Litouwen

Met de camper Naar de Baltische Staten – 2014

Voorbereiding

Ik had reeds in 1993 een gelijkaardige reis gemaakt met mijn personenwagen en tent en wou het toenmalige pas uiteengevallen Oostblok bezoeken en nog vlug zien hoe het er achter het communistisch IJzeren Gordijn aan te ging want het zou er spoedig gaan uitzien zoals bij ons in het westen.  Ik was toen ook via Duitsland en Polen naar de Baltische Staten gereden.  Er was toen nog maar weinig toeristische infrastructuur, bijna geen hotels, campings, restaurants en bijna niets was al uitgebouwd.  Een vriendin uit Colombia wou een deel van Europa zien en haar keuze viel op de Baltische Staten die ik na  zoveel jaren nog eens wou terug zien, vooral dan hoe het was veranderd.

Litouwen

www.appeleiland.lt

Reisverslag

22/08/2014

Om 9.30 uur zijn we vertrokken uit Suwalki en een half uur later waren we al aan de grens met Litouwen.  Eenmaal in Litouwen reden we door een dunbevolkte streek en eindeloze velden naar Kaunas.  Kaunas heeft een mooi historisch centrum en is een typisch Litouwse stad met kei-straatjes en veel terrasjes en winkels in een voetgangersstraat.  We zijn er op een vrijdag en dan wordt er traditioneel veel getrouwd in de kerk dat tevens dienst doet als gemeentehuis. Er staat ook een kasteel te pronken.  Meer info op www.visit.kaunas.lt In Kaunas is er een goede camping waar we niet zijn geweest: www.parkavimaskaune.lt Twintig km ten oosten van Kaunas ligt het openluchtmuseum Rumsiskis, te vergelijken met ons Bokrijk.  Het is een bijzonder interessant museum waar het aangenaam wandelen is tussen de oude typische huizen.  We maakten er de verkorte Tour 1.  Sommige huisjes waren gesloten, anderen weer niet.  Na dit bezoek reden we door,  210 km op een goede rustige weg naar Klaipeda aan de kust.   In Klaipeda nemen we een veerboot voor omgerekend 26 euro en daarna nog eens vijf minuten voor nog eens omgerekend 20 euro. Heel duur en we moeten er wat van bekomen.  Bovendien rijden we nu langs de Kurische Landengte op een slechte weg door bosjes, schandalig.  Plots zagen we vier Italiaanse campers bij de zee op een parking staan waar we gratis konden overnachten.  Morgen is er een visfestival vertelden ze ons waar we gerookte vis kunnen kopen.  Naast onze parking is er een goed visrestaurant Jovila waar we lekker hebben gegeten.  We stonden in Juodkrante op een gratis parking. Hier zijn mooie vakantiehuisjes te huur.  Vandaag 410 km gereden.

23/08/2014

Na ons ontbijt rijden we de Kurische landengte af tot aan de Russische exclave van Kaliningrad.  Er is bijna geen verkeer.  Ik neem stiekem enkele foto’s van deze grenspost met Rusland.  Nida is het laatste dorp in Litouwen en de EU; er staan enkele oude Pruisische vakwerkhuizen en er is een toeristische dienst. Er lopen nogal wat toeristen bij het jachthaventje. We hebben Nida wat verkend en gewandeld in een prachtig duinengebied, een natuurpark, de Grijze Duinen. www.visitneringa.lt  Hier lopen toeristen uit Litouwen, Letland, Duitsland en Rusland.  Er was een vissersfeest in Juoadkrante  waar men lekkere gerookte vis en bier kan kopen.  Er zijn veel B&B en vakantiehuisjes te huur op de landengte Neringa.  Daarna rijden we naar de veerboot, ongeveer 50 km verderop waar we in 5-10 minuten reeds overgezet zijn aan een woekerprijs.  In Klaipeda hebben we een korte wandeling gemaakt in het historisch centrum met zijn keienstraatjes en veel winkeltjes en restaurants.  We bezochten een oud Duits huis want ooit was dit Duits (Pruisisch) gebied gesticht in de dertiende eeuw door Teutonische ridders.  Uit een lijst met campings zocht ik tussen Klaipeda en Palanga een bepaalde camping maar we vonden het niet en gingen staan op Camping Pajurio Takas www.pajuriotakas.lt en betaalden 55 LT.  Een kleine camping met wat gras en modder, kan beter voor 55 LT.  Vandaag 107 km gereden.

24/08/2014

In een half uur waren we naar Palanga gereden, een kuststadje met veel winkels, souvenirs, kledij, terrasjes en restaurants in een voetgangerszone.  Hier zijn ook kraampjes waar men de bekende amber kan kopen, al dan niet echt.  Na ongeveer een uurtje hier te zijn gebleven hebben we boodschappen gedaan bij Maxima en zijn dan op de A12 doorgereden naar Siauliai, the Hill of Crosses dat 12 km van het dorp is gelegen.  Hier staan op een kunstmatige kleine heuvel meer dan 100.000 kruisen.  De Sovjets hebben tot driemaal toe de heuvel met de grond gelijk gemaakt maar de Litouwers bleven er kruisen plaatsen.  Dit is een must-see in het christelijk Litouwen met een Poolse cultuur. Onderweg heel veel graanvelden, soms een bos, dunbevolkt vlak land,  een vervelende rit.  Soms staan er snelheidscamera’s op de weg.  Ik reed verder op de A12 naar de grens van Letland waar het nog 77 km is naar Riga, de hoofdstad van Letland.

30/08/2014

We zijn om negen uur vertrokken en er waren al meteen veel wegenwerken aan de gang zodat ik maar langzaam opschoot en slechts 45 km kon afleggen op één uur.  Tegen 11.30 uur komen we aan op de Vilnius City Camping waar ongeveer 20 campers stonden, geen tenten.  Met trolleybus 54 naar het centrum gegaan en 3.5 LIT pp betaald.  Op de camping 72 LIT betaald, ongeveer 21 euro.  Ze hadden geen stratenplan van de stad beschikbaar alhoewel het een city camping is.  Het duurt een half uurtje om in het centrum te raken.  In een typisch restaurant Kaviné Cyziené geluncht voor 27 LIT samen.  We hebben vervolgens Vilnius bezocht zoals omschreven in onze reisgids Lonely Planet.  Er zijn heel veel katholieke kerken in Vilnius te zien.  Het weer was prachtig vandaag.  We bezochten de Bell Tower, Gedimino Tower, St Anne’s Church en Bernardine Monastery.  We hebben overnacht op de Vilnius City Camping. Vandaag 149 km gereden.

31/08/2014

Van Vilnius naar Trakai is het slechts 27 km.  We hebben de hele voormiddag het kasteel in Trakai bezocht en betaalden 12 LIT pp ingang en zijn er twee uren in geweest.  www.trakai-visit.lt Er ligt een meer omheen de burcht die enkel te bereiken is via een houten vlonder.  Het museum in het kasteel is interessant. Trakai is mooi en ik heb er veel foto’s genomen.   Tegen twee uur vertrokken we naar Mariampole en dan op de E67 naar de Poolse grens, niet veel verkeer en weinig trucks.  Er is een grote TIR-parking op Pools gebied maar niets aan Litouwse kant.