Schotland 2013

 

 

Scheepsreis van Hansweert via Schotland en Jan Mayen naar Spitsbergen

 

 

 

VOORBEREIDING

 

 

Reisperiode:  06/06  – 17/06/2013

 

Inreisdocumenten :  Reispas meegedaan en voucher/vliegplan.  

 

Geld:

Cash GBP, NOK en € meegedaan + bankkaarten en Visa.  Op Fair Island (Shetland) kon ik in GBP betalen voor aankoop in de Comminity Hall.  Op Jan Mayen kon ik enkel betalen in NOK met mijn bankkaart, geen cash.  In de luchthaven van Spitsbergen kon ik cash betalen in NOK maar ik betaalde cash in  euro en ze gaven  terug in NOK.  Het kon ook met de bankkaart.  Mijn afrekening op het schip kon ik niet betalen met mijn bankkaart omdat ze geen bereik hadden met hun kaartenlezer via het net. Ik heb cash in euro betaald.  Hou er wel rekening mee dat internet niet steeds bereikbaar is     

 

Kaarten :

Gezien ik op begeleide tocht was zijn kaarten niet nodig.    

Op Fair Isle kregen we een wandelkaart van het eiland toen we landden.

Op Gouga eiland wijst het zichzelf uit en de groep blijft min of meer samen.

    

Reisplan

In januari krijg ik mijn factuur waarvan ik 25% moet vooraf betalen, de rest voor 25 april.  Informatiefiche moet worden ingevuld met gegevens verzekering enz.  

Begin mei krijg ik per post vluchtoverzicht en e-tickets SAS en scheepsvoucher.  Daarbij ook een laarzenbon, reisbeschrijving, pierinformatie van Hansweert, Aberdeen en Lingyearbyen.  

Inschepen in Hansweert (NL) op 06/06/2013 en via Fair Isle (Shetland Islands – GB) naar het eenzame eiland Jan Mayen (N) en verder naar Spitsbergen.  

Terugvlucht van Spitsbergen via Oslo naar Brussel op  17/06/2013.  Verblijf in een vierpersoonskajuit, alle maaltijden, lezingen en landingen inbegrepen.

Geboekt bij www.belugareizen.nl onder reiscode Spitsbergen-201.  Dit alles voor de totaalsom van 1.949,50 €    De reis wordt uitgevoerd door de reder,

www.oceanwide-expeditions.com in Vlissingen.  

Ons schip, Ortelius, vaart onder Cypriotische vlag, thuishaven Limasol, 91,25 meter lengte, breedte 17,61 meter, diepgang 5,80 meter, snelheid 10 knopen.  Het heeft een capaciteit van 106 passagiers, 22 bemanningsleden, 19 hotelstaf, 6 expeditiestaf en één dokter.  

  

ER GERAKEN

 

Vliegen

SAS vliegt dagelijks van Brussel naar Oslo van waar men soms op dezelfde dag kan verder vliegen naar Longyearbyen.  www.sas.no Vluchten van Oslo of Tromso.

www.transavia.com vliegt dagelijks heel goedkoop uit Rotterdam naar Oslo.

 

Bootreis

Om op Jan Mayen te geraken zijn er niet veel mogelijkheden.  

Oceanwide Expeditions in Vlissingen biedt deze mogelijkheid aan en wel met vertrek in Vlissingen, een buitenkans leek mij.  

Meer info omtrent hun aanbod in polaire reizen op www.oceanwide-expeditions.com 

www.ecoexpeditions.no vaart ook naar Spitsbergen.  Verder geen mogelijkheid denk ik.

Ik heb geboekt bij www.belugareizen.nl Het kan ook bij www.ineziatours.nl of bij ons Natuurpunt reizen@natuurpunt.be 

 

 

REISVERSLAG

 

 

Dag 1  – donderdag 6 juni 2013

Traject : Inschepen in Hansweert en op zee

 

Ik ben om 06.00 uur opgestaan en was al om 07.00 uur op de Markt in Maldegem om er de Nederlandse bus van Veolia naar Breskens te nemen.  Er hing aan de bushalte geen uurtabel van Veolia zodat ik begon te twijfelen of ik wel op de goede opstapplaats was.  Ik had voordien nochtans gekeken op www.veolia-transport.nl en er zou een bus vertrekken om 07.28 uur.  Ik vroeg info aan een chauffeur van bus De Lijn naar Knokke en die raadde mij aan op te stappen, ze zette mij af in Westkapelle waar ik op # 42 van Veolia rechtstreeks naar Breskens kon mits een korte stop in Oostburg, kost 5.40 €.  Als voetganger betaalde ik op de ferry naar Vlissingen enkel 2.85 €: vaarschema zie www.fastferries.nl of www.bresjes.nl  Op www.ns.nl kon ik het reisschema nakijken voor mijn trein Vlissingen – Kruiningen.  Een loket waar ik een treinticket kon kopen bestaat niet in Vlissingen maar ik kon wel een ticket kopen in het stationswinkeltje.  Kost enkel naar Kruiningen : 6,50 €.  Om 10.09 uur kwam ik aan in het stationnetje in Kruiningen, geen wachtzaal, geen koffie en het “café” er tegenover was blijkbaar al jaren gesloten.  Op een bank buiten zat al een Française uit Parijs te wachten, een eerste medepassagier.  Later kwam er nog een Duits koppel aan en nadien twee mannen die later mijn kajuitgenoten zouden worden.   Iets na de middag mochten we op de shuttlebus stappen en tien minuten later kwamen we bij de Ortelius aan.  Vlug een paar foto’s ervan genomen en wij mochten aan boord.  Reispas afgegeven, voucher werd niet eens bekeken.  Ik kreeg direct kajuit 429 toegewezen, een bemanningslid ging mij voor en droeg mijn bagage.  Er zijn twee stapelbedden in de kajuit; ik nam als eerste het onderste in beslag want ik ben geen held naar boven en er is geen ladder.  Even later kwam al mijn eerste kajuitgenoot Piet binnen en daarna nog twee Nederlandse mannen, Bart en Erik,  die ik al eerder in het stationnetje van  Kruiningen had ontmoet.  Nog voor het schip de haven uitvoer werd er al een briefing gehouden maar die heb ik niet bijgewoond want de partner van een goede Nederlandse reismaat kwam mij uitwuiven en zij woonde zelfs in het volgende dorp.  Het was een zonnige dag om uit te varen, veel volk op de zeedijk.  Daarna kregen wij onze eerste lunch aangeboden, heerlijk.  Kort erna moesten wij een evacuatieoefening meemaken en daarna kregen wij een welkomstdrank aangeboden en werd de staf voorgesteld.  Bij het uitvaren van de sluis was iedereen in zijn nopjes en de zon was van de partij op het dek toen wij langzaam de Westerschelde uitvoeren voorbij Terneuzen en Vlissingen en de Zeeuwse kust aanschouwden.  In de namiddag kregen wij, zoals iedere namiddag, gratis koffie met gebakjes; er is steeds een rijk gevulde fruitmand in de bar.   Voor het avondmaal mogen wij kiezen uit twee menu’s of een vegetarisch menu.  Water is gratis, andere dranken aan tafel zijn betalend.  Ik heb het getroffen met mijn kajuitgenoten, een aangename relaxte sfeer heerst aan boord.  In onze badkamer zal de heerlijke warme douche van pas komen in het hoge noorden.  Onze bedden worden dagelijks opgemaakt.        

        

 

Dag 2– vrijdag 7 juni 2013

Traject :  Op de Noordzee

 

Lekker ontbijtbuffet in het restaurant.  Om tien uur een lezing van Bill over Schotland gekregen en daarna dia’s bekeken.  Bill is een rasechte Schot en daar valt niet aan te twijfelen.  Ingetekend op een bustocht morgen van uit Aberdeen naar Breamar etc.  o.l.v. Bill natuurlijk.  

In de namiddag een aangrijpende film bekeken over het vangen en verwerken van jonge Jan Van Genten op het eiland Sula Sgeir in de Hebriden archipel:  http://www.buitensport-schotland.nl/natuur/jan-van-gentenjacht.php

Lang op dek gestaan op uitkijk naar zeevogels.  ’s Avonds twee dolfijnen gezien.

 

  

Dag 3 – zaterdag  8 juni 2013

Traject : Aankomst Aberdeen, busuitstap naar Crathes Castle, Breamar en Iverrey.

 

Rond drie uur in de morgen lagen we al op de rede voor Aberdeen.  Piet was al vroeg wakker en ook de groep West-Vlaamse vogelliefhebbers van wel dertig man.  Dolfijnen en gewone zeehonden zijn opgemerkt.  Om zes uur kwam de havenloods aan boord en het duurde heel lang tot wij konden aanmeren. Na het ontbijt was er paspoortcontrole door de douane want GB is geen Schengen-land.  Tegen negen uur vertrokken wij met een bus op excursie.

Aberdeen, de Granieten Stad, kon mij niet bekoren, alle gebouwen zijn in eentonige grijze steen.  Maar onze eerste stop bij het kasteel van Crathes bij Banchory kon wel iedereen bekoren; we mochten kort het park bezoeken, prachtige tuin overigens.  Voor meer info, kijk op http://www.nts.org.uk/Property/Crathes-Castle-Garden-Estate/#

Na ons kort bezoek aan het kasteel reden wij naar http://visitcairngorms.com/braemar.html een plaats aan de rivier Dee waar wij kort vertoefden.  

Daarna reden wij naar Braemar voor een wat langer bezoek.  Ik was hier al eens met mijn mobilhome twee jaar geleden en kon mij alles nog levendig herinneren.  Braemar is niet groot maar wel mooi: www.braemarscotland.co.uk  Wij gingen iets drinken in The Best Western Burnett Arms Hotel.  We moesten echter al vlug terug naar Aberdeen.  Om 16 uur waren wij terug en intussen hadden nog meer passagiers ingescheept: we waren nu met 113 passagiers en 45 stafleden.  We kregen allen een briefing over een zodiak landing.  Daarna gingen wij in de bar waar we lekkere koffie en verse koekjes kregen.  Andere dranken zijn te betalen. Intussen heeft het schip al koers gezet naar Fair Isle.

 

 

Dag 4 – zondag 9 juni 2013

Traject: Aberdeen,   Fair Isle, Mousa

 

Na het buffetontbijt kregen wij een briefing over de landing op Fair Isle.  www.fairislebirdobs.co.uk beheert het vogelreservaat en een gastenverblijf.  http://www.fairisle.org.uk/  is een informatieve site over het eiland.  www.fimeti.co.uk is een toeristische dienst op het eiland.

Wij waren gereed maar de rubberboten niet; het duurde heel lang vooraleer ze te water werden gelaten, reden “begin seizoen” (niet technisch nagezien in Nederland want twee waren kapot, motor deed het niet).  Gelukkig hadden wij onze laarzen aan want het was een natte landing, vooral door het feit dat er water in de rubberboot kwam.  Aan land gekomen kregen we van de staf een wandelplannetje.  Het eiland is het verst afgelegen eiland van het Verenigd Koninkrijk en telt maar zeventig inwoners.  De bewoners zijn arme crofters  

http://en.wikipedia.org/wiki/Crofting en de dames zijn bekend om het breien van typische truien.  Aan de kleine kade ligt de Fair Isle Ferry.  Ik wandel langs het enige smal geasfalteerd baantje dat het eiland rijk is.  Sommigen nemen een taxi naar de Gemeenschapshal waar wij allen gratis koffie en koekjes krijgen.  Er worden souvenirs te koop aangeboden en truien natuurlijk.  Ik heb een mooie wandeling gemaakt over het eiland en twee kerkjes en veel mooie huisjes gezien.  De post en het cafeetje waren gesloten (op zondag?).  Geen winkel gezien.  In het kerkje Old Kirk mooie glasramen gezien met zichten van het dagelijks leven op het eiland.  Over het hele eiland liggen kleine croftershuisjes verspreid met veel schapen in de weilandjes.  Iedereen rijdt met de auto, geen fietsen gezien.  Op mijn stille natuurwandeling bemerk ik in de verte een vuurtoren en ik bekijk het oud kerkhof.  Bij Sheep Rock begroeid met Engels gras zitten veel vogels op de rotsen, meeuwen, Jan van Genten en die gekke papegaaiduikers.  Beneden bij de zee liggen enkele zeehonden.  In het veld ligt een neergeschoten Duits vliegtuig uit WO II.   Na een bezoek aan de gemeenschapshal en aankoop van een souvenir zak ik af naar de kleine pier waar een rubberboot ons opwacht om ons naar de Ortelius te brengen.

Aan boord krijgen wij een briefing over Mousa eiland, 180 ha. groot en bewoond tot 1860.  Info op www.mousa.co.uk De landing gaat nu vlotter en na een kleine tocht legt de rubberboot aan bij een kleine steiger bij de broch, een tweeduizend jaar oude toren van de Picten. http://nl.wikipedia.org/wiki/Mousa_Broch

De velden zijn nog steeds ommuurd.  Verder is het eilandje onbewoond maar echter niet door de duizenden vogels en enkele grijze en bruine zeehonden die in een meertje genieten van de zon.  Bij de steile kust heeft men een zeeotter gespot.  Overal lopen schapen te grazen.  Ergens zag ik een oud verlaten boerderijtje bij een moeras aan zee.

In de bar kwam ik in gesprek met Donald Parrish, de nummer twee van MTP (Most Travelled People).  Gezien ik ook een fervent reiziger ben was het een aangenaam en leerrijk gesprek.  Een lekkere single malt whisky gedronken in de bar.  Nadien veel gelachen met mijn kajuitgenoten, goed gezelschap.    

             

 

  

          

 

 

 

 

   

      

 

Back-continent
album
back1
Je ben niet gemachtigd om van deze site content te kopieren.