Sint Eustatius

SINT – EUSTATIUS 2024

REISPLAN:

Van 05/01 – 15/02/2024 ga ik eiland hoppen op de Caraïbische eilanden. Ik begin op Curaçao en zal eindigen op Sint Maarten. Maar ik wil mijn terugvlucht niet vastzetten zodat ik geen stress krijg mocht mijn plan niet tijdig kunnen worden afgewerkt. Begin januari, kort na Nieuwjaar, is het rustig in de luchtvaart en ik kan gebruik maken van een bijzonder aanbod: met Corendon vlieg ik op 05/01/2024 van Amsterdam naar Curaçao, enkel en voor 300 €. Omdat er nogal wat toeristen op de eilanden zitten boek ik vooraf mijn retourvluchten naar Aruba en Bonaire van uit Curaçao. Na veel opzoekwerk lijkt het mij best om mijn enkele vluchten van Curaçao, Grenada, Barbados, Sint Vincent en Sint Lucia ook vooraf te boeken. Van uit Sint Lucia kan ik verder met de boot naar Martinique, Dominica en Guadeloupe. Maar hier zit ik vast, er is geen vlucht noch een ferry naar het nabijgelegen Antigua zodat ik een dure vlucht moet boeken om via Sint Maarten naar Antigua te vliegen. Van Antigua kan ik naar Sint Kitts-Nevis vliegen. Van hier uit kan ik terug een ferry nemen naar Statia waar ik langer dan gepland vastzit wegen slecht weer. Na een paar dagen kan ik doorvaren naar het schattig Saba en verder naar Sint Maarten. Ik gebruik Sint Maarten als een hub voor dagvluchten naar Anguilla en Sint Barthelemy. Op 12/02/2024 bestel ik online op mijn gsm mijn retourvlucht van Sint Maarten naar Amsterdam. Op 14/02/24, Valentijnsdag, vlieg ik terug met KLM naar Amsterdam.

Inreisdocumenten

Bij aankomst op de kade moest ik mijn reispas tonen en kreeg geen stempel IN.

Reisperiode: 5 – 9 februari 2024

Geld:

Geen probleem, ik heb voldoende dollars op zak die men overal aanvaard.

Reisgidsen en kaarten :

Ik heb een reisgids mee van Lonely Planet waar al mijn bestemmingen staan beschreven, de bezienswaardigheden en kaartjes. Bovendien kon ik bij mijn verblijf een kaartje van het eiland meenemen.

www.statiatourism.com Gingerbread tourist office

www.mapofstatia.com

www.statiapark.org : info over The Quill N.P.

ER GERAKEN

Vliegen

https://www.winair.sx/destinations/st-eustatius-8 De meeste vluchten op de kleine luchthaven komen aan uit Sint Maarten.

Bootreis

https://makanaferryservice.com : Met Makana kun je per boot naar Statia van uit verschillende eilanden. Hier volgen de mogelijkheden en prijzen. Ik betaalde om het kantoortje van Makana in St Kitts 40 $ + 11,50 $ taks. De tocht duurde anderhalf uur.

Dag 32 – maandag 5 februari 2024

Bij aankomst moesten we anderhalf uur wachten op het beton in de blakende zon want er verlieten heel veel reizigers het eiland omdat er gisteren een cross op het eiland was. Er is een groepje dansers die in traditionele klederdracht een welkomstdansje opvoeren. De Hollandse ambtenaren werken erg traag. We zijn ongeveer met 15 inkomende reizigers. We tonen onze reispas en krijgen geen stempel IN. Een taxi brengt mij naar mijn bestemming die misschien maar twee km verder is, vast tarief is 10 $. Ik moest 40 minuten wachten omdat ik te vroeg ben aangekomen en mijn kamer nog moet worden gereed gemaakt, mijn kamer is netjes. Marie, de eigenares is heel vriendelijk. In de tuin staan veel bloemen en struiken en er is een mooi terras . Het is hier prachtig en rustig, een aanrader. In Oranjestad is niets te zien. Het is tien minuten stappen naar het klein vliegveldje waar brede twee vaks betonbanen zijn aangelegd voor bijna geen verkeer. Er rechtover kan ik bij bar The Congoman iets eten en drinken, de luchthaven is dicht. Ik heb een kamer besteld via www.airbnb.com bij Papaya Inn bij Marie www.papayainn.com

Dag 33– dinsdag 6 februari 2024

Ik krijg een lekker ontbijt van Marie op het terras. Ze zegt mij dat er morgen geen ferry naar Saba gaat. Ik had via booking.com een kamer gereserveerd bij Patty’s Place maar krijg een mail dat ze er een jaar geleden mee gestopt zijn en dat ze het heeft doorgegeven bij booking.com Ik had reeds betaald bij booking.com maar ze heeft geen geld aanvaard. Gezien er morgen geen veerboot gaat loop ik naar het kantoortje van Makana bij de luchthaven. Een jongedame zegt mij dat er morgen een veerboot naar Saba gaat via Sint-Maarten, 183 $ voor een eiland op een paar mijlen verderop. Ik moet van haar een bewijs leveren dat ik Saba zal verlaten; ik informeer bij de douane, onzin zeggen ze. Ik ga terug naar het kantoortje en een vriendelijke man zegt mij dat ik donderdag de veerboot naar Saba kan boeken aan 48 $. Hij zoekt voor mij een verblijf op Saba : 100 $ per dag inclusief ontbijt. Ik zoek op www.airbnb.com en kan dezelfde kamer boeken aan 185 $ voor twee dagen. Bij de luchthaven kost een biertje 5 $. Ik ben dan naar de “stad” (Oranjestad) gewandeld en Fort Oranje bezocht, gratis. Er staan enkele schattige gingerbread-style kleurige huisjes, de Roan Catholic Church, het Doctor’s House en een groter Police Station die niets te doen hebben. Mooi zicht op het haventje, aanlegsteiger van hier uit. Er staat een oorlogsmonument en ik stap binnen op het toeristenkantoor waar ik een paar folders krijg. Ik loop als enige het Fort Oranje te verkennen, statig zicht over zee. Hollands vergane glorie met een paar kanonnen. Het Statia Historical Museum wordt opgeknapt in originele stijl. Ik wandel langs de ruïnes van de synagoge en de Bethel Methodist Church. Daarna bezoek ik het Statia Museum, 5 $ ingang. In een paar oude kamers met houten vloer staan koloniale voorwerpen en potscherven; het museumpersoneel is vriendelijk. In een zijstraat heb ik iets gedronken in een bar uitgebaat door een Dominicaanse, hier kost een frisse Presidente 2,50 $. Bij de Beatrix kliniek kreeg ik een lift naar mijn verblijf. Om 19 uur was het avondmaal gereed en er was nog een Canadese familie erbij gekomen. Door het slecht weer en het niet varen van de ferry moet ik twee dagen extra bijboeken.

Dag 34 – woensdag 7 februari 2024

Na mijn ontbijt loop ik een eindje naar de start van het wandelpad die naar de 600 meter hoge uitgedoofde vulkaan leidt. Een politieman biedt mij een lift aan naar de trailhead. Ik krijg nog het advies dat het pad hogerop in de krater nat en glibberig is. Het pad staat goed aangegeven als “Quill”. Het is een lange tocht van wel anderhalf uur naar het panoramapunt en aan het einde is het erg steil en moet ik mij optrekken aan koorden. Twee Nederlanders proberen in de krater te wandelen maar komen al vlug terug wegens te gevaarlijk. De krater is dicht en dik bebost met soms spaans mos op de takken en mist alom, een mythische omgeving. Bij de top waaide het hard en er kwam vlug een dikke mist opzetten. Na een kort bezoek liep ik vlug met het Nederland koppel naar beneden wat toch nog een uur duurde. De Nederlanders fietsen weg en ik wandel nog een eindje verder om een fris Doninicaans biertje te drinken bij https://statia-tourism.com/nl/bar-restaurant/queen-of-the-south/ Een fris biertje kost slechts 2 $ bij Rita Bar. Ik wandel terug naar mijn verblijf en krijg nog een lift van een vriendelijke Amerikaanse. Zij woont op het eiland en voelt zich hier goed. Na een goede douche ga ik wat rusten. Ondertussen komt er meer en meer bewolking opzetten en tegen zes uur begint het hard te regenen, een tropisch onweer. De eigenares Marie komt mij zeggen dat de veerboot morgen niet uitvaart. Ook Makana zendt mij een bericht dat de ferry pas op vrijdag 10 uur zal uitvaren via Sint Maarten. De zes Turkse zeelieden zijn nog steeds op mijn verblijf en ik ben de enige reiziger. Onverwacht komen ze met een taart en koffie en zingen ze allemaal in koor “Happy birthday”.

Dag 35 – donderdag 8 februari 2024

Ik kan mijn verblijf op Saba niet annuleren waarop mijn gastvrouw daar een datumwijziging invoert zodat ik geen kosten heb wegens no-show. Morgen om tien uur zou ik de veerboot kunnen nemen naar Saba meldt mij Makana. Het heeft de ganse nacht en vandaag de ganse dag aanhoudend geregend en ik kan niet eens buiten komen. Ik krijg een bericht van de veerdienst van Makana dat ik vrijdag om 13.30 uur op de kade moet zijn en dat de veerboot dan rechtstreeks naar Saba zal varen. Ik neem mijn avondmaal samen met de Turken en ga slapen.

Dag 36 – vrijdag 9 februari 2024

Na mijn ontbijt reken ik af met Marie voor mijn twee extra dagen en eten 297 $. Ik loop nog eens buiten in de bloemrijke tuin en wandel even tot aan de zee. Vandaag eindelijk zon. De meid van Marie brengt mij met haar luxe huurwagen naar de veerboot maar vraagt meteen 10 $. Niettegenstaande de verscheidene veranderingen in mijn schema krijg ik vlot mijn instapkaart. Ik krijg bij immigratie een stempel UIT. Ik wacht onder een afdak samen met twee meisjes uit Anguilla. Om 14.30 uur vertrekt de boot en een uur later komen we aan op Saba.