Griekenland

Met de camper naar Griekenland – 2015

Voorbereiding

Ik had reeds in 1989 een gelijkaardige reis gemaakt met mijn personenwagen en tent naar Griekenland maar door tijdsgebrek moest het toen vlugger gaan.  Het was de bedoeling het toenmalig Joegoslavië te bezoeken en het was het enig communistisch land dat vrij was van visum en bereisbaar was.  Ik bracht ook een kort bezoek aan Griekenland maar mijn verste punt was toen ergens bij Thessaloniki.  Nu in 2015 beschik ik over een camper en gezien ik in pensioen ben heb ik meer tijd om alles rustig te bekijken.  Het is nu de bedoeling toch iets meer van Griekenland te bekijken.  Ik beschrijf hier enkel het gedeelte in Griekenland op het vasteland.  Ik heb ook nog een verslag over het hele verloop van de reis door de Balkan.

Griekenland

www.tap.gr : archeologische sites

www.mikropapigo.gr

Reisverslag

Via Korce bereiken we de Griekse grens bij Kristalopti. Op weg naar Kastoria geen camping of  taverne of dorp te zien. De grenstreek is dunbevolkt en we overnachten in het onooglijk dorpje Dendrohori waar we genieten van een prachtige zonsondergang en volle maan in een weidse omgeving.  Hier geen toeristen in dit desolaat landschap met zicht op bergen en bos en in gezelschap van vrolijke krekels.  Ergens kunnen we een biertje drinken met 23% inclusief BTW.  Vandaag 257 km gereden.

02/08/2015

We zijn lang op onze overnachtingsplaats gebleven, er gewandeld en pas na de middag naar Kastoria gereden. We hebben het stadje verkend waar nog veel oude koopmanshuizen met specifieke erkers staan van rijke bonthandelaren.  We lopen langs een meer maar er is niemand op straat, het is veertig graden en iedereen houdt een siësta.  Ik kon maar moeilijk het stadje uit raken door de smalle steile straatjes.  We zitten nu op de hoofdweg E90 maar is geen autostrade.  In Neapoli lopen nogal wat herders langs de weg en in Pendalofos lopen soms schildpadden over de weg.  Pendalofos is bijna het enig dorp langs de kronkelende bergachtige groene weg.  Een halve liter bier kost 2 €, ik geef tien euro en ze kunnen niet teruggeven : “volgende keer betalen” zeiden ze me.  Dan zijn we nog een half uur doorgereden en een overnachtingsplaats gezocht die er nergens is.  We zijn dan maar op een verkeersarme zijweg gaan staan midden in de natuur en met veel steekvliegen.  Vandaag 115 km gereden.

03/08/2015

We vertrekken deze morgen op de E90 en stoppen in Konitsa voor een juweeltje van een oude boogbrug.  Bij Kalpaki slaan we rechtsaf naar de Albanese grens waar we 40 minuten moeten wachten bij de Griekse douane en alhoewel er niet veel passage is, hooguit twintig wagens, zijn ze erg traag.  Veel sneller gaat het bij de Albanezen.  We zitten nu op een rechte en brede asfaltweg naar Gjirokaster. www.ecotoerisme.eu/albanie/gjirokaster  Er staan enkele mobilhomes net voor het centrum en we gaan ze vervoegen.  Tweehonderd meter hogerop begint het oud centrum met specifieke oude “balkonhuizen” met uitstekende daken, witte muren, zwart houtwerk en hoog.  Sommige huizen zijn sterk vervallen.  Er lopen toeristen door de steile straatjes met gladde kinderkoppen.  Hier staan enkel prachtige oude huizen.  In taverne Kuka is het leuk zitten op het terras.  We rijden terug langs dezelfde weg en bij de grens gaat het weerom vlot aan de Albanese kant en tergend traag aan de Griekse kant met controles van de inkomende Albanezen.  Kort na Elafotos nemen we de weg door het Vikos – Aoos N.P. en komen aan in Papingo, 23 km langs leuke dorpjes, restaurantjes en rafting op een riviertje.  Bij Aristi nemen we een  smalle weg naar Papingo door enkele haarspeldbochten en machtige bergen alom.  Op het dorpsplein is er een ruime parking waar we kunnen overnachten.  In dit prachtig toeristendorpje eten we lekker bij Aris Restaurant.  Vandaag 209 km gereden.   www.greece-is.com/5-reasons-papigo-zagori-springtime-mountain-paradise

Goed logeeradresje bij Vasilis: www.papigorooms.com

04/08/2015

Tegen negen uur starten we onze wandeling naar Mikro Papigo.  Van uit het dorp vertrekken verschillende wandelingen maar ze zijn niet steeds goed aangegeven.  De oude huizen in het dorp hebben bijna allemaal een dak van dikke leistenen en lage daken.  De bergen in het groene landschap zijn fantastisch en regelmatig lopen we over een oude stenen boogbrugje net wijd genoeg om een ezel door te laten.  In het klein gezellig dorp zijn enkele restaurantjes en herbergen met terrasjes.  De wandeling in de omgeving is bijzonder mooi. Frances Annear schreef een gids over Papingo, te koop in het dorp waar we het Mikro Papigo  1700 Hotel bezocht hebben, prijzen 80-100 € : www.mikropapigo.gr  De kleine huisjes lijken nietig tegen de hoge bergen.  In het informatiecentrum een wandelplan gevraagd, een wandelkaart was er niet, kerk binnen bekeken.  Verder door de cañon gelopen en biko (kloof) Megalo Papingo bewandeld.  Lange tijd omlaag gelopen door bosjes en na doorwaden van riviertje een km omhoog gelopen tot aan het dorp.  Na de lunch zijn we doorgereden door haarspeldbochten naar de grote weg.  Doorgereden naar Ionanina, ringweg er omheen en dan richting Arta en kort na Filipiada naar de kust gereden waar we stopten bij Kanali Beach, 18 km voor Preveza, waar wij ons avondeten gereed maakten en er overnachtten bij de zee.  Onderweg bij een garage geweest om een lampje te laten vervangen waar ze 15 minuten aan gewerkt hebben; ik moest enkel een lampje van twee euro betalen.  We hebben hier in de zee gezwommen, zalig. Vandaag 156 km gereden.

05/08/2015

Kort na ons vertrek uit Kanali komen we aan in Preveza waar we wandelen bij het haventje met zowel dure jachten als vissersboten.  Er is een voetgangerszone met veel terrasjes bij de tavernas langs de kade waar we een mooi terrasje uitkiezen voor een drankje.  Aan de kade is het duurder dan honderd meter verder in een klein steegje maar is daarom niet minder gezellig.  Net na Preveza ligt een toltunnel.  Tussen Preveza en Messalongi rijden we door een vlak stuk maar met mooie panorama’s op de eilanden.  Al van ver zien we de grote stalen brug in Andino, gebouwd door de firma Buyck uit Eeklo.  Ik moet 13,20 euro tol betalen voor passage over de brug. Het is een indrukwekkende brug en aan de andere kant in Rio belanden we op de Peloponesos.  Ik neem de verkeerde afrit in Patra en kan pas na 20 km terug rijden richting Pyrgos op de E55.  Hier is niets bijzonders te zien, geen campings maar wel stranden. Patra is een grote stad en we rijden er doorheen.  In Paralia Myrgines nemen we de afslag.  In Varda geen camping en verder naar Lechena ook niets, dus overnachten we ergens aan het eind van een landweg bij het strand.  Er is reeds veel volk op de pré beach party van morgen.  Vandaag flink gereden, 326 km.

06/08/2015

We vertrekken richting Pyrgos op de E55 die goed is uitgebouwd tot Pyrgos maar erna overgaat in een smalle  en slechtere weg met putten.  Ancient Olympia is goed aangegeven en op de parking vinden we makkelijk plaats.  Er staan veel bussen.  We lopen tien minuten naar de ingang van de site waar we 3 € pp betalen als senior.  Het is tamelijk warm op de middag maar we blijven op deze grote interessante site toch ongeveer een uur.  Opvallend is dat er nog weinig zuilen rechtop staan.  De olympische atletenbaan ligt er nog en is nog steeds een referentie voor onze hedendaagse atletiek afstanden.  Daarna zijn we de bergen ingetrokken door een prachtige groene omgeving en langs enkele mooie typische bergdorpen op de heuvelflanken zoals Vassilaki, Stavrodromi, Magouliana en Karkalou.  We stoppen in Dimitsana en parkeren nabij een schooltje en verkennen dit prachtig dorp.  In het dorp zijn twee hotels gesloten maar één taverne is nog open.  ‘s Avonds zijn we tot aan een uitzichtpunt gelopen met prachtige zonsondergang van op een terrasje.  Overnacht op een parking bij een schooltje in Dimitsana, 145 km gereden vandaag.

07/08/2015

Vandaag gaan we een dagje wandelen en op een bord kiezen we voor de wandeling naar het nabijgelegen dorp Zigovitsi, heldere hemel, beetje zon en niet te heet, ideaal wandelweer.  De wandeling staat goed aangegeven en we lopen door een wijds dor landschap met tamelijk veel zomereiken en langs veldwegen omzoomd met wit opeengestapelde stenen.  Aan een kappelletje mag het in Griekenland niet ontbreken.   Aanvankelijk lopen we steil boven het dorp en we worden beloond met een schitterend panorama.  We lopen verder langs geitenpaadjes, weinig belopen landwegen en onderweg staan enkele zomerhuisjes in de bergen en enkele bouwvalige verlaten boerderijtjes. Soms ontmoeten we een herder.  We lopen verloren en vragen aan een boer de weg; hij biedt ons een glas koud water aan en een Griekse koffie.  Even later komen we aan op het dorpspleintje van Zygovitsa waar we een kijkje nemen in het oud kerkje, iemand gidst ons rond.  Er is  een feestje bezig omdat het gisteren het feest was van de dorpspatroon van de kerk.  Er zaten veel leden van een plaatselijke wandelclub aan de tafeltjes en we kregen meteen koffie en gebak en ook nog eens een T-shirt en petje van hun club.  Het begon plots te regenen en iemand gaf ons een lift terug naar onze mobilhome.  We besloten nog een eindje verder te rijden en stopten bij het prachtig Stemnitsa.  Bij Karitena vonden we een mooi landelijk plaatsje aan de andere kant van de kloof waar we hebben overnacht.  Boer Boris reed voorbij met zijn tractor en nodigde ons uit op zijn boerderij waar het een zootje is, varkens lopen bijna binnen in zijn keuken.  Hij woont er alleen en leeft van de schapenteelt.  Het is een levensgenieter.  Hij biedt ons zachte witte kaas aan, tomaten, olijven, ouzo en wijn in overvloed: we hadden veel leute en het was gezellig.  Vandaag slechts 32 km gereden.

08/08/2015

We reden deze morgen nietsvermoedend richting Andritsena.  Ik vroeg de weg naar Megalopoli en ik moest 25 km terug rijden.  We deden een boodschap in Megalopoli en reden dan verder op de E65  door een vlak landschap met veel olijfgaarden naar Kalamata.  Kort na het stadje heb ik de afrit naar Mystras genomen en door de mooie bergachtige Nedron vallei gereden.  De hemel zag pikzwart en een onweer stak op met hevige regen als gevolg.  We stopten in het dorp Poulianika bij Taverna Poulianika.  We dronken een koffie en kregen nog een stuk cake met honig gratis erbij van Maria, de vriendelijke uitbaatster.  Er waren nog enkele toeristen aanwezig.  We mochten niet overnachten op de parking van de ruïnes van Mystras maar een Spanjaard deed het wel.  Wij gingen honderd meter lager staan bij een fontein en twee zitbanken, een superzicht op de ruïnes, de vallei en olijfgaarden.  Vandaag 156 km gereden.

09/08/2015

We lieten onze mobilhome staan en waren reeds om negen uur op de site van Mystras www.grieksegids.be/peloponnesos/mystras  Mystras is een werelderfgoed site en bijzonder interessant en prachtig gelegen om te bezoeken.  Het is een mooi kloostercomplex dat de moeite waard is om te bezoeken, mooie fresco’s binnenin en een fijne omgeving in de bergen.   Het kloostergebouw Pantanassa was gesloten wegens verbouwingswerken.  Daarna terug naar de parking en nog drie kerkjes met fresco’s bezocht.  In het dorp het “Greek Cuisine” restaurant Marmara bezocht maar ik vond het niet echt lekker.  Daarna zijn we doorgereden naar Sparti en verder bij Githio de weg naar Arepoli genomen.  Mijn reismaatje wou hier reeds om vier uur naar het strand om er te blijven en te overnachten maar ik wou naar het verste punt van de Peloponesos, Gerolimenas.  Bij de kade van Arepoli lag maar één vissersbootje maar er waren veel taverna’s waar ze enkel Amstel van het vat hadden.  Dit was niet echt een strand.  Dus besloot ik door te rijden naar Gerolimenas, een dorp met typische hoge huizen in lokale stijl.  We stonden te overnachten op het uiterste zuidelijk punt van het vasteland van Griekenland en boven hadden we een machtig zicht op het stadje, de baai en de zee in de verte en verlaten dorpen in de omgeving.  Dit is een rustige plaats.  Vandaag 105 km gereden.  We hadden een mooi zicht op de weidse omgeving en de ondergaande zon.  Mijn reismaatje was niet tevreden met de door mij gekozen overnachtingsplaats en ik mocht niet meer binnen in mijn eigen camper maar heb haar weggeduwd en ben gaan slapen. Ik was de enige chauffeur en had die lange afstand van huis uit alleen gereden terwijl zij erbij zat als een prinses.  Vandaag 105 km gereden.

10/08/2015

Nog maar eens om elf uur vertrokken, veel te laat.  We zijn vertrokken uit Vathia, het verste punt op het vasteland in Griekenland langs een prachtige kustweg en het weer is zonnig.  www.grieksegids.be/peloponnesos/vathia-mani  Opvallend zijn de vierkante torenhuizen in grijze lokale steen, ook opgeknapte huizen voor vakantiegangers in deze stijl.  Soms rijden we door kleine dorpjes in deze typische stijl van het schiereiland Arcadia.  We vonden nergens fruitverkopers, een bakker of een winkel.  Tot Arepolis was het een bijzonder mooie tocht en dan werd het drukker met kusttoeristen. Daarna volgde een min of meer rechte weg naar Githio waar we door gereden zijn.  Bij Skala bevonden zich grote plantages van sinaasappelen en olijven.  De weg naar Leonidio was eentonig.  Bij Kosmos reden we door dennenbossen waar we lunchten.  In Kosmos zijn er enge straatjes en gebrek aan richtingsaanwijzers, er zijn verschillende tavernas en toeristen in dit bergstadje.   Daarna hebben we lang door een kloof gereden.  We hadden hier ons avondmaal genomen en geprobeerd aan het strand te blijven maar de straatjes zijn nauw en overnachten is hier verboden.  Uiteindelijk een overnachtingsplaats gevonden in Paralia Tyros, verboden te kamperen bij het haventje omdat er honderd meter verderop bars en taverna’s zijn.  Wij camperaars gaan ook op restaurant.  Toch nog een goed plaatsje gevonden en dan lekkere vis gaan eten in het haventje.  Vandaag 169 km gereden.

11/08/2015

Om elf uur vertrokken langs een mooie kustweg met veel baaien en strandjes over heuvels en  door dorpjes naar Paralia Astros.  Hier hebben we in zee gezwommen, een heerlijke verfrissing.  Er stonden enkele mobilhomes op het strand.  We hebben hier de Lidl bezocht en getankt en zijn dan verder gereden naar Mycene waar we de Griekse site bezocht hebben en er lang zijn gebleven. Mooie voorwerpen in het museum.  De leeuwenpoort is nog gaaf.  Na onze lunch zijn we doorgereden naar Epidauros waar het amfitheater nog bijna gaaf is overgebleven.  De rest is dat niet en er liggen veel brokstukken verspreid over de archeologische site.  Dan hebben we een standplaats gezocht en gevonden in Porto Epidauros, een leuk vissershaventje met visrestaurantjes. We stonden buiten het dorp met nog enkele mobilhomes met zicht op het dorp, vissersbootjes, plezierboten en een kerkje op een rots: heel mooi.  Vandaag 147 km gereden.

12/08/2015

Nogmaals vertrek om elf uur.  Bij het kanaal van Korinthe kon ik niet stoppen op de smalle houten brug.  Het kanaal ligt diep onder de weg.  Er is geen parking of mogelijkheid de brug te bewonderen.  We moeten verder naar een kerkje rijden en teruglopen om een foto van op de brug te kunnen nemen.  Tien euro autostradetol betaald op de E94 van Korinthe richting Athene.  We rijden via Thiva en Livadia naar Delphi.  Delphi is een heel interessante site en vooral het amfitheater is mooi maar ook de vele nog rechtstaande zuilen.  In Desfina geen slaapplaats gevonden, wel in Itea, veel plantages van katoen en groententeelt.  We stonden naast een drukke weg waar vrachtwagens passeerden.  Ik was heel moe want ik had slecht geslapen gisterennacht en bovendien zeurde mijn reismaatje tot heel laat.  Ik had vandaag 274 km gereden.

13/08/2015

Om elf uur vertrokken langs een eentonige weg via Lamia, Karditsa en Trikala, veel katoenvelden en een vlak landschap; het lijken wel polders.  Veel rechte wegen, niets toeristisch.  Kort na Lamia lunchten we en kruisten ons veel vrachtwagens volgeladen met tomaten op weg naar de fabriek.  Bij het naderen van Kalambaka komen de hoge rotsen van Meteora in zicht.  Hier volgen we een rondrit van 15 km en bezoeken zes kloosters hoog op een rots genesteld.  De panorama’s zijn fantastisch in deze wonderbaarlijke omgeving.  De zichten vanaf de kloosters op de vlakte zijn heel mooi.  Na lang rondzwerven in deze unieke plaats komen we aan in Kalampaka bij het guesthouse Arsenis waar we genieten van een fris biertje en een medewerker vroeg of we bleven souperen.  We zijn daarna doorgereden en bij het dorpje Vlahory vonden we een perfecte overnachtingsplaats in volle natuur.  Vandaag 240 km gereden.

14/08/2015

We hebben eerst St. Stefano bezocht, niet heel groot maar mooie fresco’s in het kerkje.  Het zicht van hier op Agia Triada is super en in een prachtig bergmassief gelegen.  Het klooster Agia Triada staat op iedere folder of kalender, ingang 3 euro.  We lopen steil omhoog samen met nog veel andere toeristen.  Het museum en het kerkje met zijn prachtige iconen zijn uitzonderlijk mooi.  In het derde megalo = het groot klooster bevindt zich een museum van klederdrachten en ambachten.  Er komen veel busladingen met toeristen zelfs Russen zijn er talrijk.  Hoe ze destijds deze kloosters konden bouwen op uitstekende rots richels hoog boven het dal is een raadsel en dwingt respect af. Meteora is uitzonderlijk mooi en een must voor iedereen die Griekenland bezoekt.  Het wonderbaarlijk gebied beschrijven is moeilijk en ik geef een impressie van iemand anders : www.ilovegrielenland.nl/bestemmingen/meterora  Dit is een verhaal van een blogger met nog veel meer bestemmingsbeschrijvingen over Griekenland.  Na al die mooie indrukken reden we wat weg van de drukte en gingen slapen in Kastraki enkele km verder.  We overnachtten bij het kerkje.  Vandaag slechts 24 km gereden maar er was zoveel moois te zien.

15/08/2015

We zijn deze morgen gestart op weg naar Grevena.  Daarna nemen we de weg naar Deskati en Elassona, een mooie bergweg in een dunbevolkt gebied.  We rijden ten zuiden van de Olympos berg, veel bochtenwerk en zakken af naar Leptokaria bij de kust.  We gaan bij de Plaka staan en hebben ons geïnstalleerd aan het strand op de coördinaten N 37 28 923 en E 22 34 056, een mooi plaatsje bij het strand; we waren niet de enige camperaars. Hier geen toeristen, vooral Grieken zelf en het was gezellig maar druk.  Nog een laatste dag genoten van een Grieks strand en gezwommen in zee.

16/08/2015

Na ons ontbijt op het strand zijn we richting Litohoro gereden.  Veel toeristen en terrasjes aan deze kust.  Ik reed steeds hogerop naar de Olympos berg tot aan het eind van de asfaltweg in Prion wat eigenlijk geen dorp is.  Er is wel een terras en een parking en we starten de wandeling E4 naar de top van de Olympos berg.  Wat een mooie bergwereld.  Na twee km lopen we de weg naar de Agios Dionissiou, een prachtig klooster dat door de Duitsers was vernietigd.  Daarna liepen we naar het eindpunt Priona, twee km op en en terug.  Het is een goed begaanbaar pad en niet al te steil door een bos dat veel belopen wordt door paarden en ezels met de assorti vliegen.  De meeste toeristen zitten op een terras en lopen niet zo ver of hooguit tot de watervalletjes.  Halfweg op de terugweg piekt soms de Omympos berg door de dennen wanneer we op de asfaltweg teruglopen.  Bij Stavros restaurant hebben we geluncht www.facebook.com/anastasios.doultsinos Het was lekker.  Via een binnenweg Dion en Karitsa naar Katerini gereden en na het stadje gezocht naar de aansluiting op de kustautostrade E75 naar Thessaloniki.  Bij het dorpje Makrigialos stoppen we aan het strand op N 40 22 595 en E 22 37 927 net voor Ancient Pydna tussen Pydna en het haventje van Alikes.  Vandaag 109 km gereden.

17/05/2015

We starten eens tamelijk vroeg.  Er was een sterke wind aan het strand in Alikes.  De wc-cabines zijn in orde, we douchen en vullen ons water bij.  Daarna rijden we de E75 op, betalen 5.50 euro tol en voor Thessaloniki rijden we noordwaarts naar Polikastro waar we inkopen doen.  Noord Griekenland is nogal vlak, beetje heuvelachtig en eentonig.  Over een nogal hobbelige autostrade gereden en bij Evzoni verlaten we Griekenland en komen in Noord-Macedonië aan.  Na anderhalf uur sedert deze morgen waren we al bij de grens GR-MK en ging het vlot uit Griekenland en in Macedonië.