mijn reisorganisator YPT beweerde dat het mogelijk is een VOA te bekomen in de luchthaven van Djibouti maar op internet stond verscheidene keren het tegenovergestelde: geen VOA. Zelfs gebeld met de ambassade in Brussel waar men mij vertelde dat ik absoluut een visum via hun consulaat moest aanvragen en dat het visum begint te lopen op datum van uitgifte. Dus deed ik mijn aanvraag op 03/04/2023 voor Zuid-Soedan maar dat bleef maar duren. Op 03/05/2023 mijn reispas afgehaald bij Zuid-Soedan en mijn visa aangevraagd bij Djibouti maar daar zei men mij “kom morgen terug want je hebt geen afspraak” alhoewel ze geen werk hadden. Een medewerker van de ambassade kwam net aan en liet mij binnen, gaf mij een koffie en stelde mij gerust. Een half uurtje later kreeg ik mijn visum voor 20 €, evenveel als een VOA.
Ambassade de Djibouti
Franklin Rooseveltlaan 204
1050 Brussel
Tel. 02/347 69 67 of 23476961 gsm 0466/419367
www.ambassadededjibouti.be consulat@ambassadededjibouti.be of djibouticonsulbru@○yahoo.fr
www.evisa.gouv.dj : online aanvraag
Het consulaat is open van 09.00 tot 15.30 op ma, wo, vr.
Immigratie in Djibouti : www.fr.ivisa.com Hier staat vermeld dat het VOA is afgeschaft sedert 2018.
Informatie
www.bambutour.com : mijn lokale touroperator
Geld:
Cash € meegedaan + bankkaarten en Visa.
Reisgidsen en kaarten :
Ik heb een kaart van www.itmb.com meegedaan waar Djibouti er maar klein op staat.
Heb ook een reisgids van www.petitfute.com meegedaan waar meer kaartjes in detail op staan.
Reisplan
https://www.youngpioneertours.com/tour/african-mega-combo/
Vliegen
Ik vloog met Ethiopian Airlines van Addis naar Djibouti op 14/05/2023 een vlucht van anderhalf uur. Op 17/05/2023 moest ik naar Hargeisa vliegen, volgende bestemming van ons programma. Maar er zijn geen vluchten van Djibouti naar Hargeisa, enkel Air Djibouti vliegt er heen. Het is een vluchtje van veertig minuten die 205 $ kost. www.air-djibouti.com
Van uit Parijs kan men wekelijks vliegen met www.airfrance.com Men kan ook naar Addis vliegen met www.flyethiopian.com en van daar uit zijn er dagelijks vluchten naar Djibouti.
REISVERSLAG
Dag 1 – donderdag 14 mei 2023
Ik zou op 13 mei van Addis naar Djibouti vliegen maar die vlucht werd geschrapt en verplaatst naar 14 mei. Ik kreeg op de luchthaven van MGQ bij ET een hotelvoucher voor een minderwaardig hotel maar ik reclameerde in Addis voor een beter hotel en kreeg mits veel aandringen een kamer bij Skylight Hotel maar kreeg er een minderwaardige kamer. Ik moest al vroeg uit de veren. Na mijn buffetontbijt werd ik met een shuttlebus naar de luchthaven gevoerd. Ik moest nog maar eens mijn rollertje afgeven want er is weinig bergruimte in de afgedankte vliegtuigen van ET in Afrika. Ik had op 13/5 een kamer geboekt bij Red Sea Hotel (104 $) omdat ik daar de groep zou ontmoeten maar dat werd later gewijzigd naar La Siesta Hotel en bovendien had ik een dag vertraging bij ET zodat ik deze boeking nog kon teniet doen. Hotel Djibguesthouse kost 52$, Aube 65$, Jano House 68 € en Cityguesthouse 47 €. Op de luchthaven in Djibouti wachtte Daniel, onze gids, mij op. Ik had reeds mij sticker-visa maar het ging niet vlugger dan degenen met hun e-visa of VOA wat dan toch mogelijk scheen. Iedereen kreeg zijn kamer; de meesten hadden een solo kamer. Ik moest delen met Gregory uit de USA maar die was er nog niet. We hadden niets bijzonders te doen en gezien ik reeds eerder in Djibouti was stelde ik voor aan Dan (USA) en Alex (AUS) om iets te gaan drinken in La Pailotte. We charterden een taxi maar dat terras is al jaren definitief gesloten. De haven is nu groter en moderner geworden. Er is een heel grote terminal in aanbouw door de Chinezen. Ik liet de taxi stoppen bij “La Mer Rouge” en dat is wel nog open en er is fris bier te verkrijgen. Het is een restaurant met lekkere vis waar expatriates samen komen. Terug aangekomen in ons hotel konden we dan met een gezamelijke bus een toertje maken tot bijna aan de grens met Somaliland langs militaire kazernes waarvan het hier stikt in dit strategisch gelegen land. We bezoeken de Marché Central en vervolgens de moskee Birou al Khairat waar we op de foto gaan met enkele lokale mannen. We gaan ook een kijkje nemen bij het oud treinstation dat nu buiten dienst is; er is een gloednieuw en modern treinstation nu. We lopen bij valavond door het verlicht centrum met zijn koloniale gebouwen in het Quartier Européen waar het zeer stemming is. We lopen langs een winkel die enkel vlaggen verkoopt, doet goede zaken. Op het Place Ménelik dat ik mij nog goed herinner van mijn vorige reis vier jaar geleden loop ik langs het restaurant onder de arcaden en het stadhuis. We gaan eten in het Yemenitish restaurant Moukbassa Central bij Youssouf: de verse grote gegrilde vis is superlekker samen met het platte Yeminitisch brood. Daarna stoppen we nog eens bij de verlichte Grande Mosque. Mijn kamergenoot Gregory is nog niet aangekomen, morgen. Het is nog steeds 35° om elf uur.
Dag 2– vrijdag 15 mei 2023
In de voormiddag hebben we de stad bezocht. We poseren voor een obligate groepfoto bij de site van “we love Djibouti”. Na onze lunch volgt een lange rit naar Dikhil van twee en een half uur. We rijden door een halfwoestijn op een asfaltweg in westelijke richting naar Arta. Langs de weg zien we regelmatig kraampjes onder golfplaten waar men openlijk qat verkoopt, een soort drug dat in de mond wordt gekauwd. Een koffie langs de weg kost 50 DJF, zo een 25 eurocent. In Ali Sabieh stoppen we bij het oud koloniaal treinstation dat er verwaarloods bij ligt, overal hopen zwerfvuil en de oude wagons zijn gevuld met afval. De sporen liggen er nog bij het stationsgebouwtje waar enkele jongeren gewillig met mij op de foto willen. Enkele geiten liggen in de schaduw onder de wagons tussen de rommel. In het stationnetje is een winkeltje. Er staat een bord dat de EU een herstelprogramma heeft gelanceerd dat moet starten in 2023. Dan volgt en slechte piste naar Dikhil, het land is dun bewoond en enkele armzalige hutjes zijn afgedekt met een plasticdoek tegen de sporadische regen. We lunchen bij Hotel Gobaad in Dikhil (www.hotel-gobaad.com WA 77150047) en genieten van een korte pauze waarna we doorrijden naar Lac Abhé, het “stinkend meer”. Ik dacht echter dat we deze avond zouden terugkomen om hier te overnachten en laat er enkele spullen achter die ik nooit meer zou terugzien. In een klein stoffig dorpje stoppen we bij een armzalige hut en om hen te steunen koop ik twee hoorns van een gazelle. Mijn gids zei mij dat ik daar problemen mee zou ondervinden bij de douane maar dat is nooit gebeurd. Op een platte zandige piste koersen onze jeeps tegen elkaar op. We stoppen bij een prachtig panorama in de woestijn waar dromedarissen lopen. De twee achterliggende jeeps hadden regelmatig gestopt om foto’s te nemen en dat vertraagt ons tempo. Het is hier een dor landschap met enkele doornige struiken. As-Eyla is een arm doorgangsdorp met enkele hutten. We kruisen een lokale “bus”, een Toyota pick-up die volgeladen is met passagiers en vracht. We stoppen ergens bij een panoramisch zicht met kale heuvels in alle richtingen. Het Lac Abhé ligt voor 1/3 in Djibouti en voor 2/3 in Ethiopië. Bij het meer vliegen enorm veel vliegjes (midges) rond maar ze bijten gelukkig niet. We zagen in de omgeving een wrattenzwijn lopen en enkele gazellen. Hier liggen grillige rotsformaties waar de lange Oostafrikaanse slenk begint. Ergens toont de gids ons een fumerolle waar hij het water kan doen branden, eigenlijk het gas dat ontsnapt. Het is er dor en desolaat. Toch kon ik mooie foto’s nemen van die grillige rotsformaties vooral bij zonsondergang. We stoppen bij een armzalig en primitief campement bij het meer en krijgen na enige tijd onze stenen tukul toegewezen. Er staan twee veldbedden, een klamboe met gaten en een tafeltje, meer niet. We eten iets aan een lange tafel in open lucht, niets bijzonders. De midges zijn weg maar het blijft bloedheet in onze hut en we baden in ons zweet. Het sanitair gedeelte is vies en niemand neemt een douche.
Dag 3 – zatedag 16 mei 2023
We zijn allen doodmoe opgestaan en na een karig ontbijt en koffie rijden we weg voor dag en dauw om de zonsopgang bij Lac Abhé te zien. De grillige rotsformaties zijn nu nog mooier in het frisse ochtendgloren met rozerood licht aan de horizon. Er is een zone waar wat groen mager gras staat dat door de woestijndieren wordt bezocht. Nadat we nog wat prachtige foto’s hebben genomen rijden we terug richting Dikhil maar gaan niet terug naar Hotel Gobaad. Ergens stoppen we bij een kloof en ik hou het op Forêt de Day. Het is in ieder geval indrukwekkend. In de omgeving van het Assal Meer staan nogal wat elektrische windmolens. Er zijn geen dorpen in deze omgeving. We zakken af naar het Lac Assal op – 157 meter onder zeeniveau. Het zoutgehalte van het meer bedraagt 34% en de Cinezen hebben hier een reuzegrote zoutwinning gebouwd, export richting China natuurlijk. We wagen ons op de rand van het meer en het zout kan ons zowaar dragen. Vervolgens rijden we naar Djibouti-stad waar we blij terug in ons bekend hotel “La Mer Rouge” aankomen. Onderweg was iedereen zo moe dat we allen in de jeep sliepen. Na een kort avondmaal gaan we allen vlug douchen en slapen.
Dag 4 – zondag 17 mei 2023
Om vijf uur opgestaan en om zeven uur hadden we een vlucht naar Hargeisa, Somaliland. Enkel Air Djibouti vliegt naar/van Djibouti, 205 $ voor een enkele vlucht van veertig minuten.