Noorwegen

Met de auto naar Noorwegen in  1994

en met de camper in + 2004 + 2012

Voorbereiding

Skandinavië is een favoriete reisbestemming voor mij.  Er is zoveel natuurschoon en er is ook nog een rijke cultuur in Noorwegen en Denemarken.  Van uit België is het niet zo heel ver weg.  De wegen zijn er uitstekend en er zijn zoveel bezienswaardigheden die overal goed zijn aangeduid.

1989 : Ik maakte een reis naar Denemarken met als voornaamste doel bezoek aan Legoland met mijn zoon.

1994 : Met personenwagen via Denemarken naar Noorwegen en Zweden.

2004 : met mijn eerste camper via Zuid-Zweden en de Aland eilanden naar Finland voor een IML-wandelhappening en daarna naar Lapland, de Noordkaap en in drie dagen door regen dwars door Zweden terug naar Denemarken en naar België.

2012 : Met mijn tweede camper, Els en mijn Indische vrienden via Denemarken naar Noorwegen, deels door Zweden naar de Aland eilanden en terug.

www.ryflyike.com : hiking in Fjord Norway

www.stavechurch.com : info over staafkerken

www.fjell.museum.no : mooi museum over de bergen

www.fjordnorway.com : info over de fjoren in Noorwegen

www.fjordkysten.no : De Noorse fjordenkust

www.fjordtours.com : goede info van een reisagentschap

www.setesdal.com : info over et Setesal

www.aakrafjorden.no : lokale info

www.visithardangerfjord.com : info over de Hardangerfjord

www.jostedal.com : info over de gletsjerstreek

www.nordnorge.com/en : info over noord Noorwegen en Spitsbergen

www.visiteidfjord.no : info over de mooie Eidfjord

Reisverslag

08/08/1994

Veel notities heb ik op die reis niet gemaakt.  We rijden deze dag tot Sundsvollen, Noorwegen en overnachten op Utvika Camping in N-3531 Krokkleiva voor 70 NOK.  De camping is gelegen aan de mooie Tyrifjord. www.utvika.no/en/welcome-to-utvika-camping  We moesten onderweg tweemaal tol betalen.  Vandaag 308 km gereden.

09/08/1994

We blijven in Noorwegen en rijden door naar Borlaug en overnachten er in de jeugdherberg.  Na Fagernes was het landschap prachtig en is er meer te zien.  Vandaag 327 km gereden.  In Noorwegen is een jeugdherberg of hut op een camping nog betaalbaar.

10/08/1994

We rijden vandaag naar Flesberg waar we een hut huren voor 250 NOK.  Er is een kookvuur en douche. Vandaag 382 km gereden.

11/08/1994

We zijn vandaag langs de fjorden naar Grimstad gereden waar we gekampeerd hebben op camping Moysand.  Een hut kost er 450 NOK, heel duur, daarom hebben we gekampeerd voor 125 NOK.  Vandaag 390 km gereden en veel gezien.

12/08/1994

Vandaag naar Haukeligrend gereden en voor 250 NOK een hut gehuurd op Haukeli Hyttecamping in 3895 Edland. Bij de hut was er een toilet, twee kookplaten, verwarming en een grote lavabo.  Vandaag 306 km gereden.

13/08/1994

We nemen de veerboot van Brimnes naar Eidfjord, 65 NOK.  We kamperen op de Saue Camping in 5710 Skulestadno, Voss.  Voss is een mooi stadje.  Kamperen kost 80 NOK.  Vandaag 308 km gereden.

14/08/1994

We zijn vandaag op dezelfde camping in Voss gebleven en hebben een rondrit rond de Hardangerfjord gemaakt naar Bergen en terug.  Het was heel mooi.  Deze avond huren we een hut, 200 NOK.  Vandaag 274 km gereden.  www.visitvoss.no    www.en.hardangerfjord.com

15/08/1994

Vandaag de veerboot van Revnes naar Kaupanger genomen.  Overnacht in de jeugdherberg van Songdal, 3 X 85 = 255 NOK.

16/08/1994

Bij de Nigardsbro moeten we 15 NOK tol betalen.  We nemen een propere hut in Boverdalen bij Lund Hytter og Kiosk, kost 200 NOK.  Vandaag 235km gereden.

17/08/1994

Op de parking in Briksdal moesten we 20 NOK betalen.  We rijden naar Stryn waar we een hut huren voor 190 NOK. Na 15/8 is het toeristisch seizoen in Noorwegen voorbij, de herfst is in het land, de bladeren vallen af, er is minder volk op de campings en de prijzen zakken.   We overnachten op Strynsvatn Camping in 6880 Stryn.  Vandaag 240 km gereden.

18/08/1994

Op een veerboot hebben we 160 NOK betaald in Eidsdal.  Een propere hut in Valldal op Haugtun Camping kost 200 NOK.  Vandaag 138 km gereden.

19/08/1994

Van Valldal rijden we vandaag naar Lonset.    Bij een boerderij kan men ook soms hutten huren en dat doen we vandaag in Lonset en betalen 180 NOK.  Vandaag 254 km gereden.

20/08/1994

Ergens onderweg kopen we verse zalm om die deze avond in onze hut zelf te bereiden, heerlijk is dat en niet duur. We huren een hut in Verdal bij Soria Moria Camping voor 100 NOK.  Het is basic, geen water en niets bijzonders. Vandaag 287 km gereden.

21/08/1994

In Trondheim moeten we tol betalen op de E6.  We overnachten in een hut van Oppdal Camping en betalen 150 NOK, laagseizoenprijs.  Deze camping is door verscheidene campingorganisaties erkend als uitstekend.  Vandaag 407 km gereden.

22/08/1994

Ik koop een mooie originele Noorse pullover voor 790 NOK en krijg bij het verlaten van het land op vertoon van de faktuur 90 NOK btw terug.  In Maihaugen moet ik driemaal tol betalen.  We verblijven op Stoa Camping, en het kost 100 NOK.  Vandaag 374 km gereden.

14/08/2004

Van Ivalo (Finland) is het 164 km naar de Noorse grens.  In Inari bezoeken wij het Sami-museum www.samimuseum.fi heel interessant en leerrijk.  We bezoeken ook het kerkhuttenmuseum in Utsjoki.  De smalle weg langs de Teno rivier in mooi.  Nuorgram is de noordelijkste plaats van Finland en tevens van de EU.  In Kaamanen is er één winkel en een paar huizen doch van hier volgt men de belangrijkste weg naar de Noordkaap, 400 km verder.  Op onze weg 970 is het minder druk, veel fjell en tunturi’s en nog meer muggen.  Ik ontmoet een Fin die mij een hoog bedrag biedt voor mijn mobilhome.  We rijden door een heel eenzame weg verder noordwaarts.  Ik kom er achter dat ik beter had getankt in Utsjoki want ik kan pas in het Noorse Tana Bru waar het  veel duurder is.  Dan heb ik langs een eenzame fjord naar Tarkop gereden, steil en kaal landschap.  Verder richting Ifjord gereden waar slechts twee huizen aan een kruispunt staan op de slechte weg 98 !!! in Nuorgram zijn de tankstations gesloten om 18 uur. Ik rij de grens van Finland over en tank in Noorwegen waar ze geen euro willen aannemen bij Shell, betaald met Visakaart.  Wij hebben overnacht bij een kaap van Lebesky enkele km voorbij het dorp.  Een prachtige rozekleurige kaap want hier gaat de zon niet onder ‘s nachts.  We hebben de Noordkaap vermeden want die is heel duur en het zicht hier op de oneindige Barntz Zee is even mooi.  Vandaag 338 km gereden.

15/08/2004

Het is ‘s nachts nog maar 12°, het gas van de koelkast is uitgevallen en de kast met de gasflessen blokkeert.  In Bekkerfjord  is de mooiste rustplaats van Noorwegen: lederen zetels in een rustzaaltje en het is heel netjes.  We bezoeken het Gamvik museum  en krijgen een interessante uitleg.  Ik koop er een diploma dat ik de Noordkaap heb bereikt.  Gamvik is in feite even noordelijk als de  Noordkaap die niet ver verwijderd. www.visitnordkyn.com  Daarna zijn we naar de Slettnes vuurtoren gereden en er wat gewandeld; het is het meest noordelijk punt van Noorwegen en de meest noordelijke vuurtoren op aarde. Voor ons ligt de onmetelijke Barantz zee tot aan de Noordpool.  www.slettnes-fyr.blogspot.com : er zijn drie gratis camperplaatsen in Slettbes bij de vuurtoren.  De kaap bij Slettnes is beter en veel rustiger dan de Noordkaap waar het duur is en een echt circus.  Ik ben nu 3.560 km van huis.  Om 14.30 uur heb ik de lange weg terug aangevat.  Onderweg kunnen we het fjordenlandschap aanschouwen.  Tegen 19.30 kom ik aan in Lakselv waar slechts enkele huizen staan maar er is een tankstation en een winkel.  We hebben geslapen in Skaidi.  Vandaag 467 km gereden.

16/08/2004

We rijden over de vidda, een eenzame hoogvlakte waar rendieren lopen, naar Alta waar we eten konden kopen in de Coop.  Het was de ganse dag erg wisselend weer met regen en zon.  Van Alta naar Storfjord reden we bijna steeds langs een mooie fjordenkust, de Lyngenfjord.  Alta is misschien de beste locatie om het noorderlicht te zien www.visitalta.no  Er is ook een museum: www.alta.museum.no In Skibotn komt de E6 die we volgden samen met de E6 die uit Finland komt en de weg wordt behoorlijk beter, meer tankstations en rustplaatsen.  In Overgard komt de weg uit Tromsö ons vervoegen.  Bij Storstennes aan het eind van de fjord is er een zeer mooie en gratis rustplaats voor campers: BBQ, zitplaatsen, toilet, water, leegmaakbakken en tafels met zicht op de fjord.  ‘s Morgens cirkelen er zeearenden rond.  Er is een samishop (van de Lappen) en ik drink er een kop warme soep met rendiervlees.  We overnachten in dezelfde gemeente Bardifoss bij het Lian’s Fritid Center waar veel occasie caravans en mobilhomes te koop worden aangeboden. Vandaag 464 km gereden.

17/08/2004

In Noorwegen is er geen tijdsverschil met België.  Ik ben doorgereden naar Narvik.  Hier is niets te zien, ook geen tankstation en ik rij door.  Ik zit bijna zonder diesel en moet tanken en doorrijden tot Bjerkvik.  Bij Shell willen ze geen euro aannemen en de eigenaar brengt mij naar een geldautomaat.  Ik heb dan maar getankt bij Statoil die wel euro aannemen.  We beslissen om toch maar een ommetje naar de Lofoten eilanden te maken.  Het wordt een lange maar mooie tocht langs fjorden die steeds maar mooier worden, vooral bij Melbu.  www.68north.com is een goede infosite.  In Evenes laat ik bij Caravan Nord het verloop van mijn reservegastank vervangen.  Het is vandaag de ganse dag zon, geen druppel regen.  Ik rij drie grote hoge bruggen over in Melbu.  www.droomplekken.nl/noorwegen/lofoten  is een goede infosite.  Voor de veerboot van Melbu naar Fiskebol betaal ik 104 NOK.  We overnachten 20 km voor Svolvaer op de Lofoten, een prachtige overnachtingsplaats.  Vandaag 334 km gereden.

18/08/2004

De rit naar Leknes is prachtig.  Bij Statoil wou men geen euro aannemen; ik wisselde 20 euro, is normaal 300 NOK maar ze trokken 40 NOK af omdat ik geen vaste klant was, dus kreeg ik 122 NOK netto waarmee ik kon tanken.  Ik nam terug de veerboot naar Fiskebol.  In een tankstation kreeg ik een koers van 8 NOK voor één euro.  Nabij Bjerkvik verliet ik Noorwegen en reed naar Kiruna in Zweden dat vanaf de grens nog 132 km ver is.

15/08/2012

Na ons ontbijt rij ik door naar Het noorden van het Deense vasteland tot Hirtshals.  Van thuis tot hier heb ik nu 1.257 km gereden.  We zijn op tijd voor de overtocht naar het Noorse Kristiansand, een overtocht die 3.15 uur duurt.  We vertrekken om 12.15 en komen er aan om 15.30 uur. www.stralendnoorwegen.nl/bezienswaardigheden-kristiansand  In Mandal kan ik NOK uit de ATM halen. Het is een mooie rit naar Stavanger met veel meren en lage bergen onderweg.  Bij Kvinesdal staat een mooi wit kerkje bij een riviertje. Flekkefjord is niet echt een fjord maar toch is het er mooi.   We nemen de veerboot Lauvik-Oanes die 141 NOK kost.  Ik rij door tot Jorpeland waar de bekende Preikestolen ligt die we morgen gaan bezoeken.  We gaan overnachten op camping Preikestolen: 200 voor de camper en 120 voor vier volwassenen is totaal 320 NOK. www.preikestolencamping.com   Ik heb vandaag 453 km gereden.

16/08/2012

Voor de parking bij de Preikestolen (preekstoel)  moeten we 100 NOK betalen.  Er zijn reeds veel toeristen die net als wij zich naar boven wurmen.  We stoppen regelmatig om een mooie foto te nemen.  De wandeling naar boven duurt twee en een half uur.  We blijven een uur boven en naar beneden duurt het twee uren.  Het zicht beneden op de Lysefjord is prachtig.  De Preikestolen is een grote stenen rots uit één blok die 605 meter boven de Lysefjord ligt.  Er is geen omheining en men moet op zijn buik liggen om veilig de fjord beneden te kunnen zien.  Het is een unieke ervaring.  Iedereen neemt er veel foto’s en wij ook.  Dit is een must-see wanneer men in Noorwegen reist.  Na de afdaling rij ik door naar Stavanger om er het centrum te bezoeken met zijn prachtige gevelhuizen op de kade. We bezoeken er het Canning Museum, inblikmuseum.   We  gaan  overnachten op camping Mosvangen, kost 320 NOK. www.stavangercamping.no  Ik heb vandaag slechts 81 km gereden. www.visitnorway.nl/bestemmingen-in-noorwegen/regio-west/ryfylke/lysefjord/treikestolen-zomerwandeling

www.regionstavanger.com

17/08/2012

We zijn laat vertrokken deze morgen en in de tunnel ben ik nog eens verkeerd gereden.  Wij hadden de Makjorvik ferry nodig van Stavanger naar Skudneshavn, de tocht duurt 45 minuten.  www.visitskudneshavn.no We hebben de ganse namiddag dit prachtig dorp met zijn vele witte houten huizen bezocht. Heel fotogeniek vissershaventje met oude stapelplaatsen en bootshuizen.  Hier staat het kleinste cafeetje van Noorwegen of van de wereld waar we een koffie konden drinken.  We bleven lang in het toeristenkantoor waar een vriendelijke man ons veel informatie gaf. We kochten er enkele souvenirs.  Na drie uur is meestal de zon weg, er is steeds wind en soms begint het wat te regenen.  We gingen overnachten in Skudneshavn op parking Räseglarhuset N. 59°08.946 E. 5°15.537 Kirkevejen, Kormdy.  Het was een mooi plaatsje met zicht op het haventje.  Ik heb vandaag 29 km gereden.    We zitten nu in de prachtige regio Haugesund www.visithaugalandet.no

18/08/2012

Het is een lange weg op de E39 naar Bergen, er liggen veel eilanden onderweg.  In Avaldsnes bezoeken we de oude St. Olavskerk.  Ergens moet ik 85 NOK tol betalen.  De veerboot van Sandviksvag naar Halhjem  kost 368 NOK voor drie volwassenen (165) en camper tot 6 meter met chauffeur (203) bij www.fjord1.no .  Er is echter een alternatief op deze weg, nl. The Golden Road www.hsd.no of www.visitsunnhordland.no  We bezoeken Bergen Bryggen, het centrum waar 17 oude houten huizen op een rij staan en bij de haven is er een kleine Torget (markt) van vis die heel lekker is al dan niet gerookt.  Helaas regent het zoals meestal in Bergen.  Meer info : www.visitbergen.com   Er zijn gelukkig veel musea en winkeltjes in Bergen.  Daarna ben ik oostwaarts gereden op de E16 en dan op weg nr. 7 in de provincie Hordaland zijn we gestopt in Tysse op een parking bij een mooie waterval, startplaats van een mooi wandelpad.  Er staan picknicktafels en een net toilet.  Positie : N. 60°23.440 en E. 5°50.412  We konden hier gratis staan. Vandaag 245 km gereden.

19/08/2012

We vervolgen weg 7 langs de Hardangerfjord naar Voss.  Dit is een heel mooie weg en we stoppen bij de prachtige Steindalsfossen, een waterval waar we zelfs onderdoor konden lopen.  In Fylkesund hebben we geluncht in open lucht aan een picknicktafel met mooi zicht op de fjord.  In Voss hebben we het folkloremuseum bezocht, het is niet groot maar het toont de typische oude houten woonhuizen van toen. www.vossfolkloremuseum.no   In Tivne bekijken we de trappenwatervallen op onze weg.  In Gudvangen drinken we een koffie met zicht op de Naeroyfjord.  Daarna rij ik op de E16 door twee tunnels van 11 en 5 km en we komen aan in Flam waar men met een treintje de Flambaan kan nemen, 360 NOK pp. www.flaambana.no www.visitflamflam.com Nadat we het station bezocht hebben gaan we op de camping in Flam, kost samen 340 NOK.  Er zijn terrasvormige grasvelden aangelegd en het is prachtig gelegen dicht bij de fjord met zicht op een cruiseschip en het stationnetje.  Een douche kost 10 NOK extra.  Vandaag 170 km gereden.

20/08/2012

Omdat Priti haar morgenoefeningen yoga en gebed wou doen en bleef dralen zijn we veel te laat vertrokken.  In Auerland hebben we de Auerlandfjellet gevolgd, een nauwe prachtige bergweg over een hoog plateau met soms sneeuw op de weg. Ergens gaan we op een uitkijkbalkon staan om beneden de Sognefjord te kunnen bewonderen, schitterend.  We hebben voortdurend zicht vanaf de groene weiden en boomgaarden op de bekende Sognefjord www.sognefjord.no  Die weg eindigt in Laerdal waar veel houten huizen staan die we even bezoeken.  Dan hebben we in Borgund de stavkerk bezocht, iets heel apart en de moeite om te bezoeken, 260 NOK voor vier personen.  Mijn Indische vrienden zijn onder de indruk.  Dit is middeleeuwse houten kerkbouw zonder één nagel en rijk versierd en met verscheidene verdiepingen en demonen op de daken.  Ik kon de geplande lus niet rijden en moet een omweg maken in Barlaug naar Gol en ben teruggereden naar Mannhalter en de veerboot genomen naar Kaupanger (125 NOK) en daar hebben we onze tweede stavkerk bezocht, een hele grote.  Daarna rij ik richting Gaupne maar kan er geen parking/wc vinden, er is geen water en het is nog in aanbouw.  Ray en Priti besloten om naar een camping te gaan en konden er een cabine krijgen voor vier personen voor 390 NOK, is normaal 650 voor zes personen.   We overnachtten op camping Lyngmo in Hafslo bij Sogndal www.lyngmoinfo.com  Vandaag 293 km gereden.

21/08/2012

Om elf uur en weer veel te laat vertrokken.  We gaan de Nigardsbreen en de gletcher bezoeken www.bfl.no  We moeten 30 NOK ingang voor het nationaal park Jostedalsbreen betalen.  We nemen deel aan een gletcherwandeling van 40 minuten, kost 250 NOK pp.  We moeten stijgbeugels aandoen en een veiligheidsgordel.  We moeten allen aan een touw en zijn aan elkaar verbonden.  Uiteraard is er een ervaren gids bij de groep.  Het is een hele ervaring om te zien hoe een gletsjer werkt en dat het soms best gevaarlijk is met spleten waar water smelt en soms snel wegstroomt. Er zijn maar weinig dorpen op weg terug naar Gaupne waar we aankopen doen.  Na Luster rijden we langs de prachtige Sognefjell-weg richting Lom.  Aanvankelijk rijden we langs de Sognefjord maar weldra op de fjell = stenen vlakte in Jotunheimen.  We zijn gestopt op de hoogvlakte, zes km voorbij Hoydalseter op de RW 604 tussen Draegni en Ulstadwegen op N. 61°30.524 en E. 7°49.126.  De plaats van de parking noemt Oscarhaug.  Er is een wc en water op de parking.  Vandaag  132 km gereden.  ‘s Anderendaags kwamen we er achter dat er elf km verder richting Lom nog een rustpost was en veel mooier met zicht op de gletsjer.

22/08/2012

We zijn om 8.30 uur vertrokken van onze rustpost op de top van de Sognefjell want het was koud geweest deze nacht. Heel mooi zicht op een kleine heuvel. Langs een prachtige bergmeer weerspiegelden de bergen in het water. In Boverdalen wordt onze aandacht getrokken door een hoge sagazuil.  We stoppen bij het typisch houten hotel Elveseter en gaan er iets warm drinken.  Binnen is het een waar museum en het is mooi met kleurige bloemen beschilderd in Noorse stijl.  www.elveseter.no  Iets verderop ligt Roisheim een klein waar museumdorp met houten huizen.  De Sognefjellfellet is heel pittoresk tot in Lom.  We zijn veel gestopt op de nog besneeuwde vidda  om foto’s te nemen want in India waar zij wonen zijn ze geen sneeuw gewoon.  In Lom hebben we een prachtige de stavkerk bezocht.  Hier zweert mijn vriend dat we samen Bhutan gaan bezoeken en zijn adjunct is Bhutanees dus kan het zonder al te veel kosten.  Maar daar is nooit iets van in huis gekomen.  Jotumheimen is een prachtige streek : www.visitjotunheimen.com  We zijn dan vlug doorgereden naar Geiranger waar we om 14.30 uur op een rondvaartboot konden stappen: www.fjord1.no of www.geirangerfjord.no   De tocht duurt anderhalf uur en is wondermooi, onvergetelijk, super.  We varen traag voorbij de Zeven Zusters, zeven watervallen die hoog van op de rotsen rechtstreeks in de fjord tuimelen.  De Bruidsluier is nog zo een wondermooie waterval.  We betaalden 760 NOK voor de tocht voor vier volwassenen en het is zijn geld waard, een aanrader.   De Geiranger fjord is erkend door de Unesco en met reden.  www.visitgeirangerfjord.com  Van uit Geiranger volgen we de Gouden Weg nr. RV 63 die is aangelegd in 1936 en de weg stijgt snel naar een prachtig uitzichtpunt over de Geirangerfjord. www.dalsnibba.no waar men in Ornesvingen waarschijnlijk het mooiste panoramapunt kan bewonderen in Noorwegen: 1.500 meter boven de Geirangerfjord www.geirangerfjord.no  Dit is wonderbaarlijk mooi, subliem en blijft in mijn geheugen geprent. Het is al laat en koud en de ik rij nu op steenslag en plots zien we langs de weg een bordje hytter – rom.  We hebben hier in een kamer op een boerderij geslapen voor 600 NOK voor twee kamers. Vandaag 200 km gereden.

23/08/2012

In Eidsdal nemen we de veerboot naar Valldal waar ik een streekgenoot ontmoet en een Russisch koppel uit St. Petersburg die ons uitnodigen.  Bij de Gudbrandsjuvet stoppen we bij de waterval waar we letterlijk boven kunnen staan op een plankier, het water raast met volle kracht door een nauwe doorgang. We stoppen bij de Vermawaterval bij Kylling Brug.  De tocht gaat dan verder over elf haarspeldbochten die men de Trollstigen noemt www.trollstigen.no wat een wondere bergwereld. Bij Andelsnes staat een platform waar men de Trollstigen kan bewonderen. In Andelsnes ontmoeten we twee Belgische motoreizigers, wereldreizigers.  Bij Valdres staat een mooi stavkerkje.  Daarna rij ik een lange weg door het Dovrefjell nationaal park naar Oppdal waar we overnachten op een Camping Smegarden, 170 NOK betaald.  Ik heb vandaag 270 km gereden.

24/08/2012

We hebben de camping in Oppdal verlaten om 10.30 uur en twee uren later kwamen we aan in Trondheim bij de kathedraal, 126 km.  In Trondheim mochten we niet in de kathedraal maar we zeiden dat we komen “bidden” en dan mogen we door, anders moeten we ieder 60 NOK ingang betalen.  Binnen is de kathedraal sober en in gotische stijl. Buiten aan de voorgevel staan veel prachtige heiligenbeelden : www.nidarosdomen.no  Na het bezoek aan de kathedraal gaan we lunchen in Trondheim en daarna rij ik door naar www.stiklestad.no waar we twee dagen gaan wandelen in IVM verband.  Wij blijven twee dagen in onze camper en zij logeren in een hut.  We zijn om 15.30 uur aangekomen en hebben ons geregistreerd voor de tweedaagse wandeling, 80 NOK pp.  Om zes uur is er een openingsceremonie.  Ik heb vandaag 258 km gereden.

25/08/2012

Onze wekker loopt af om 5.45 uur en na ons ontbijt staan we om zeven uur gereed bij de bus die ons naar ons vertrekpunt in Skoltugan in Zweden zal brengen.  We lopen langs de koninklijke weg terug de grens over naar Sul in Noorwegen.  We betalen 50 NOK voor de bus.  De zon is van de partij en bij de grens lunchen we in de berm van de wandelweg.  Het was een mooie tocht van boven naar beneden door bergen, vennen met veel bosbessen onderweg.  Op de controle was er niet eens een toilet en amper een drankje.  Een snack en drankje konden we wel kopen, zijn we niet gewoon bij IML.  Ray die bij de UN werkt stelt mij voor om voor zijn organisatie te werken, hij gaat mij helpen, maar daar is niets van in huis gekomen.

26/08/2012

Ik ben met de camper van de camping naar de startplaats gereden waar we om acht uur vertrokken voor onze tweede tocht van 25 km.  Ik had een pleister op en Priti had ook zere voeten maar we mogen geen 12 km lopen of we krijgen onze medaille niet.  Iedereen was al vroeger vertrokken en we hebben op de wandeling bijna niemand gezien, ze waren ons allen voor.  Ray was zeer traag en had last van zijn heup en was moe.  Ik als ervaren wandelaar moest hen moed inspreken maar het was lastig.  Bij aankomst kregen we een T-shirt en een medaille.  Er was een orkestje en er werd nog wat nagepraat.  Ik ontmoette er ook mijn Australische vriend Tom.  We mochten nog op de foto met Stein Aksnes, de voorzitter van de organisatie.  We reden nog naar de camping om er wat te eten en daarna om 17.15 uur reed ik door naar de Zweedse grens.