Kroatië 2015 reisverslag

Met de camper door Kroatie – 2015

Voorbereiding

Ik had reeds in 1989 een gelijkaardige reis gemaakt met mijn personenwagen en tent naar Griekenland maar door tijdsgebrek moest het toen vlugger gaan.  Het was de bedoeling het toenmalig Joegoslavië te bezoeken en het was het enig communistisch land dat vrij was van visum en bereisbaar was.  Ik bracht ook een kort bezoek aan Griekenland maar mijn verste punt was toen ergens bij Thesaloniki.  Nu in 2015 beschik ik over een camper en gezien ik in pensioen ben heb ik meer tijd om alles rustig te bekijken.  Het is nu de bedoeling toch iets meer van Griekenland te bekijken.

Kroatie

www.croatia.hr

www.find-croatia.com

Reisverslag

25/07/2015

Na zeven km komen we aan bij de grens Slovenië – Kroatië.  Geen Sloveense douane gezien maar aan de Kroatische kant controleert men onze ID-kaart.  We betalen twee euro (geen kuna) tol voor de autostrade naar Rijeka en we rijden verder.  We kunnen lang tolvrij op de autostrade rijden tot Zadar.  Senj is een mooi stadje en we lunchen in het oud centrum bij het haventje.  Daarna rijden we verder langs de prachtige kustweg door het ruige natuurpark van Velebit  en in de verte aan de kust ligt het eiland Rab.  Veel toeristen nemen hier de veerboot naar het vakantie eiland. Het is nu 37° in de zon.  Bij Novigrad wisselen we de kustweg voor een landelijke weg naar Knin, weinig bewoond en soms een dorp met nog maar een paar bewoonde huizen, de rest in nog steeds kapotgeschoten en nog niet hersteld na de burgeroorlog.   Schaapherders lopen met hun kleine kudde door een dor en stenig landschap waar nauwelijks gras groeit.  Kistanje is nog een bewoond dorp waar geen toeristen komen want het ligt een eind van de kust weg.  We kunnen ergens in de natuur overnachten.  Ik heb vandaag 293 km gereden.

26/07/2015

We wilden buiten ontbijten maar het begon plots wat te regenen.  De weg naar Knin en Sinj was goed berijdbaar en het ruige binnenland bevalt ons best.  Het bekende Split aan de kust ligt op amper 25 km en toch is het hier zo anders. We rijden een tijdje langs het stuwmeer Perutsko waar we geen goede parking met panorama vinden en doorrijden langs verkeersarme wegen door een droge stenige streek waar we in de omgeving van Imotski bij een veld aankomen waar grote gegraveerde stenen liggen uit de veertiende eeuw waarvan niemand veel van afweet.  We zijn nu dicht bij de grens met Bosnië en in Velica Gorica doen we inkopen bij de Lidl en tanken we.  Hier verlaten we vlot de EU, geen problemen.  Het is nu nog 65 km naar Mostar.  Er was een duikfestival van de nieuwe lelijke brug in Mostar en het is nogal druk, parkeren lukt niet zo goed.  Ik heb in 1989 nog de oude historische brug gezien en die was tenminste prachtig maar de nieuwe niet.  Er waren veel toeristen in Mostar, vooral mensen die van de brug sprongen.  Bij Blagaj vinden we vijf campings maar ze bevinden zich te dicht bij de rivier, weinig ruimte en krappe plaatsen.  We opteerden voor Blagaj Grotto, een kleine camping waar we alleen waren, ruimte hadden en mooi boven een riviertje konden uitkijken, 15 euro.  www.rivercamp-grotta.com Netjes, het was pas een maand open.  Honderd meter verder was er goede muziek, super met een glas wijn erbij.  Vandaag heb ik 240 km gereden.

27/07/2015

We volgen de Neretva naar de kust en stoppen in Pocitelj om het stadje en zijn kasteel te bezoeken, er staat ook nog een oude moskee van de Turken.  Het is precies een oud Turks verdedigingsdorp nog origineel en niet toeristisch. Mooi zicht op de rivier van op het kasteel.  We laten het bekend bedevaartsoord Medjugorj links liggen en rijden door. Langs een goede asfaltweg zakken we af naar Dubovnik.  We moesten lang wachten aan de grens Bosnië-Kroatië.  Veel eilandjes langs de Kroatische kust.  We komen aan in Trsteno en verkennen het dorp en besluiten hier te overnachten en morgen Dubrovnik te bezoeken dat tien km verderop ligt.  We overnachten op Kamp Trsteno.  Vandaag slechts 110 km gereden.

28/07/2015

Na een half uurtje komen we aan in Dubrovnik maar we vinden geen parking waar ik met de mobilhome mag parkeren.  Maar we vinden na lang zoeken toch een plaatsje, betalend maar we zien geen betaalautomaat.  We hebben geluk het is dicht bij het historisch centrum.  We hebben in Dubrovnik van 11 tot 15 uur rondgelopen en alle straatjes en pleintjes verkend, wat een prachtige stad maar overal heel veel toeristen.  We hebben niet op de versterkte muur gelopen, 30 kuna.  Bij de haven konden we lekkere visjes en inktvis eten met een glas wijn.  Meer informatie over deze prachtige stad op :   www.visit-croatia.co.uk/croatia-destinations/dubrovnik    Terug aangekomen bij mijn mobilhome stak er een boetebiljet onder de ruitenwisser van 60 kuna.  Ik heb dat nooit betaald, ze mogen blij zijn dat er toeristen willen komen.  Na Dubrovnik had ik de afslag naar Cetinje gemist en was doorgereden naar Budva.  Kort na het stadsbezoek hadden we hoog op een heuvel een prachtig panorama op de stad.

We reden nu vlot over de grens Kroatië-Montenegro en er is minder verkeer dan in de omgeving van Dubovnik.  De baai van Kotor is heel mooi en is wel twintig km lang en hier terug nogal wat toeristen.  We rijden door kleine typische kustdorpjes met kleine haventjes.  Bij het Nationaal park van Lovcen is de natuur prachtig www.montenegroreizen.nl/zien-en-doen/nationale-parken/lovcen Na  Kotor zoeken we een parkeerplaats maar we vinden er geen of ze liggen vlak naast een drukke weg. We kiezen voor de camping Jaz bij Budva  maar er zijn er nog enkele :  www.campercontact.com/nl/montenegro  We betalen er 12 €, hier in Montenegro betaalt men met euro alhoewel het land niet is aangesloten met de eurozone.  Het is een camping aan zee, basic en is nu schijnbaar verwaarloosd. Vandaag 263 km gereden.