Roemenië 2023

Met de camper even in Bucovina onderweg naar Oekraine in oorlog

Roemenie

www.ramaniatravel.com

Reisverslag

05/08/2023

We zijn goed uitgeslapen en om 9,30 uur vertrekken we nonstop langs lange rechte wegen door bos en zonder huizen naar de Roemeense grens. Oekraïne is een land in oorlog met Rusland. Twee uren later komen we aan bij de grens en nog eens twee uren later zijn we door immigratie bij de Oekraïners. We zijn dan nog een lange rij wachtende Oekraïners voorbijgestoken en dachten dat er een andere rij was voor Europeanen maar dat was niet zo, anders hadden we nog minstens twee uren langer aan de grens gestaan. Sorry Oekraïners. De douane aan de kant van UA werkten tergend traag terwijl ze weten dat mensen er urenlang staan te wachten. Er stonden ellenlange rijen vrachtwagens van UA > RO en omgekeerd ook. Bij de grens van RO konden we niet wisselen, we moesten doorrijden naar Radauti. Eenmaal in Roemanië zijn er meer zaken, bedrijven en winkels open. Ons eerste bezoek in Roemanië was aan het klooster van Putna, 32 km van Radauti. Dit beangrijk klooster werd door Stefaan de Grote in 1466 opgericht. Het werd een belangrijk centrum voor de schilderkunst, beeldhouwwerken en borduursels. Het is een schitterend klooster en Unesco erkend. Aan de buitenkant is ze weinig beschiderd maar binnenin is het een perfect afgewerkt juweeltje. Binnen mag men niet fotograferen maar velen doen het stiekem toch; het is zo mooi. Ons tweede klooster in Bucovina die we bezoeken is dit van Sucevita die zowel aan de buitenkant als aan de binnenkant uitstekend is beschilderd in een middeleeuwse mystieke trent in zowel byzantijnse als gotische elementen. Er zijn veel bijbelverhalen uitgebeeld om de ongeletterde gelovigen op die manier het geloof bij te brengen. De buitenkant bij de tuin is gewoon schitterend uitgebeeld. Binnen heel mooie fresco’s en een icinostase. Net voorbij het klooster zijn we op een camping gegaan; er waren enkel een koppel Nederlandse fietsers met tent en een Italiaanse camper. We konden er een warm avondmaal krijgen, er was een douche en we zaten nog wat na te keuvelen met de Nederlanders.

06/08/2023

We reden door een zonnig bergachtig groen landschap door de Karpaten naar Moldovitsa. Veel bochten, bos en bergen alom. We stopten op 1180 meter bij de Palma Pass en genoten van een panoramisch zicht over de wonderbaarlijke Karpaten. Aangekomen in Moldovitsa stonden we weer eens versteld van nog eens een prachtig Unesco klooster. Moldovitsa is heel mooi gerestaureerd, perfect beschilderd op de muren buiten en binnen en misschien wel het mooiste klooster van Roemanië. De mooi aangelegde tuin met grasplein, bloemen en rozen accentueren dat nog eens extra. Het is mijn favoriet. Daarna zijn we naar het klooster van Voronets gereden waar we aankwamen in een smalle straat, parkeren is hier een probleem. Er is veel volk en er staan ellenlange rijen kramen met verkopers. Er komen veel vrome Roemenen naar dit klooster op zondag. Er staan ergens nog enkele campers en een grote Australische overlander gekkotruck. Voronets is nog eens een prachtig beschilderd klooster. In een winkeltje kopen we eten dat we verderop in het dorpje Schit opeten midden in de natuur met weianden en hooioppers. We moeten lang zoeken naar een plaatsje om te parkeren, werkelijk alles is afgesloten. Daarna volgt een heel lange file naar het klooster van Arbore want het is beginnen regenen en iedereen vlucht naar huis. Arbore is niet beschilderd aan de buitenkant dus hebben we het vlug gezien en het is nog gesloten, in herstelling. Het klooster van Humor is dan wel een juweeltje en de beschilderingen binnen en buiten zijn buitengewoon. Dit is een topper. Dan gaan we iets eten in een restaurantje. Aan de grens met Oekraïne valt het nogal mee: twee uren wachten aan Roemeense kant en een half uur aan Oekraïnse kant. Kort na de grens in Oekraïne zijn we in Sterchi op een dorpsplain gaan overnachten.