Mayotte

MAYOTTE 2018

Planning

We zijn twee ervaren globetrotters en bedachten een combinatiereis te maken naar enkele eilanden in de Indische Oceaan : Réunion, Mayotte, Mauritius, Rodrigues en Comoren.  Op Réunion wilden we beslist wandelen in de adembenemende natuur.  We gaan ook een auto huren om er rond te kunnen trekken.

Visum

Enkel voor de Comoren had ik een visum nodig maar mijn informatie daar over was onduidelijk.   Ik kon een visum op de luchthaven krijgen die ik bij het verlaten van Anjouan betaalde.

Consulat des Comores, Raketstraat 84, 1130 Brussel (Haren), tel. 02/779 58 38

Geldzaken

ATM staan er voldoende op Réunion; het is tenslotte een stukje Frankrijk.  Op Mayotte, ook een Frans overzees departement zijn er ook ATM en eveneens op Mauritius.  Wij hadden vooral cash euro’s meegenomen die we indien nodig konden omwisselen.

Vlucht

We boekten een vlucht met Air Austral, op 5/3/2018 met de TGV van Brussel Zuid naar de luchthaven Parijs CDG en op 6/3/2018 verder een vlucht naar Saint Dénis op Réunion.

AIR AUSTRAL is een RAMP – STERKE AFRADER !!!

7/03/2018 : vlucht met Air Austral van Réunion naar Mayotte. Deze vlucht had moeten plaats vinden op 6/3/2018, een dag vertraging waarvoor we nooit zijn vergoed.

10/03/2018 : ik vlieg met Ewa naar Anjouan, Comoren.

12/03/2018 : vlucht Anjouan naar Mayotte.

12/03/2018 : vlucht van Mayotte naar Réunion met Air Austral.

23/03/2018 : vlucht met Air Austral van Réunion naar Mauritius.

26/03/2018 : vlucht met Air Mauritius naar Rodrigues.

28/03/2018 : vlucht van Rodrigues naar Mauritius.

29/03/2018 : vlucht van Réunion naar Parijs

30/03/2018 : TGV naar Brussel.

www.mayotte-tourisme.com

www.mayottehebdo.com

www.naturalistesmayotte.fr  www.naturalistes.info

www.gitedumontcombani.com

www.mayotte-lerelaisdesindes.com

www.mayottedecouverte.fr

www.cocolodgemayotte.fr

www.petitfute.com : reisgids over het eiland

Maandag 05/03/2018

Reisweg:  Van Brussel naar Parijs per TGV trein en vlucht naar Réunion.

Met de bus naar Brugge gereden en dan de trein naar Brussel Zuid genomen waar ik afgesproken ben met Vera.  We zouden een vlotte aansluiting hebben met onze TGV naar Parijs.  Maar we stonden meer dan twee uren te wachten op een koud perron in Brussel Zuid.  We kregen geen informatie van de treinbegeleiders van Air TGV.  We kregen geen drankje of excuus en vertrokken met meer dan twee uren vertraging.  Blijkt dat de trein in Vorst geen elektriciteit had.  In Lille moesten we overstappen op een andere trein naar Lyon en moest iedereen in de rij staan om een attest van vertraging te krijgen.  We kregen in Lille nog steeds geen info, enkel een mail adres van de SNCF. Aangekomen op de luchthaven CDG was het kantoor van Air Austral gesloten om 21.30 uur.  Op het infokantoor van de luchthaven geen hulp gekregen.  We moesten maar ons plan trekken en dus hebben we een taxi genomen naar een nabijgelegen hotel.

REIS NOOIT MET AIR AUSTRAL – ZE HEBBEN ONS NOOIT VERGOED !!!

Dinsdag 06/03/2018

Reisweg: Vlucht Parijs – Mamoudzou (Mayotte)

Na ons ontbijt konden we met een gratis shuttlebusje naar de luchthaven.  Aan de infobalie van de luchthaven verwezen ze ons door naar de balie van Air TGV die ons niet konden/wilden helpen.  Bij SNCF gaven ze ons een stempel op ons treinticket dat de trein 2 uur en 15 minuten vertraging had en te laat was vertrokken.  Dan gaf plots een andere collega ons wel een attest van vertraging.  Een dame van Air Austral had onze tickets omgeboekt, zelfde vlucht maar een dag later.  Nog een menu genomen op de luchthaven.  Van een Nederlandse medewerker kregen we een voucher om naar de VIP lounge te gaan waar we zelfs champagne hebben gedronken als troostprijs.

Woensdag 07/03/2018

Naast ons zaten twee moslims en van hen kregen we twee flessen champagne want zij drinken geen alcohol.  Met dank daarvoor.  Om 08.30 uur landden we op Réunion en om 11.15 hadden we een verbindingsvlucht naar Dzaoudzi, Mayotte waar we twee uren  later zouden landen.  Maar door regen en mist bleven we nog een uur rondjes vliegen. Uiteindelijk om 13.40 uur geland.  Een vriend van een Belgische jongedame wou ons geen lift geven, beseften nog niet waarom.  Hier is iets gaande.  Een medewerkster van de balie van de Toeristische Dienst belde verscheidene hotels op maar alles was bezet, de Fransen die in het binnenland woonden waren nu dicht bij de luchthaven gelogeerd.   De wegen op Mayotte waren bijna overal geblokkeerd en we konden geen auto huren, wat ons plan was.  Uiteindelijk had ze een accommodatie gevonden en reden we met een klein busje naar de ferry waar we een half uurtje wachtten waar een medewerker van Hotel Loulou ons opwachtte.  De ferry van Petite Terre naar Grande Terre is gratis maar andersom kost het 0.15 €.  Ze hebben geen restaurant en we hebben ons avondeten telefonisch besteld.

Overnachten

Résidence Loulou, Tsoundzou 2: klein slecht wegje gaat 500 meter omhoog van hoofdweg af.  We betalen 50 € voor een dubbelkamer en nog eens 6 euro per ontbijt.

Donderdag 08/03/2018

In het hotel konden ze niet teruggeven van 100 euro en ik gaf hen 60.  Een taxi naar het verhuurbedrijf www.budget-mayotte.com rekende ons 2 x 3 euro aan terwijl het tarief maar 1.4 euro bedraagt.  Mevrouw Véronique Janssens, Vlaamse naam maar Française wou ons een auto verhuren aan 31 euro per dag maar ze voegde er aan toe dat er over het ganse eiland wegblokkades waren met agressieve Comorese vluchtelingen, dus rondtoeren zat er niet in.  We mochten onze bagage in haar kantoor laten voor enkele uren.  Er zijn veel vluchtelingen uit de arme Comoren die ‘s nachts met een gammel bootje  illegaal naar Mayotte komen want eenmaal op Mayotte zitten ze in Frankrijk !  En aangezien ze niet direct naar Frankrijk mogen en geen papieren krijgen worden ze agressief.  Er zitten ongeveer 60.000 illegale Comorezen op Mayotte, een vierde van de reguliere bewoners.  We wandelen wat rond en gaan iets drinken in het Caribou Café, 4 euro voor een biertje. De meeste winkels zijn gesloten over de middag in het klein centrum van Mamoudzou.  We liepen hogerop richting hospitaal waar we bij Maki Gourmand, Rue de l’Agriculture 70,  een mooi zicht hadden op de haven.  Ze geven lekkere grote porties en het is niet duur.  Terug bij Budget reserveerde mevrouw Véronique een hotel voor ons bij Baraka ( 50 euro, geen ontbijt, bakker en restaurant er naast en we konden er maar één nacht verblijven) maar de man was niet vriendelijk.

Vrijdag 09/03/2018

‘s morgens liepen we iets verder voorbij de Franse Marine en ik vroeg aan de chef Michel Goron of hij ons kon helpen en een inheemse poetsvrouw bood ons logement aan bij haar thuis en we mochten drie nachten in haar bed slapen. We laten onze bagage bij de marine en gaan naar de pier waar de boot voor onze daguitstap om acht uur vertrekt, kost 70 euro/pp.  We varen door de prachtige Moya Baai op Petite Terre en halen op Grande Terre nog 6 toeristen op.  Dan varen we naar een prachtig strand bij Petite Terre waar we uitstappen en ontbijten.  Vervolgens varen we langs veel kleine eilandjes en het groene Grande Terre verderop naar Lagune S waar we voor anker gaan en snorkelen en we worden op cocos-rum getrakteerd. Vervolgens begeven we ons naar een zandbank waar we zwemmen; het water was heel warm en veel kleine visjes dartelen bij het koraal.  Er is ook een glasbodem waardoor we die veelkleurige visjes kunnen bewonderen.  Er waren nog bootjes op excursie hier.  Daarna voeren we met hevige regen op kop op zoek naar dolfijnen en we zien er 50-100 die ons vrolijk vergezellen links en rechts en onder de boeg.  Er was zelfs een moeder met baby dolfijn erbij.  We varen nu terug en bij een strand gaan we lunchen onder een grot want het regent nog steeds.  Sommigen gaan terug snorkelen en ik wandel op het strand.  Er lagen nog twee bootjes bij ons strand met familie en kinderen.  Dan teruggevaren naar Grande Terre, onze medepassagiers afgezet en wij voeren door naar Petite Terre. Met een taxi halen we onze bagage op bij de marine en rijden dan met Issindi naar haar huis.

Vrijdag 12/03/2018

Ik was op 10 en 11 maart op Anjouan, Comoren, een vlucht met Ewa Airlines.  Toen ik aankwam op de luchthaven in Mayotte zag ik Vera niet omwille van de veiligheid.  De ingang was geblokkeerd door de politie en Vera was noodgedwongen op ons logement bij Issindi gebleven.  Ze had twee dagen niet veel kunnen ondernemen vanwege de veiligheidssituatie op het eiland.  Op de luchthaven toonde mij een Franse militair video’s van geslagen mensen met bloedend gezicht en blauwe ogen veroorzaakt door agressieve jongeren van Comorese origine.  De Comoren eisen Mayotte terug op want het eiland is er beter aan toe dan de vier andere arme eilanden op de Comoren.  Op Mayotte is er veel werkloosheid bij deze illegale immigranten die bovendien geen geld hebben en eisen gaan stellen aan Frankrijk.  Aangekomen bij ons verblijf rekent Issindi 270 euro aan voor ons pover verblijf.  Ik bood 20 euro pppn aan maar zij vroeg 25 en ik gaf haar 100 euro, een fortuin hier maar ze was er toch niet tevreden mee.  Ik was twee dagen op de Comoren en had er tenslotte niet geslapen.  Om 15.15 uur hadden we een vlucht van twee uren naar Réunion.