Taiwan

IML Walking Taipei – TAIWAN 2016

Voorbereiding

In de periode van 18/10 tot 22/11/2016 heb ik een uitgebreide reis gemaakt naar het Verre Oosten.  Ik ben een wandelaar en neem soms deel aan een internationaal georganiseerde wandeling van IML www.imlwalking.org  Door omstandigheden had ik aan de combinatie van de wandelingen in Korea, Japan en Taiwan al jarenlang niet kunnen deelnemen.  Maar dit jaar wel.  Het was een hele onderneming om tussen die evenementen door nog een paar trips in te lassen.  Met een Excel bestand was het meten en aanpassen: op alle evenementen had ik voordien ingetekend, alle hostels geboekt zodat ik ter plaatse niets meer moest zoeken en daartussen heb ik de uitstapjes geplaatst.  Omdat mijn eerste bestemming Korea was en ik toch in de regio was heb ik eerst Peking bezocht en ben dan doorgevlogen naar Hongkong en heb ook een dagje Macau meegepikt. Omdat deze wandelingen niet passen in een reisrapport sla ik deze details over.

www.metro.taipei.com

www.mountaineering.org.tw

www.tpedoit.paipei.gov.tw

www.likeitformosa.com

www.taiwan.net.tw

www.youthguesthouse.org.tw

Donderdag 10/11/2016

Met een vlucht van China Airlines uit Naha, Ryukyu Islands kwam ik aan in Taipei om 13.15 uur met een half uur vertraging.  Op de luchthaven kon ik 20.000 TWD uit de ATM halen.   1 euro is 35 TWD.  Met bus 1819,  25 TWD reed ik naar Kulun Street, dan moest ik een eindje lopen om daarna in Yuanshan de metro te nemen naar Beitou, 300 TWD, acht stations verder op de Tamsui Line. Toen ik in Yuanshan een ticket uit de automaat wou halen stak er 300 TDW in het vakje wisselgeld, dank voor het cadeau.  Het was al de ganse dag grijs en het regende in Taipei.  De netheid van de straten en huizen is veel minder dan in Japan.  Er ligt vuil op straat en chauffeurs stoppen niet altijd op de zebrapaden.  Ik heb een beetje in de “Chinese wijk” gelopen.  Maaltijden zijn hier veel goedkoper, ik kocht sushi in een 7/11.

Overnachten

Bij booking.com had ik vier nachten gereserveerd bij On My Way Hostel, 82 Guangming Road, Beitou District, tel. (886-2) 2891 0230   Ik heb er 2.600 TWD voor betaald, is 75 euro.  www.onmywayhostel.com

Vrijdag 11/11/2016

Ik heb lang geslapen en een laat ontbijt genomen en mijn mail nagekeken.  Na de middag liep ik naar de metro van Beitou om er een bus te nemen naar Zhongshan en dan was het nog een km lopen tot de Guan Du Elementary School. Hier is de start van de tweedaagse wandeling en de registratie ervan. Deelname aan de tweedaagse kost 1.600 TWD of 80 $, ze nemen geen euro aan.  Iedereen kreeg als toemaatje een T-shirt en een petje van Taiwan.  Er waren ongeveer 140 buitenlanders ingeschreven waarvan slechts enkele Europeanen, de rest waren Japanners.  We kregen een deelnemerskaart en een drankje.  Ik ontmoette enkele Belgen die volgende week in Indonesië op de IML gaan wandelen.  Er waren nogal wat deelnemers uit Japan, Korea en Nederland en enkele Belgen. Er was zelfs een grote delegatie aanwezig uit Vladivostok. Hierna liepen we in groep in vlaggenparade naar een feestzaal, het restaurant Ching Hwa. We zaten aan ronde tafels in een grote zaal.  Een Taiwanees aan onze tafel toastte met “wisiki”.  Er was ook bier.  Ik zat aan tafel met de Belgen.  De Russen zongen en dansten op het podium.  Een Taiwanees aan onze tafel bediende ons want met die stokjes was dat niet zo handig.  Ik gaf hem een Belgische medaille waarop hij trots was.

Overnachten

Tweede nacht in On My Way Hostel.

Zaterdag 12/11/2016

Met een Taiwanese wandelaarster Shure  die ook in het hostel zat met de MRT naar Guandu Station  gereden.   Ons hostel ligt ongeveer tien km van de startplaats.  Er een beetje rond gekeken.  Er was een kort optreden en er werd wat groeps-gym gedaan voor de start.  We krijgen een knip op onze kaart en dan loop ik een half uurtje alleen tussen Taiwanezen.  Daarna liep ik de ganse wandeling met de Canadese Anette.  Het was aanvankelijk anderhalf uur steil en daarna iets minder.  Bij km 12 lopen we bij  het mooie  Portugese Sao Domingo Fort en rusten.  Daarna lopen we langs de Tamsui rivier en promenade, tweede controle bij MRT Hongshulin.  Dan komt er nog de prachtige Kuan-du tempel waar ik binnen ga en geniet van het interieur.  Bij aankomst kregen we nog een drankje en een hapje.  Er werden nog Taiwanese dansen opgevoerd.  Ik heb tenslotte nog met het groepje Russische deelnemers gepraat en een Belgische medaille gegeven en ik kreeg er één van hen.  De Hollanders hadden een barbecue vanavond.  Op mijn kamer gerust en een douche genomen.

Overnachten

Derde nacht in On My Way Hostel.

Zondag 13/11/2016

Om zes uur opgestaan, kort ontbijt en met de metro drie stations verder naar Guandu station en naar de startplaats gelopen.  Ik was er reeds om 06.50 uur.  Ik heb er wat rondgekeken maar mocht maar om acht uur starten.  Ik laat mijn kaart stempelen en start reeds om 07.40 uur.  Eerst loop ik alleen, dan met een groepje Taiwanezen en dan met de Belgische Lieven.  Het eerste uur was het terrein wat steil maar daarna ging het beter.  We krijgen een mooi panorama op Taipei, dan gaat het langs het Ketegalan Cultural Centre met mooie Chinese poorten.  De Shan Garden met het watervalletje is mooi.  In de Thermal Valley met geisers en een paar tempels krijgen we onze eerste controle. Op onze tweede rustpost genoot ik van de prachtige Beitou Gardens en het landschap er omheen.  De rest van de tocht heb ik alleen gewandeld op eigen tempo en om 14 uur was ik reeds aangekomen.  Ik was minder moe dan gisteren; het is nu 28° C. Ik laat mijn internationaal wandelboekje afstempelen.  Er was niets te eten of te drinken bij de aankomst, geen optredens.  Men was reeds om 14 uur de standen aan het afbreken.  Ik heb dan maar iets gedronken op een terrasje verderop.  Terug in mijn hotel heb ik een douche genomen en ingepakt.  Om 18 uur is er een afscheidsparty en met Shure en haar man zijn we samen naar het partycenter gegaan.  Zij gingen bij de Nederlanders zitten, voor mij als Belg was er geen plaats meer zeiden ze.  Het eten was hetzelfde als twee dagen geleden maar lekker.  De Belgische Vera was jarig en ze kreeg taart.  Daarna moesten de deelnemers per land op het podium komen.  Daarna volgden volksdansen en om 20.30 uur was het feestje gedaan.

Overnachten

Vierde en laatste nacht in On My Way Hostel.

Maandag 14/11/2016

Om zes uur ben ik opgestaan.   Met de trein ben ik naar Main Station gereden, 30 TWD en met de bus naar de luchthaven, 135 TWD.  Op 45 minuten was ik van de hostel naar de luchthaven.  Ik was wat laat en dacht dat ik mijn vlucht zou missen maar had vertraging waardoor het goed kwam.  Incheck, immigratie en douane gingen gelukkig vlug.  Ik vlieg nu met Japan Airlines naar Tokyo.