Kaap Verdië

Ontscheping op KAAP VERDIE – 2014

Cruise

Ik heb de cruise PLA 32-14 Atlantic Odyssey geboekt bij de eigenaar van de boot, de Plancius bij http://www.oceanwide-expeditions.com/ in Vlissingen.  De Plancius is gebouwd in 1975, vaart onder Nederlandse vlag en kan 114 passagiers logeren.  Het vaarplan ziet er als volgt uit : 19/03/2014 inschepen in Ushuaia en landingen in Antarctica, South Georgia, Tristan da Cunha, Sint Helena, Ascension en op 25/04/2014 ontschepen in Praia, Kaap Verdische eilanden.  Ik kan een deal afsluiten voor 6.000 €. Het hele verhaal volgt hier :

www.oceanwide-expeditions.com/trips/trip/pla31-14-atlantic-odyssey/highlights/

Er zijn twee reisagenten waar je ook de reizen van oceanwide-expeditions kunt boeken :

en misschien bij

www.scantours.net

www.fastferry.com : beperkte ferrydienst

http://www.ferrylines.com/en/ferries/search-results/destination/Cape_Verde  : Overzicht ferryverbindingen Cabo Verde

www.bela-vista.net : info ferries, foto’s

Visum:

Ambassade/consulaat van Cabo Verde:  Avenue Jeanne 29 Johannalaan, 1050 Brussel (Elsene), tel. 02/643 62 70

emb.coboverde@skynet.be

Ik was met de trein naar Brussel centraal gegaan en dan naar het busstation op Putterij gestapt en bus nr. 71 genomen tot stopplaats Johanna.

Ik had mijn visumaanvraag netjes ingevuld en kopie gegeven van mijn aankomst per schip, ontscheping in Praia en mijn vluchtbevestiging naar Brussel. Maar dat was niet genoeg en ik moest ook een hotelboeking voorleggen wat ik niet had.  Ik had ongeveer tien mails in het Engels gezonden naar Praia maar kreeg geen antwoord.  Ik moest dit heel goed argumenteren en men zei mij dat ik geen visum kon krijgen zonder voorlegging van een hotelreservering.  Maar na enige tijd kwam men toch aandraven met mijn visum.  Ik betaalde ter plaatse 45 € en kreeg het meteen mee.  Het visum moet binnen de 180 dagen na uitgifte gebruikt worden.

Dag 65 – 24/04/2014

Iedereen was moe na twee actieve dagen.  We moeten aan de expeditieleider onze keuze opgeven wat we gaan doen in Praia, Kaap Verdische  eilanden.  Ik opteer om mijn bagage in een daghotel te stockeren en de citytrip te maken tot 15 uur waarna de bootreis officieel ten einde is.  We moeten dan op eigen gelegenheid met een taxi, naar de luchthaven gaan.

Dag 66 – 25/04/2014

Planning : Ontscheping in Praia omstreeks 09.00 uur.  (heeft plaats op 29/4)

Het is al dagenlang rustig op zee maar heet, de kunststoffen zolen van mijn sloffen plakken aan het dek.  Kort voor de middag varen wij voorbij de evenaar met luid getoeter van het schip.  Op het scherm in de bibliotheek kan ik precies de stand van de evenaar fotograferen : 000.00.000 N !  Sam vroeg mij of ik die foto wou delen en ze heeft nog meer van mijn foto’s   op de pc gezet zodat alle passagiers die konden bekijken.  Plots op een rustig moment in de namiddag hoorden wij in de luidsprekers “er is een klein schip aan bakboord dat ons nadert”.  Iedereen op dek drie en we zagen Neptunus in een bootje naderen.  Sam en Ali waren verkleed op dek en er was veel leute.  Ander T-shirt aangetrokken en terug naar dek drie gelopen waar met grote hilariteit enkele passagiers werden gedoopt. Met veegborstel  kregen ze chocolade in het gezicht en lichaam gesmeerd en dan nog eens overgoten tot groot plezier van de medepassagiers. Ik probeerde te ontwijken als “slachtoffer” maar Rinus deed mij mijn  doop ondergaan waaraan ik sportief meewerkte.  Na mij kwam Connie van TDC (Tristan da Cunha)  en samen staan wij vol chocolade en bijna onherkenbaar op de foto.  We werden afgespoeld met een waterstraal en gingen dan in een met water gevulde zodiac om ons schoon te maken.  Er werden veel foto’s genomen.  Dan stond er een vat met cocktail gereed waar we goed gebruik van maakten.  Daarna nam ik een douche en werd er veel nagepraat over de evenaarsdoop.  Sam heeft foto’s op de gemeenschappelijke pc gezet.

Overnachten:

Planning : Tereru di Kultura, Rua Cadjau (ao lado do BCA), Cidade Velha :  Guesthouse, restaurant (Kaapverdiaanse keuken), bar met life muziek.

tererudikultura@gmail.com  tel. (238) 9 183582 of 927894 –  3300 CVE of 30 € kamer met ontbijt.

Te verkennen :

Praia, Quintal da Musica, Av. Cabral 70, Achada: restaurant en muziekcafé in binnenkoer.

A bolha, Achada Santo Antonio : goedkoop en typisch Kaapverdiaanse keuken

Kon niet doorgaan door vertraging in programma.

Dag 67 – 26/04/2014

Lezing van James over het slecht natuurbeheer in de UK overzeese gebieden : www.ukotcf.org

Tijdens de namiddag op dek gezeten, frisse wind.  Kon een stick kopen en heb er de gedeelde foto’s van Sam en Wolf op gezet.  Kon niet op CD kopiëren.  Adeline is jarig vandaag en zoals gewoonlijk is er ’s avonds taart voor iedereen.

Dag 68 – 27/04/2014

Dag 40 dat we op het schip zitten.  Vandaag en morgen hebben we een volle dag zee voor de boeg.  Rustige zee, varen ter hoogte van de kust van Sierra Leone.  In de namiddag worden wij op ijs getrakteerd op het bovendek.  De ganse dag zien wij vliegende vissen, net als vogels.  Groepen dolfijnen vergezellen ons tijdelijk en er zwemt zelfs een haai langs.

Dag 69 – 28/04/2°14

Albert geeft een infovergadering over Cabo Verde.  Email en mijn vluchtgegevens nagekeken.  Na de lunch worden onze rekeningen aan de bar geregeld, voor sommigen was het een lange waslijst.  Bagage ingepakt.  Op dek 7 gezeten en een laatste maal genoten van zon en zee.  Om 18 uur krijgen we onze laatste recap met de volledige staf.   We krijgen allen een CD met een collage van foto’s, de dagmenu’s en de programma’s van de hele reis.  Daarna drinken we cava met de kapitein en de voltallige bemanning wordt bedankt.  Vervolgens krijgen we op het achterdek 3 nog een barbecue aangeboden met cocktail, volop wijn, taart en ijs toe en het is zoals gewoonlijk erg lekker.  Het was weer eens supertof.

Dag 70 – 29/04/2014

Bij het ontbijt had ik nog een beetje een houten kop.  We waren al om 07.00 uur in de haven van Praia, Cabo Verde. We zaten allemaal in de lounge te wachten om aan land te mogen gaan maar het duurde urenlang vooraleer immigratie onze papieren in orde brachten.  Intussen lagen we al lang aan de kade te wachten.  En eindelijk… tegen de middag werden onze koffers met de scheepskraan in netten aan de kade gezet en in een bestelwagen geladen.  Ik ben in een busje gestapt (groep toer Santiago) naar het hotel Americana.  Daar had het hotel geen lift en moesten we onze loodzware bagage (29 kg) langs een smalle drukke trap naar boven dragen.  De toer ging enkel naar Cidade Velha, een oud Portugees fort met verroeste kanonnen en het dorp Ribeira beneden.  Dan reden we naar het centrum van het dorp Cidade Velha met zijn schilderachtige Rua Banana en het haventje met vissersbootjes en voetballende jongeren.  Terug bij het hotel was de bootexcursie gedaan en iedereen bleef daar maar dralen en wist niet wat gedaan.  Ik en Paul, een Poolse globetrotter, namen vlug een taxi naar het centrum en hebben wat rond gelopen op het Plateau en een lokale kleurrijke markt bezocht.  Nog iets gegeten in de hoofdstraat.  Praia is maar een kleine hoofdstad.  Een politieman bracht ons terug naar het Americana.  De staf zat nog een pint te pakken op het terras en wij vervoegden hen, de meeste passagiers waren al lang ongeduldig naar de luchthaven gereden per taxi.  Als laatste haalde ik mijn koffer uit de stockagekamer en kwam rustig terug op straat waar ik probeerde een taxi te nemen maar plots was er nog plaats in het busje van de staf en ik kon gratis mee naar de luchthaven.   Normaal ging de vlucht van TAP eerst naar Lissabon maar samen met nog drie andere passagiers mochten we eerst gaan, letterlijk te voet over het asfalt naar ons vliegtuig van RAM.

Dag 71 – 30/04/2014

Mijn vlucht van Royal Air Maroc was tijdens mijn scheepsreis reeds driemaal veranderd.  Aanvankelijk zou ik vliegen van Praia naar Casablanca en vandaar naar Brussel.  Maar wij moesten eerst naar Banjul (Gambia) vliegen, niet uitstappen en vervolgens naar Casablanca waar ik de ganse nacht lang moest wachten en niet kon slapen.  Uiteindelijk kon ik naar Brussel vliegen, en vervolgens de trein naar Brugge en dan de bus naar mijn woonplaats.  Ik was om 20.15 uur eindelijk thuis.  Ik vlieg nooit meer met RAM !!!