Slovenie 2021 reisverslag

Met de camper naar de Balkan – 2021 – Slovenie

Voorbereiding

Ik had reeds in 1989 een gelijkaardige reis gemaakt met mijn personenwagen en tent naar Griekenland maar door tijdsgebrek moest het toen vlugger gaan.  Het was de bedoeling het toenmalig Joegoslavië te bezoeken en het was het enig communistisch land dat vrij was van visum en bereisbaar was.  Ik bracht ook een kort bezoek aan Griekenland en mijn verste punt was toen ergens bij Thesaloniki.

In 2015 beschik ik over een camper en gezien ik in pensioen ben heb ik meer tijd om alles rustig te bekijken.  Het is de bedoeling om zover mogelijk op het Grieks vasteland te reizen en nogmaals de landen van ex-Joegoslavië te bezoeken.

Gezien de reisbeperkingen tijdens de covid pandemie besloot ik nogmaals in 2021 die richting te trekken en vooral Montenegro te verkennen omdat ik destijds dat prachtig land vlug ben doorgetrokken.

Slovenie

www.tnp.si : national Park Triglav

Reisverslag

23/08/2021

Tegen 18 uur komen we aan in Slovenië en een half uur later installeren we ons in Dovje waar we boven het dorp in ‘t wild hebben gestaan met een supermooi zicht op de bergen en het dorp.  We eten buiten met een glaasje wijn.  Ik heb vandaag 600 km gereden.

24/08/2021

We rijden een mooie route over landelijke wegen door het Nationaal Park van de Triglav berg door de Julische Alpen richting Kranjska Gora en stoppen in Mojstrana bij een oude spoorwegbrug waar een fietspad (ravel) ligt naast de Sava Dolinka.  Bij Gozd Martuljek bezoeken we een waterval en maken een korte wandeling.  Er staan enkele typisch Sloveense beschilderde bijenkasten.  Het is zonnig weer en het zicht op de bergen is prachtig.  In Kranjska Gora lopen we door het dorp en brengen een bezoek aan een oud boerenhuis, het Liznjek museum dat smaakvol en authentiek is ingericht.  Nadat we de kleurrijke barokkerk hebben bezocht strekken we onze benen bij het Jazna Meer. Verderop bezoeken we de Russische kapel.  Daarna begint het Triglav nationaal park waar we ons met veel bochtenwerk soms 14% steil omhoog werken.  Daarbij moest ik de vele fietsers en motorijders behendig ontwijken want het is hier superdruk.  We konden niet steeds parkeren waar we dat wilden en ook niet op de top, alles staat vol.  De omgeving is prachtig en groen bij het Soca riviertje.  In Trenta, een gehucht van enkele huizen, lunchen we bij het houten brugje dat over het helderblauw riviertje ligt bij een verlaten kerkje.  We vervolgen onze weg door de lieflijke Soca-vallei.  In Soca-dorp stellen we vast dat men trekkings kan boeken op het toeristenkantoor.  Op een terras genieten we van een fris biertje.  Verderop stoppen we bij Velika Korita waar de Soca diepe ravijnen heeft uitgesleten uit de kalksteenrotsen; we stoppen er om een kijkje te nemen en we zijn er niet alleen.  We vervolgen onze weg naar Bovec, Kobarid en Tolmin.    Een werfcamion die mij rakelings kruiste reed mij vast in de vangrail, en op 5 cm boven mijn luifel stond een dikke boom.  Hij had geen voorrang gegeven, ik tuute maar de idioot reed door. Ik kon mij met veel moeite vrij maken en had gelukkig geen schade.  Verderop in de vallei bij de brug van Kamne staat er op een bord “no camping 22-7 hrs”.  We zijn hier blijkbaar niet welkom, er staat ook niemand op de parking.  We verkennen vlug dit mooi typisch Sloveens dorp.  In Volce stijgen we 9 km door een verkeersarm bos vlakbij de Italiaanse grens bij Kambresko en vijftien minuten van Livek.  Het is hier heel rustig en af en toe komt er een auto voorbij, een ideale plaats om hier te overnachten.  Ik heb vandaag 207 km gereden.

25/08/2021

We hadden goed geslapen en vertrokken om negen uur.  Onze eerste stop was in Kanal dat we even hebben verkend en daarna dronken we een kleine koffie aan één euro.  Het is een mooi zicht op de brug en de oude huizen die boven de Idrija hangen.  Bij een bakker (lekarna) kochten we koffiekoeken die we verderop in Vipavzki Kriz opaten nadat we dit prachtig ommuurd dorp hadden bezocht.  We vergeten niet te stoppen bij het visitekaartje van Slovenië: Predjama Grad.  Het is een soort roofriddersburcht dat tegen een grot is aangebouwd.  De gegidste beurt kost 15 € en loopt tot in de grot door.  Van op de parking wandelen we in de omgeving en zien aan de andere kant van de rivier op een hoge rots het dorp Scojan liggen, heel mooi.  We rijden vervolgens door naar de grotten van Socjan (Unesco) maar we zijn te laat voor de laatste gidsbeurt van 15 uur.  Vanaf tien uur is er om het uur een gidsbeurt.  Met onze mobielhome mogen we niet op hun parking overnachten tussen 20-8 uur.  Dus gaan we op zoek naar een rustig plekje en dat vinden we in het dorpje Barka waar we in de taverna Ambrozic nog net van een grote pot bier (2,50) kunnen genieten.  Van de vriendelijke eigenaar mogen op zijn privé-terrein op een pleintje gratis overnachten.  Hij vertelt ons dat er slechts 60 inwoners in het dorp wonen.  Plots stoppen er twee Oostenrijkse motards die er een kamer huren.  Ik heb vandaag 158 km gereden.

26/08/2021

Na ons ontbijt en een koffie in Ambrozic rijden we door naar de grotten van Skojcan, acht km verderop.  We sluiten aan bij de eerste rondgang om tien uur, ingang een stevige 18 € als senior, normaal 24.  Eenmaal ze het Unescolabel hebben vragen ze stevige ingangsgelden. De groepen zijn beperkt tot 150 bezoekers en we mogen geen foto’s nemen.  De grotten zijn groot, imposant, hoog en mooi.  Trappen leiden ons naar beneden waar een ondergrondse rivier door de grotten loopt.  Daarna mogen we kiezen voor een korte of lange weg.  Wij nemen de lange weg maar moeten na ons bezoek aan de grot 800 trappen omhoog lopen maar het is wel prachtig.  Tegen 12.45 uur  zijn we terug bij onze camper.  We kopen ergens een brood en rijden door naar Hrastovlje waar we picknicken bij een prachtige versterkte kerk met veel middeleeuwse fresco’s en het is de moeite en dat voor slechts 3 €.  Via de autostrade rijden we naar Piran aan de kust waar we nergens konden/mochten parkeren.  Op het toeristenkantoor van Portoroz informeren we waar we kunnen overnachten : 30 € op camping Fieme drie km verderop.  We veronderstellen dat het superdruk is op deze dure camping en dat we als haringen naast elkaar zouden staan.  We gaan op de autostrade naar Porec.

09/09/2021

In SLOVENIE moeten we onze ID en covidattest tonen.  Naar Gradac is het nu nog een korte afstand.  Op camping Bjela Krajina werkt de wasmachine niet en we rijden door naar Gamping Kolpa waar we de wasmachine konden gebruiken, 4 € en drie uren wachten terwijl we elk een halve liter bier dronken op een mooi terras midden de natuur.  Een huisbier in dit luxeresort kost een stevige 4,20 euro.  We gaan echter terug naar  http://www.kamp-podzemelj.si/en/  Het is een mooie camping bij een riviertje waarin men kan zwemmen.  Er is een ligwei, bar/restaurant, huttenverhuur, bowling, kinderspelen en het is hier rustig, aanrader.  We betaalden 28,80 €.  Hier kost een halve liter bier 2,80 €.  We hebben vlug de was te drogen gehangen en hebben dan een korte wandeling gemaakt naar het nabijgelegen dorp Podzemelj. Zonnig weer.

10/09/2021

Na ons ontbijt zijn we langs landelijke wegen door mooie dorpjes met pastelkleurige kerkjes in een lieflijke omgeving met oude houten schuurtjes naar Ljubljana gereden.  In Crnomelj doen we inkopen in de Spar.  We rijden over een rustige zonnige wegen naar Zuzemberk waar we het stemmig kerkje op een heuvel bezoeken.  Daarna rijden we naar het kasteel dat we gratis kunnen bezoeken.  Bij Fuzina lunchen we in de natuur en maken dan een wandeling langs de Krka en ontdekken een ontspanningsplaats met bar, barbecue, visplaatsen bij het riviertje en de plaaats is goed onderhouden.  Van op de weg is het bij een pizzeria.  We rijden verder langs landelijke wegen en groene bergweiden.  Dan gebruiken we een stuk autostrade tot Ljubljana waar we tamelijk vlug een parkeerplaats vinden bij het Ambrozev park.  We verkennen tamelijk lang de gezellige binnenstad van Ljubljana.  Buiten het toeristisch deel waar de gewone mensen komen kost een biertje 2 euro en in het centrum 3,20 € of meer.  Na ons stadsbezoek in Ljubljana reden we naar Skofja Loka.  Onderweg In het dorpje Sora staat een mooi beschilderd kerkje.  We lopen een uurtje in Skofje Loka en zoeken dan een rustige overnachtingsplaats buiten het dorp en vinden dat ook na wat zoekwerk.  Het is hier heel landelijk en we staan op een gemaaid hooiveld bij een bos.  Voorbijgangers groeten ons, geen probleem.  We genieten van een barbecue en een goed glas wijn in het maanlicht.  Vandaag 128km gereden.

11/09/2021

We verkennen Skofja Loka met zijn prachtige hoge pastelkleurige herenhuizen in het centrum.  We lopen ook naar het kasteel (5 €) waar op de binnenkoer een muzikant op accordeon speelt voor een bruiloft op de typisch vrolijke tonen van Slovenië.  We bekijken ook uitvoerig een oud typisch houten boerenhuis.  We mogen twee uren gratis parkeren.   Daarna buiten het centrum bij de rivier geluncht en we ontdekken dat we hier gratis mogen overnachten me de camper. We doen inkopen in Skofja in de Lidl.  Kranj is twaalf km verder en niet zo mooi als Skofja Loka, de winkels zijn op zaterdag om 13 uur dicht en het is er doods. Er is toch een terrasje open waar we genieten van een Lasjko.  Er loopt een goede asfaltweg naar Kamnik, mooie huizen in de hoofdstraat.  Op een kleine heuvel staat een kerkje op een wachttoren.  Zes km verder in Stahovica rijden we door naar onze camperplaats in Kamniska Bistrica zoals aangegeven in onze Campergids.  De camperplaats ligt in de natuur bij een bos en de bergen waar men wandelingen kan maken.  In de houten herberg met dito meubilering kan men iets eten of drinken.  Er was een feestje naast de camperplaats en aanvankelijk was er vrolijke Sloveense muziek die daarna overging in het disco-type met veel gelag en lawaai en luid geroep.  Er stond een koppel met een camper uit Nevele en de man was nog regelmatig op het bedrijf geweest waar ik toen werkte.  Er is geen douche bij de stemmige herberg, wel toiletten natuurlijk.  Het is ‘s avonds gezellig zitten met een glas Lasjko.  We moeten morgen vroeg opstaan want aan de grens Slovenie/Oostenrijk hadden we op onze heenweg lange rijen wachtende auto’s zien staan op de autostrade.  Vandaag 64 km gereden.

12/09/2021

Na ons rustig ontbijt maken we een korte wandeling in de omgeving en dan rijden we door naar Ukanj voorbij Bohinska Bistrica.  Het is een mooie landelijke weg in een doodlopende vallei.  We gaan terug naar Kamnik en vervolgens door de dorpjes Moste, Vodice, Medvode en Skofje Loka.  Naar Zelezniki gaan we over een prachtge landelijke goede asfaltweg en zien onderwege nog de tyische hooiladders.  In Sorica stoppen we om dit prachtig Alpendorp te bezoeken, wat een schitterende omgeving.  Van wandelaars kregen we paddestoelen en hadden een goed gesprek met deze vriendelijke mensen.  Het landschap blijft bergachtig tot Bohinska Bistrica. Dan zijn we het nationaal park Triglavski ingereden en campers mogen nergens overnachten.  Het Bohinski meer is zonder meer prachtig, zuiver water en veel forellen.  In Ukanc zijn we naar de waterval gereden, 4 € voor drie uren parking en 2,50 ingang voor senioren, 500 treden omhoog.  De “waterval” viel tegen want zo heb ik er duizend gezien in Noorwegen en gratis.  Terug bij het meer kon ik mooie foto’s nemen in de schemering.  De verplichte camping in Ukanc zat nokvol, je staat er opgesteld als haringen naast elkaar en het kost nog eens 30 € om in onze eigen camper te slapen.  We zijn hier vlug doorgereden en in Kamna mochten we op het erf staan van een inwoner maar we moesten ons verstoppen achter een schuurtje. Vandaag 118 km gereden.

13/09/2021

Tegen 9.30 uur zijn we rustig naar Bled gereden zonder te stoppen onderweg.  In Bled waar het op maandag “rustig” is vonden we nergens een parkeerplaats: of het was van een hotel of privé.  We rijden terug uit het stadje richting Bohinj en vinden er als bij wonder een plaatsje een km buiten het centrum en gratis.  We hebben zes km rond het meer gelopen en een ijskoffie gedronken in Villa Preseren.  Op onze wandeling ontmoeten we een Duits/Russisch koppel die ons vertellen over de bijna onmogelijke toegang tot Kazakhstan, heel duur visum van 500 € en om de drie dagen een pcr-test. We nemen veel prachtige foto’s van het meer en het fotogeniek kerkje op een heuvel op een eilandje in het meer.  Het kasteel staat op een hoge rots te pronken.  De omgeving is werkelijk schitterend maar druk.    Na ons lang bezoek aan het stadje informeren we op een camping naar prijzen.  Er is een nieuwe camping bij het golfterrein en een nachtje kost 30 € in het bos en 38 € op het plein. Op de autostrade naar de Oostenrijkse grens wordt de Karwankentunnel soms afgesloten om vluchtelingen te ontmoedigen en we zagen een behoorlijke file auto’s staan. We zijn dan maar op een zijweg doorgereden en in Dovje op camping Kamne gaan staan en het is de eerste keer dat we ons vaccinatiebewijs moeten tonen.  De uitbaatster raadt ons aan om via het Italiaanse Tarvisio naar Oostenrijk te rijden morgen.  Het is een rustige camping en we nemen een late lunch en ik moet als chauffeur rusten want morgen staat een lange rit te wachten.  Vandaag 54 km gereden.

14/09/2021

We zijn vroeg opgestaan en om zeven uur gaat de slagboom van de camping reeds open.  Aan de grens Slovenië/Italië is het heel rustig, bijna geen beweging.  We zijn opgelucht en ontbijten op de grensparking.  Aan de zijde van Slovenië is er geen controle en aan de kant van Italië is er niemand aanwezig in het vervallen douanekantoor.  Tanken in Slovenië kost 1,30 en in Italië 1,68 €.  Er is geen tankstation bij de grens en ik moet noodgedwongen naar het centrum van Tarvisio waar ik slechts weinig bijtank aan een oude pomp.  Bij de grens Italië/Oostenrijk is er geen controle en bij een tankstation koop ik een wegenvignet voor Oostenrijk 9,50  euro en ook een vignet voor de Tauerntunnel 12,50 €. Mijn nummerplaat wordt geregistreerd op een computer in het tankstation en bij het inrijden van de tunnel wordt ik gescand.  In twee uren rij ik door Oostenrijk.