Noord Cyprus

Een dagbezoek aan Noord Cyprus

Reisperiode:  15 – 25 mei 2011

Inreisdocumenten :  enkel identiteitskaart.

Geld:  de euro, overal beschikbaar bij bankautomaten.

Websites

www.tourism.trnc.net

www.turizmtanitma.gov.ct.tr

www.welcometonorthcyprus.org

ER GERAKEN

Vliegen

Mijn reis naar Cyprus was een late beslissing zodat ik een last-minute moest boeken.  Ik heb wat op internet gekeken en kwam terecht op de site van www.jetairfly.be  Ik heb toen bij een reisagent in mijn dorp geboekt en ook mijn huurwagen en alles was meteen geregeld.

Voor mijn vlucht betaalde ik 267,98 €.  Mijn huurwagen kostte mij 211,90 € voor tien dagen.  Ik moest mij bij aankomst in Pafos aanmelden bij Sixt, papieren tekenen en ik kreeg mijn sleutel.  Voor schadeopneming was er geen tijd want het was  te druk.  Ik diende de documenten te tekenen vooraleer ik de sleutel kreeg.  Ik moest voor een volle tank 66,75 € betalen en twee jaar eerder had een ander lid van Wegwijzer voor hetzelfde type wagen, Kia Picanto, 37,95 € betaald.  De ongelode benzine kost ongeveer 1,30 €/liter   en ik betaalde nooit meer dan 25 € om de bijna lege tank bij te vullen.  Dus : SIXT = BEDRIEGERS !!!!

Dag 7 – zaterdag 21/05/2011

Na het ontbijt verken ik de historische binnenstad omgeven door 16de eeuwse muren.  Lefkosia telt een groot aantal musea, oude kerken en oude gebouwen.  De kleine straatjes in de omgeving van ons hotel Rimi, de wijk Laiki Geitonia,  zijn  pittoresk. In de smalle straten hangt een nostalgische sfeer.  Het is een verdeelde stad met een Grieks en een Turks gedeelte.  Soms loopt een straatje dood op het dichtgemetselde Turks gedeelte.  In die directe omgeving  zijn de huizen onbewoond, bouwvallig en geeft het een verpauperde aanblik.  Lidra Street is een drukke voetgangerszone in het oude centrum en het is het enige punt waar men het Turks gedeelte binnen kan, te voet.  Er staan heuse strengbewaakte controleposten maar de doorgang naar het Turks gedeelte is heel eenvoudig.  Identiteitskaart tonen aan de Grieken en een eenvoudig blaadje invullen bij de Turken : naam, nationaliteit en nr. I.K.  Het duurt amper vijf minuten en er passeren veel toeristen over de grens.  Alhoewel het Turks gedeelte een bezet gebied is en de euro er niet van toepassing is, staan de prijzen in € aangeduid en kan men overal in € betalen.  Net als in het Grieks gedeelte lopen de straten vol met toeristen die op de terrasjes zitten of de winkels bezoeken.  Hier drinkt men een Turkse Efes en geen Cypriotische Keo.  We hebben ongeveer drie uren in het Turks gedeelte gelopen en er een grote moskee met binnenkoer bezocht; veel soevenirswinkeltjes en koffieshops op de balkons van het eerste verdiep en druk op de binnenkoer van de oude moskee.  Ik zag verscheidene kerken uit de Britse koloniale periode waarvan de Turken de toren hadden afgebroken en er een minaret hadden op gezet.  Een raar zicht dat naar onze normen niet strookt.  In het zuiden laat men de moskeen onaangeroerd niettegenstaande ze daar orthodoxen zijn.  Moslims hebben geen respect voor andere religies en zijn niet tolerant voor de ‘ongelovigen’.  De Turkse baden is een goed verzorgd gebouw, de rest is het wat minder.  Vlot terug over de “grens” en nog wat in het Cypriotische deel gelopen, vooral bij Agios Ioannis.  Nog het uitkijkpunt in Ledra Street bezocht op de Shakolas Building. Ook de Trypiotis kerk bezocht.

Dagbezoek aan Noord-Cyprus 2022

Dag 9 – vrijdag 24/06/20221

Daarna zijn we doorgereden naar Lefkara (Nicosia).  Op de splitsing in Astromeritis hielden we pauze op een terras en boekten ons verblijf in Lefkara op booking.com Ik heb tevens lang gezocht op Google naar een daguitstap met bus naar Kyrenia, nogal duur en aan de Turkse kant van de stad is er geen reisburo.  Het verkeer werd nu drukker naarmate we Lefkara naderden maar we kwamen vlot aan bij ons hotel.  Gelukkig is er een parking vlakbij.  We zijn dan naar Lidra Street gewandeld en hebben aan de grens onze pas getoond, we mochten door, geen visum of stempel en mogen 30 dagen in het Turks deel vertoeven.  Huurwagens kunnen hier niet over de grens, enkel voetgangers.  We hebben geluncht bij de Grote Herberg (Büyük Han, karavanserai).  Het was er merkelijk rustiger dan elf jaar geleden toen het hier erg druk was met toeristen.  We liepen vervolgens voorbij de Turkse baden. De oude Britse Markthallen uit 1938 lagen er desolaat bij. De eertijds Britse kathedraal St. Niklaas werd door de Turken omgevormd tot de Lala Mustafa Pasja Moskee, een onrealisrisch beeld van een onderbouw van een kathedraal met een minaret er op.  De stad in in twee verdeeld en de grensstraten zijn hermetisch afgesloten.  Hier zijn geen reisburo’s of mogelijkheid om een dagbus te boeken morgen. Terug in het Grieks gedeelte in Lidra Street ontmoeten we een Oekraïnse man met wie we in gesprek raken omtrent de oorlog in zijn land.  Het is een graantrader en hij trakteert ons zowaar op een Leffe.

Overnachten in Lefkara

Altius Boutique Hotel, Acheon 1 in Nicosia www.altiushotel.com We betalen 61 euro tax en ontbijt inclusief.  Koelkast werkte niet. We zijn er niet tevreden over.

Dag 10 – zaterdag 25/06/2022

Traject :  Bezoek aan Kyrenia en Bellapais Monastery in Noord-Cyprus

Na ons ontbijt hebben we naar de “grens” in Lidra Street gewandeld.  Aan de Griekse kant moesten we onze reispas tonen, registratie en 50 meter verder door niemandsland gelopen tot bij de Turken waar we werden geregistreerd en we mochten dertig dagen blijven.  We hebben dan gewandeld tot bij de Venetiaanse Kyrenia Gate waar we een busje namen naar Kyrenia voor 2 €.  Ja, ze namen euro aan.  Bij de busstop in Kyrenia heeft een man voor ons een taxi gebeld en het kostte ons 9 € voor de rit naar het Bellapais Monastery.  We geven de man 50 € en we krijgen 750 TL terug, moest bij nader inzien ongeveer 600 zijn, dus gratis taxi.  Bellapais is een groot gothisch middeleeuws klooster prachtig gelegen in het binnenland en is gesticht door de kruisvaarders, ingang 2 euro. Er zijn nog oude arcaden en in de binnenkoer staan zes hoge cypressen in de tuin.  In de kerk staat nog een preekstoel en zowaar nog christelijke ikonen en een kruis, verder geen christelijke tekenen.  De Turkse en de Turks-Cypriotische vlag wapperen naast elkaar op de toren.  Er zijn bijna geen toeristen te bespeuren niettegenstaande het hier prachtig is.  We nemen een taxi terug naar Girne (Kyrenia), 140 TL en verkennen de oeroude historische haven gelegen in een baai in hoefijzervorm.  Er dobberen kleurrijke vissersboten en rechts ligt een jachthaven.  Vlakbij ligt het groot kasteel dat we bezoeken.  In een gekoelde kamer ligt een scheepswrak uit de derde eeuw voor Christus.  Er is ook een museum bij.  We lopen hoog op de dikke muren, beneden ligt de zee, het stadje en het idyllisch haventje.  We ontmoeten er toevallig twee jongens uit Antwerpen die hier zijn geraakt met hun huurwagen: aan de grens moesten ze enkel extra verzekering kopen, 10 euro voor drie dagen.  We dalen de trappen af en komen weldra aan de kades waar talrijke restaurants gelegen zijn.  De keuze is moeilijk en ze nemen euro’s aan; ik heb gegrilde sardines gegeten.   Om 15 uur zijn we teruggewandeld naar ons hotel en een uur later vertrokken we naar het ons bekend Tochni waar ik een huisje had besteld.

Overnachting in Tochni

www.cyprusvillages.com.cy  Het is goed meegevallen en ik kan het van harte aanraden.