Roemenië 2009

ROEMENIE, Bucovina

Reisperiode:  18 – 26 mei 2009

Niet te missen

Dit is mijn vierde bezoek aan Roemenië sedert 2000.  Er is zoveel te zien dat het moeilijk in een paar zinnen te vatten is.  Doordat wij over een kort tijdsbestek beschikten en mijn reismaatje het land nog niet had bezocht en wij uit de republiek Moldova kwamen richting Oekraïne, koos ik voor een bezoek aan de voornaamste kloosters van Bucovina en enkele steden als Brasov, Sibiu en Sighisoara en het kasteel van Dracula in Bran.

Kaarten

Een kaart van IGN meegenomen op schaal 1/750.000 , ref. 3615 IGN van Roemenië en Moldavië.

Een toeristische kaart  “motels and camping map” meegenomen van www.romaniatravel.com

Een toeristische kaart “map of monasteries” op 1/850.000 van www.amcopress.ro die je ter plaatse bij sommige kloosters kunt kopen.

“Transsilvania”, een gids van de toeristische dienst met beschrijving over de te bezoeken plaatsen in centraal-Roemenië.

Websites

www.romaniatravel.com is het nationaal toeristenbureau.

Toeristenkantoren

Het Roemeens Toeristenkantoor in Brussel : Guldenvlieslaan 17a, 1050 Brussel, tel. 02/502.46.42 e-mail : tourisme.roumain@skynet.be

Ter plaatse bevinden zicht toeristenkantoren in alle grote steden of toeristische plaatsen.

Er geraken

Vliegen

Met Wizzair vanuit Charleroi gevlogen voor 45 € alles in naar Boekarest, enkele vlucht.  Vertrek uit Charleroi om 13.30 een aangekomen om 17.15 uur.

Austrian Airlines vliegt via Wenen voor 486 €  op het moment.  www.austrian.com

Tarom doet het voor 440 €.

Over land

www.eurolines.ro

Autohuur

Op de kleine luchthaven van Iasi vond ik volgende mogelijkheden :

Wij kozen voor SIXT.  www.sixt.ro   en waren tevreden over de wagen en de service.

Tel. (40)232-245.690  fax. (40)-332-405.769  mobil (40)743-056.536 van Clqaudui Petrea, de vertegenwoordiger.  Sixt wordt vertegenwoordigt door Romil Group, Sos. Pacurari 46 in Iasi.  www.romil.ro

Dag 1 – 18/05/2009

We namen afscheid van Helena in Chisinau in de republiek Moldova die ons een week lang had bijgestaan met veel info.  Ze had voor ons uitgezocht waar en wanneer wij een bus konden nemen naar Iasi, Roemenië.  Een taxi naar de Gara Sud kost 40 MDL.  Met Gal Transervice konden wij enkel om 13 uur vertrekken naar Iasi en we zouden er aankomen om 17.30 uur maar het werd 16.30 uur.  Van Iasi vertrekt het busje om 16 uur en komt aan in Chisinau om 21 uur.  Tel. In Roemenië : (40)765-343083 en in Moldova (373)69-521777

We betaalden 104 MDL pp.  Zo wat 7 euro.  Wij waren voorbij de douane van Moldova in tien minuten en in Roemenië duurde dat ongeveer een half uur.  We moesten in een gebouw en onze bagage meenemen uit de bus, deze werd gescand, papieren nazien van iedereen en wegwezen, Roemenië binnen.  Aan het busstation in Iasi nemen wij een taxi naar de luchthaven maar de balie van de twee autoverhuurders is reeds gesloten om 17.30 uur; er is niemand meer.    Maar het meisje van Info (toeristische dienst) was heel hulpvaardig en ze belde naar de vertegenwoordiger van Sixt.  Een half uurtje later stond de man op de luchthaven met een VW Polo.  Ik regelde de rekening en de borg met mijn Visakaart.  Wij hebben dan nog lang gereden richting Roman.  Het is geen toeristische streek en dus zagen wij geen hotelletjes op onze weg.

Accomodatie

Het hotel Corona buiten Iasi was nogal prijzig met zijn 40 € voor een dubbel, een luxehotel.

Uiteindelijk zagen wij op de grote baan DN28 bij Targu Frumos een hotelletje RAMI, tel. 0232 712053.  Wij betaalden 100 RON voor een dubbelkamer met douche, heel netjes.  Ze hebben ook popas (hutjes) voor 40 RON maar die bevielen ons niet.  Er is ook een camping maar er was niemand.  Op het mooie terras met tuinmeubelen is plaats voor 200 personen en er is een restaurant waar wij voor 37 RON ons avondmaal hadden

Dag 2 – 19/05/2009

Voor twee ontbijten met omelet en koffie betalen wij 19 RON op het terras van Rami.  Om 09.30 zijn wij vertrokken. Het wordt een lange rit maar gelukkig is het mooi zonnig weer.  Om 13 uur kwamen wij aan de Bicazkloof, een breekpunt op de lange rit.  De kloof is indrukwekkend en er staan een tientallen souvenirstalletjes, geen eten te verkrijgen.  De kloof ligt ongeveer 20 km ten westen van het dorp Bicaz.  Wij rijden nog even door tot Lacu Rosu en hier kunnen wij wel wat eten.  Dan gaat het via Gheorghieni  richting Miercurrea Cuic.  Hier staat de brouwerij van “Cuic”, onderdeel van het Heineken concern.  Wij rijden echter door naar Sfantu Gherghe (de Heilige Georges), richting Brasov.

Accommodatie

Het is al zes uur, ik heb al 342 km gereden en ben wat moe  We besluiten overnachting te zoeken voor de stad Brasov. Bij Prejmer bemerk ik plots een reclame voor een pension en ik ga van de hoofdbaan af maar vind het pension niet maar we komen terecht bij : Pensiune SILVIA, Str. Carpatilor 1203 in Prejmer.  Tel/fax 0268 362448, Mobil 0745-056 027 àf 0744-810 512  Na wat aandringen kreeg ik overnachting en ontbijt voor twee voor 100 RON + 30 RON voor twee rijkelijke avondmalen inclusief een grote kan wijn.    Ze zijn hier heel vriendelijk en ik kan het aanraden.  Nog een extra kan wijn gedronken voor 10 RON en gratis Cuica, brandewijn gekregen.  Van arbeiders die er gelogeerd waren kregen wij nog een fles huisgemaakte wijn.  Het was wat teveel.  Het ontbijt was ook zeer ruim.  Het pension ligt op 15 km of tien minuten rijden van Brasov, ideaal gelegen.

Dag 3 – 20/05/2009

Na het overvloedig ontbijt rijden wij naar Brasov en in tien minuten staan we reeds in het centrum.  We wandelen wat rond in het verkeersvrije centrum en bewonderen de centrale marktplaats met zijn prachtige pastelkleurige huizen met daken van “ossenogen”.  Er staan enkele heel mooi gebouwen te pronken in de zon.  De Batholomeuskerk torent hoog boven de statige herenhuizen uit en op een boogscheut daar vandaan staat de beroemde Zwarte Kerk (zwart door brand) van de Honterus gemeenschap.  Brasov is een aangename wandelstad in Transsylvanië zoals ze de streek hier noemen.    In de middeleeuwen hebben de Duitsers (Saksers) hier vele dorpen, kerken en burchten gebouwd  en ze zijn allemaal prachtig, een unieke streek in Midden Roemenië.  Ik was de eerste maal in Brasov in 2000 en sedertdien is er heel veel veranderd : modern, kleurig en alles netjes geplaveid, winkelstraten, terrasjes, enz.

Dan zijn wij naar Bran gereden, het kasteel van Dracula.  Het is een heel eind weg.  Overal moet men bijbetalen om te mogen fotograferen maar op het ticket fotografie deden ze geen controle.  Het kasteel zit vol met kleine en grotere kamers, overlopen om je hoofd tegen te stoten en trapjes.  Het kasteel is niet echt heel groot.  Buiten staan verscheidene souvenirstalletjes.  Het openluchtmuseum was verwaarloosd en gesloten.

Vervolgens reden wij terug via  de burcht van Rasov die hoog op een rots ligt en van ver te zien is.  We nemen de mooie groene weg rechts  naar Predeal, richting Sinaia.   In de verte ontwaren wij de besneeuwde bergen van het Fagarasgebergte.  Maar eenmaal op de grote weg Brasov-Boekarest belanden wij in een heuse file tot aan Sinaia omdat macho-politiemannen er een catastrofe van maken.  Wij hebben even met de wagen het paleis bezocht en het is open van 9-17 uur.  Daarna logement gezocht.

Accommodatie

We rijden door het drukke Sinaia.  De regen gust met bakken op straat.  Wij vinden echt geen slaapplaats en zoeken een uur en rijden maar door tot ver buiten de stad door bos en over berg, geen bewoning (natuurpark?).  Ongeveer 20 km verder bemerken wij plots Motel-Restaurant Cernica in Comarnic, tel.fax (40)244-39 21 14 www.motelcernica.ro  receptie@motelcernica.ro   Voor 62 RON krijgen wij een kamer met badkamer zonder douchegordijn, met krakende matrassen, met onrein voltapijt.  Bovendien hebben er de ganse nacht verbouwingswerken plaats en draait de generator voortdurend.  En niemand spreekt maar één woord Engels of Duits.  Het avondmaal, 55 RON voor twee,  was in orde.  We zijn gelukkig dat we binnen zitten in dat onweer.

Dag 4 – 21/05/2009

In het restaurant van het hotel nemen wij een ontbijt : 4 RON of 1 euro voor een kleine kop koffie, 0,25 cent voor een klein hard bevroren hoekje boter en een kelner die enkel Roemeens spreekt.  Roemenië is duur geworden.

Wij rijden door naar het bekende Peles Paleis in Sinaia.  Op de parking moet ik 2.50 € betalen en voor de gewone ingang  met Engelstalige gids  bijna vier euro voor een beurt van 45 minuten.  Om het eerste verdiep ook te mogen zien kost het 50 RON of 12 euro.   Een fotopermissie kost heel veel en niemand neemt er een.    Natuurlijk is het Peles paleis een must en het is ook heel mooi, veel pronkstukken, oude wapens, meubels.  Het doet denken aan een luxe jachtkasteel.  Na afloop staan verscheidene groepen te wachten op een gidsbeurt; het is hier steeds druk.    Buiten het paleis nog enkele prachtige foto’s genomen met het berglandschap en de bossen op de achtergrond.  Het bezoek viel goed mee.  Terug op weg begint het hard te regenen zelfs met hagel en erna zon.  Wij vervolgen onze weg naar Rasnov en dan gaat het door het sublieme Fagaras gebergte met besneeuwde bergen links van ons.  Ik wordt moe van het aandachtig rijden en slalommen langs  putten in de weg.   Aan een leuk terras stoppen wij om een koffie te drinken en als chauffeur kan ik nu ook eens van het landschap genieten.  Inmiddels komen wij aan in Sibiu; wij wandelen wat rond in het typisch Saksisch Transsylvaans stadje en genieten van het verkeersvrij centrum  en pikken een terrasje mee.  Het is druk in de aangename wandelstraten en de terrassen zitten vol.

Accommodatie

Ik wou buiten de stad slapen maar we zagen niets tot in Medias.  Dan maar doorrijden richting Sighisoara.  Maar enkele km buiten Medias zag ik plots een bord Motdel Restaurant Dafora, Str. Brateilului 8, Medias, tel. (40)289-832291  mail : motellg@daforaturism.ro  www.dafora.ro   Het is gelegen aan de rechterkant bij een servicestation.  Wij waren laat aangekomen maar konden er nog eten, 80 RON incl. een fles Murfatlar.  De menukaart is meestal enkel in het Roemeens.  Wij betaalden 115 RON voor een dubbelkamer met badkamer met massagedouchekop.  Het is er netjes .  Het ontbijt is inclusief 10 RON pp, bijbetalen indien het meer kost.  Een stukje boter kost 42 eurocent, een portiedoosje melk 15 cent.  Ik heb gediscussieerd en kreeg vrijstelling.

Dag 5 – 22/05/2009

In Medias rondgelopen door het oude stadje.  Dan zijn we doorgereden naar  Biertan een hier staat een oude Saksische kerk met trappengalerij tot boven aan de ingang van de typische versterkte kerk.  Een paar jaar geleden was het vrije ingang, nu niet meer.  Boven bewonderen wij de wijde omgeving van het vredig dorpje.  De typische paardenkarretjes rijden af en aan, soms torenhoog met hooi en erboven zitten de kinderen.  Iets verderop ligt Sighisoara, een vredig Saksisch stadje met een klokkentoren als uit een stripverhaal of uit de tekeningen van Anton Pieck.  De trappenstraatjes liggen er romantisch en fotogeniek bij in de middagzon.   Hier staat ook het geboortehuis van Dracula.  Er staat een Saksische protestantse kerk op  een heuvel maar men moet ervoor de overdekte trappengalerij nemen.   Ernaast ligt een Joods/Duits kerkhof.  Het is een mooi stadje om rond te kuieren.  Het is heel warm na de middag en wij nemen ons middagmaal in het Burg Hostel die eigenlijk een jeugdherberg is.  Tel. (40)265-77 84 89   burghostel@ibz.ro  www.ibz.ro  www.proetnica.ro  www.burghostel.ro

Accommodatie

De weg naar Bistritsa is prachtig groen maar bochtig.  We bemerken nu wel regelmatig een pension.  Maar ik rij door, stom.  Net voor Bistritsa ga ik in een pension maar er is niemand.  We nemen een pension na Bistritsa maar na een half uur komen wij erachter dat er geen stromend water is, wat men ons had beloofd.  Iets verderop richting Dornei nemen wij het eerste het beste pension maar het is waardeloos.  Het kost 90 RON, slapen en sober avondeten voor twee.  Er is aan de douche geknoeid, er zijn gaten in en er is geen WC papier.

Dag 6 – 23/05/2009

Wij vertrekken ’s morgens zonder ontbijt richting Vatra Dornei.  Bij Piatra Fantanele bemerken wij een mooi wegrestaurant op een bergpas: Popas Turistic Ambra.  Wij nemen ons ontbijt hier met zicht op een vallei.  Ze verhuren hier hutjes (popas).  Misschien ook kamers ? Tel. 0745-170545.

Wij rijden nu door de landstreek Bucovina : groene bergen, houten boerderijtjes en schuurtjes, boerenkarren, gekleurde huizen, hooioppers in de weiden en schitterende vergezichten, kortom schilderachtig en bovendien niet druk op de wegen.  Tussen Vatra Dornei en Campulung Moldovenesc zijn de brede asfaltwegen waaraan momenteel gewerkt wordt uitstekend en er worden wegenwerken uitgevoerd zelfs op zaterdag zodat ze de werkzaamheden zo kort mogelijk houden.  Daar kunnen ze bij ons een voorbeeld van nemen.  De  weg naar Moldovitsa is uitstekend. Moldovitsa is een heel mooi klooster die intussen volledig is gerestaureerd.  De beschilderde muren binnen EN buiten zijn gewoonweg schitterend.  Sucevitsa ligt iets verderop en hier is de restauratie nog aan de gang.  Dit klooster is groter dan Moldovitsa en is ook buiten beschilderd met devote taferelen want in de middeleeuwen konden de boeren niet lezen en moesten ze op die manier de heilige geschiedenis voorstellen.  Na dit bezoek begeven wij ons naar Putna maar in Radauti is er ‘oculire’ omleiding wegens wegenwerken en 27 km verder komen wij aan in Putna. Wij bezoeken dit klooster die minder is beschilderd maar toch een bezoek waard is.  Sedert mijn vorig bezoek zijn hier verscheidene pensions bijgekomen.

Accommodatie

In Putna zoeken wij een kamer.  Een jongen brengt ons bij een pension van zijn neef maar er hangt een reukje binnen, prijs 60 RON.  Een ander pension met een groep luidruchtige Roemenen is volzet, een ander in ondermaats. Tenslotte na een uurtje zoeken vinden wij een pension die ons bevalt.  De dame is heel vriendelijk en vraagt eerst  10. Wij kijken mekaar aan maar ze denkt nog in ROL, de oude munt.  Na wat onderhandelen krijg ik een prijs van 100 RON voor een biologisch avondeten, slapen en ontbijt voor twee.  De kamer is netjes en ook de badkamer.  Het is een ruim huis met grote tuin met tuintafels onder afdak van een gepensioneerd bosbouwingenieur, heel aangenaam hier te verblijven.  Spijtig dat het in een uithoek van het land ligt.  Tijdens de maaltijden laat de dame ons alleen en zet een rustig klassiek muziekje op.   Er staan vier tafels van vier personen in de ontbijtruimte, woonkamer.  De kamers en de woning zijn kraaknet en de maaltijden zijn goed verzorgd.  Het is hier ideaal om langer te verblijven.  Het is een absolute AANRADER !   Het adres is :

Pensiune agroturistica CERBUL, tel. 0230-414 230, Mobil 0745-237 878 in Putna

e-mail : pensiuneacerbul@gmail.com  of stelkydo@gmail.com

Dag 7 – 24/05/2009

Het is vandaag zondag en ik kon niet tanken aan de pomp in Putna. Het tankstation gaat pas open om 13 uur en dat is vaak zo op zondag in het katholieke Roemenië.

Ik moest ook dringend geld ophalen.  In Putna is geen ATM en ik werd verwezen naar Vicova de Sus.  Daar zag ik na zoeken en navraag plots de bank BRD.  Aanvankelijk zag ik geen machine maar die stond verdoken achter het kleine gebouwtje.

Bijtanken kon ik uiteindelijk in Vicova de Jos bij Rompetal waar ze wel open waren.

Via Marginea en Solca reden wij naar het klooster van Humor. Er stond en grote stelling voor de iconostase zodat fotograferen uitgesloten was.   Door de vele kaarsen die binnen gebrand werden is de beschilderde muur zwart en vet geworden en dat moet eerst bewerkt worden en herschilderd en dat is echt een monnikenwerk.  Aan de andere kant van het dorp Gura Humorului ligt aan ander bekend klooster : Voronet en dat is wel al volledig gerestaureerd zowel binnen als buiten en het is schitterend.  Het is waarschijnlijk het mooiste van Roemenië.  De ingang is steeds 3 RON pp.  Om te mogen fotograferen moet men 12 RON pp bijbetalen maar velen doen dat niet.

Daarna zijn wij doorgereden naar het internationaal folkloristisch festival van HORA HUMUTOLUI in Frasin.  Onze gastvrouw had ons gisterenavond die tip gegeven.  Er waren echt heel veel bezoekers van heinde en ver gekomen uit alle uithoeken van het land. Met heel veel  moeite en geduld konden wij toch een parkeerplaats vinden.  De ingang was gratis.   Er stonden veel standjes met verkopers van souvenirs, snoep en vooral met dranken, bier in halve liters aan democratische prijs.  Op het podium traden voortdurend verscheidene zangers en dansgroepen op in typische traditionele klederdracht van hun streek.  De dansen en streekliederen waren bijzonder mooi.  En fotogeniek. Tijdens de pauzes werden acts opgevoerd, wedstrijden gehouden, oude ambachten getoond, enz.  Het festival duurt twee dagen en begint telkens om 8 uur ’s morgens.  Op zondag verbrandden ze na afloop om 22 uur een hoge mast (spar) en bleven ze verder drinken tot middernacht.   Ik heb mij heel goed vermaakt op dat festival en het is een AANRADER.

Accommodatie

Omdat de gastvrouw in ons logement zo vriendelijk was zijn wij twee dagen gebleven.  We moesten wel zestig kilometer terugrijden maar het groen heuvellandschap is heel mooi .  Omdat de gastheer bosingenieur is en het logement “Cerbul” (hert) heet, kregen wij deze avond zowaar hertenkotelet op ons bord.  Het avondmaal met wijn was   nog maar eens uitstekend.

Dag 8 – 25/05/2009

Zonder problemen verlengen wij onze huurwagen met een dag.  We rekenen af in Cerbul en vertrekken met spijt in het hart.

Via Radauti rijden wij naar Suceava maar vinden maar moeilijk de weg naar het Dragomitna klooster.  Wij zijn de enige bezoekers op deze maandagmorgen. In het station van Suceava informeren wij naar de trein voor Chernivtsi die wij morgen willen nemen.  Niemand in het station kan of wil Engels of Duits spreken.  Dan er maar iemand bijgehaald die Russisch spreekt.  De dame legt mij uit dat ik 48 uur op voorhand moet reserveren en wat het kost. Meer info op www.autogari.ro voor bussen.  Het is inmiddels 14.15 uur en ik moet de huurwagen teruggeven voor 17 uur in Iasi.  Ik rij nu non-stop door, 148 km. En om 16.45 kom ik aan in een dienstenstation van Rompetrol waar niemand Engels begrijpt.  Een klant  begrijpt mij wel en hij belt voor mij Sixt op, net op tijd.    In minder dan geen tijd staat en vertegenwoordiger van het verhuurbedrijf bij ons, wij waren nog aan het uitladen.  Controle op schade maar alles in orde.  Bijtanken.  Mr. Petrea was zo vriendelijk om ons af te zetten bij een hotelletje dicht bij het station.  Er zat een groepje Nederlandse fietsers gelogeerd; zij hadden zopas de afstand Friesland-Roemenië afgelegd, 2.500 km. Een restaurant vinden was een ware opgave, ook voor de Hollanders.  We moesten wel een kilometer ver door de stad lopen om een terras te vinden en dan nog volop de straat.  Anders moesten wij ons beperken tot een fastfood want dat aanbod is er in overvloed.  In een winkel kopen we nog wat voorraad voor op de trein van morgen naar Oekraïne en nog een typisch flesje Cuica, een sterke drank van 40°

Accommodatie

De taxichauffeur had ons afgezet bij Moldotour, pensiune turistica, Str. Florilor 17, tel/fax (40)232-217370 receptie@pensiunemoldotour.ro  www.pensiunemoldotour.ro We moesten 150 RON betalen voor een dubbelkamer met karig ontbijt en met badkamer : netjes maar te duur.  Maar de muggenzifter aan de receptie zei ons “maar dat is Iasi”.  De jongen aan de receptie vroeg mij driemaal mijn paspoort.  Het is te duur voor wat het aanbiedt.