Scicilië

EEN WEEKJE SICILIE 2017

Planning

Ik had nog niets gezien van het zuiden van Italië en het eiland Sicilië intrigeerde mij al lang.  Er is veel te zien, zowel cultuur als natuur en er is bijna altijd zon. Bovendien zijn de vluchten niet duur en eten en drinken is er lekker.  Ik ben geen zonneklopper en opteer voor een rondreis met huurwagen.

Visum

Makkelijke bestemming en geen extra papieren nodig, onze Belgische ID is voldoende.

Geldzaken

ATM staan er voldoende op het eiland en het blijft euro.  Bovendien kan ik in winkels en restaurants met de gewone bankkaart betalen zoals thuis.

Vlucht

Bij Selectair in Maldegem boekte ik een vlucht met TUI voor 272 euro heen en terug van Brussel naar Palermo.  De uren waren goed.  Ik reserveerde tevens een huurwagen in Palermo voor een week.

www.typicalsicily.it

www.unplisicilia.it

www.enit.it

www.regione.sicilia.it/turismo

Zaterdag 10/06/2017

Reisweg:  Vlucht van Brussel naar Palermo en met huurwagen naar Monreale.

Met de auto naar luchthaven Brussel gereden en hem laten staan op de parking bij Interparking.  Indien ik met openbaar vervoer van thuis naar de luchthaven ga verlies ik niet enkel veel tijd maar het gaat mij ook 60 euro kosten. Bij Interparking kost het mij 59 euro en bij eventuele vertraging op de terugweg heb ik mijn auto bij de hand en het gaat nog vlugger ook.  Indien wij langer op reis waren geweest dan was openbaar vervoer beterkoop. www.interparking.com

Onze vlucht vertrekt om 13.30 uur.  In Napels is er een tussenstop: uit het vliegtuig en op een bus voor tien minuten en terug in het vliegtuig.  Om 18.15 uur met een korte vertraging komen we aan in Palermo.  Ik haal de wagen op bij Sicily by Car en de dame van dienst is heel onbeleefd.  Ik was het adres van mijn geboekt hotel verloren en haar collega was zo vriendelijk mij een goed adresje te geven.

IK HAD TWEEMAAL EEN SLECHTE ERVARING MET SICILY BY CAR – AFRADER !!!

Overnachten

We reden naar Monreale in de bergen en hadden een kamer in Mille Pine: 50 euro voor een ruime propere dubbelkamer en ontbijt.  Vriendelijk bij onthaal en goed ontbijt met fruit.  www.millepini.com

Zondag 11/06/2017

Reisweg:  Segesta (Selune), Castellamare del Golfo, Scopello, Erice, Marsala, Marinella.

We bezoeken eerst de Griekse tempel van Segesta, een gave tempel.  Om tien uur waren er al toerbussen en groepen reizigers.  Het amfitheater ligt op de volgende heuvel en we moeten 1.2 km lopen of met een betalend busje erheen gaan.  Het is een prachtige oude site.  http://www.visitsicily.info/en/segesta-and-selinunte/

Daarna zakken we terug af naar de kust bij Castellamare del Golfo.  De jachthaven is pittoresk van uit de hoogte.  We verkennen kort het centrum, een mooi stadje met stemmige straatjes en terrasjes bij de zee.  Ik volg de kust naar San Vito del Capo maar in Scopella loopt de weg dood bij enkele hotelletjes en rotsen.  We rijden door het N.P. Zingaro  http://www.riservazingaro.it/

De weg naar Erice loopt zigzag door de bergen.  Het is een prachtig oud typisch bergdorp, geen nieuwe huizen, de moeite waard.  Er wordt nogal wat keramiek verkocht.  De nauwe straatjes en het marktpleintje zijn stemmig.  Trapani hebben we overgeslagen en we zijn naar Marsala gereden en in de oude kerk gelopen.  Ik geniet van een lekker citroenijsje; Italië bezoeken en geen ijs eten is zonde.  Het stadje is vooral bekend om zijn zoete aperitief Marsala.  Er zijn verscheidene winkels waar ik kan proeven en ik koop een fles  https://www.sicilie.nl/stad/marsala/

Nu volgt een lange rit naar Marinella bij de tempel van Selinunte.  We hebben lang moeten zoeken om een logement te vinden.  ‘s Avonds goed gegeten bij Fresco Mare, een oud spoorwegstation; er staat enkel vis op het menu.

Overnachten

In Marinello bij Selinunte tempel.  Hotel Il Pescatore, 50 euro voor een kamer, lekker ontbijt, vriendelijk en terras met zicht op de tempel.

Maandag 12/06/2017

Reisweg  : Selinunte, Sciacca, Agrigento, Caltanisetto.

Na een lekker ontbijt in Il Pescatore vertrekken we naar de nabij gelegen Griekse tempel Selinunte, ingang 6 euro. We hebben enkel de tempel bezocht; de Acropolis bestond nog uit vijf kolommen.  Daarna zijn we doorgereden naar Sciacca en het typisch Siciliaans stadje verkend en er ons middagmaal genomen.  We bezoeken het keramiekmuseum. Daarna rijden we op de autostrade naar Agrigento naar www.parcodeitempli.net

Er staan enkele heel mooie tempels in de Vallei der Tempels.  De 10 euro ingang is zijn geld waard.  Wij hebben hier enkel de Tempio Concordia  bezocht die nog heel gaaf is.  Er zijn ook tempels die minder gaaf zijn of zijn ingestort.  De tempels liggen ver uit elkaar.  Er ligt een mooi beeld van Zeus in de schaduw van de Concordia tempel.  In Agrigento de supermarkt Super Penny bezocht en hier kost een liter Marsala secco  3,50 euro en geen 15 zoals in de souvenierwinkels, een toeristenval.  Hotelprijzen zijn te hoog in Agrigento; er lopen veel Chinese toeristen. We zijn doorgereden naar Caltanisetto, een mooie stad. We bezochten de kathedraal die binnen in mooi was versierd. Prachtige herenhuizen met smeedijzeren balkons en veel bloemen.  Prachtige pleintjes, terrasjes, doorgangen en steegjes.   In het centrum van Caltanisetto vind ik een parking.  Lekker avondmaal in een klassenrestaurant Sale e Pepe.

Overnachten

We vinden een B&B op de Piazza Garibaldi 11. Plots stond de eigenaar bij ons en ging mee naar een tweede gebouw. Er is ook een B&B op Corso Umberto 220 en 229.  We betaalden 50 euro, dubbelkamer, badkamer en ontbijt in.  We zitten in een drukke doorgangsstraat en dat brengt wat hinder mee, te lang te veel lawaai en slecht geslapen.

Dinsdag 13/06/2017

Reisweg  Piazza Armerina, Caltagirone

We hadden een ontbijtbon gekregen waarmee we op het plein konden gaan ontbijten. Daarna reden we 36 km door naar Piazza Armerina, een mooi stadje met een kathedraal, kerken, smalle bebloemde straatjes.  Daarna bezochten we 5 km verder de Villa Romana Casale, een romeinse villa met bijzonder mooie mozaïeken in verscheidene gebouwen.  Wist je dat ze toen ook al bikini’s droegen ? Het was reeds drie uur toen we naar Caltagirone reden.  Dit is nogmaals een mooi stadje.  Op de toeristische dienst gaven ze mij een lijst met overnachtingsmogelijkheden.  Naast een prachtig park was er een museum van mozaïek dat we bezocht hebben.

Overnachten

We vonden een B&B op Tondo Vecchio nr. 58 voor 40 euro zonder ontbijt, kleine kamer en badkamer.

Woensdag 14/06/2017

Reisweg : Catania, Acireale, Nicolosi, Etna, Zafferana, Linguagiossa.

Van Caltagirone reden we op de autostrade richting Catania door een droog landschap met heel veel graanvelden.  In Acireale was er evenmin iets te zien.  Van hieruit rijden we naar het Nationaal Park van de Etna.  Onderweg naar Nicolosi rijden we door veel dorpjes steeds maar hoger op. Een schaapherder verspert onze weg en we laten de dieren geduldig aan onze auto snuffelen.  In het nationaal park staan geen huizen ook omdat het een gevaarlijke zone is.  De weg naar de top is bochtig en gaat almaar hoger, wel 20 km.  We rijden nu door een soort maanlandschap met lavastenen, veel natuur en een soort gele brem.  Op de top van de Etna Sud, bij de Rifugio Sapienza, is er een gratis parking. Het is bijna 16 uur als we hier aankomen en de laatste kabellift gaat naar boven maar die kost 30 euro pp, heel duur.  Met een jeep kan men ook op de krater geraken maar dat kost dan 63 euro pax.  www.visitetna.net We kijken nog wat rond in de wijde omgeving en bemerken hoe de oerplanten proberen vaste voet te krijgen tussen die onvruchtbare lavastenen.  Daarna rijden we in duizend bochten de vulkaan af richting Zafferana.  Hier zijn veel B&B en accommodaties van Agroturismo.  Het landschap is hier prachtig.  We rijden door naar het dorpje Linguaglossa in de buurt van Taormina.

Overnachten

We belanden in het dorpje Linguaglossa en logeren in Villa Refe Adres: Via Mareneve, 56, 95015 Linguaglossa CT, Italië

Telefoon+39 095 643926  Kost 50 euro, groot huis, zeer ruime kamer, vriendelijke oude dame, ontbijt in de tuin, kamer met badkamer en keukentje.  Eigenlijk meer een studio dan een kamer en we waren de enige gasten, iedereen zat op het Mareneve Resort 200 meter verder. Na ons inchecken gingen we daar eten: zeer lekker, fijne keuken.

Donderdag 10/05/2018

Reisweg  :  Taormina, Gola di Alcantara, Randazzo.

Het ontbijt was in orde maar niet overvloedig.  We rijden door naar het centrum van Taormina, slechts 45 minuten rijden, veel dorpjes onderweg.  In het centrum veel smalle straatjes en geen parkeermogelijkheid in de voormiddag. Na een half uur zoeken reed er plots een wagen weg bij Ristorante Al Giardino, 84 Via Bagnoli Croce www.algiardino.net    Van hier is het tien minuten gaan door drukke en smalle straatjes naar de ingang van de tempel, ingang 10 euro pax.  Veel toeristen en souvenirwinkeltjes.  De tempel is heel mooi gelegen: een super panorama over de zee en de Etna.  Het amfitheater kan niet mooier gelegen zijn.  Nadien hebben we geluncht in Il Giardino.  We rijden nu de stad uit en stoppen bij Gole Alcantara, parco botanico e geologico, www.golealcantara.it Het is een beetje zoals de Gorges du Verdon maar dan in mineur.  We rijden nu westwaarts door het binnenland langs smalle wegen, muurtjes in lavasteen en overal wijngaarden, mooie weg.  In Randazzo kunnen we niet weerstaan aan een gebakje bij Pasticceria Arturo en ik vroeg hem of hij een goedkope B&B wist in het dorp en hij belde er een op.   Het is een middeleeuws stadje : www.comune.randazzo.ct.it

Overnachten

We kregen hier een ruime kamer met badkamer en in het centrum.  We konden helaas niet op het dakterras zitten. Kost 50 euro inclusief ontbijtbons bij Arturo.

Vrijdag 16/06/2017

Reisweg:   Troine, Nicosia, Gangi, Palermo, Monreale.

Bij Arturo kregen we koffiekoeken en lekkere koffie als ontbijt.  Daarna volgt een lange rit op de SS 120 westwaarts door het binnenland tot Polizzi over een slechte asfaltweg met veel verzakkingen maar het prachtig landschap kregen we dan als compensatie.  Onderweg enkele mooie oude dorpjes waar de tijd is blijven stilstaan, bergtoppen, duizend bochten door dor akkerland, niets groen.  Aanvankelijk wuifde de Etna ons nog na maar die verdween na een tijdje. In Maletto moest ik wat zoeken maar kwam weldra terug op de SS 120 naar Cesaro, Troine en Nicosia.  In het typisch wegdorpje Sperlinga was er maar één terrasje, heel uitnodigend, met twee tafeltjes maar het was volzet.  Dan maar pauze genomen in Gangi waar we een broodje met parmaham hebben gegeten.  Daarna vervolgen we onze weg door oude bergdorpjes als Petralia en Polizzi door mooi doch dor landschap.  Dan raak ik vlot op de autostrade E932 naar Palermo.  Op de laatste tien km naar Monreale wordt het druk en ik kon er moeilijk parkeren bij het prachtig klooster met versierde pilaren en rondgang, ingang 6 euro.  De kerk binnen was rijkelijk met goudkleur versierd op de muren, plafond en op de pilaren.  Het benedictijnerklooster is van uitzonderlijke pracht.  Buiten koop ik een kilo rijpe kersen voor één euro.

Overnachting:

Op straat vroegen wij iemand of hij een goede B&B kende en hij belde iemand op, de eigenaar van Casa Rossa zo bleek.  Hij kwam ons halen en reed ons voor tot een eindje buiten het stadje op een bergkam met superzicht op de vallei en de bergen.  Er staan tuinmeubelen.  We betaalden 50 euro en nog tien euro extra pax voor een ontbijt. www.bbcasarossa.com   We namen ons avondmaal in een pizzeria op tweehonderd meter van hier, mooi zicht van op het terras.

Zaterdag 17/06/2017

Reisweg:   Naar luchthaven van Palermo en vlucht naar Brussel.

We krijgen een uitgebreid ontbijt  op het terras van Casa Rossa.  Ik raak aan de praat met de kleinzoon van de eigenaar.  Palermo is heel druk en ik ben moe van de lange rit van gisteren en ben laat ingeslapen: het was te warm op de kamer, dus venster open en airco aan.  Ik moet bekomen van de grote drukte in Palermo dus rust ik uit op het terras en geniet nog van het zicht op de bergen.  Na de lunch rij ik naar de luchthaven, tank vol en in de Lidl broodjes en Masala gekocht om thuis nog van na te genieten. We waren om 13.40 bij het verhuurbedrijf om de auto af te geven. Ik had 1.078 km afgelegd.  Het is nu 37 graden.  Om 14 uur zijn we in de vertrekhal maar onze vlucht van 13.30 uur is verlaat naar 18.20 uur !  TUI is foei.