Singapore

INFO

www.visitsingaore.com

Zondag  – 15/02/2015

Reisweg : Vlucht naar Batam en ferry naar Singapore.

Ik wou wat langer rusten tot ons vertrek naar de luchthaven Batam op Sumatra.  Ineke wou de fruitmarkt bezoeken maar dat was 3 km verderop.  We hebben een paar keer rond het blok gelopen en dan op het dak van Grand Malioboro gezeten.  Tegen de middag namen we een busje naar de luchthaven.  De vlucht verliep goed met Lion Air, geen drankje, veel beenruimte, vlucht zat halfvol en kost omgerekend 23 euro.  Ik betaalde 475.000 IDR inclusief 65.000 departure fee voor de ferry naar Singapore met Batam Fast.  Er is een extra ferry die om 17.10 uur vertrekt, vaartijd een uur.  Batam is modern en industrieel, veel bedrijfsgebouwen.  Het profiteert mee van de welvaart van het nabije Singapore.    Weinig controle bij vertrek in Batam.

Voor de rede van Singapore liggen veel zeeschepen en ook een baggerschip van JDN en de Brabo van Deme.  Bij immigratie in Singapore moest ik de naam van ons hotel opgeven: Kerbau en ik kreeg meteen 30 dagen in mijn reispas gestempeld.  De ferryterminal in Singapore is heel groot, modern en heeft veel winkels.  Een zes-beurtenkaart voor de metro kost 2 SGD aan de ticketautomaat.  De automaat geeft maximum 4 SGD terug.  Dus moest ik een briefje van vijftig omwisselen bij hun klantendienst.  We raakten vlot met de metro naar Little India waar we in Hotel Kerbau hebben ingecheckt, 80 SGD, geen ontbijt, kleine kamer.  Om negen uur aangekomen in dit hotel.  Het is één uur later in Singapore.  Het is heel druk in de wijk India, veel Indische mannen die hier werken.  Tamils drinken veel sterk bier van 8° aan 4.5 SGD voor een groot blik en ze eten met hun vingers.  Totaal 21 SGD betaald voor ons avondeten.

Maandag – 16/02/2015

Reisweg : Verkenning van Singapore

We maakten een wandeling door de Indische wijk met zijn veelkleurige winkels en kleine huisjes  en daarna door de Arabische wijk en we zijn in de Sultan Moskee binnen geweest en hebben nadien in de voetgangerszone  gelopen.  Er zijn heel wat toeristen hier in deze zone. Via Rochor en Beach Road liepen we naar het War Memorial, Durian Building, Cenotaph en St Andrew’s Cathedral, Connaught Drive, Parliament en het Park.  Tegen de middag gingen we iets eten in een Libanees restaurant Cedar Grill.  Daarna gingen we een kijkje nemen in het chique Parkview Hotel, alles blinkt en de vijfsterren prijzen zijn niets voor ons.  Het Raffles Hotel is misschien nog chiquer en het dateert uit de Engelse koloniale tijd.  Onder de arcades en in de patio’s met palmbomen is het heerlijk vertoeven.  Dan lopen wij langs de Suntec City Mall.  Daarna liepen we door South Bridge Road, Pickering Street en Collyer naar de kade (Waterfront) waar het heel mooi en weelderig is.  Hier staat het Cavenach Bridge, een brugje uit 1878.  Het chique Fullerton Hotel staat er naast en mogen we bezoeken.  We lopen langs de kades van de Singapore River en drinken iets op de Quays.  Verderop bezoeken we de Chinese Wak Hai Cheng tempel.    Het luxehotel Marina Bay Sands in de vorm van een schip is het kenmerk van Singapore.  Bij Marina Bay Sands staat het water spuitend standbeeld van Merlion, de leeuw en de meermin.  We liepen terug via Esplanade Drive, Stanford Road, Victoria Street en de Chijmer kerk met chique terrassen er omheen.  Voor ons avondeten waren ze traag bij Shali Kitchen en kregen we warm bier.  We zijn nadien nog naar een Indisch restaurant op Buffalo Road geweest waar het beter was.  We moesten absoluut voor het slapengaan nog onze tweede nacht betalen want Chinezen hebben geen vertrouwen.

Dinsdag – 17/02/2015

Reisweg : Tweede dag verkenning Singapore en vlucht naar Amsterdam

Ons ontbijt bij een Indiër om de hoek was in orde, lekkere koffie  en niet duur.  Deze morgen de Chinese wijk verkend, veel straatversiering en verkoop van bloemen, snoep en fruit om als offer te geven in de tempel.   Er is veel volk op straat , veel kraampjes in de voetgangerszone.  Het is trouwens vandaag “oudejaarsavond” voor de Chinezen, morgen is het het jaar van de geit.  Ergens hebben we een heel mooie tempel gezien met heel veel offers in alle kleuren en versieringen en bloemen.  Eigenaardig was het systeem van de lange opgehangen stokken wel 20 verdiepingen hoog.  Op ieder appartement tot twintig verdiepingen hoog hangt de was te drogen.  De Chinese tempels zijn kleurrijk versierd en er is veel volk op straat bij de kraampjes waar lampions overheen hangen.  We hebben ook Fort Canning bezocht met een mooi park er bij en ook de omgeving.  Daarna op Clarke Quay en Hill Street gelopen. Tenslotte nogmaals Chinatown ingedoken om de sfeer op te snuiven.  De Buddha Tooth Tempel was bijzonder prachtig versierd.  Tot slot was Singapore by night langs de Singapore River schitterend.  Om 22.30 uur zijn we vertrokken naar de luchthaven, tweemaal overstappen maar het is goed aangegeven.  Vlot en vlug ingecheckt op de luchthaven.  We hebben ons geldoverschot omgewisseld in euro op de luchthaven.