Malta 2024 Verslag

MALTA 2024

Reisperiode: 13 – 20/03/2024

Inreisdocumenten : Malta behoort tot de EU, dus onze Belgische ID-kaart is voldoende om mee te nemen.

www.visitmalta.com : de toeristische deinst met veel informatie

www.publictransport.com.mt : openbaar vervoer

www.visitgozo.com : info over Gozo

www.allesovermalta.nl

Geld:

Cash € meegedaan + bankkaarten en Visa. Er zijn voldoende ATM op Malta.

Reisgidsen en kaarten :

Ik heb een reisgids van Michelin meegedaan, uitgave www.lannoo.com 2023

Ik heb tevens een landkaart nr. 801 van Michelin meegenomen.

REISPLAN

Ik was ooit al eens op Malta geweest in 1995. Mijn vriendin was zes weken op Malta en ik wou haar verrassen met een bezoekje van een week. Malta is ideaal om er eens een weekje op uit te trekken en in het voorjaar is de temperatuur aangenaam.

Vliegen

Ik had wat rond gezocht op internet en vond een goedkope en bovendien een rechtstreekse vlucht van Zaventem naar Malta met Airmalta. Rechtstreeks duurt de vlucht drie uren. Het enige minpunt is dat de vlucht maar vertrok om 20.25 en aankomt om 23.20 uur. Voor mijn retourvlucht betaalde ik 160 euro. Www.airmalta.com is ermee gestopt op 0/03/2024 en een dag later begon de nieuwe https://kmmaltairlines.com/en

Dag 1 – woensdag 13 maart 2024

Ik had nog een heel drukke dag. Ik rij met mijn auto naar Brugge en parkeer hem daar in de parkeergarage voor een week. Dat is makkelijk om te vertrekken en als ik terugkom heb ik meteen mijn wagen ter beschikking. Ik heb het niet zo erg op openbaar vervoer, staking lang wachten en niet goedkoop. Ik betaalde voor iets meer dan een week 48 euro. Om 16.30 vertrekt mijn trein naar Zaventem en komt er aan om 18 uur. Maar mijn vlucht heeft twee uren vertraging en vertrekt pas om 22.25 en zal aankomen in Malta om 00.30 na middernacht. Op de luchthaven van Malta gaat het vlot en ik begeef mij met een dure nachttaxi naar mijn bestemming. Mijn gastheer is niet blij met mijn aankomst na twee uur in de morgen. Ik excuseer mij en ga vlug slapen.

Overnachten

Ik had een week verblijf geboekt via www.airbnb.com bij Francis en Nana in St Julian’s, Claire Engel Street 135/3, tel; (356) 9939 2420. Ik heb voor zeven nachten 492 euro betaald.

Dag 2– donderdag 14 maart 2024

Ik heb lang uitgeslapen. Op de nabije bushalte Francesca kwamen twee dames aan die eveneens op mijn vlucht zaten. Met bus 22 reed ik naar Valetta Bus Station. De rit duurt een half uur en het vast tarief is 2,50 euro waarmee men twee uren lang kan opstappen. Ik kon betalen met mijn gewone debetkaart. Er staan veel bussen bij het centraal busstation voor alle richtingen op het eiland. Ik begin bij de Triton Fontein waar iedereen een obligate foto neemt. Het plein is tamelijk groot; in een hoek bevindt zicht het Tourist Office waar ik een stadskaart haal. Vervolgens loop ik voorbij de imposante ingangspoort en bastion, beneden liggen de Laparelli Gardens. Ik volg de Republica Street, Triq-ir-Republika. Na vijftig meter aan mijn rechterhand wandel ik voorbij het Parlement gebouw dat met zijn moderne stijl totaal niet past in het Maltees straatbeeld. Op een klein pleintje staat een standbeeld van de Valette, stichter van de stad. Ik bezoek de Church of our Lay of Victory, prachtig gedecoreerd met mooie plafondschilderijen en veelkleurige graven op de grond. Het Auberge de Castille is niet toegankelijk, een ministerieel gebouw, toch wel imposant van buiten af. Ik loop even binnen bij de Nationale Bank maar ze hebben geen euro muntset in voorraad. Van hier uit bij de Upper Baracca Gardens is het zicht op de lager gelegen Three Cities schitterend. Op het uitzichtpunt staan toeristen elkaar te verdringen voor een selfie of om gewoon al dat moois te bewonderen. Er is een prachtig aquaduct en beneden staan enkele kanonnen die bijtijds saluutschoten afvuren. Daarna verken ik de vele smalle pittoreske steegjes, St George’s Square en Republic Square waar de terrasjes vol zitten. In het gezellig Museum Café in een steegje geniet ik van konijn met spaghetti voor 12 euro. Er is veel te zien in Valetta en ik verdwaal de ganse namiddag in het gezellig centrum met typische huizen met gekleurde erkers. Ieder museum kost 10 euro of soms meer. Er lopen veel toeristen zelfs in maart en ik neem veel prachtige foto’s van de omgeving. In de late namiddag ga ik terug met de bus naar mijn kamer en ontmoet er nu Nana. In de omgeving bevindt zicht een klein kruidenierswinkeltje waar ik wat proviand haal. Ik ontmoet nu Vera en samen eten we op het dakterras en drinken een lekkere fles wijn.

Dag 3 – vrijdag 15 maart 2024

Ik was aan de bushalte Francesco tegen elf uur maar mijn bus 22 was er niet en ik moest nog een uur wachten. Ik ben direct naar de lift gelopen, één euro voor dalen en stijgen zelfde dag. Tweehonderd meter verder vertrekt de boot naar Gozo; ik heb geïnformeerd om morgen de vlugge ferry te nemen: 2 X 3 €. Maar vandaag ga ik de Three Cities bezoeken en een ticket heen en terug kost 3,80 €, kan men op de boot zelf kopen. De vaart duurt slechts tien minuten. Aangekomen in Vittoriosa bezoek ik eerst de St. Lawrence Church, inkom 1 €. Deze kerk is niet groot maar heeft wel een prachtig beschilderd plafond en een merkwaardige koepel. Vervolgens bezoek ik het museum van de Inquisitie 4,50 € ingang; er is weinig te zien behalve enkele foltertuigen van de grootmeesters en schilderijen in een groot gebouw. De menu’s op de kade in de zon zijn nogal prijzig en ik ga iets eten op een rustigere plaats D’Orsini konijn met frietjes en een biertje 13,30 €. Ik wandel door enkele smalle gezellige steegjes en langs de kade naar het Fort Sant’Angelo, ingang voor een senior 6 €. Het is een groot fort met zicht op het centrum van Valetta maar verder is er niets bijzonders. Aan de voet van het fort vertrekt een aangegeven route naar Santiago. Een ijsje achteraf in de zon smaakt heerlijk. Ik had direct een boot naar de andere kant, nam de lift en liep naar het busstation. Mijn bus 22 was niet te zien en ik nam dan maar bus 24 naar “San Gwann” maar de Nepalese chauffeur wist niet eens waar mijn bushalte was. Er werken veel vreemdelingen bij de busdienst en die kennen de stad niet zo goed. Een medereiziger raadde mij aan uit te stappen bij de kerk van San Gwann (Saint Julian). Ik moest verscheidene malen navragen naar mijn straat maar niemand wist het, mijn gsm deed het niet. Uiteindelijk na 3-4 km zoeken kwam ik aan tegen zeven uur.

Dag 4 – zaterdag 16 maart 2024

We zijn al vroeg opgestaan en hebben de bus naar Valetta genomen. We dalen af met de lift en een paar honderd meter naar links een retourticket naar Gozo gekocht, 6 €, de tocht duurt 45 minuten. Aangekomen in Mgarr (Gozo) worden we direct aangeklampt door een verkoper die vraagt of we met de groene of de rode bussen een tour willen maken. We opteren voor de rode hop on hop off bus en betalen 17,50 € senior tarief (normaal 20). We krijgen een programma dat goed wordt nageleefd. Onze eerste stop is in Xewkija waar we een imposante kerk bezoeken en zelfs op het dak de wijde omgeving kunnen aanschouwen. De kerk binnen is heel ruim en staat niet in verhouding tot het relatief klein dorp. Ik ben wat te licht gekleed maar gelukkig kan ik in de sacristie voor het goede doel en mijzelf een hand gebreide pull kopen voor 20 €. Vervolgens rijden we over uitstekende wegen en een mooi landschap naar Dwejra waar we een kort boottochtje maken vanuit een kleine beschutte binnenzee (meertje) door een nauwe grot naar zee waar we de Azure Window bewonderen die in 2017 zijn ingestort. Terug bij de steiger hebben we nog even tijd om bij de kust naar de Fungus Rock te gaan. Vervolgens rijden we naar Ta Pinu, een veel te grote bedevaartkerk midden in de velden met groot beelden plein en sobere kerk. In San Niklaw staat een oude Romeinse aquaduct. Xlendi is een dorp aan de zee waar nogal wat Maltese toeristen verblijven en wandelingen maken langs de mooie kust. Verder is hier niet veel te zien. In de hoofdplaats Victoria op een heuvel gebouwd krijgen we wat vrije tijd om rond te kijken. We bezoeken vooral de weelderig vergulde Sint Jorisbasiliek. Op het pleintje ervoor zitten de terrassen vol en is het aangenaam slenteren tussen de smalle steegjes en de ouderwetse winkeltjes. Bij het theater moeten we terug opstappen. Bij de megalithische tempels van Ggantija blijven we anderhalf uur https://heritagemalta.mt/explore/ggantija-archaeological-park/ , ingang 6 € voor senioren. De tempels buiten zijn merkwaardig en zeer oud, binnen is er een goed aangegeven museum. Onderweg stoppen we even bij een Maltese wijngaard en na Nadur met de grote kerk zakken we af naar Mgarr, de vissershaven met kleurrijke vissersbootjes. en ferry naar het hoofdeiland. We zochten lang naar mijn favoriet, Museum Café, maar dat was gesloten. We hebben dan iets lekkers gegeten in een kelderrestaurant, 31 € voor twee inclusief wijn. Het was een mooie dag maar een beetje fris ’s avonds.

Dag 5 – zondag 17 maart 2024

We zijn deze morgen reeds vroeg vertrokken, eerst met bus 22 naar Valetta en daarna met bus 74 naar Marsaxlokk. Een buskaartje is twee uren geldig en binnen die tijd kan men gratis overstappen. Op de bus kan men niet betalen met een bankkaart en op de terugtocht mochten we door zonder te betalen. Het is zondag en dus marktdag en druk. Meteen na aankomst verkennen we de kade met zijn zandkleurige typische huizen en de vele kleurrijke vissersbootjes of luzzu met een blauwe lucht op de achtergrond. Het is hier werkelijk pittoresk en iedere foto is een postkaart waard. De vissers boeten hun netten en maken hun boot gereed om terug uit te varen. Op de vele marktkramen zien we allerlei soorten verse vis die zo uit de zee komt en niet eens veel kost. De Maltezen kopen hun voorraad in. Bij de restaurants staan veel lekkere schotels tentoongesteld om klanten te lokken, het ziet er heel lekker uit. Er is ook veel aanbod van verse groenten en fruit allerhande: we kopen een kilo zoete aardbeien en smullen maar. We maken een boottocht van een uur en tien minuten langs de zuidkust en de Blue Grotto. Kost 20 euro. Boven de kliffen zwaaien de badgasten. Nadat we kort door de booggrot zijn gevaren gaan we terug, niet echt een denderende tocht. Terug op de kade gaan we lekkere verse vissoep eten aan toeristenprijs. We willen nu naar de neolithische nederzetting van Hagar Qim maar er is geen rechtstreekse bus, we moeten terug naar Valetta en van daar uit terug naar onze bestemming. Er is geen kustweg op Malta. https://heritagemalta.mt/explore/hagar-qim-and-mnajdra-archaeological-park/ Het is een Unesco site voor de liefhebbers. We betalen ieder 7,50 euro ingang en krijgen eerst een introductiefilm te zien in 4D. Merkwaardig hoe ze drie eeuwen voor Christus al zo goed konden bouwen. We hebben dan twee kilometer gewandeld naar de Blue Grotto waar we van op een platform een deel van de grot konden zien en heel ver langs de kust. De boottochtjes bij Blue Grotto stoppen om 17 uur. Vlot met de bus terug naar Valetta geraakt en iets gedronken in een Ierse bar; het is vandaag Saint Patrick’s Day.

Dag 6 – maandag 18 maart 2024

Alhoewel ik reeds vroeg wakker was kon ik maar laat in de voormiddag vertrekken. Mijn gsm deed het niet meer en ik kon geen foto’s meer nemen. In Valetta had ik reeds drie gsm-winkels bezocht met mijn vraag of ze mij konden helpen; ja jonge verkopers maar zonder kennis. Hierdoor had ik veel tijd verspeeld. Daarna nam ik de bus naar Nadur waar ik het Hypogeum wou bezoeken https://heritagemalta.mt/explore/hal-saflieni-hypogeum/ Het is een Unesco site en dus duur : 35 € ingang en bovendien is het al volzet tot 26/5. Maar morgen om negen uur zijn er enkele plaatsen vrij aan 50 € en zolang de “voorraad strekt”. Dit is afzetterij van de dame van dienst. Daarna ben ik door gegaan en onderweg stapte ik een gsm-winkel binnen waar men mij zowaar kon helpen en ik kon terug foto’s nemen. Vlakbij liggen de Tarxien Temples die over gerestaureerd zijn. Bij de ingang betaal ik 4,50 euro als senior. Het is hier niet zo druk als bij het Hypogeum. Het complex ligt onder zeil zodat het beschermd is tegen de natuurelementen. Het is heel gaaf en beter dan de tempel van Hagar Qim gisteren. https://heritagemalta.mt/whats-on/tarxien-temples-with-temi-zammit/ De voeten van de dikke dame is een merkwaardig monument. Alles is berekend en symmetrisch gebouwd. Ik kan de bus terug naar Valetta nemen binnen de twee uur en mag dus gratis opstappen. Ik wil nu de Sint John’s co-Catedral bezoeken, ingang 12 € voor senioren www.stjohnscocathedral.com

Ik vergaap mij aan al dat moois, schitterend is het gewoon. Ik krijg een plan en een koptelefoon voor uitleg. Men hoeft niet gelovig te zijn om het zo mooi te vinden. Overal op de vloer liggen prachtige kleurige marmeren praalgraven van veel ridders. Ik raak niet uitgekeken in dit barok juweeltje. De kerk van Sint Paul’s Shipwreck was gesloten. Ik verwen mijzelf met een ijsje “Malta Bliss”. Ik heb dan nog lang op mijn bus 22 gewacht, ik gaf de chauffeur 3 euro en hij kon geen 50 cent teruggeven, dus mocht ik gratis mee.

Dag 7 – dinsdag 19 maart 2024

We zijn reeds vroeg uit de veren en na ons ontbijt neman we bus 22 naar Valetta en met hetzelfde kaartje gaat het verder met bus 51 naar Mdina/Rabat. Er zitten nogal wat oudere mensen op de nokvolle bus. Mdina kondigt zich aan als een versterkte stad op een heuvel. Het is een zonovergoten dag, ik loop in een T-shirt en we slenteren wat in de gezellige steegjes. Het is vandaag feest van de Heilige Jozef en overal hangen vlaggen in de straten, Maltezers zijn erg gelovig. We horen regelmatig salvoschoten en iedereen loopt er vrolijk bij. De bars en terrassen zitten vol en iedereen doet goede zaken. In de hoofdstraat Sint Paul kan men op de koppen lopen, mensen staan op straat hun biertje te drinken. In het toeristenkantoor, een winkeltje, krijg ik een stadsplan. We bezoeken eerst het Domus Romana en kopen er een combinatieticket aan 11 euro per persoon. Het is een Romeinse Villa met een prachtig vloer mozaïk. We ontmoetten er een Vlaamse jobstudent Toerisme. De kathedraal was nog gesloten. We genieten bij de Fontanella Tea Garden van een prachtig zicht over de vlakte tot aan de kust. We eten ergens vlug frietjes en zien het treintje aankomen dat naar Rabat gaat en dat in ons combiticket zit maar ze stoppen nergens. Nadien bezoeken we St. Paul’s Catacombs in een soort tuin waar het rustig is. We lopen terug en onderweg gaan we een kapel binnen waar het vol met bloemen en heiligenbeelden staat. Nu is de kathedraal wel open en op de grond liggen prachtige praalgraven waar we niet mogen op lopen. Ook het koor, altaar en de buitenkant zijn prachtig. We bezoeken als laatst het National Museum of Natural History waar we bijna alleen lopen; ik vond het niet zo interessant. We verlaten Mdina langs het Parish Square met nep kanonnen en door de Greek Gate. Bij de bushalte rijden ons twee nokvolle bussen voorbij en we moeten 40 minuten wachten op de volgende. Mijn favoriet Museum Café is gesloten en we gaan ergens iets kleins eten. Bij de bushalte in Valetta moeten we nog eens 40 minuten wachten zodat we laat thuis aankomen. We hebben dan nog in de living gezeten met het gastgezin. Vera die nog drie weken blijft mag steeds op de thee komen.

Dag 8 – woensdag 20 maart 2024

Voor mijn laatste dag hebben we uitgeslapen. We ontbeten samen in de keuken, Nana was aan het poetsen terwijl er zachte Beatle muziek speelde. Dan zijn we naar het logement van Vera gelopen dat dichtbij is. Ik pak mijn rolkoffer in en neem nog extra spullen van Vera mee. We genieten nog extra van de zon op het dakterras. We lunchten samen in de keuken en daarna ging Vera naar haar les. Iets later vertrok ik ook naar Valetta waar ik bus X4 nam naar de luchthaven binnen de twee uur, dus luchthavenvervoer kostte mij 2,50 euro. Na twintig minuten kwam ik aan op de luchthaven. Ik kocht nog een souvenir en een frisdrank op de luchthaven. Het was een vlotte incheck. De vlucht heeft een half uur vertraging en na een rechtstreekse vlucht van drie uur kwam ik aan in Brussel. Na anderhalf uur op de trein kom ik aan in Brugge om 22.30 en ik kan nergens nog iets eten. Ik had mijn auto geparkeerd in de parkeergarage bij het station in Brugge en van 13/03 16.07 tot 20/03 22.32 moest ik 48.40 euro betalen. Een taxi enkel zou reeds meer hebben gekost.