Schotland 2011

 

 

Met mijn camper naar Schotland

 

 

 

VOORBEREIDING

 

 

Reisperiode

15 juli – 8 augustus  2011

 

 

Kaarten

Met een atlas van Great Britain van www.roadchef.com 4 miles: 1 inch kon ik alles bijhouden.

Bovendien had ik ook een kaart van Michelen # 501 aan boord waarmee ik vooraf mijn bestemmingen had bepaald met een gele stift.

Ik had ook nog een kaart van de toeristische dienst van de Caravan and Camping sites bij die een algemeen beeld geven van Schotland.

Ik had een algemene kaart van Great Britain aan boord van BTA, British Tourist Authority, met afstandstabellen om mij te oriënteren vanaf Dover.

Maar mijn beste kaart was mijn trouwe GPS van Tomtom die mij nimmer in de steek liet.  

 

  

Reisgidsen

Geen.  Ik had pas een paar dagen voor afreis besloten naar Schotland af te reizen maar de bestemming lag al lang vast.  

Van de Scotish Tourist Board had ik een gids meegekregen vorig jaar in het vakantiesalon, “ Schotland van alles te zien en te doen” die alle bestemmingen omschreef en die ik goed op mijn kaart van Michelen 501 kon aanduiden met een gele stift.

Ik had ook nog enkele uitgaven van het Schots Toeristen Kantoor van de buiteneilanden, Orkney en Shetland Islands en andere regio’s.

Vraag aan de toeristische dienst ook de folder “Historic Schotland” : met een pas kan men 70 verschillende bezienswaardigheden bezoeken: www.historic-scotland.net 

 

 

Websites

www.visitscotland.com  : De nationale  Schotse Toeristenvereniging.

www.ayrshire-arran.com : regionaal toeristenbureau voor Arran en Ayr, zuiden

www.dumfriesandgalloway.co.uk : regionale info over o.a. het mooie Galloway N.P.

www.visitscottishborder.com  : de grensstreek

www.visitshetland.com : info over de Shetland eilanden

www.visithebrides.com : info over de Hebriden buiteneilanden

www.perthshire.co.uk en www.angusanddundee.co.uk : info over Zuid-Schotland

www.visithighlands.com : veel info over de regio Highlands

www.aberdeen-grampian.com : regionale info

www.eatscotland.com : voor de fijnproevers

www.highland.gov.uk 

www.traveline.gov.uk 

www.calmac.co.uk  : Caledonian Mac Brayne, veerboten tussen de Schotse eilanden

www.forestry.gov.uk/scotland  : Staatsbosbeheer en wandelpaden

www.nts.gov.uk : national trust for Scotland

www.snh.org.uk : Scottish National Heritage

www.scottishhighlandsexplorer.com : reisinfo over de Highlands

www.hostel-scotland.co.uk :  Backpackers en goedkoop logeren

www.hostellingscotland.com : Jeugherbergen in SCO

www.nnr-scotland.org.uk : natuurreservaten

www.rsbp.org.uk : birding in SCO

www.aberdeen-grampian.com : Kastelenroute

www.jmt.org : natuurbeheer en wandelpaden, soort Natuurpunt

www.campervanlife.com/locations/europe/scotland : gratis camperplaatsen

www.visitscotland/com/walking : wandelen in Schotland

www.outdoorsaccess-scotland.com  natuur in SCO

www.woodlandtrust.org.uk  bosbeheer

 

 

ER GERAKEN

 

Met de ferry

Er zijn verscheidene maatschappijen waarmee men de overtocht kan maken.  De regel is hoe vroeger men boekt, hoe goedkoper.

De prijzen fluctueren naarmate men laat boekt als de beurs, steeds hoger.    

Om een voorbeeld te geven : op 10/7 kijk ik op de website van www.poferries.com , tel; 070/70 77 71, en bedraagt de prijs Zeebrugge-Hull 705 €, ’s anderendaags is dat al 747 € en op 12/7 is het al 804 €.  Dat is nogal veel en ik opteer voor de ferry van Calais naar Dover om dan naar London te rijden en er de ring M25 te nemen, dan de M1 en vervolgens de M6.

Op 11/7 kost het 113 € van Calais naar Dover en een dag later is dat al 138 €.  De bedenktijd kost nu al 25 € meer en ik bel vlug naar PO op 070/700 774 en geef al mijn gegevens door waarna ik een boekingsnummer krijg. Ik moet mij een half uurtje vroeger aanmelden op het kantoor van PO Ferries in Calais, volg het bordje “tickets” . Bij afreis volg ik de E40 en de A16 in Frankrijk en neem afrit 47 in Calais, adres voor GPS : 24, Bd des Aliés, 62100 Calais. Ik betaal cash in het kantoor en krijg vlot mijn ticket en volg de instructies die mij werden opgegeven.  Poferries vanuit UK : 0871 66 46 464

Bij www.norfolkline.com kostte het 114 £

Bij Seafrance, tel. 02/549 08 82 heb ik geen prijs opgevraagd.

www.superfast.com : varen van Zeebrugge naar Rosyth en dan ben je al een heel eind in SCO

www.mycruiseferries.be  

 

 

 

REISVERSLAG

 

 

Dag 1  – vrijdag 15/07/2011

Reisweg  Aalter, Calais, M20 naar London, M25 rond London, Dartford Tunnel, M1 naar Birmingham, M6 noordwaarts tot Heysham.  

 

Om 8.30 uur vertrek ik van Aalter  naar Calais, 136 km, en volg de weg zoals hoger omschreven.  Ik was al om 10 uur in het kantoor van PO Ferries in Calais en ik was blij dat men mij voorstelde of ik de volgende boot om 11.20 uur wou nemen zodat ik niet al te lang hoefde te wachten.  Om 10.30 uur stond ik al in rij 31 te wachten op inscheping, het ging vlot.  Op de boot wissel ik 100 € en krijg 75,77 £ of een koers van 1.32 £ voor een €. De overtocht ging vlot en het links rijden bij aankomst ook, ik had al meermaals links gereden maar meestal met een lokale huurauto.  Met  mijn ruimere camper en rechts stuur ging het ook vlot.  Aanvankelijk reed ik traag maar weldra ging ik voorbijsteken.  Ik volgde eerst de M20 tot aan de ring van London waar ik op de M25 ging en de  lange ring om London volgde, het ging vlot.  Bij Dartfort moest ik de tunnel onder de Thames Rivier nemen en was er wat oponthoud en op het tolkantoor moest ik 1.50 £ betalen en kon ik erdoor.  In feite moest ik vervolgens de M1 nemen maar ik vergiste mij en luisterde niet naar mijn GPS en nam de A1 (M) wat fout was.  Via kleine wegen kwam ik in Luton terug op de M1.  Bijna in Birmingham nam ik de M6 en rond de stad volgde ik de tolweg, 10.60 £, zodat ik niet de stadsring hoefde te volgen maar na de tolweg vervoegden veel wagens de tolvrije weg waar het druk werd met files en schokkend verkeer.  De gemiddelde snelheid was nu slechts 60/70 km/uur en dat verbeterde slechts een heel eind na Manchester.  Het was de ganse dag 22° C en zwoel maar de laatste twee uren heeft het geregend.  Op een service station aan de autostrade moet ik tanken: een liter diesel kost er 1.489 £, nog nooit heb ik zoveel betaald voor diesel die hier meer kost dan benzine.  Op een parking mag men maar twee uren staan en om te overnachten kost het 10 £.  Betaalt men niet dan krijgt men een boete van 80 £ en alles is bewaakt met camera’s.     

Ik wou het eiland Man bezoeken en wou dus in Heysham overnachten van waar men naar het eiland kon varen.  Van Dover naar Heysham is het 592 km.  In de haven van Heysham kon/mocht ik nergens staan om de nacht door te brengen.  Heb hier lang gezocht en  het was nu al laat en ik was heel moe.  Kon ook niet overnachten in de Passenger Terminal, wel voor 7.50 £ via een automaat.  Ik zag verder geen levende ziel aan de terminal.  Een pub vroeg mij 5 £ om op hun parking te staan.  Op de parking van de pub “The Old Hall” heb ik overnacht en niet gevraagd of het mocht.   Het ligt in het centrum en er was wat volk in de pub; ze hadden er geen aandacht voor.

Ik heb vandaag 136 (Aalter- Calais) + 592 = 709 km (Dover-Heysham) gereden en ben behoorlijk moe want het is intussen 23 uur.

 

Overnachten in Heysham

Op parking The Old Hall in Heysham.           

 

 

Dag 2– zaterdag 16/07/2011

Reisweg Heysham, Kendal, Windermere, Keswick, Gretna Green, Lockerby

 

Goed geslapen op de parking van de Old Hall in Heysham.  Het had vannacht en deze morgen veel geregend zodat ik geen haast had.  Bij mijn ontbijt bemerk ik plots dat het binnen regent aan de deur van de chauffeur en bij nader inzien was de deur niet helemaal dicht, ook niet vannacht.  Was mij wel even schrikken.  Inmiddels giet het water.  Ik wil graag het eiland Man bezoeken: www.isleofman.com  Aan de terminal van de passagiersdienst van Heysham zie ik niemand in de ruime wachtzaal behalve twee bedienden aan de balie.  Ze raden mij aan de ferry van 2.15 uur in de morgen te nemen en om  19.45 terug te varen.  De tocht duurt 3.30 uur.  Dat zou een heel lange dag worden.  Ze stellen voor om met mijn camper twee dagen later terug te komen, kost 255 £ en voor en dag 226 £.  Ik kon ook als voetganger gaan voor 38.50 £ en mijn camper op de parking laten voor 7.50 £/24 uur te betalen aan een automaat. Gezien de ongunstige vaartijden, de dure prijzen en de gietende regen zie ik af van mijn plan en rij verder noordwaarts.  Ik rij naar Lancaster (www.lancastercanaltrust.org.uk) waar ik op de M6 ga en deze terug verlaat bij Kendal (www.visitcumbria.com) waar ik het prachtige Lake District bezoek: www.lake-district.gov.uk   In Windermere is het heel druk bij het treinstation; ik zie verscheidene Japanners rondlopen.  Parkeren kost hier 1.5 £ per uur en ik verlaat al vlug de drukte richting Keswick: www.keswick.org .  Ik kan nergens parkeren omdat ik de oevers van het mooie meer volg en het nergens is toegestaan te stoppen maar voorbij het dorp Rydal is er een mooie parkingplaats, kost 3 £ en men kan er een wandeling maken rond het meer, een heel mooie romantische omgeving. Ik neem er tevens mijn middagmaal.  Het is hier een heel mooie heuvelachtige omgeving en bij Thirlmere Lake stop ik terug en maak hier een korte wandeling langs de oevers van het kleine meer.  De parkingmeter is kapot en ik hoef dus voor één keertje niet te betalen.  Na 20 minuten ben ik terug aan de parking en heb enkele mooie foto’s genomen. Na 179 km rij ik in Gretna Green  Schotland binnen: www.gretnagreen.com .  Hier bevindt zich een druk winkelcenter met souvenirwinkels en fastfood.  Ik neem een grote koffie met een muffin en het doet deugd na de koude regen.  De Wifi doet het niet en bovendien is er weinig toeristische documentatie voorhanden.             

 

Overnachten in Lockerby

Enkele mijlen na de grens bevindt zich Lockerby waar ik de afrit neem.  Na het dorp op de weg 709 naar Dumfries stop ik aan de parking van de Memorial Garden aan het kerkhof.  Ik bezoek het gedenkteken van de ramp op 21/12/1988 en slaap op de kleine parking van de Dryferdale Lodge Visitors Centre waar ik morgen het register ga tekenen ter nagedachtenis van de 270 overledenen van de aanslag door dictator Kadaffi van Libië.  Er staat verder niemand om hier te overnachten.    De coördinaten zijn : N 55°06.919 en W 3°22.740  Ik heb vandaag 208 km gereden.  

     

Dag 3 – zondag 17/07/2011

Reisweg  Dumfries, New Abbey,  Castle Douglas, New Galloway, Kilmarnock, Loch Lomond

 

Ik rij gezapig naar Dumfries en moet hier tanken maar zie geen tankstation, misschien was er een bij het grootwarenhuis Tesco waar de parking vol klanten staat want alles is open op zondagmorgen. http://www.visitdumfriesandgalloway.co.uk/sitewide/brochurerequest/walk-dumfries  In het centrum rij ik de A710 op en hoop te kunnen tanken, maar niets.  In Dumfries woonde Robert the Bruce : www.brucetrust.co.uk

De weg A 710 is mooi en loopt eerst door een bos en na een half uurtje kom ik aan in het plaatsje New Abbey waar een ruïne staat van een middeleeuwse Sweatheart abdij. http://www.theheritagetrail.co.uk/abbeys/sweetheart%20abbey.htm

Achter de abdij ligt een ruime stille verharde parking met toiletgebouwen, een ideale plaats om er te overnachten maar het is nog maar morgen.   New Abbey is een klein dorpje met mooie bebloemde woningen.  Iets verderop stop ik bij het Drumburn Viewpoint aan de verzande monding van de Nith. http://www.flickr.com/photos/davejsmith1/4102193603/

Het is een prachtig aangelegde picknickplaats met zicht op de uitgestrekte zandbanken, hier kan men overnachten met de camper.  Verder liggen enkele golfterreinen en een zandstrand en een camping bij Sandyhills.  In Dalbeattie rij ik richting Castle Douglas. http://www.undiscoveredscotland.co.uk/castledouglas/castledouglas/index.html

Hier kan ik wel tanken.  In het centrum stop ik op de ruime parking met openbaar toiletgebouw en stap het toeristenkantoor binnen.  Ik vraag aan het meisje informatie omtrent de distilleerderij van Johny Walker in Kilmarnock maar ze vertelt mij, na consultatie op Google,  dat het al twee jaar gesloten is.  Ik wandel iets verder in King Street en wil een plaatselijk biertje van de brouwerij Sulwath drinken maar het is gesloten.  www.sulwathbrewers.co.uk  In het toeristenkantoor is men goed voorzien van documentatie over gans Schotland en ik voorzie mij, kan ik ’s avonds doornemen.  Ik rij door een rustige omgeving en volg de A 713 op de GTR, Galloway Tourist Route, met veel bos en langs het Loch (meer) Ken. www.the-real-galloway-tourist-route.co.uk    In New Galloway vergis ik mij en rij op de A 712 door het bosrijke  Galloway Forest Park http://www.gallowayforestpark.com/  tot aan het meer.

Ik spreek hier een man aan uit Kilmarnock die mij bevestigt dat Johnny Walker wel nog operationeel is.  Ik rij op zijn aanraden terug naar New Galloway en neem nu wel de A 713 tot aan Dalmelington waar ik de weg naar de A 76 volg die recht naar Kilmarnock loopt.  Het giet water en als het ophoudt voor twintig minuten begint het opnieuw.  Ik vind al vlug het grote gebouwencomplex van de bekende whiskystokerij.  De straat bij de ingang staat blank en ik mag van een politieman ergens op een privéterrein parkeren.  Ik haast mij door de regen naar de ingang maar groot is mijn verbazing dat ik niet binnen mag en dat er reeds zeven jaar lang geen geleide bezoeken meer zijn.  Er is evenmin een winkel waar ik vb. een T-shirt met het logo van de wandelaar   “you never walk alone” kan kopen.  Als wandelaar had ik die graag gekocht.  Het is hier letterlijk en figuurlijk een koude douche en ik wil vlug vertrekken nog voorbij Glasgow.  Ik zet mijn GPS aan het werk die mij feilloos over de hoge brug over de Clyde rivier loodst.  293 km gereden.

 

Overnachten:

aan de boorden van Loch Lomond  www.cruiselochlomond.co.uk 

Een eind verderop volg ik de oevers van het Loch Lomond, de weg is behoorlijk druk.  Plots zie ik een mooie parkeerplaats en ga er op staan; heel mooi zicht maar het is bijna volzet met zigeuners.  Ik stap even uit in het druilerige weer en heb een dikke fluoriscerende werkjas aan en een jongen komt mij vragen of ik van de politie/bewaking ben.  Ik vind het geen goed idee om te overnachten in een zigeunerkamp en verderop is er nog een parking direct aan de oever van het meer.  Er staan nog enkele campers en ik voel mij hier wel op mijn gemak.  Ik sta honderd meter voorbij de Inveruglas camping met een prachtig zicht op de groene bergen aan de andere kant van het meer en een eenzaam boerderijtje in de verte tussen het groen.  Het water kabbelt naast mij en ik geniet van een wijds groen uitzicht, tof.   Ik moet wel in mijn camper blijven zitten vanwege de midges, kleine stekende vliegjes.  

         

 

Dag 4 – maandag 18/07/2011

Reisweg  Tarbet, Inveraray, Kintyre schiereiland naar Campbeltown en terug naar Inverraray

 

Vandaag schijnt eindelijk de zon en ik rij met blij gemoed verder langs het prachtige Loch Lomond.  www.lochlomondshores.com 

Ik stop in Tarbet http://www.tarbertlochfyne.com/ op de parking van waar de boten een tochtje op het meer maken. Vannacht hebben hier enkele campers overnacht, mooie stek met toilet.  Ik maak enkele foto’s van het meer en de mooi aangelegde groene zone  en maak mij vlug uit de voeten want busladingen toeristen komen een boottocht op het meer maken.   Ik neem hier de A 83 die helemaal tot Campbeltown gaat langs de Loch Fyne en over het schiereiland Kintyre, www.kintyre.org .  Het gaat nu bergop en op de top van de “Rest and be Thankful” stop ik even om uit te rusten en van een prachtig zicht op het dal te genieten.  Inveraray is een mooi haventje met kleurrijke woningen. www.inveraray-castle.com  http://www.inveraray-games.co.uk Ik verken het plaatsje en verneem dat er morgen Highland Games plaatsvinden, dat mag ik niet missen.  Verderop liggen de Crarea Tuinen.  Bij Auchindrain (www.auchindrainmuseum.org.uk) bevindt zich een nagebouwd oud Schots dorp, bijlange niet zo groot als Bokrijk. Ik rij langs kleine dorpjes en langs de Loch Fyne waar mooie panorama’s opduiken.  In Lochgilphead is het toeristenkantoor gesloten en ik doe hier mijn boodschappen bij Tesco.  Men kan hier ook goedkoop tanken.  Tarbert (www.tarbert.info) is nog eens een mooi plaatsje tevens een haventje met pittoreske kleurrijke huizen en veel winkels en bars.  Ik rij verder langs de tweevaksbaan naar Campbeltown en geniet veel van de mooie kustlijn met inhammen en veel bos en lage bergen alom.  Na Tarbert is het nog een lange weg naar Campbeltown en ik moet nog eens terug ook.  Rechts van mij ligt een prachtige kustlijn met verderop de eilanden Gigha http://www.southernhebrides.com/isle-of-gigha.html  en het klein maar mooi silhouet van Cara Island.  Het is nu nog 19 mijlen naar mijn einddoel en ik keer om.  Ik rij tot aan de steiger van Caledonian Mac Brayne waar ik een veerboot naar het eiland Gigha zie vertrekken.  In de tearoom die erbij ligt geniet ik van een afternoon tea and cake. Mooie foto’s op www.kintyreway.com  Daarna rij ik terug naar Iveraray na een aantal stops onderweg.  In de pub van het George Hotel in Inverraray is het gezellig druk, veel Schotse en internationale atleten maar ook toeristen.  Bier van de tap of een goede whisky zijn ruimschoots voorhanden.  www.thegeorgehotel.co.uk   

Vandaag 234 km gereden.

 

Overnachten in Inverraray

Ik rij op een parking – enkel voor wagens, niet overnachten – maar er staan twee Duitse campers die mij geruststellen dat wij hier mogen overnachten, gratis.  Komende uit de richting Glasgow is het een paar honderd meter na het centrum.       

 

 

Dag 5 – dinsdag 19/07/2011

Reisweg  Crianliach, Glen Coe

 

Tegen tien uur ben ik naar een grasterrein bij Inveraray Castle gewandeld, even buiten het kleine centrum: www.inveraray-castle.com 

De Highland Games zouden om tien uur beginnen maar het liep wat uit tot elf uur toen een  lange stoet bezoekers met de fanfare voorop het terrein opkwam.  Nadien volgden nog vele wagens en de parking was weldra bezet.  Rond een grasveld met formaat voetbalveld stonden verscheidene verkoopstandjes opgesteld.   Op drie podiums naast elkaar werden eerst Schotse dansen van meisjes in Schotse kledij gekeurd door een jury; sommige deelnemers, elk met een nummer op de kilt, de jongste deelnemertjes hebben nauwelijks de kleuterschool verlaten, heel leuk.  Op het midden van het grasveld zijn inmiddels een dertigtal  zware jongens begonnen aan het kogelwerpen, hamerslingeren, keiwerpen, werpen met ijzeren gewichten, enz. begonnen.  Indrukwekkend die sterke mannen  met Schotse rokken. Rondom het grasveld wordt gekoerst met een speciale fiets, op gras lijkt mij dat best lastig.  Er wordt ook hardgelopen.  Overal en te gelijktijdig gaan de spelen door.  Er lopen  nu al heel wat mensen op de weide, ook veel toeristen.  Ik had die spelen al eens op TV gezien maar in het echt is het toch anders.  Naast het veld worden voortdurend doedelzakspelers in diverse genres door een jury beoordeeld en het houdt niet op.  Bij de standjes is er van alles te eten en te drinken.  Ik probeer mijn honger te stillen met een haggis want Schotser kan niet. Het is een soort gekruid gehakt van schapenmagen denk ik maar het smaakt niet slecht.  Rond een uur of vier hou ik het voor bekeken alhoewel ik het boomstamwerpen nog niet kon bekijken.  Ik wordt moe, ook van het voortdurend eentonig doedelzakmuziek.  Ik loop nog even door het kleine centrum van het dorp.  Waarschijnlijk hebben ze hier de drukste dag van het jaar.  Een winkel trekt mijn aandacht, Loch Fyne Whiskies. De vriendelijke uitbater geeft mij een prijslijst van het uitgebreid assortiment speciale malt whisky’s.  Niet goedkoop maar een breed aanbod van fijne whisky’s en ze verzenden wereldwijd : www.lfw.co.uk 

Nu rij ik onder een boog de weg A 819 richting A 85 en net voor het kruispunt van de A 85 staat een mooie ruïne van het Kilchurn Castle.  Op het kruispunt rij ik richting Crianliach door de mooie groen beboste Glen Lochry.  Bij Tyndrul rij ik de A 82 op richting Fort William.  Onderweg geniet ik van de eenzame weg en het hooggebergte van het Ben Nevis and Glen Coe National Park. http://www.greentourism.org.uk/Glencoe  www.ben-nevis.com  www.glencoetourism.co.uk  

Indrukwekkende natuur met mooie wandelgelegenheden.  Ik stop regelmatig voor een mooie foto, ook op de Black Mount.  Even verderop wordt ik middels een bord begroet in de Scottish Highlands.  Ik rij nu door het supermooie Glen Coe.  

 

Overnachten bij Glencoe Mountain Resort

Volgens mijn campergids “Facile en route” in Nederland uitgegeven kan ik vrij overnachten in Ballachulish.  Aan de voet van deze skilift neem ik een Nederlands koppeltje wandelaars mee naar de camping van Glencoe en rij door naar Ballaculish maar aan het toeristenkantoor kan ik nergens parkeren, overal staan borden met “no overnight camping”.  Het plaatsje is niet vriendelijk voor camperaars.  Ze willen ons perse naar dure campings loodsen en spelen onder één hoedje met de campinguitbaters.  Met behulp van mijn GPS moet ik een heel eind terug rijden naar de plaats waar ik het koppeltje heb opgepikt.  Er staat slechts één Engelse camper en nadien komt er nog een Duitser. Wel een mooi zicht op de bergen van hieruit.  Dus vanuit Fort William is het een heel eind na het dorp Glencoe. Uitkijken naar de Chairlift, de skilift en Glencoe Mountain Resort.   www.glencoemountain.com 

Vandaag 122 km gereden.

 

 

Dag 6 – woensdag 20/07/2011

Reisweg  Onich, Glenfinnian, Fort William, Ben Nevis

 

Na het ontbijt rij ik vlug door zonder een luchtje te scheppen want buiten stikt het van de stekende vliegjes en dat was gisterenavond ook het geval.  Ik ben behoorlijk gestoken en blijf voortaan binnen in mijn zwerfwagen.  Bij Onich maak ik een fotostop aan de oevers van alweer eens een mooi meer die ik volg tot Fort William.  Ik parkeer mij op een betaalparking zoals overal in Schotland.  Een jongen die vertrekt geeft mij zijn parkeerticket en bij mijn vertrek geef ik het ook door.   Het stadje is niet groot en ik verken de voetgangerszone.  Ik koop nog wat eten bij Tesco en daarna haal ik geld uit de bankautomaat die overal aanwezig zijn.  Het www.westhighlandmuseum.org.uk is gratis te bezoeken.    

Dan rij ik door naar Glenfinnian (www.visitglenfinnan.co.uk) waar ik de bekende spoorwegbrug over een dal bewonder die majestueus in het berglandschap ligt, ook wel de Harry Potter brug genoemd. Men kan een treinritje maken van Fort William naar Mallaig met www.westcoastrailways.co.uk   Tegenover het bezoekerscentrum staat het Jacobieten monument aan de rand van het prachtige Loch Shiel.  Met www.highlandcruises.co.uk kan men een mooie tocht maken op dit prachtig meer.  Ik keer terug langs de A 830 naar Fort William maar volg dan de richting Inverness op de A 83.  Een aantal mijlen voorbij Fort William neem ik de afslag naar de Nevis Range.   Er ligt hier een grote parking (no overnight stay) bij de start van de kabelbaan.  Ik neem een kaartje en twintig minuten later sta ik bij het eindstation waar ik een wandeling maak naar een panoramisch punt waar ik een enorm uitzicht heb over Fort William en de Ben Nevis, hoogste berg van Schotland en het Verenigd Koninkrijk.  Ik blijf geruime tijd boven om van het berglandschap te genieten.  Beneden gekomen vraag ik of ik met mijn camper op de parking mag overnachten. Geen probleem zegt men mij maar ik zie borden dat het verboden is.  Vandaag 198 km gereden.  Bevind mij aan de Ben Nevis Zetellift.   www.nevisrange.co.uk 

 

Overnachten bij de Ben Nevis

Ik ga terug naar de man en hij zegt mij dat het geen probleem is; ik mag er staan maar zigeuners niet.  Hij toont mij een andere plaats achter het kabelbaanstation  Ik rij er voorbij en het station is aan mijn rechterzij.  Honderd meter verder bevinden zich mooie plaatsjes in een bos waar het krioelt van de midges.  Ik blijf binnen en verlucht via het gaas.  

Mijn positie is : N: 56°51159   W : 4°59159  Ik sta hier helemaal alleen.                 

 

 

Dag 7 – donderdag 21/07/2011

Reisweg  Spean Bridge, Loch Lochry, Caledonian Canal, Bridge of Oich, Invermoriston, Urquhart Castle, Dromnadrochit, Nessie, Invermoriston,  Shiel Bridge, Eilean Donan Castle, Lochalsh

 

In Spean Bridge (www.highland-glens.co.uk) zie ik niet direct een parking en ik ben erdoor in een paar minuten.  Er staat een oud wit gebouw, een voormalige weverij.  In een ruime winkel worden Schotse klederen en whisky verkocht.  Maar dat vind ik overal in Schotland.  Een eind verderop stop ik aan het Commando Memorial, een standbeeld opgericht in 1952 ter ere van de gesneuvelden in WOII, destijds ingewijd door de koningin van Groot-Brittannië.  Het is een mooie locatie te midden een majestueus berglandschap.  http://visit-the-great-glen.co.uk/commando-monument-at-spean-bridge

Ik volg nu het prachtige Loch Lochry en stop regelmatig voor een foto.  Ergens bij Newtown kom ik bij het Caledonian Canal en een oude hangbrug uit 1854, the Bridge of Oich.  Er is een kleine parking waar men wel mag overnachten met de camper.  In Fort Augustus ga ik het toeristenkantoor binnen en vraag wie nu eigenlijk verantwoordelijk is voor het alomtegenwoordig “No Overnight parking” en het schijnt de overheid zelf te zijn, tecs@highland.gov.uk 

Volgens mij spelen ze onder één hoedje met de campingeigenaars en het argument dat het tegen de zigeuners is lijkt mij onwaarschijnlijk.  Nu volg ik het overbekende Loch Ness (www.cruiselochness.com en www.visitlochness.com ) die niet het mooiste van Schotland is en in Invermoriston stop ik om het dorpje te verkennen en een foto te maken van de oude boogbrug en het watervalletje die een paar honderd meter te bereiken is via een bosweg boven de rivier. Er staat hier en rusthuisje boven een rots met zicht op het watervalletje. http://www.fortaugustus.org/invermoriston/index.php  Hier bevindt zich de bron van Sint Columba in een mooi decor.

Ik wil halt houden bij Urquhart Castle maar er zijn geen parkeerplaatsen voorzien voor campers, wel voor bussen en gewone wagens.  Ik vraag de parkeerwachter waar ik mag parkeren en hij verwijst mij naar de gehandicaptenplaatsen.  Het is hier zeer druk en ik prop mij tussen de gewone wagens.  Men heeft hier nauwelijks een zicht op de ruïne want men kan het geen kasteel noemen.  Er staat een muurtje met hoge begroeiïng  zodat men het meer noch het “kasteel” kan zien en men mag niet op het muurtje klauteren om een foto te nemen.  Ik heb al vlug genoeg van deze toeristenval en rij verder (http://www.undiscoveredscotland.co.uk/drumnadrochit/urquhart/)

Iets verderop in Dromnadrochit bezoek ik de Nessieshop (www.nessieland.co.uk) , groot en met veel souvenirs.  Er naast ligt het Loch Ness Centre (www.lochness.com) waar men in een herenhuis spookvoorstellingen geeft van het monster.  Hele busladingen komen voortdurend naar deze plaats.  Hier hou ik het voor bekeken en rij terug op de A 82 richting Fort William.  Bij Invermoriston rij ik de A 887 op richting Skye.  Het is al veel rustiger op deze weg, bijna geen dorpen.  Bovendien is het aangenaam rijden door de rustige Glen Moriston.  Bij Cluanie Inn (www.cluanieinn.com) stop ik om enkele foto’s te nemen van een zeer oud benzinestation en een typische rode telefooncel.  Bij de oude brug waar de Battle of Glenshiel plaatsvond is het schilderachtig vooral met de Five Sisters of Kintail op de achtergrond; er staan geen huizen en het is puur natuur en genieten.  In de bedding van het riviertje liggen stenen in de zon te blinken; ik neem er enkele mee.  Bij Shiel Bridge (http://www.aboutbritain.com/towns/shiel-bridge.asp  volg ik het Loch Duich, heel mooi en na een tijdje duikt het overbekende Eilean Doran Castle voor mij op.  Dit kleine kasteel op een heuveltje gelegen is werkelijk schilderachtig qua ligging en wordt veel gefotografeerd, ook door mij.  Het ligt aan een mooi meer en op de achtergrond ligt een prachtige bergketen.  Een ideaal decor voor een romantische film.  Ik wandel er omheen, ga er binnen en maak veel sfeervolle foto’s.  Twee Duitse camperaars willen hier blijven overnachten met zicht op het kasteel, heel mooi maar het mag niet.  www.eileandonancastle.com  Lochals is den mooie regio :  www.visit-lochalsh.com

 

Overnachten               

Ik rij verderop richting Isle of Skye en zoek een plaatsje om te overnachten en vind dat na het dorpje Balmacara.  Ik sla de afslag in van de NTS Lochalsh Woodland Walks en vind er een kleine parking op N: 57° 17246 en W: 5° 39058 Vandaag 179 km gereden maar veel gezien. http://www.lochalsh.co.uk/woodland_walk_balmacara.shtml

 

 

Dag 8 – vrijdag 22/07/2011

Reisweg  Skye : Kyleakin, schiereiland Sleat, Armadale, Tarskavaig, Tokavaig, Broadford, Sligachan, Portree, Staffin, Duntulm

 

Ik rij deze morgen de hoge tolvrije brug over naar het eiland Skye, daardoor is Skye in feite geen eiland meer maar het geeft wel een eilandgevoel.  Direct bij aankomst sla ik links richting Kyleakin in en bezoek het haventje voor een foto (www.kyleakin.com) .  Er zijn hier enkele goedkope hotelletjes, backpackers.  Dan volg ik terug de A87 om na enkele mijlen de A851 te volgen tot zijn eindpunt.  Ik ben nu op het mooie schiereiland Sleat : www.visitsleat.org  en de weg slingert langs de Sound of Sleat met aan de andere kant van de inham het bosrijke Knoydort bij het vasteland Schotland.  Onderweg veel fotostops gemaakt en inhammen, rotsformaties, bosjes met zichten op verre bergen en nog veel meer.  Ik rij door het rustige Duisdale; in Eilean Larmain bevindt zich een whisky winkel met grote keus : www.gaelicwhisky.com   In Teangue ligt de prachtige Knock Bay met www.undiscoveredscotland.co.uk/skye/knockcastle/index.html kasteel.  In Kilmore is een oud kerkje te bezichtigen. In Armadale wordt het wat drukker want hier komt de boot van Caledonian Macbrayne aan uit Mallaig, vasteland. www.calmac.co.uk 

Er liggen verscheidene plezierbootjes in het jachthaventje en enkele bootjes varen in de fjord.  Iets voor de bootlanding bevindt zich het Clan Donald kasteel en tuinen die men kan bezoeken.  www.clanmacdonald.com In het statige bijgebouw, the Stables, heb ik een warme chocolate gedronken en het interieur bekeken. http://www.undiscoveredscotland.co.uk/skye/armadalecastlegardens/index.html

Ik vervolg mijn weg langs een smalle weg naar de Point of Sleat http://www.walkhighlands.co.uk/skye/pointofsleat.shtml

Het is niet eenvoudig met een ruimere zwerfwagen deze baantjes te berijden maar mits men dat rustig aan doet is het geen probleem, er zijn veel uitwijkplaatsen zodat elkaar kruisen geen probleem is.  Dit stuk is wondermooi en ik kan het aanraden.  De zichten en panorama’s volgen elkaar op, het landschap is werkelijk prachtig en het is hier bovendien erg rustig.  Aan het eindpunt maak ik een korte wandeling en van op een heuvel ligt plots de eigenaardige vorm van het eiland Rum voor mij.  Enkel de Cuillin Sound scheidt mij van het eiland.  Ik heb hier wel een half uur de pracht van de natuur zitten bewonderen.  Onderweg naar Armadale spreek ik een campereigenaar aan die op het mooiste plaatsje van Schotland stond met zicht op eiland Rum.  Ik rij terug maar maak een ommetje naar Tarskavaig (http://www.undiscoveredscotland.co.uk/skye/tarskavaig/index.html) door het eenzame binnenland waar enkel maar schapen grazen in een veengebied.  Tussen Tarskavaig en Tokavaig http://www.aboutbritain.com/towns/tokavaig.asp   is het erg mooi: baaien met rotspartijen en eilandjes en bergen in de verte: dit stuk kan ik van harte aanraden.  Hier kan men de Black Cuillins http://www.mountainhiking.org.uk/scotland-mountains/skye/skye2.shtml in al hun pracht bewonderen.   Na Ord http://www.panoramicearth.com/4472/Skye/Ord_Beach rij ik terug door het binnenland en plots staat een zwarte Highlander voor mij, ik bedoel een rund.   Terug op de A851 rij ik richting Broadford waar ik een Vlaamse trekker een lift geef naar de camping van Sligachan http://www.walkhighlands.co.uk/skye/sligachanloch.shtml

Tussen Broadford en Sligachan is de natuur heel mooi.  In Portree http://www.isleofskye.net/central/  moet ik tanken want tankstations zijn er enkel maar in de stadjes en nergens anders.  Diesel kost hier 1.45 £ per liter, erg duur dus.  Ze rekenen hier niet meer in gallons maar in liters!  De gekleurde huisjes aan de kade worden veel gefotografeerd.  Ik kon hier maar moeilijk parkeren in dit drukke plaatsje en rij verder op de A855 en bezoek het monument Old Man of Storr, een steile klim maar met een weids uitzicht op de gele omgeving daar bovenop http://www.trekkingbritain.com/thestorrviatheoldmanofstorr.htm

Bij Staffin stop ik voor de Kilt Rock Waterfall waar een Indiase familie toeristen verkleumd aan het fotograferen is. Het watervalletje van ongeveer honderd meter stort rechtstreeks in zee van een rots.  Staffin is een croftersdorp, voormalige turfstekers en keuterboertjes. http://www.photographers-resource.co.uk/locations/Nature/Waterfalls/lists/Waterfalls_Scotland_list.htm

Hogerop rij ik door enkele piepkleine dorpjes en rondt de kaap waar het eilandje Columba voor mij opduikt.   Sint Columba heeft in de vijfde eeuw Schotland gekerstend.  Het landschap is hier weids, groene ontboste heuvels en af en toe een eenzaam wit huisje.  Het is hier desolaat maar toch prachtig.  

 

Overnachten in Duntulm

 Het is inmiddels laat geworden maar toch is het nog klaar dag.  Ik zie hier en daar enkele camperaars die hun stek hebben gevonden.  Hier geen bordjes “no overnight parking”.  Iets voorbij Duntulm Castle parkeer ik langs de stille weg A855 met zicht op de ruïne van Duntulm, (http://www.phouka.com/travel/castles/duntulm/duntulm.html) de zee en in de verte de silhouetten van de bergen van de Outer Hebrides eilanden.  www.visithebrides.com Ik bereid mijn avondeten en geniet van een fles Franse wijn en de ondergaande zon op de eilanden in de verte, een zicht op de ruïne en de stilte rondom.  Enkele grazende schapen houden mij gezelschap.  Ik heb vandaag 193 km gereden. Coördinaten :   N 57°29.861’   W 6°09.539’

 

 

Dag 9 – zaterdag 23/07/2011

Reisweg  Kilmuir, Dunvegan, Neist Point

 

Deze morgen ben ik nogal laat vertrokken.  Weldra was ik aangekomen in Kilmuir bij het Skye Museum of Island Life www.skyemuseum.co.uk   Het is een klein openluchtmuseum van de crofters, arme sukkelaars in dienst van de kasteelheer.  De typische nagebouwde huisjes hebben een rieten dak en stenen muren.  In de huisjes bevindt zich een rijke verzameling voorwerpen en oude foto’s.  Op de parking staat een bordje dat men er niet mag overnachten.  Bij navraag waarom dat zo is antwoorden ze me “omdat het privaat terrein is”.  Niet zo vriendelijk die Schotten.

Ik volg nog een heel tijdje de prachtige kustweg A87. De A850 naar Dunvegan is niet zo mooi zodat ik bijna in een ruk doorrij. Iets voor Dunvegan neem ik de B886 naar Stein waar de oudste herberg van Skye staat, de Stein Inn www.stein-inn.co.uk Het interieur is niet wat ik ervan verwacht had maar een biertje van de lokale brouwerij van Skye smaakt best.  Het is bijna altijd bier van het ale type.  Het zicht vanuit het dorpje is heel mooi op de bergen aan de overkant van het Loch Snizort bij Dunvegan Head. http://www.glendaleskye.com/dunvegan_head_walk.htm    

Veel volk bij het kasteel van Dunvegan, hele busladingen komen eraan.  www.dunvegancastle.com  Het kasteel is wel groot.

Met enige moeite vind ik de smalle weg naar Neist Point.  Het baantje slingert en draait en gaat op en neer; ik heb met mijn zwerfwagen net genoeg plaats om op het baantje te blijven.  Gelukkig is er zowat om de honderd meter een uitwijkplaats zodat elkaar kruisen niet echt een probleem is.  Het is al in de late namiddag als ik er aan kom maar de zon schijnt dan het meest.  Ik wandel zoals zoveel bezoekers naar de vuurtoren die niet te bezoeken is.  Er naast bevinden zich basaltrotsen van waar iedereen de Outer Hebrides eilanden zit te bewonderen.  Het is hier heel mooi en het ommetje zeker waard.  Ik twijfel of ik nog wat zou doorrijden maar het is hier zo mooi dat ik er de nacht wil doorbrengen.  Vandaag 97 km gereden. http://www.walkhighlands.co.uk/skye/neistpoint.shtml

www.theglendaletrust.org   

 

Overnachten bij Neist Point, Skye

Op de parking van Neist Point, einde van de weg A855.  

Coördinaten : N. : 57°40.497’ W.: 6°21.020’

Er staan nog enkele campers te overnachten en er is geen bordje die ons dat verbiedt.

Het uitzicht is uniek, het kan niet beter: majestueuze rotsen, de zee met in de achtergrond de Buitenste Hebriden Eilanden en de rots met de vuurtoren.  Het licht is zeer mooi tussen zeven en tien uur ‘s avonds.  De zonsondergang is gewoon subliem.  

 

 

Dag 10 – zondag 24/07/2010

Reisweg:   Dunvegan, Carbost, Sligachan, Broadford, Plockton, Applecross, Shieldaig, Loch Torridon

 

Tijdig ontbeten zodat ik al kan vertrekken vooraleer de dagjesmensen aankomen.  Voorzichtig rij ik langs de B884, een weg met één vak met voldoende uitwijkplaatsen, naar Dunvegan.  Op deze vroege zondagmorgen is het nog niet druk.  Opgelet op de schapen: als de ooi aan de linkerkant aan het grazen is en het lam aan de rechterkant moet je goed opletten want gegarandeerd vlucht het lam nog op het nippertje naar haar moeder.  Op de A863 van Dunvegan naar Sligachan is niet veel bijzonders te zien zodat ik vlot doorrij.  Ik neem de afslag naar Carbost waar de Tallisker distilleerderij ligt.  Op de parking staat een bordje dat het verboden is om er ’s nachts te verblijven.  Bij de receptie staan al twintig bezoekers te wachten op de whiskytour, 6£, en ieder deelnemer krijgt al een whisky aangeboden ‘s morgens.  Men vraagt mij of ik ook de toer wil maken en ik leg hen uit dat Schotland camperonvriendelijk is en zeg hen “no overnight parking = no tour.  Maar er is hier een camping vlakbij zegt men mij.  Ik zeg hen dat ik alles aan boord heb en geen camping nodig heb en ga buiten. In Sigachan maak ik een fotostop om nog eens de mooie Red Cuilin heuvels te bewonderen. http://www.buitensport-schotland.nl/gebied/skye_cuillin.php Hier zijn veel wandelmogelijkheden. Ik vervolg de A87 en in Broadford doe ik inkopen bij de Co-op en tank ik nog eens bij.  Hier is zowat het enige warenhuis met een breed gamma van het eiland.  Verder geen bakker of slager te bespeuren op Skye  Dit is de enige mogelijkheid op Skye om te tanken en inkopen te doen.  Ik vul nog eens mijn watertank bij, gratis.  Via de tolvrije hoge brug verlaat ik met spijt het eiland Skye, die een sterke aanrader is op een Schotland reis.  Iets verderop neem ik een mooi baantje naar Plockton maar het is er nogal druk en velen zitten op een terrasje te zonnen en iets te drinken.   Ik probeer te parkeren in de enge Harbour Street voor B&B An Caladh maar die mevrouw komt naar mij toe en maant mij aan op te hoepelen want ik mag niet in deze straat komen met mijn camper en er zeker niet parkeren (voor haar deur).  Ik parkeer verderop en vergewis mij van het reglement.  Nadien zie ik die arrogante mevrouw terug en zeg haar dat er enkel een bord staat dat bussen er niet in mogen en dat de straat eigendom is van iedereen en niet van haar persoonlijk (www.plockton.uk.com)  Algemene info over het trouwens mooie Plockton vindt je op www.plockton.com  De weg naar Stromferry (no ferry) is nogal eng maar ik wurm er mij goed door.  Op de A890 volg ik het Loch Plockton en iets voor Attadale stop ik aan een picknickplaats met eettafels en een subliem zicht op het meer beneden.  Ik vond het een ideale plaats om er te overnachten, wat is toegestaan.  Coördinaten : N 57°25.783’  W 6°46.729’ , een ideale overnachtingsplaats ! Ik volg nu een eindje de A896 en neem de afslag naar Applecross ( www.applecross.uk.com) .  Aan het begin van de weg staat een waarschuwingsbord dat het geen geschikte weg is voor beginnelingen, veel haarspeldbochten en steile klimmen.  Voortdurend draait en kronkelt de weg door het hooggebergte en het gaat hoog via scherpe bochten.  Het is zondag en iedereen wil blijkbaar naar Applecross.  De weg erheen is echt prachtig en aan te raden.  Ik ben blijkbaar de enige zwerfwagen die het aandurft maar het is doenbaar.  Applecross is niet meer dan een rijtje witgekalkte huisjes aan elkaar geregen.  Iedereen zit in het zonnetje te genieten van een pint bier (2.80£) maar ik trakteer mijzelf op een blended whisky (3.25£).  Sommige kosten wel acht pond voor een klein maatje.  Het is hier gezellig zitten aan de pier van het kleine vissersplaatsje.  Ik vervolg mijn weg via het noordelijk gelegen Fearnmore tot Shieldaig. http://www.stevecarter.com/ansh/ansh2.htm

Het is een eenzame streek met af en toe een schapenboerderij en ik kom er op 25 mijl slechts vier tegenliggers te kruisen.  In Shieldaig kom ik op een “hoofdweg” A896.  Vandaag 215 km gereden.

 

Overnachten aan het Loch Torridon

Tussen Shieldaig en Torridon hou ik het voor bekeken en ga op een parking staan aan de A896 boven het meer van Torridon.  Beneden ligt een schitterend meer met aan de andere oever bergen en rotspartijen en inhammen links van mij en bovendien een mooi gekleurde bewolkte hemel en deinend zonlicht zoals dat enkel maar in Schotland te zien is.  Puur natuur zover het oog reikt en stilte.  

Coördinaten : N: 57°24.031’   W: 5°29.432’ Een mooie stelplaats, aanrader.

 

 

Dag 11 – maandag 25/07/2011

Reisweg  Kinlichewe, Loch Maree, Gairloch, Inverawe, Aultbea, Gruinard, Ullapool, Achiltibuie

 

Ik rij door de prachtige Glen (dal) Torridon http://www.stevecarter.com/wr4.htm op de A896.  De weg loopt ook langs enkele mooie bergmeertjes die alomtegenwoordig zijn in Schotland.  Hier heeft de natuur nog de overhand en niet de mens die het overal volbouwt.   In Kinlichewe volg ik de A832 langs het prachtig Loch Maree http://www.scotlandinfo.eu/wester-ross waar regelmatig een piepklein eilandje in ligt met enkele bomen, heel romantisch.  In Gairloch ga ik een douche nemen op het Holiday Park en rij dan verder.  De eigenaar rekent slechts 7 £ pppn voor een camper en dat is een eerlijke prijs : www.gairlochcaravanpark.com  Ik ga ook een kijkje nemen in het Heritage Museum: www.gairlochheritagemuseum.org .  De Inverawe Gardens rij ik voorbij alhoewel het zonnig weer is maar ik wil nog een heel eind verder tegen deze avond. In het Inverawe Visitor Centre hebben ze lekkere chowder, gevulde soep met zalm en andere gerookte waren in want  er is een rookbedrijf ernaast.  Aultbea is een mooi plaatsje http://www.aultbea.camusnagaul.com/

Gruinard http://www.stevecarter.com/wr6.htm is nog zo een prachtig dorpje aan de Bay of Gruinard.  Nu rij ik een heel eind op de A832 door het binnenland  en stop bij de Corrieshalloch Gorge, een waterval met een hangbrug erbij, vlak naast de weg A832. http://www.ullapool.co.uk/gorge.html  

In Ullapool (www.ullapool.com), de grootste plaats in de omgeving verken ik de  plaatselijke  vissershaven en kijk naar de veerboot die aankomt uit Stornoway, Orkney eilanden.  Er stapt veel volk aan boord, ook auto’s gaan aan boord.  Ik tank nog eens bij en doe wat aankopen bij Tesco want de volgende twee dagen ga ik een dunbevolkte streek van NW Schotland bezoeken.  Vanuit deze plaats kan men georganiseerde tochten ondernemen naar de Summer Islands om er dolfijnen te spotten. ( www.summerqueen.co.uk)   Een eind voorbij neem het  smalle baantje naar Achiltibuie www.achiltibuie.net en rij langs stille bergmeertjes tot ik in dit afgelegen dorp aankom en voor de kust de Summer Islands in de zon liggen te blaken.  Tientallen eilandjes als in zee gezaaid, heel mooi.  Ik keer een eindje terug waar ik baantje A896 wil nemen maar er staat een bord dat caravans en wagens van meer dan 8 meter er niet op mogen, het is erg smal.  Maar voor mij rijdt een camion naar de Zalmboerderij.  Dus als die het kan, dan ik ook. Het is een erg mooie weg die door de bergen slingert met regelmatig een eenzaam bergmeertje.  De streek noemt Coigach : www.coigach.com 

Een interessante site over de streek : www.europeangeoparks.org  en www.nothwest-geopark.org.uk (Assynt)

Vandaag 213 km gereden.  

 

Overnachten in Coigach

Op het smalle wegje met veel bochten en veel ups en downs rij ik richting Lochinver.  Het wegje is wel te doen met een camper; regelmatig liggen er uitwijkplaatsen die het kruisen makkelijk maken.  Ik zit hier midden de natuur aan een bergmeer met zicht op enkele hoge bergen.  Er zijn verscheidene kleine plaatsjes waar men kan parkeren om er te overnachten.  Opgelet : niet parkeren op de uitwijkplaatsen.  Mijn coördinaten :  N. : 57° 31.665’  W.: 5° 33.999’              

 

 

Dag 12 – dinsdag 26/07/2011

Reisweg Lochinver, Loch Assynt, Scourie, Handa Island, Cape Wrath, Durness, Tongue, Thurso, John O’Groats

 

Na mijn ontbijt rij ik verder op het smalle baantje naar Lochinver ( www.lochinver.org.uk) .  Het was wel een mooie omgeving maar ik moest heel goed opletten op tegenliggers, vooral achter de struiken en de bochten.  Op sommige plaatsen was het maar net breed genoeg om er door te geraken met mijn zwerfwagen.  Gelukkig liggen er regelmatig uitwijkplaatsen maar het blijft steeds wat avontuurlijk rijden, maar nooit raakte ik echt in de problemen, steeds kon ik of de tegenligger tijdig uitwijken.  Ik reed een tijdje door de bergen, soms kaal, soms waren er wat bosjes.  Het Loch Assynt is prachtig om te volgen.  www.assynth.info of www.historicassynth.co.uk In Ardvreck staat een ruïne van een kasteel op een eilandje in het meer, zeer fotogeniek. http://www.undiscoveredscotland.co.uk/lochinver/ardvreckcastle/

Het landschap blijft mooi met bergen tot in Scourie, vooral het Loch a’Mhuilinn ( www.nnr-scotland.org.uk)

Iets voorbij dat plaatsje neem ik een klein baantje naar Tarbet waar ik een boottocht maak naar het vogeleiland Handa : www.scourie.co.uk  Ik neem niet de ferry naar het eilandje om er dan rond te wandelen wegens tijdsgebrek maar maak de excursie van een uur om rond het eiland te varen.  Veel vogels nestelen op de rotsen, anderen zijn aan het vissen.   Daarna wordt het landschap iets minder mooi, minder hoge bergen en ik rij langs een smal baantje naar Durness http://home.planet.nl/~kees0584/durness.htm

Iets ervoor, in Keodale kan ik niet verder en moet ik de ferry namen en daarna de bus naar Cape Wratt, het uiterste NW punt van het vasteland.  www.capewrath.org.uk De Sango Bay in Durness is heel mooi met zandstrand waar enkele moedige Schotten zitten te zonnen bij 17° C en een fris briesje, bij ons lenteweer en voor hen hoogzomer en hot. http://www.durness.org/Beaches.htm

Loch Eribol  is eveneens prachtig http://www.undiscoveredscotland.co.uk/durness/locheriboll/index.html

Maar daarna wordt het minder mooi en rij ik flink door.  In Tongue rij ik over de Kyle (fjord) of Tongue: www.kyleoftongue.org.uk  Tot aan Bettyhill rij ik op smalle baantjes met uitwijkplaatsen en dat gaat niet zo vlug vooruit.  Maar daarna is er een dubbelvaksbaan op de A836 tot in John O’Groats.  Thurso is de grootste stadje aan de noordkust maar ook niet zo groot, er is wat meer bewoning nu http://www.undiscoveredscotland.co.uk/thurso/thurso/index.html  Meer info over de regio NW SCO : www.snh.gov.uk 

In Mey (www.castleofmey.org.uk) rij ik voorbij het kasteel waar de Mother Queen vaak vertoefde.  Iets verderop kom ik aan in John O’Groats en heb ik vandaag 289 km gereden.   www.visitjohnogroats.com   www.jogferry.co.uk 

 

Overnachten in John O’Groats

Op de www.johnogroatscampsite.co.uk vraagt men 15 £ voor een zwerfwagen met één persoon en moet ik ’s anderendaags om 11 uur de camping verlaten hebben.  Dat is een probleem want ik wil om 9 uur een dagtrip maken naar de Orkney eilanden en zal pas in de namiddag terug zijn.  Dan moet ik maar mijn zwerfwagen op de publieke parking plaatsen.  

Ben dan iets verder gereden tot aan de vuurtoren en heb mij daar gezet voor de nacht samen met nog een collega.  Er staat wel een bordje “No overnight parking” maar dat is niet strafbaar, eerder tegen de zigeuners bedoeld.  Wij zijn toch geen zigeuners ?

 

 

Dag 13 – woensdag 27/07/2011

Excursie naar de Orkney Eilanden

 

Vandaag maak ik een georganiseerde uitstap naar de Orkney eilanden met www.jogferry.co.uk .  Na mijn ontbijt rij ik naar de parking van John O’Groats en koop een ticket voor de maxi uitstap, 49 £ + 5,5 £ voor de ingang van Skara Brea http://www.celticbritain.net/Skara%20Brae.htm

Stipt om negen uur vaart de boot uit en het is een zonnige dag en bij 20° C is het meteen de heetste dag van het jaar. Ooit hebben ze hier eens 25° C opgemeten.  Er zitten heel wat deelnemers op de boot. Tijdens de overvaart van 45’ bewonderen wij het kleine eilandje Flotta www.visitorkney.com/flotta  en het grotere Hoy www.hoyorkney.com . Aangekomen op  South Ronaldsay staat een bus op ons te wachten die ons voor de rest van de dag kennis zal doen maken met de Orkney eilanden, De chauffeur legt ons uit dat de hele Engelse vloot hier bij Scapa Flow www.scapaflow.co.uk voor anker lag tijdens WO II maar dat Duitse torpedojagers veel schade hebben berokkend en vele soldaten zijn verdronken.  Er liggen nogal wat wrakken in het water en het is daardoor een goede duiklocatie. Alle Orkney eilanden samen herbergden toen 25.000 manschappen en heden leven er maar 5.000 zielen.  Kirkwall www.visitorkney.com/kirkwall was een natuurlijke haven met vele inhammen en de Duitse torpedo’s konden makkelijk hierdoor glippen waardoor Churchill die fjorden liet indammen om zijn vloot te beschermen.  In Kirkwall stoppen we een half uurtje en wij verkennen het centrum dat niet groot is.  Vervolgens rijden wij door het groene landschap met hooivelden en veel vee op de weiden naar Stromness voor een korte pauze http://www.orkneyjar.com/orkney/stromness/

Er is hier maar één straat en enkele zijstraatjes; ik loop door tot aan het vissershaventje.  Het hoogtepunt van de dag is Skara Brae , een 5.000 jaar oude neolithische nederzetting.  De mensen toen werden maar 20-25 jaar oud.  Ze leefden deels in de grond goed verscholen tegen het gure weer, alhoewel het toen warmer zou zijn geweest.  De site is niet heel groot maar toch boeiend.  Skaile House ligt er vlak naast en is inbegrepen in het ticket.  Het is een oud herenhuis en het was leerrijk te zien hoe goed die heren het toen wel hadden ten opzichte van de arme crofters in dienst van deze heren: www.skailhouse.co.uk .  Wij rijden voorbij de Orkney brouwerij en helaas voorbij Maeshowe. Daarna bezoeken wij de Ring of Brodgar, waar 36 zware stenen van vijfduizend jaar oud rechtop staan in een cirkel  Bij Stennesss staan nog enkele stenen rechtop en konden we enkele zeehonden zien liggen in de zon.  Daarna lopen wij nog eens anderhalf uur rond in Kirkwall waar wij al eerder waren.  Het plaatsje is niet groot en wij hadden het al gezien.  Het nadeel van een georganiseerde trip is dat je moet volgen.  Ik vond het tarief teveel ten opzichte van het aangebodene.  Maar op het eiland de bus te nemen van de ene plaats naar de andere is volgens mij niet haalbaar en eigen wagen meenemen is nog duurder.  Er is landschappelijk niet veel te zien op de eilanden, zeker niet na mijn bezoek aan de Highlands.

Meer info over de Orkney eilanden op : www.visitorkney.com

Met de Schotse luchtvaartmaatschappij www.loganair.co.uk kan men er ook geraken.

Ik kom terug naar de parking van de vuurtoren op Duncansby Head en maak een korte wandeling naar de Stacks, heel mooi.  Op weg naar de Stacks liggen een paar hoge rotswanden en op de richels nestelen veel zeevogels: ik kon er massa’s Jan-van-Genten zien en hun kuikens wachtend op een maal; zag ze ook voederen door de ouders, zelfs op korte afstand.  Verscheidene papegaaiduikers kwamen uit hun hol en waren goed zichtbaar van dichtbij.  Hier had ik meer gezien dan met de bootuitstap op Handa en was het gratis.  Als je in John O’Groats bent, zeker bezoeken. http://www.caithness.org/geography/walksincaithness/duncansb.htm

Slechts 7 km gereden.  

 

Overnachten bij de vuurtoren van John O’Groats

Zelfde als gisteren.  Prachtige zonsondergang met zicht op de eilanden bij de vuurtoren en bezoek vogelrotsen vlakbij en de Stacks.

 

 

Dag 14 – donderdag 28/07/2011

Reisweg  Wick, Dunrobin, Fotrose, Chanonry Point

 

Tot Wick http://www.undiscoveredscotland.co.uk/areawick/index.html

was het rustig rijden op de A99.  In Wick, de grootste plaats uit de omgeving,  zag ik plots een Tesco grootwarenhuis waar ik aankopen kon doen en ook goedkoop kon tanken.  Eenmaal op de A9 die uit Thurso komt wordt het wat drukker en de weg is heel wat beter en breder.    Het bijna vlakke landschap bestaat uit hooiweiden, teelt van aardappelen en graan en is niet echt spectaculair waardoor ik vlot doorrij zonder een fotostop.  In Latheron wordt het wat heuvelachtig.  In Dunrobin bezoek ik het kasteel, veel kamers met mooie meubelen en vooral tamelijk groot. Het kasteel heeft een prachtig uitzicht op de zee en de mooi aangelegde tuinen ervoor.  Om 9.30 en 14 uur is er een valkenshow en dat is echt de moeite.  Er wordt met valken, arenden en een uil vluchten uitgevoerd.  De vogels vliegen heel behendig en haarscherp over de hoofden van de toeschouwers.  De vogels landen soms op het hoofd van een kind met petje die dat heel leuk vinden.  Het dier wordt telkens beloond met een hapje.  De voorstelling was de moeite en Dubrobin in zijn geheel is een aanrader: www.dunrobincastle.co.uk   Tain is een leuk stadje maar ik kon er niet parkeren en ben dan maar doorgereden.  In Tore heb ik de A832 gevolgd richting Fortrose waar ik naar de parking reed van Chanonry Point.  Veel mensen uit de omgeving en ook toeristen zijn op dat punt de komst van de dolfijnen uit zee komen bekijken.  De Dolfijnen komen ’s avonds uit zee naar de binnenfjord, een mooi spektakel die iedereen tracht te fotograferen. http://www.wildlifeextra.com/go/uk/chanonry-point.html#cr

Vandaag 203 km gereden.

 

Overnachten aan Chanonry Point

 

De A836 volgen tot Fortrose en dan de parking van Chanonry Point.  Er staat wel een bord “no overnight parking” maar bij navraag aan de omwonenden is er geen bezwaar.      Coördinaten : N.: 58° 05.379’  W. : 5° 13.906’

 

 

Dag 15 – vrijdag 29/07/2011

Reisweg Tore, Inverness, Forres, Elgin, Aberlour, Dufftown

 

Terug naar Tore gereden en verder op de A9 naar Inverness maar op de brug over de Moray Firth was het file, de eerste in Schotland.  Even verstrooid geweest en op de A9 gebleven naar Perth tot ik inzag dat ik richting Aberdeen moest op de A96.  Het is een beetje een eentonige weg, tamelijk vlak en veel velden.  In Culloden http://www.celticbritain.net/slag-bij-culloden.htm heeft de laatste veldslag tussen de Schotten en de Engelsen plaats gevonden.  De Schotten hebben verloren anders waren zij nu een onafhankelijk land.  Bij Brodie staat een kasteel. Forres (WWW.forres-net.co.uk) is mooi bebloemd en er is een park met prachtige bloemperken.  Aan de kerk staan ook veel bloemen omgeven door een fris grasplein.  Op het toeristenkantoor vraag ik info over de Whisky route die hier vertrekt; je volgt het symbool, de toren van de stokerij.  Ik was van plan een paar kustplaatsjes te bezoeken maar verkies het whisky pad te volgen.  In Elgin volg ik de A941 en passeer ik verschillende stokerijen op mijn weg maar kan ze niet allemaal bezoeken.  In Glengrant kost het 3.50 £ voor een tour en proeven maar ze produceren niet op dit moment : www.glengrant.com  Bij Rothes staan er twee of drie stokerijen.  In Craigellachie volg ik per vergissing de A95 door de mooie Spey Vallei, voorbij de Glenforclas stokerij www.glenfarclas.co.uk Bij het mooi stadje Aberlour (www.speyside.moray.org/aberlour) wordt fly fishing gedaan in de kabbelende Spey die er schilderachtig bij ligt.  In Aberlour ligt een whiskybar waar men ook kan logeren, zag er heel leuk uit : www.mashtun-aberlour.com  Op het pleintje bij het bezoekerscenter kan men overnachten met de camper.  Hier staat tevens het bedrijf van Walkers, een bekende koekjesfabriek met een heel riant kasteel van de eigenaar( www.walkersshortbread.com) . De hele Spey vallei is prachtig maar ik moet terug naar Craigellachie om er op de A941 te gaan richting Dufftown (www.dufftown.co.uk) , ook en mooi plaatsje waar men in het stationnetje jawel, de whiskyline kan nemen naar Keith.  Op een bord staat er “Dufftown, the whisky capital of the World.  Er staan vier stokerijen in de gemeente.    

Ik verkies de Glenfiddich distillery te bezoeken, gratis tour en achteraf drie whyskies proeven van 12, 15 en 18 jaar oud: hoe ouder de whisky des te zachter hij wordt.  Ik heb mij een fles van 18 jaar oude single malt gekocht die ik thuis ga koesteren.  Met een klein groepje zien wij eerst een korte film en dan mogen wij de verschillende zalen doorlopen, indrukwekkend en leerzaam.  De productie gebeurt in vaten van 50.000 liter elk.  In verscheidene loodsen liggen er wel een miljoen liter te rijpen.  Zij voeren uit naar 180 landen en één man is daar ooit eigenhandig mee begonnen, William Grant.  Nu ken ik het verschil  tussen blended (gemengde) en single malt whisky, je kunt het vergelijken met tafelwijn en kasteelwijn.  De site van de stokerij is : www.glenfiddich.com 

Regionale info : www.moray.gov.uk  www.keith-dufftown-railway.co.uk 

In Elgin vertrekt de Scottish Castle trail : www.historic-scotland.gov.uk 

In Forres vertrekt de whisky trail :  http://www.michelscot.be/Variteit/Whisky.html   www.maltwhiskytrail.com 

Vandaag 195 km gereden.

  

Overnacht op de ruime parking van de Glenfiddich stokerij

Aangezien ik een gratis tour en proeven kreeg aangeboden kocht ik een fles single malt whisky en vroeg of ik op hun parking mocht overnachten.  Ik kreeg de toestemming; er is een toiletgebouw en er stonden nog enkele zwerfwagens.  

 

Dag 16 – zaterdag 30/07/2011

Reisweg  Rhynie, Kildrummy, Cairngorms NP, Braemer, Tormintoul, Grantown on Spey 

 

De zon is al vroeg van de partij en ik volg de verkeersluwe A941 naar Rhynie waar ik de A97 volg.  Onderweg bossen en weiden en heuvelachtig, doet mij aan de Ardennen denken.  Ik stop regelmatig voor een foto.  De ruïne van het kasteel in Kildrummy lijkt mij niets bijzonders en ze vragen 4 £ ingang.  In het piepklein dorpje Logie Coldstone maak ik een foto van het prachtig kerkje tot een inwoonster mij vertelt dat het een privé huis is.  Zij woont in het oude dorpsschooltje en ik mag haar bloemenrijke tuin en wit geschilderd huisje fotograferen.  Ze heeft voederbakjes voor de vogels in haar tuin en trekt talrijke vinken, een specht en eekhoorntjes aan.   

Ik rij nu het Cairngorms National Park binnen : www.cairngorms.co.uk  Ik bezoek in Dinnet het National Nature Reserve Muir of Dinnet en maak er een mooie korte wandeling; het is één van de onderdelen van het Cairngorms N.P http://www.nnr-scotland.org.uk/muir-of-dinnet/

Ballater (www.visitballater.com) is een mooi stadje en ik wandel er wat rond en eet een warme haggis pie.  Het plaatsje is mooi bebloemd.  In Crathie is het nogal druk bij het koninklijk zomerverblijf van Balmoral (www.balmoralcastle.com) , maar er zijn mooiere kastelen in Schotland en je mag er niet alles zien.  Bij Breamar ligt het www.braemarcastle.co.uk maar het stadje is ook een bezoek waard.  Daarna rij ik terug tot net voorbij het Balmoral kasteel en neem een afkorting, de B976 die heel mooi is hoog en door een heidelandschap loopt.  Nu volg ik de A939 over de bergpas Lecht.  Ik zak af naar Tormintoul www.visittomintoul.co.uk waar ik  hoopte het Whisky Castle met meer dan 550 verscheidene whiskies te zien.  Maar het is helaas maar een klein winkeltje met hooguit 100 soorten whisky die duurder verkocht worden dan in de stokerijen.  Na een korte verkenning van het plaatsje rij ik verder richting Grantown maar onderweg vind ik een geschikte standplaats voor de nacht.  Ik bied een Belgisch biertje aan mijn buurman, een vriendelijk Schots koppel en ze trakteren mij na de maaltijd met een single malt whisky van prima kwaliteit.   Vandaag 195 km gereden.

 

Overnachten langs de weg A95

Enkele mijlen voor Grantown on Spey vind ik op een heuvel een geschikte parking.  Er staat al een Schotse zwerfwagen en ik ga erbij staan, later komt er nog een Franse bij.  Helaas is het windstil deze avond en moet ik binnen zitten wegens de midges.  

 

 

Dag 17 – zondag 31/07/2011

Reisweg : Aviemore, Pitlochry,

 

Deze morgen heeft het nog eens geregend, het was al tien dagen geleden.  Het is zondagmorgen en ik slaap wat langer.  

In Grantown on Spey www.grantownonspey.com ga ik de oude brug over de romantische Spey bekijken.  Verder is er niet veel te bekijken, ik doe hier mijn inkopen.  http://www.undiscoveredscotland.co.uk/grantownonspey/grantownonspey/index.html

In Boat of Garten ga ik op de camping.  Iets verderop ligt Netty Bridge en het Abernetty Forest, mooie omgeving om te wandelen.  

Aviemore  http://www.visithighlands.com/aviemore/

is het grootste plaatsje in de omgeving en het is behoorlijk druk met dagtoeristen en toeristen uit vnl. Duitsland, Fransen, Nederlanders en vooral veel Spanjaarden.  Overal zijn de winkels open op zondag en het is dan ook druk.  Ik vraag bij de toeristische dienst waar ik een mooie wandeling kan maken.  Even voorbij het centrum sla ik de weg in naar het  Rothiemurchus Centre en van daaruit volg ik richting Loch an Eilein http://www.kincraig.com/walks/loch-an-.htm   Ik maak de 5 km wandeling rond het meer waar een eilandje in ligt met een ruïne van een kasteel.  De natuur is prachtig alom, eeuwenoude Schotse sparren en oude eiken.  Het is hier puur natuur en genieten.  Het wandelpad is onkruidvrij gehouden met een grindlaag.  Ik ontmoet een Belgische jongeman die ik een week geleden een lift heb gegeven; hij zit in de jeugdherberg.  Meer info op www.rothiemurchus.net of www.visitdeeside.org en www.visitcairngorms.com over deze mooie streek.  In Aviemore is ook een brouwerij : www.cairngormbrewery.com   

In Blair Atholl  www.blairatholl.org.uk is het druk bij het bezoekerscentrum van Blair Castle.

Ik heb nu wat tijd in te halen en rij door naar Pitlochry waar ik het stadje bezoek; het is overal druk want de winkels zijn open en iedereen profiteert van een terrasje.  Ik wandel naar de visladder bij Scottish Hydro waar turbines elektra opwekken d.m.v. het debiet van water die een paar meter naar beneden valt.  Ik zie slechts een paar zalmen die moedig omhoog zwemmen via een ingenieus systeem die hen hierbij helpt (www.pitlochry.com) .  Dan rij ik buiten het centrum langs de B8019 op en stop bij Queen’s View.  Een mooi zicht op de groene omgeving en de Spey met enkele eilandjes van op een hoge rots.  Vandaag 147 km gereden.  

 

Overnachten bij Queen’s View http://www.visitrannoch.com/queens-view.htm

Op de verharde parking gaan de laatste klanten weg; het restaurant is pas gesloten.  Aangezien het al na 18 uur is mag ik er gratis staan.  Men moet 2 £ in een automaat steken tussen 10.00 p.m. en 6 a.m.  Er staat al een Belgische camper uit Geel.  We brengen hier samen de nacht door, het is hier rustig.    Queen’s View ligt 4 mijl buiten Pitlochry op de weg B8019 naar Aberfeldy.  Coördinaten : N. : 57° 34.416’   W. : 4° 05.659’                       

 

 

Dag 18 – maandag 01/08/2011

Reisweg Killicrancky Pass, Tummel Bridge, Aberfeldy, Kenmore, Killin, Stirling Castke, Roslin Chapel bij Edinburgh

 

Ik moet deze morgen terug naar Pitlochry want moet dringend bijtanken en het eerstvolgend stadje voor mij is veertig km ver.  Het is hier niet zoals bij ons.  Ik verken de hoofdstraat van Pitlochy en rij dan verder naar het bezoekerscentrum van de Killicranckie Pass.  Aldra kom ik bij een hoge rots, Soldier’s Leap en ik blijf maar verder wandelen langs het riviertje.  Ik kom een Engelse met hond tegen die hier vier weken op verlof is en mij vertelt dat ik moet teruggaan om de pas te zien, maar achteraf klopt dat niet.  Op de brug van de B8019, vlak aan het kruispunt, heb ik een heel mooi uitzicht op de kloof en de rivier in de diepte.  Ik rij nogmaals voorbij Queen’s View maar onderweg moet ik plots een lange zware camion kruisen op een toevallig smal deel. Ik had hem deze morgen ook al gekruist met een zware kraan geladen.   Dit lijkt mij aanvankelijk onmogelijk; de chauffeur gaat op het uiterste aan zijn kant en ik doe dit ook, ik mag geen vijf cm meer wijken of ik zak een meter dieper in een gracht.  Geduldig schuift de zware camion op en daarna rij ik in een slakkengang vooruit; ik rij op twee cm voorbij de vrachtwagen en op het uiterste van het asfalt.  Ik krijg nog een duim omhoog en kan verder.  Tummel Bridge heeft een mooie oude boogbrug  zoals er zoveel liggen in Schotland.  Na een fotostop vervolg ik mijn weg zigzag door een prachtig landschap.  Aberfeldy ( http://www.schotlandopmaat.nl/som/schotland/aberfeldy.html )  is een leuk dorpje en heeft de oudste herberg van Schotland, 1572.  Er staat een rij pittoreske witte huisjes en op de hoek het fel bebloemde postkantoortje.  In het dorp staat de bekende Dewars Whisky stokerij : www.dewars.com    De zijweg naar Fortingal kan ik niet nemen want ik ben te breed vrees ik; het is het hoogste dorp van  Schotland.  Ik rij nu langs het Loch Tay.  Kenmore ( http://www.kenmorehotel.com/kenmoreuk/index.php )  is nog zo een prachtig stadje waar ik een paar foto’s heb genomen.  In Kenmore bezoek ik het crannog centre, een reconstructie van een hut uit het ijzertijdperk aan de boorden van het meer. De gids geeft veel uitleg en slaagt erin vuur te maken zoals toen, verbazend goed. www.crannog.co.uk  In Killin www.undiscoveredscotland.co.uk/killin stop ik aan de mooie brede trappen watervallen bij de oude brug die ik even verken.  Ik raak niet vooruit want er is zoveel te zien in Schotland.  Nu volg ik de A84 naar Stirling waar ik het beroemde Stirling Castle moet voorbij rijden www.stirlingcastle.gov.uk en ook het Wallace Monument www.nationalwallacemonument.com .  In Calander is de toeristische dienst al gesloten; die is trouwens gehuisvest in een kerk!  Ik zet mijn GPS op om vlot voorbij Edinburgh te kunnen rijden naar Roslin aan de zuidkant van de stad.  Dat lukt goed maar aangekomen bij de bekende gotische Roslin kapel stel ik vast dat ze in restauratie is en gesloten voor het publiek en de parkings zijn ook gesloten want ik wou hier overnachten. www.rosslynchapel.com

 

Overnacht bij het Sport Leisure Park in Peebles

Op de parking van Tesco in Penicuik lopen teveel vreemdelingen rond en ik ga verder.  Onderweg op de A703 is er teveel lawaai op de parking.  Aan het busstation in Peebles is er een drukke baan alhoewel men hier gratis mag overnachten tussen 17 p.m. en 8.30 a.m.  Bij Tesco in Peebles zou het ook wel mogen en hier ontmoet ik een man die mij voorrijdt naar het Leisure Park, een sportcentrum met velden voor rugby, cricket, enz.  Ik stond hier alleen en rustig.  Coördinaten : N. : 55°39.166’ en W. : 3°11.163’

 

 

Dag 19 – dinsdag 2/08/2011

Reisweg  :  Peebles, Tweed Valley Forest Park, Szlkirk, Abbotsford Abbey, Melrose, Kelso, Jedburgh

 

Het regende flink deze morgen tot zelfs vier uur in de namiddag, dan kwam de zon en werd het zelfs warm.  Ik volgde de A72 en ben bij Glentress bij de parking van het Tweed Valley Forest Park gestopt; er staat een houten gebouw en een infobord met folders over verscheidene wandelingen en vooral veel mountainbike routes en er is zelfs een fietsenmaker en enkele trekkershutjes.  Het wordt allemaal netjes verzorgd door de Forestry Commission Scotland: www.forestry.gov.uk/scotland  Parkeren kost een paar ponden “pay and display” daarmee steun je hun goed werk. Helaas kon ik niet wandelen door de regen.

Bij het dorpje Walkerburn stopte ik bij het Thornielee Park: een mooi zicht op de vallei van de Tweed en de omringende bossen waaruit een nevel opsteeg.  Er zijn vijf verschillende wandelingen aangegeven maar de regen is een spelbreker.  

In Selkirk heb ik het dorp verkend en wou iets warm drinken.  Lentil soup en 2 rolls, gevulde broodjes.  Het kost niet veel en ik had meteen behoorlijk gegeten en beter dan fish and chips. Heb haggis gekocht bij de 2011 Scottish Haggis Champion, zal wel goed zijn.  

Dan heb ik de A7 gevolgd en het kasteel van de Schotse schrijver Sir Walter Scott, Abbotsford, bezocht.  Enkel het eerste verdiep is te bezichtigen en het is niet zo heel groot zodat ik al vlug terug buiten was.   Ik vond er niet zoveel aan, ook niet aan de kapel: www.scottsabbotsford.co.uk 

In Melrose http://www.melrose.bordernet.co.uk/trail/4.html even het stadje verkend en rond de abdij gelopen en een foto gemaakt.  Het is een ruïne van een abdij.

Dryburgh Abbey ben ik voorbij gereden: www.dryburgh.co.uk 

In Kelso www.marie-stuart.co.uk/Castles/Kelso   kan men gratis de abdijruïne  bezoeken.  Ik heb er ook de Teviot Smokery en Water Gardens bezocht en een paar gerookte artikelen meegenomen voor thuis: www.teviotwatergardens.co.uk 

In Jedburgh heb ik goedkoop getankt bij Shell, goedkoopst van heel Schotland.  De abdij was al gesloten maar ik heb eromheen gelopen en het was voldoende.  Even door het centrum gelopen en aankopen gedaan bij Co-op.  Carter Bar, de grens met England is tien mijl verderop, maar dat is voor morgen.

Meer regionale info : www.visitlothian.org  www.visitscottishborders.com  www.visitscottishheartlands.com 

 

Overnacht in Jedburgh

Gratis op de parking bij het toeristenbureau gestaan en er is zelfs wifi.  Ik stond er alleen.  Er hangen enkele jongeren rond maar het was geen probleem.  

Coördinaten : N. : 55°28.625’ en W.: 2°33.167’

 

 

Dag 20 –woensdag 3/08/2011 

Reisweg :  Grens SCO/ENG, Kielder Forest, Hexham, Hadrian Wall tot Carlisle, Lancaster

 

Van Jedburgh is het tien mijlen op de bochtige A68 met zicht op bossen en heuvels tot aan de grens met Engelend. Carter Bar noemt de plek en ligt hoog op een heuvel met zicht op de hele omgeving.  Er staat een grenssteen en vlaggen van Schotland en Engeland aan de andere zijde.  Er is een parking maar verder helemaal niets, geen bar of winkel of toilet.  Hier zit het deel Schotland er voor mij op.  De meesten komen hier Schotland binnen of verlaten het hier en rijden dan langs de Hadrian Wall naar Carlisle zoals ik.  Na de grens rij ik door het uitgestrekte en prachtig Kielder bos en het Northhumberland N.P. www.northumberlandnationalpark.org.uk  Geen dorpen, puur natuur. Het is een lange maar prachtige weg tot aan Hexham (www.visithexham.net) die een mooi stadje is die ik verken.  Op de toeristische dienst vraag ik informatie over de Hadrian Wall die ik ga bezoeken.  Na Hexham moet ik naar Chollerford waar ik de ganse namiddag de B6318 volg tot Carlisle, langs de vele bezienswaardigheden van die beroemde Romeinse muur van keizer Hadrianus.  Voor de voornaamste sites moet men telkens 5 £ betalen en het zijn tenslotte maar laag heropgebouwde kastelen.  Aan iedere Romeinse mijl (1,48 km) stond er een kasteeltje en er tussenin twee wachttorens.  Regelmatig waren er heuse kazernes dat alles om de grens met de Picten of Schotten te bewaken.  Er zijn ook sites die gratis te bezoeken zijn, men betaald éénmaal een parkeerticket van 3£ die dan de ganse dag recht geven om op alle andere parkings ook te staan.  De eerste plaats die ik bezoek is Temple of Mithras in Carrawburgh: tamelijk klein en een halve meter hoog.  Brunton Turret and Wall was ervoor, dan volgt Steel Rig, daarna Walltown Crags die heel mooi is met een vijver en hoge rots met de muur erbij.  Hier had ik een heel mooi uitzicht en dat was mijn afsluiter voor deze reis.

Regionale info : www.visitnorthumberland.gov.co

www.northumberlandnationalpark.org.co

www.english-heritage.org.uk 

www.vinandola.com

www.hadrians-wall.org 

Daarna heb ik de A69 gevolgd tot de autostrade M6 bij Carlisle.  Ik ben dan nog doorgereden tot Lancaster waar ik de M6 verlaten heb en in de omgeving een klein dorp vond waar ik kon overnachten want op de parkeerplaats van de snelwegen moet men betalen om er te overnachten.   Er staan tevens nog een aantal vrachtwagens op de parking.

 

Overnachten in omgeving Lancaster

Op de M6 de afrit Lancaster nemen en op de A683 richting Kirkby rijden tot het dorpje Caton.  

Coördinaten : N.:    54°04.722’    W. : 2°42.095’

 

 

Dag 21 – donderdag 4/08/2011

Reisweg :  M6 Lancaster, Preston, Newcastle, Birmingham (tolweg 10,60 £), Coventry M1 Milton, Luton, M25 ring London Noord, Dartford Crossing (tol, vertraging), M20 Swanley, M20 Maidstone, Folkestone, Dover: 537 km.  Om 9 uur vertrokken en om 18 uur in Dover.  Mijn ticket was voorzien voor morgen maar ik mocht meteen aan boord.  

 

 

BESLUIT

Niettegenstaande “men” zegt dat het dikwijls regent in Schotland, viel dit nogal mee.  De steekvliegjes vielen ’s avonds tegen want men kan niet buiten zitten.  Ik heb totaal 4.896 km gereden over de grote klassieke tour van Schotland. De grootste kost was diesel die duurder is dan bij ons, soms wel 1,50 £.  Bij Tesco warenhuizen tanken is iets goedkoper. Ik ben in drie weken geen enkele keer op een camping geweest tenzij om er betalend te douchen.    Wie van de natuur houdt en graag wandelt is Schotland een paradijs. Behalve Loch Ness is het nooit echt druk.  De mooiste regio van Schotland is volgens mij de Highlands.   

   

 

    

 

   

Back-continent
album
back1
Je ben niet gemachtigd om van deze site content te kopieren.