Servië 2015 reisverslag

Met de camper door Servie – 2015

Voorbereiding

Ik had reeds in 1989 een gelijkaardige reis gemaakt met mijn personenwagen en tent naar Griekenland maar door tijdsgebrek moest het toen vlugger gaan.  Het was de bedoeling het toenmalig Joegoslavië te bezoeken en het was het enig communistisch land dat vrij was van visum en bereisbaar was.  Ik bracht ook een kort bezoek aan Griekenland en mijn verste punt was toen ergens bij Thesaloniki.  Nu in 2015 beschik ik over een camper en gezien ik in pensioen ben heb ik meer tijd om alles rustig te bekijken.  Het is nu de bedoeling toch iets meer van Griekenland te bekijken.

www.serbia.travel

www.vojvodinaonline.com

www.camps-serbia.com

www.traveleastserbia.org

www.serbia-tourism.org

www.visitserbia.org

Reisverslag

17/08/2015

Aan de grens Macedonia-Servië liepen plots veel vluchtelingen zelfs op de autostrade bij de grenspost.  Een bood ons één euro aan om mee te rijden maar we gaan geen vluchtelingen nemen, dat is strafbaar.  Aan de zijde van MK duurt de overgang een half uur en we worden gecontroleerd. Aan de zijde van Servië gaat het vlotter maar de politie komt zelfs In onze mobilhome controleren of we geen vluchtelingen aan boord hebben.  Aan Servische zijde wisselen we ons overschot Macedonische MKD voor SRB.  Na de grens rij ik door naar Vranje en stop in het klein landelijk dorpje Vladicin-Han waar we in volle natuur overnachten.  Vandaag 350 km gereden.

18/08/2015

We rijden noordwaarts op de E75 richting Belgrado soms op autostrade met wegenwerken en soms op een gewone dubbelvaksweg met veel hobbels.  Er is niet veel verkeer tenzij soms toeristen uit Griekenland op terugweg naar huis. Het landschap is tamelijk vlak, lage heuvels en groen tot bij Lescovac waar de autostrade non-stop begint.  Onderweg veel maisvelden, soms ook zonnebloemen.  Nu kan ik vlot doorrijden en er is weinig verkeer.  Bij Markovac verlaat ik de autoweg en volg een kleine weg naar Pokajnica waar een klein houten kerkje staat met een klokkentoren ernaast en een museum waar we binnen geen foto’s mogen nemen.  Er staat naast een parking een vervallen hotel. www.tos.org.rs/node/614  Het is een mooie omgeving en we wandelen in Korporin maar de kerk uit 1930 kan ons niet bekoren, geen waterval gezien maar op onze wandeling konden we genieten van veel wilde pruimelaars met rijpe vruchten.  Daarna hebben we de streek verkend en reden door Raca.  In Topolo zagen we een wijnbedrijf en reden voorbij een industriezone in Mladenovo en vier km verder komen we aan in een klein typisch landelijk dorpje dat ons meteen bevalt.  In Americ staan enkele kleine boerderijtjes omheen een ommuurd kerkterrein.  Er is veel plaats om hier te staan en we genieten van een aperitief.  Plots stonden er twee mannen bij onze camper en we begrepen dat we hier niet mochten overnachten maar de communicatie was een probleem.  Er kwam een jongeman aan te pas die Engels spreekt  en die ons uitnodigde en voorreed naar het erf van zijn vader, een gepensioneerd luitenant-kolonel uit het Servisch leger.  Het huis en tuin is zeer mooi gelegen, wijds zicht op de omgeving van uit zijn boomgaard.  We worden vergast op eten en drinken en op een pruimenlikeur.  Wat is het goed hier te vertoeven.  Vandaag 315 km gereden.

19/08/2015

Deze morgen werd ons koffie aangeboden  en kregen we elk een zak waarin we onze zelf geplukte pruimen konden stoppen.  Bovendien kregen we van de vriendelijke man nog eens een zak appelen, twee potten confituur en een fles pruimenlikeur van Mario en zijn vader.  Daarna is het tijd om te vertrekken van deze vriendelijke mensen.  Het is nu nog maar 22° overdag en ‘s morgens is er ochtenddauw en is het fris.  Na 40 km kwam ik aan de rand van Beograd en moest tol betalen en aan een tweede tolpoort nogmaals tol en richting Novi Sad volgen, de ring omheen Beograd.  Ik heb dan de ganse dag door een saai vlak landschap en op de autostrade gereden en om 13 uur waren we reeds in Simanovci/Sid aan de grens met Kroatië.  De overgang in de EU (Kroatië) duurde een half uur.  Als gebruikelijk nog getankt in Servië en het overschot aan SRB omgewisseld voor kuna HRK.