Kroatie 2021 reisverslag

Met de camper naar de Balkan – 2021 – Kroatië

Voorbereiding

Ik had reeds in 1989 een gelijkaardige reis gemaakt met mijn personenwagen en tent naar Griekenland maar door tijdsgebrek moest het toen vlugger gaan.  Het was de bedoeling het toenmalig Joegoslavië te bezoeken en het was het enig communistisch land dat vrij was van visum en bereisbaar was.  Ik bracht ook een kort bezoek aan Griekenland en mijn verste punt was toen ergens bij Thesaloniki.

In 2015 beschik ik over een camper en gezien ik in pensioen ben heb ik meer tijd om alles rustig te bekijken.  Het is de bedoeling om zover mogelijk op het Grieks vasteland te reizen en nogmaals de landen van ex-Joegoslavië te bezoeken.

Gezien de reisbeperkingen tijdens de covid pandemie besloot ik nogmaals in 2021 die richting te trekken en vooral Montenegro te verkennen omdat ik destijds dat prachtig land vlug ben doorgetrokken.

Kroatie

www.croatia.hr

www.find-croatia.com

Reisverslag

26/08/2021

Bij controle aan de grens van KROATIE kon ik niet meteen mijn covidtesten op mijn gsm tonen want er was geen wifi.  Gelukkig had ik nog een papieren versie bij en ik moest ook mijn ID tonen.  We hebben bij de grens van Kroatië euro gewisseld aan een koers van 6.22 kuna.  We zijn op het schiereiland Istrië beland.  In Porec was de koers 6.45 HRK voor een euro.  In Porec hebben we de Unesco kathedraal bezocht, mooi en interessant: 50 kuna, HRK. Ons avondmaal in een restaurant in Porec genomen.  Nog even doorgereden tot een eindje buiten de stad en overnacht bij Dracevac in de natuur.  Vandaag 150 km gereden.

27/08/2021

Na ons ontbijt rijden we tegen negen uur naar Pula en hebben we geparkeerd bij de haven.  De P-automaat neemt enkel munten aan en die hebben we niet.  We hebben rond het imposante amfitheater gewandeld dat nog goed is bewaard.  Door een saai binnenland rijden we naar Labin, een versterkt mooi en klein stadje op een heuvel.  Er is een gratis parking buiten het centrum. In Lovran is er geen parking en is het te druk bij het strand.  In de omgeving staan wel mooie villa’s.  We verlaten Istrië.  In het langgerekt en industrieel Rijeka is het te druk bij de haven en we rijden er door.  Onderweg richting Senj bemerken we geen enkele cafetaria, niets is open en we blijven doorrijden. Maar plots zagen we veel campings, cafetarias, restaurants in de omgeving van Senj, Kraljeva en Crikvenica.  Na Senj begint het Velebit nationaal park: prachtige zichten vanaf de weg op de eilanden waarheen veerboten varen.  Twintig km voor Karlovac wilden we wild kamperen maar de weg liep dood in het doornig struikgewas. Ik kan mij met moeite bevrijden maar de hendel van het vuilwater breekt en ik moet het verder zonder doen.  Er is een mooie zonsondergang op de eilanden met een oranjerode gloed.  Vlak voor Karlovac stonden vier campers bij de kust en ik ga erbij staan.  We stonden op een hoog plateau met een diepe geul, zicht op de stad.  Er kwam een hevige wind uit de bergen opsteken en een Duitser raadde mij aan met mijn neus in de wind te gaan staan om niet teveel zijwind te vangen.  Ik stond één meter van een vangrail bij een diepe afgrond en mijn camper stond te dansen op zijn banden en de storm woedde in volle hevigheid, nog nooit zo iets meegemaakt en ik was er niet gerust in. Ik heb vandaag 288 km gereden.

28/08/2021

Deze morgen was er nog steeds storm maar na zonsopgang ging die liggen.  We namen ons ontbijt noodgedwongen binnen maar hadden toch een mooi uitzicht.  Iets na negen uur zijn we vertrokken naar Zadar waar bij de marina konden parkeren en vijfhonderd meter van het centrum.  Zadar heeft geen historisch centrum maar wel een paar smalle straatjes.  We bezochten er de zeer oude achthoekige kerk van Saint Donatus, 60 HRK of tien euro, teveel en het viel wat tegen, niks bijzonders.  Het bezoek aan de kathedraal is gratis.  Er is echter veel nieuwbouw en dat past niet in een oude stad. Bij een geldwissel krijgen we 7,10 HRK/euro.  We reden verder naar de ingang van het nationaal park Krka.  Tot 16 uur 200 HRK ingang en erna 150, ongeveer 25 €.  Met een shuttlebus reden we van de parking naar de ingang vijf km verder.  Het is een heel mooi waterpark met veel kleine watervallen, waterpartijen en een molen.  Daarna rijden we door naar Sibenik waar we de St. James kathedraal wilden bezoeken maar er is een trouwpartij aan de gang maar we mochten toch tien minuten de kerk binnen bewonderen maar moesten in het portaal blijven staan; prachtig binnen en mooi beeldhouwwerk.  Buiten bewonderen we de prachtige stenen beelden in de flanken en in het portiek. We flaneren door de smalle gezellige steegjes die ons aan de Provence doen denken.  Sibenik viel heel goed mee als oude stad, smalle gezellige steegjes, winkeltjes, café’s, terrasjes en restaurants.  Er is echter geen parking voor campers zodat we doorrijden naar Trogir. We zijn moe omdat we vorige nacht niet goed hebben geslapen en gaan op een camping langs de kust in Primosten.  Het vraagt heel wat behendigheid om op een klein plaatsje te parkeren en de eigenaar wou dat in mijn plaats doen maar hij was behulpzaam met aanwijzingen.  We kochten nog een fles wijn van hem en genoten van onze avond.  Alhoewel dicht bij de drukke weg gelegen is het toch rustig.   Vandaag 236 km gereden.

29/08/2021

Tegen negen uur vertrekken we want naar Trogir is het nog een uur rijden. We vinden een parking op 500 meter van het centrum, kost 80 kuna (HRK)  of 13 € of je nu een uur of de ganse dag blijft.  Kroatië is niet goedkoop.  We lopen langs de waterkant waar mooie jachten liggen tussen de palmbomen.  We wandelen langs de kade tot aan het Kamerlengo kasteel en duiken dan het historisch centrum in door smalle en gezellige steegjes.  We belanden bij de klokketoren en het Cipiko paleis dat duidelijk Venetiaans aandoet. We kunnen de kathedraal niet in omdat er een mis is van twee uren en het zit afgeladen vol, niet zoals bij ons.  Er zijn heel mooie friezen en beelden in het portiek te bewonderen.  Het stadje is heel mooi, overal terrasjes, winkels, pattiseries, bebloemde steegjes.  We genieten van een late lunch bij aan sjieke jachthaven bij de zee.  26 km verderop bereiken we Split en we hebben geluk bij het zoeken naar een parkingplaats: een Albanees busje reed voor ons weg en we namen direct zijn parkeerplaats in, gratis.  We lopen langs de Riva Boulevard waar de terrasjes en winkels elkaar verdringen.  We komen weldra aan bij het bekende paleis van Diocletianus waar het krioelt van de toeristen ondanks covid.  In dit romeins paleis dat Unesco erkend is zijn er veel winkels en restaurants.  Prachtige aloude handelshuizen en bebloemde gevels.  Daarna rij ik door veel bochten naar de autostrade, 136 km, verder naar Mostar, Bosnië.  Het is een autoluwe autostrade en het gaat vlot tot aan de grens. We betaalden ongeveer 11 euro wegentaks.

30/08/2021

De kustweg is prachtig en op het eiland Korcula rijden we door een betoverend landschap naar het stadje Korcula waar Marco Polo is geboren in 1254 in toenmalig Venetiaans gebied.  We nemen een late lunch op een heuvel omgeven met scheve dennen en een azuurblauwe zee op een supermooie plaats.  In Orebic zou de veerboot met mobielhome 320 HRK kosten en we laten hem hier staan en als voetganger kost de ferry 30 HRK heen en terug.  Het is een mooie tocht van twintig minuten.  Op de oever staan grote mooie hotels en villa’s tussen de coniferen.  Het naderen van Korcula zou zo uit een filmscene kunnen komen.  Het is een zonnige zuiderse dag en we verkennen dit prachtig middeleeuws stadje, smalle straatjes, hoge zuiderse huizen met veel bloemen waar tussen de was hangt te drogen.  We verdwalen in een wirwar van steegjes tot boven bij een stemmig kerkje.  We bezoeken ook het geboortehuis van de wereldberoemde ontdekkingsreiziger Marco Polo die voor de Venetianen China ging bezoeken.  Overal zijn er winkels, restaurantjes en het is erg gezellig op een terrasje aan zee in de schaduw van platanen met zicht op voorbijvarende jachten en cruiseschepen.  We hadden de veerboot van 13.30 uur genomen en gaan voldaan terug met die van 17 uur.  We rijden langs het schitterend Peljesac schiereiland 66 km door naar Ston waar een  kasteel bij de haven staat maar vooral de 5,5 km lange muur valt op, de tweede grootste na de Chinese muur.  Bij een wissel krijgen we 7,40 HRK/EUR. Verder op weg naar Dubrovnik staan veel verkopers langs de weg.  We eten een burek en kopen een fles lokale wijn.  Ongeveer veertig km voor Dubrovnik gaan we overnachten in een dorpje bij een klein kerkje.  Morgen gaan we Dubrovnik bezoeken.  Vandaag 204 km gereden.

31/08/2021

Na ons ontbijt rijden we door naar Dubrovnik dat erkend is door Unesco.  Het is heel druk in de stad en we kunnen nergens parkeren.  Ik vind ook geen camperparkeerplaats, de stad lijkt mij camperonvriendelijk.  Na lang zoeken komen we in een bewonerszone, ik mag er niet parkeren maar zie geen andere mogelijkheid.  Al bij  het naderen van de ommuurde stad is het zicht schitterend en zonnig.  We lopen op het inmiddels druk Placa plein met zijn uitgesleten straatbetegeling in een soort marmeren tegels.  Overal staan verkopers, we lopen even op de groentenmarkt.  Het is behoorlijk warm en we zijn blij dat we in de schaduw van de hoge herenhuizen kunnen lopen en genieten van kleine trapsteegjes, winkels, terrasjes en restaurants in een aangename bebloemde omgeving.  We lopen niet op de stadsmuren ( 200 HRK of 30 €) want beneden is er ook zoveel moois te zien.  Dubrovnik is een must-see en is zeker de moeite waard.  Ergens buiten de stad in de omgeving van Cavtat stoppen we voor een lunch.

08/09/2021

In het volgende hokje op deze kleine grenspost aan de kant van KROATIE las de politie onze ID in in hun systeem en het was ok, we mochten door.  Ongeveer 17 km verder is de ingang van het Unesco erkend Plitvice N.P.  https://np-plitvicka-jezera.hr/  Op parking 1 en 2 stond het bijna vol en we rijden naar ingang 1.  De ingang kost een forse 250 HRK voor senioren, ongeveer 33 €, voor een ganse dag.  Er is geen tijdslot en we gaan er in om tien uur zodat we zoveel mogelijk kunnen zien op één dag.  Het was al druk en we ontmoeten er een groep Vlamingen. In het begin moet je kiezen welke wandeling je wil lopen. De meesten lopen de A of B, soms de C en na vier km nemen ze dan de boot of bus terug.  Wij kiezen voor de K van 18,3 km. Een foto nemen zonder mensen er op is niet mogelijk want het is overal druk.  Na vier km op veel vlonders en de grote waterval lopen we voorbij een smaragdgroen turkoois meer.  Enkel hier kan men iets eten of drinken en we nemen elk een hotdag en een drankje, 20 €    en trekken dan verder.  Na het restaurant waar het heel druk is keren de meesten terug naar de ingang en is het meteen veel rustiger op onze wandelweg. Natuurlijk hebben we drinken en iets te eten in onze rugzak.  Het is hier onbeschrijflijk prachtig, het is puur genieten van deze droomwereld in een groene oase.  Er liggen wel tien watervallen naast elkaar die van een hogergelegen rotswand in een riviertje vallen.  Veel schitterende meren op de uitstekend aangegeven wandelingen.   We liepen een heel eind steil door een bos met prachtige vergezichten op de meren.  Daarna hebben we lang op een (vlonder)pad gelopen naast een meer, wondermooi was dat.  Het is hier werkelijk prachtig en zeker een aanrader.  Tickets kan men kopen tot 16 uur maar na 17 uur komen er nog veel bezoekers binnen: was de ticketcontrole toen al weg ? Op de parking moesten we voor een camper 100 HRK betalen en mochten we niet overnachten.  Op de weg naar Karlovac zijn er veel hotels en guesthouses.  We probeerden 10 km  verder in een klein dorp op een veld te staan maar van de brutale eigenaar moesten we weg om tien uur ‘s avonds, het was illegaal beweerde hij.  Bij het Restoran Gurman op de grote weg konden we gratis overnachten.  Vandaag slechts 10 km gereden.

09/09/2021

Alhoewel naast de grote weg had ik toch goed geslapen bij Restoran Gurman.  Al vroeg waren drie andere campers reeds vertrokken naar het Plitvice N.P.  Gezien de onbeschofte Kroaat die ons gisterenavond dreigend en brutaal van zijn veld weg joeg wou ik zo vlug mogelijk dit kloteland verlaten.  In Karlovac hebben we inkopen gedaan bij een kleine super en ik vertelde de eigenaar mijn verhaal en hij was verbijsterd over die slechte Kroaat en hij bood ons aan dat we op zijn terrein mochten overnachten maar ik bedankte en zei hem dat ik nooit nog naar Kroatië terug zou komen. Vera heeft voor een vriendin goedkoop sigaretten kunnen kopen en met de rest van ons geld hebben we ons verwend in een bakkerij.       In Karlovac is ook een oorlogsmuseum waar vliegtuigen en tanks staan. https://visitkarlovac.hr/the-homeland-war-museum/?lang=en   Van Plitvice naar de grens met Slovenië in Gradac is het twee uren rijden, 77 km, op een heel goede brede asfaltweg. We nemen de weg via Ribnic richting Metlica door een landelijk gebied met gezellige dorpjes met oude houten huisjes.  Bij de kleine grenspost in Kroatië zien we niemand en we rijden door.