Toscane-2020

www.italythisway.com

Reisverslag

07/09/2020

In plaats van heel vroeg te vertrekken en ons onderweg af te matten zijn we rustig om 9.30 uur vertrokken.  Van zodra ik mijn startcontact aanzet heb ik het gevoel dat we op reis zijn.  We rijden richting Luxemburg en uiteraard tanken we nog eens vol aan 0,956 €/liter diesel terwijl het in België dertig cent duurder is. We vermijden tolwegen want we hebben tijd en willen wat zien onderweg.  Bij Metz lunchen we op een rustplaats langs de autostrade.  We rijden ruim twee uren via Nancy en Epinal tot Remiremont waar we aankopen doen. Het landschap wordt heuvelachtig en is groen en de wegen zijn rustig.  Daarna rijden we op de N57 door naar Vesoul en dan de E23 naar Besançon en op de N83 twintig km voor Lons-le-Saunier vonden we een rustige slaapplek in het dorpje Ronchaux.  We genieten van een prachtige zonsondergang in de Jura.  Ik heb vandaag 645 km gereden.  www.jura-tourism.com

08/09/2020

We zijn om 8.30 uur vertrokken en rijden via Saint Amour naar Bourg-en-Bresse. Om 10.15 uur was de toeristische dienst in Orbagna nog niet open; er is wel een parkeerplaats waar men kan  overnachten met de camper, geen voorzieningen. In Bourg-en-Bresse waar we het centrum willen vermijden  volgen we de E21 tot Ambérieu (5,50 €). We rijden daarna op de N 504 door een prachtig berglandschap dat steeds maar mooier wordt.  We zitten inmiddels in de Savoie www.tourisme-savoie.com  In Saint-Etienne stoppen we bij het Musée du Bresse, een streek die bekend is om stevige vleeskippen.  Er is een oude boerderij in typische streekstijl omgevormd tot bezoekcenter en museum.  Op de pittoreske D1504 door de landstreek Bugey gereden door enkele typische dorpjes: www.bugeysud-tourisme.fr We stoppen en rusten bij het meer van Bourget bij Chambéry.  Dan gaan we op de D1006 langs een rivier, het is plat en het gaat vlot naar Saint-Michel-Maurienne.  Nu begint het echt klimwerk.  We rusten in Valloires en swingen dan door veel bochten naar de Col de Télégraphe 1.566 meter.  Een groepje motards stopt en we genieten van de hoge Alpen en het diepe dal.  Iets verderop begint de pittige klim naar de nog hogere Col de Galibier, 2.646 meter.  Iedereen neemt enkele obligate foto’s alsof het een trofee betreft.  Door vele bochten zakken we af naar Briançon.  Bij Guillestre rijden we langs een bergriviertje door het Nationaal Park van Les Ecrins naar Saint-Véran.  Er zijn geen dorpen onderweg en we rijden door een nauwe kloof met hoge bergwanden door een wilde natuur. We stonden aanvankelijk bij een pittoresk kerkje maar het klokkengelui deed ons verhuizen naar een hoger gelegen camperplaats.  ‘s Anderendaags ontdekten we dat we hadden moeten doorrijden zover we mochten want net voor de ingang van het dorp is er links een camperplaats met een super prachtig panorama ( 5 euro inclusief  water en wc).   354 km gereden vandaag.

09/09/2020

Deze voormiddag hebben we het dorp Saint Véran verkend, het is het hoogstgelegen dorp in Europa en ligt in een enig mooi berglandschap.  Bijna alle huizen zijn in de oude houten Alpenstijl gebouwd en het is werkelijk een soort openluchtmuseum.  Het is niet al te toeristisch en daardoor is het aangenaam om hier rond te kuieren.  Er zijn wel enkele hotelletjes en B&B: www.queyras-montagne.com Het beviel ons hier uitstekend.  Daarna rijden we 25 km door en klimmen op de Agnelpas door enkele kleine dorpjes met smalle doorgangen en door een verlaten Alpenlandschap naar de grens van Frankrijk en Italië.  De Agnel (Agnello) pas ligt op 2.746 meter hoogte.  Nu zakken we af aan Italiaanse zijde en in het eerste dorp moet ik tanken maar het is hier duur en ik tank niet vol.  De Valle di Maira is wel mooi maar kan de Franse kant niet evenaren.  Net voor Cuneo nemen we een koffie op een terrasje.  Het verkeer is nu veel drukker en om wat op te schieten neem ik de autostrade naar Savona waar ik richting Genua rij.  In Genua is het heel druk op de autostrade en ik zet mijn GPS op Camogli aan de kust.  Ik moet enkele keren rondrijden en eindelijk kan ik een plaatsje vinden om te parkeren in Camogli.  Een man wijst mij naar een bord dat het gratis parkeren is vandaag.  Het maritiem museum is reeds dicht en ik neem een foto op de Largo di Tristan da Cunha.  Ik was hier reeds eerder en nadien heb ik het eiland Tristan da Cunha bezocht: www.museomarinaro.it/en/tristan-da-cunha We hebben enkele foto’s genomen van dit leuk stadje. Aan de kade lagen enkele vissersboten tussen hoge kleurige Genuese huizen.  We konden gezellig en lekker eten bij zonsondergang in het haventje bij Al Molo.  We moesten nog een slaapplaats vinden en we reden richting Sestre Levante maar overal stond het vol geparkeerd vele km ver. Ongeveer tien km verder in Santa Margherita Ligura vonden we plots een plaatsje zelfs met zicht op zee, een baai en olijfgaarden.  Vandaag 204 km gereden.

10/09/2020

Deze morgen vertrokken we richting Sestre Levante langs de kustweg met veel bochten en verkeerslichten in de dorpen en bovendien is het een slechte weg met veel wegenwerken en we mogen nergens meer dan 50 km per uur rijden. We dachten dat er een boottocht zou vertrekken in Levanto en iemand zei ons dat de boot vertrekt bij een klein kasteeltje maar we vonden het niet en bovendien was het erg druk en konden we nergens parkeren zodat we verder reden.  We wilden een boottocht maken langs de dorpjes van Cinque Terre.  Boven Monterosso was het panorama op het dorp bijzonder mooi.  Vernazza lag er heel vredig bij daar beneden bij de zee.  We stopten bij een abdij met prachtig uitzicht.  We hebben gezocht naar een parkingplaats bij Corniglio en dat lukte en we hebben dan het dorp bezocht, veel toeristen.  In feite is er maar één straat op een bergrug naar de zee waar we op een balkon beloond werden met een prachtig zicht op de zee en de omgeving.  Iedereen heeft wel een winkeltje  of verkoopt wel iets.   Een restaurant of terrasje is nooit ver af.  Een lekker ijsje is nooit te versmaden in Italië.  Daarna reden we naar Riomaggiore waar volgens onze Capitool-gids een parkingplaats was maar die was vol en is heel klein, we werden doorverwezen naar Manorolo.  Hier is er een parking op 700 meter voor het dorp en het is van daar uit een stevige klim om er te komen.  Uiteraard zijn hier veel toeristen en nog meer winkels.  Hier vertrekt regelmatig een boot naar drie eilanden, 27 €.  Zowel het wandelpad noordwaarts als zuidwaarts van het dorp was afgesloten, spijtig want het is een uiterst prachtig wandelpad hoog langs de kust. https://www.euroreizen.be/vakanties/ligurie-bloemenriviera/cinque-terre-ligurie  In Sarzana konden we geen inkopen doen bij Ipercoop want de inrit was versperd op twee meter en mijn camper is hoger.  Daarna reden we door de Garafagna-vallei en in Casola de Lunigiana hebben we overnacht op een gratis camperplaats, geen voorzieningen.  We waren er alleen en het ligt naast een weg die ‘s avonds niet druk was naar ‘s morgens wel. De plaats ligt bij een mooi kerkje dat ‘s avonds is verlicht en er staat een waterautomaat waar men plat of spuitwater van een hoger gelegen bron kan tappen aan 0,05 eurocent per liter !!!   Veel dorpsbewoners kwamen zich bevoorraden.  Vandaag 249 km gereden. Info over de Garafagna : https://www.toscanetips.nl/blog/garfagnana-ontdekken

11/09/2020

We vervolgen onze weg door de prachtige Garifagna-vallei en stoppen even bij Metra en nog enkele mooie plaatsjes. We stoppen even in Piazza al Serchio waar ik in 2004 heb overnacht.  Vervolgens bezoeken we een klein dorpje in de bergen, Puglianello waar ik niet verder kon omdat de straatjes te nauw waren voor mijn camper.  We rijden rond het stuwmeer Lago di Vaglia waar niets bijzonders is te zien en komen onverwacht terug op de hoofdweg,  de SS 445 naar Lucca.  In Filicala drinken we een caffé voor 1 euro, een heel kleine sterke koffie.  Verderop stoppen we in Barga waar de kerk hoog boven het dorp uittorent en binnen mooi is beschilderd.  Smalle pittoreske straatjes in Barga maar er zijn geen toeristen te bespeuren.  Daarna zijn we naar Borgo a Mozzano gereden waar we de Duivelsbrug, de Ponte della Maddalena,  hebben bezocht.  Het is een hoge boogbrug uit de middeleeuwen.  De brug weerspiegelt prachtig als een cirkel in het water zodat ik hier een heel mooie foto kon van maken.  Daarna zijn we doorgereden naar Lucca waar we in de late namiddag op camperplaats Luporini aankwamen, 10 €, teveel voor wat maar geboden wordt en bovendien op één km van het centrum.  Het chemisch toilet was walgelijk. We hebben de kathedraal van San Martino bezocht waarvan het plafond bijzonder prachtig is beschilderd.  Op de Torre di Guinigi staan steeneiken hoog te pronken, heel apart.  Er staan enkele mooie kerken en pleintjes en hoge huizen in smalle straten die schaduw afgeven. Er zijn veel winkels maar we zien geen toeristen, zeker geen Amerikanen, Russen of Chinezen die in grote groepen komen.  Er zijn wel merkelijk meer Italiaanse toeristen.  Lucca is een mooie stad die men niet mag vergeten.    Meer info : www.turismo.lucca.it    108 km gereden.

12/09/2020

Bij het verlaten van Lucca belanden we per ongeluk op de autostrade E 76 in plaats van op de SS 12 naar Pisa en moeten we tol betalen.  Naast meestal betalende autowegen bestaan er wegen SS en SP, staatswegen en provinciewegen.  Op de staatswegen zit meer verkeer en het gaat iets vlotter dan op de SP kleinere wegen die soms smaller zijn maar waar zoveel meer te zien is.  Op de autostrades met groene richtingsborden moet men betalen, deze met blauwe borden zijn heel vlotte en gratis wegen.  Aangekomen in Pisa moesten we lang zoeken naar een parkingplaats en plots vonden we een vrij en betalend plaatsje ( 2,50 €/uur) dicht bij het centrum; het was ons niet duidelijk of we er met een camper mochten staan.  Het eerste wat we zagen was de Torre Pendente of de beroemde Scheve Toren. We lopen eerst eens op de Campo dei Miracoli om het geheel te verkennen.   Het ticket voor de scheve toren kost 18 € maar wegens beperkte toegang i.v.m. corona konden we  die niet bezoeken, was volgeboekt. Ondertussen bezoeken we de kathedraal die vrij toegankelijk is en waarvoor we een ingangsticket bij het loket moeten aanvragen.    Vera mocht niet in de dom omdat ze een topje aan had met blote schouders en er zijn geen bedekkingsdekentjes beschikbaar.  Ik heb dan maar eerst de dom bezocht die prachtig is beschilderd en er zijn mooie beeldhouwwerken te zien, ik vergaapte mij aan zoveel moois.  Nadien heb ik mijn T-shirt aan Vera gegeven en kon ze binnen: ik zat verstopt achter een scherm in ontbloot bovenlijf dat ik probeerde te bedekken. Info: www.turismo.pisa.it   Na Pisa een brood bij een bakker gekocht en gepicknickt op een mooi plaatsje. Van een vriendelijke Italiaan mochten we verse vijgen plukken, heel lekker.  Daarna hebben we een heel eind gereden op de SS 67 naar Vinci, veel olijfgaarden in een vriendelijk golvend landschap onderweg.  We betaalden 11 € voor bezoek aan het museum en zijn geboortehuis, heel interessant. Veel schetsen en “machines” staan tentoon.  Leonardo da Vinci was  een heel geleerd en vooruitziend man : www.museoleonardiano.it  De omgeving van Vinci is prachtig.  We zijn nadien dan nog doorgereden naar Florence of Firenze in het Italiaans.  Drie camperplaatsen uit mijn camperstop-gids bestonden niet meer en het is geen pretje om in Florence in het donker rond te toeren.  Uiteindelijk vonden we een plaatsje in Sestro Fiorentino waar nog drie campers van omwonenden stonden maar geen reizigers.  Het was al laat en we waren moe en één van onze gsm deed het niet meer.  172 km gereden.

13/09/2020

Met bus 28 en dan nog een tram zijn we naar het Centro Storico van Firenze gegaan. We lopen eerst eens binnen in de kerk Santa Maria Maggiore.   Door corona moet elk bezoek gereserveerd worden: in de dom mogen we niet binnen en voor het Museum en het Baptisterium betalen we 11 €.  We lopen een rondje op de plein en bekijken de enorme Dom en zijn koepel, de Campanile en het Baptisterium. We bewonderen de Paradijspoort bij het Baptisterium.   Er lopen massa’s toeristen.  We mogen om 11.15 uur binnen in het Museum dat heel groot en interessant is, we kijken alle kanten op en bewonderen zoveel mooie kunstwerken.  Nadien bezoeken we het Baptisterium met zijn prachtig beschilderde plafonds, ongelooflijk mooie fresco’s.  Terwijl Vera de hoge toren beklimt verken ik de omgeving achter het Domplein en loop langs het huis van Dante en de omgeving met zijn smalle pittoreske straatjes.  Een ijsje in Italië is steeds superlekker.   Helaas was er voor het Palazzo Vecchio een show met dure Ferrari’s, past nier in dit decor. Daarna verkennen we de omgeving van het Bargello, ooit stadhuis en later gevangenis.  Op de binnenplaats staan enkele mooie beelden.  De Piazza della Signoria is heel mooi.  Bij Uffizi zijn werkzaamheden bezig en we lopen door langs de Arno en weldra komt de beroemde Ponte Vecchio in zicht.  Aan het loket betalen we tien euro ingang voor de Bobolituinen die een grote teleurstelling zijn, niet goed onderhouden en geen goed zicht op de stad en troosteloos. Gelukkig konden we als compensatie binnenglippen in het reuzegroot museum Palazzo Pitti dat echter wel de moeite waard is, vooral heel veel schilderijen op drie verdiepingen.  We gaan vooraf iets eten op een terrasje.  Om 20.15 uur konden we volgens onze registratie de Cupola (koepel) bezoeken in een groepje van dertig bezoekers, 463 treden hoog.  Het zicht bij donker over de verlichte stad was schitterend.  We moesten lang wachten op bus 28 en het werd laat.  Firenze verlaten bij donker is ook met navigatie niet eenvoudig en gaat moeizaam.  We moesten enkele keren navragen en eindelijk kwamen we terecht op de SS 222 in het pikkedonker.  We vonden nergens een gepast plaatsje om te overnachten en ik zette de coördinaten van de camperplaats in Greve in Chianti in waar we om één uur ‘s nachts aankwamen.  Er stonden ongeveer 15 campers.  De camperplaats is gratis en er zijn voorzieningen.  Vandaag slechts 43 km gereden.  https://www.cityspotters.com/nl/italie/florence/bezienswaardigheden

14/09/2020

Naast ons stond een oldtimer-camper uit 1989, een omgebouwde ex-ambulance van een Belgisch koppel uit Namen met wie we een goede babbel hadden.  We hebben rustig aan een wasje gedaan en ons plan voor de dag  opgemaakt. Mijn gsm kan nu ook niet meer opladen, die van Vera is kapot. Tegen de middag toen bijna iedereen was vertrokken gingen we ook de weg op.  In Montefiorale kan ik het dorp niet in, maximumbreedte is 2.40 meter.  We rijden door het prachtig landschap van Chianti. In Pieve di Panzano stoppen we bij een typische wijnboerderij en lopen op een landweg.   In Castellini in Chianti hebben we het mooi dorp verkend.  Meer info op www.chianti.com Radda in Chianti was nog zo een mooi dorp dat onze aandacht trok, niet groot, toerist vriendelijk (blauwe kaart is ok) en een prachtig panorama op de vallei.  Na onze lunch op de weg Badia-Gaiola rijden we terug naar Castellina en verder door naar San Gimignano waar we inkopen doen in de Lidl.  Hier is enkel Italiaanse wijn in aanbod en niet duur.  Bij een wijnboer langs de weg kunnen we een karaf van vijf liter kopen.  We verblijven een nacht in San Gimignano op de camping www.boschettodipiemma.it en betalen 28 €.  De zwemkom is gesloten, we kunnen geen elektriciteit opladen en een groepje basketters in de sporthal maakt lawaai tot 22.30 uur.  Nadien is het rustig.  Onze beide gsm kunnen nu niet meer opladen want de oplader doet het niet meer.  Vandaag 94 km gereden.

15/09/2020

Na ons ontbijt zijn we te voet naar het centrum van San Gimignano gelopen in een half uurtje en het is een mooie wandeling.  Er is wel een shuttlebusje maar de frequentie is te laag (vanaf 8.07 om het half uur maar klopt niet volgens ons).   Al van ver zijn de hoge torens te zien.  Er zijn veel winkeltjes en we lopen door schaduwrijke straten tussen de hoge huizen en de bekende torens op het centraal plein.  De winkeltjes zijn om negen uur nog niet open.  We zijn twee uur in het prachtig San Gimignano gebleven. https://www.reisroutes.be/blog/toscane/san-gimignano-bezienswaardigheden/  In Poggibonsi kon ik een adaptor kopen en waren onze problemen met opladen van camera en gsm opgelost.  In Italië gaan de winkels maar om tien uur open. We stoppen in Bibbiano en lopen door het dorp. Aangekomen in Siena konden we enkele uren gratis op een camperplaats staan.  We hebben Siena verkend, de Campo Grande is indrukwekkend en beroemd om zijn Palio paardenkoersen.  De Torre del Mangia is overal zichtbaar.  We liepen door smalle kronkelende straatjes met oude hoge huizen.  De Dom (ingang 8 €) was prachtig, vooral de marmeren vloertekeningen zijn uniek maar ook de fresco’s op het plafond en het houtsnijwerk. www.terredisiena.it  Na ons bezoek aan Siena zijn we doorgereden naar Asciano maar zijn gestopt in Taverne d’Arba waar we op een heuvel hebben overnacht met een heel mooi zicht op boerderijtjes afgelijnd met hoge ranke cipressen. We stonden weg van een landweg dat naar een kasteel loopt.  Aan de andere kant hadden we een mooi zicht op de Crete Senesi in het tanend zonlicht bij een ondergaande zon die ons omringde.  Het weer was uitstekend en we konden buiten eten en genieten van de ondergaande zon bij een glas Chianti.  Slechts 33 km gereden maar veel gezien en genoten van deze prachtige dag. Meer info over de streek : www.visitcretesenesi.com

16/09/2020

We hebben rustig ontbeten en zijn daarna vertrokken richting Asciano op de SP438.  Dit is een heel mooie weg met veel typisch prachtige  vergezichten met boerderijtjes, velden en rijen hoge slanke cipressen.  We stoppen regelmatig om mooie foto’s te nemen.  Het is een landschap uit een prentenboek.  Asciano is een prachtig stadje dat we verkend hebben, brood gekocht in een klein bakkerijtje, geen toeristen.  Verderop ligt de Abbazia di Monte Oliveto Maggiore waar een mis was en we niet binnen konden.  Het geheel is in een sobere stijl opgetrokken.  Vijfhonderd meter verder was een terras maar het viel wat tegen en we reden door.  In de oude kelders hebben we een wijnhandelaar bezocht. Enkel de  toegangspoort met ophaalbrugje is een foto waard.  Er zijn veel wandelingen uitgezet in deze uitermate prachtige streek zoals vb. De Via Lauretana.  San Giovanni d’Asso ligt prachtig op een heuvel.  In Montisi ligt de parking ver van het centrum en is het een stevige klim; we zijn vlug door het centrum gereden tussen de hoge huizen en de smalle straatjes: we konden/mochten niet parkeren in het centrum.  Verderop hebben we in Castelmuzio gelopen, een klein dorpje rond een kerk op een heuvel met cirkelvormige straatjes en enkele steegjes, heel pittoresk en geen toeristen.  In Casal Mustia vroeg men slechts 65 € voor een koppel met ontbijt: www.locandadicasalmustia.it  Petroio is nog eens een mooi dorp op een heuvel.  Daarna zijn we naar Montepulciano gereden en hebben de plaats twee uren bezocht: het is een mooi historisch stadje met prachtige oude gebouwen in Toscaanse stijl.  We zijn nauwelijks door de Porte delle Farine of we worden aangesproken om de bekende wijn van Montepulciano te kopen, er zijn nog meer wijnverkopers verderop.  Op de Piazza Grande staan enkele mooie gebouwen en we drinken een aperol op een terras.  Aperol wordt veel gedronken in Italië. https://www.visittuscany.com/en/destinations/montepulciano/  We zochten een overnachtingsplaats in de natuur wat we niet zo vlug vonden op weg naar Pienza.  Maar weg van de hoofdweg SP 146 namen we de afslag naar het dorpje Sant’Ambrogio op een kalksteen gravelweg.  Veel eigendommen zijn afgesloten en er zijn weinig vlakke plaatsen om te staan maar plots vonden we toch een goed en rustig plaatsje.  Vandaag 87 km gereden.

17/09/2020

In Pienza hebben we het het centrum verkend, de Duomo, het Palazzo Picolimini en de Pieve di Corsignano.  Pienza is Unesco erkend en er waren dan ook meer toeristen op pad en het is een mooie plaats met één straat met enkele steegjes die uitlopen op een panoramisch punt op de omgeving. Pienza is bekend om zijn pecorino kaas en er zijn enkele mooi ingerichte winkeltjes. https://www.tuscany-charming.it/it/localita/pienza.asp  Na Pienza lunchen we op een picknickplaats. San Quirica d’Orcia is nog zo een klein prachtig dorpje met smalle straatjes en hoge huizen.  In Montalcino konden we moeilijk parkeren, enkel personenwagens zijn toegelaten: Italië is een camperonvriendelijk land en dat zeggen Italiaanse camperaars trouwens ook.  Plots bemerkten we een parking waar enkel mobilhomes stonden van Italianen en er stond nog een Brit.  De abdij van Sant’Animo is stijlvol en oud en mooier dan die van Oliveto, ook binnen.  We moesten geen ingang betalen. www.antimo.it  De uitgedoofde vulkaan Monte Amiata is de hoogste berg uit de omgeving.  In Castiglione d’Orcia stond een torenkraan bij een oude burcht.  In Rocca d’Orcia staat het  kasteel fotogeniek op de heuvel.  In Bagni Vignoni konden we parkeren ver van het centrum en op een steil pad bereikten we het klein centrum bekend om zijn groot thermisch bad (vijver) die het ganse centrum omvat.  We hebben iets gedronken op een terras met zicht op de vallei en Vera heeft met haar voetjes in het heilzame water gezeten, een kanaaltje dat in het centrum begint.  Onderweg konden we gratis drinkwater vullen en onze camper bijvullen.  We hebben nog lang een overnachtingsplaats gezocht. Overal staan sjieke villa’s, B&B met mooi zicht op een bergtop.  Tenslotte op een bergtop in een bosje gestaan met zicht links en rechts op een vallei in het klein dorpje Poggioferro.  Vandag 84 km gereden.

18/09/2020

We stonden vannacht op een heel mooie landelijke plaats.  Iets verderop volgen we de wijngaardroute maar zijn in Poggioferro misreden en ik zat vast tussen twee huizen en een verkeerd geparkeerde personenwagen, maximum 2.30 meter breedte.  Ik had nog aan beide zijden drie cm over en met de bovenkant helde ik schuin bijna tegen een muur, een hachelijke situatie.  Ik moest noodgedwongen achteruit en omhoog rijden en dan in een ander eng gat door naar de oplossing rijden.  Verder reden we door wijngaarden en hoge heuvels naar de Vetta (top) van de Monte Amiata, prachtig maar nog maar eens bochtig berglandschap.  We hebben Santa Fiora vluchtig bezocht en eten gekocht. Seggiano is een mooi dorp op een bergtop.  Dan is het mooie Toscane weg en rijden we over min of meer vlakke wegen.  Aan het meer van Bolsena is het niet druk, zwart strand.  We zagen het meer al van ver uit de hoogte.  We rijden nu een lang stuk op de SP 74 naar Pitigliano waar op de parking Nenni een uur parkeren 2.50 euro kost en ver van het centrum ligt. Het historisch centrum is wel de moeite waard voor een bezoekje.  Het stadje ligt prachtig op een tuffo rots: één hoofdstraat en meerdere impasses links en rechts. https://www.italythisway.com/places/pitigliano.php  In Sovana bezocht ik het terrein van een wijn coöperatieve waar wel dertig tractoren met vers geplukte druiven stonden  die in een passend gat naargelang de druivensoort moesten lossen, de druiven werden direct van hun sap ontdaan en er lag verderop een massa steeltjes.  Vandaag 123 km gereden.

19/09/2020

In Sovana bezoeken we de kleine romaanse basiliek opgetrokken in de ruwe plaatselijke tufsteen.  Alle huizen van het dorp zijn opgetrokken in deze gele ruwe tufsteen en het geheel oogt mooi, geen moderne gebouwen die het zicht verpesten.  De Citta del Tuffo hebben we niet bezocht, het is twee uren erheen lopen.  Door een smalle weg langs de tufstenen rotsen gereden.  In Terme de Saturno zijn we op een camperparkplaats gaan staan en 8 € betaald van 0 tot 4 uren, gratis shuttle maar iedereen wandelt de anderhalve km erheen.  Er zijn veel toeristen in het gratis thermisch openluchtbad in terrasvorm.  Na een tijdje zijn we terug gewandeld maar onderweg lag een beekje waar het warme gasrijke water naar de baden liep, er was nog een Italiaans koppel in het water en we waagden er ons ook in en het was zalig en rustig hier.  Het water is blauw en ik dacht aan de Blue Lagoon in IJsland.   Op de camperplaats konden we nog een douche nemen en daarna reden we binnen de vier uren weg. https://www.discovertuscany.com/maremma/thermal-baths-of-saturnia.html  Dan hebben we lang doorgereden naar Monciano op de SR 74.  Op het schiereiland bij Orbetello was het druk en we reden door naar het einde, Santo Stefano en tenslotte net voor het dorp bij de ingang van Cala Piccola op de parking blijven staan.  Wat een mooie zonsondergang met zicht op de eilanden Gigli in de verte.  Veel lokalen en toeristen komen ook kijken naar deze prachtige zonsondergang op de heuvel.  Super mooi panorama en we konden buiten eten.  Vandaag 74 km gereden.

20/09/2020

We hadden een ontbijt op een toplokatie.  Orbetello bereikten we op een dijk en heeft een mooi haventje.  We reden lang richting Viterbo over een vlakke en eentonige weg.  Tuscania is een mooi stadje met smalle straatjes en het ligt op een berg en we bezoeken het.  We reden door Viterbo en zochten lang naar de Marmora waterval, 10 € inkom en betalende parking.  Er is veel volk en het lijkt ons meer op een pretpark.  Na de lunch vertrekken we.  De SS 675 van Viterbo naar Terni is gratis. Spoleto is een mooie stad op een heuvel en heeft prachtige fresco’s in de dom. Terug naar Terni gereden op de SS  Vandaag 241 km gereden. www.visitspoleto.it

21/09/2020

Er was mist deze morgen maar we kunnen toch buiten ontbijten.  Onze eerste stop in Spello, een prachtig gezellig Umbisch stadje met steile straatjes en steegjes.  Vergeet niet de Vicolo di Bacio, het steegje van de kus.  Overal hangen bloempotten aan de muren. https://www.umbriaturismo.org/spello.php  Daarna zijn we doorgereden naar Assisi.  De camperplaatsen zijn duur en per dag te betalen.  Van Belgische camperaars kregen we een tip om te kamperen op Agriturismo All’Antica MATTONATA, Via Francesca en het beviel ons hier.  We betalen 15 €.  Er staan nog enkele campers en we hebben een mooi zicht op Assisi dat op een heuvel ligt.  Honderd meter verder is er een bushalte en de bus brengt ons naar het Sanctuarium (heiligdom). Het Sanctuarium is groot, eigenlijk twee basilieken boven elkaar gebouwd.  Er is ook een museum met veel mooie stukken en schilderijen, mooie fresco’s op de muren en plafond. Kortom super prachtig en alles gratis.  Er is een grote souvenirwinkel waar we wat hebben gekocht.  Op een terras een typisch Umbrisch broodje kaas en ham gegeten, heel lekker.  Dan nog de basiliek van Santa Chiara bezocht en beneden San Francisco. Vandaag slechts 38 km gereden.  Assisi is de moeite waard: www.visit-assisi.it/en

22/09/2020

We zijn deze morgen vertrokken naar Perugia en hebben geparkeerd op Parcheggio Bove (8 €) en hebben ons daar bij de kiosk een bus ticket gekocht en zijn met bus G naar het centrum gereden, 1.50 euro per rit.  We hebben er verscheidene kerken en paleizen bezocht; het museum was dicht. Eerst de Fontana Maggiore op het plein van IV Novembre gezien, artistiek meesterwerk.  Dan de raadzaal van het stadsbestuur gezien met mooie fresco’s. Nog eens prachtige fresco’s in de dom. Daarna naar de Chiese di San Filippo Nero gewandeld bij de Porta di Sant’Angelo, een achthoekige oude kerk.  Teruggelopen over de Aqueducto en smalle steegjes.  Na al die indrukken hebben we op een terras de lokale “torta di testa” gegeten, dit is een spie warm brood met ham en kaas er tussen, heerlijk is dat.  Daarna zijn we doorgereden naar Cortona, gratis camperplaats, mooi zicht op dal beneden.  Cortona ligt op een berg, steile straatjes, typisch mooi Toscaans stadje.  Eten gekocht in een winkeltje en net op tijd terug voor een hevige regenbui. Overnacht op de camperplaats in Cortona.  Vandaag 70 km gereden.

23/09/2020

Na Cortina zijn we richting Arezzo gereden en onderweg een korte wandeling in Castiglion Fiorentino gemaakt bij het achthoekig kerkje Chiesa della Consolazione dat gesloten was.  Verder in Vitiano in een bar Vecchio Molino een caffé gedronken en toilet bezocht.  Plots kwam er een dame uit Brasschaat binnen die de omgeving goed kent en zij raadde ons aan Castiglion te bezoeken, “het mooiste panorama van Italië” hebben we gemist.  Dus reden we terug en we konden er genieten van gratis parking en gratis bezoek aan de pinacoteca en Palazzo Pretorio: mooi goudsmeedwerk, schilderijen en archeologische museum.  Castiglion is inderdaad een mooi stadje.  Daarna doorgereden naar de gratis camperplaats in Arezzo, geen voorzieningen.  Na onze lunch met de roltrappen naar het centrum gegaan.  We hebben heel dit prachtig stadje verkend.  De dom was gesloten en we hebben dan de kerk van San Francesco bezocht ( 8 €) waar achter het altaar de mooiste fresco’s van Toscane te zien zijn, nl die van de bekende Piero del Francesco en de Madonna del Parto en nog veel meer: www.terredipiero.it   Dit mag je niet missen.  Verder in de kerk zijn er nog talrijke fresco’s aan herstelling toe.  De Pieve di Santa Maria was mooi evenals de San Domenico met het beroemde crucifix van Cimabue.  Het Palazzo dei Priori is prachtig en staat op de Piazza Grande.  Het Vassari was gesloten en het Casa Potrarco hebben we niet bezocht. Info over het prachtig Arezzo : www.visitarezzo.com  Op weg naar Bibbiena hebben we een overnachtingsplaats gezocht en gevonden in Chiasso.  Het regende hevig deze avond.  Slechts 61 km gereden vandaag.

24/09/2020

We rijden nu twee dagen door de prachtige natuur van de Casentino : www.casentino.it   Na ons ontbijt in een olijfgaard zijn we naar Bibbiena gereden waar we het dominicaans klooster  Santa Maria del Sasso hebben bezocht, eenvoudig, prachtige koer met zuilengalerij en fresco’s: www.santamariadelsasso.it  De kerk van Santi Ippoliti e Donato was prachtig: fresco’s en een houten madonna.  Op het kerkhof zagen we Vlaamse namen Dierickx en Durnez en een man verklaarde ons dat het rijke bankiers waren met hoog aanzien in de plaats.  Hij had de sleutel van enkele bezienswaardigheden die gesloten waren en hij nodigde ons uit bij het Palazzo Scotti-Franceschi (tuinen), bogen en toren van San Francesco kerk, en Teatro Dovizi.  Nadat we het dorp hebben verkend hebben we een cappucino gedronken in Il Podesta op het Terazza Panoramica. We reden verder in de prachtige Casentino door een groen heuvelachtig lieflijk landschap en bij Poppi vonden we een mooi plaatsje voor de lunch met zicht op de velden en het kasteel op de heuvel.  In Prato wonen 50% Chinezen die in de textielindustrie zitten en die het Covid hebben binnengebracht in Italië.  Op de gele weg SP 208 zijn we naar La Verna gereden en genoten we van het landschap.  Het is een groot heiligdom (sanctuario) ; het was al laat en het begon te regenen maar we konden nog vlug de kapel en de dom bezoeken.  Er leven hier nog echte paters gekleed in een bruine pij met een koord om hun middel : www.laverna.it .  Op de parking van het heiligdom mogen we niet overnachten maar verderop langs de weg kon dat wel.  Er begon een hevig onweer met harde regen, bliksem en harde donderslagen die weergalmden in de enge kloof en het was koud.  Vandaag 102 km gereden.

25/09/2020

Na ons ontbijt vervolgen we onze weg op de SP 208 naar Pieve Santo Stefano, mooi berglandschap, weinig verkeer in de schaarse dorpjes en we maken onderweg enkele fotostops o.a. op de top van de Spino.  We rijden nu in de Val Tiberina www.valtiberinaintoscana.it In Santo Stefano moet ik tanken, duur.  We zochten naar de SP 258 en namen de afkorting via het dorpje Castelnuovo.  We volgden de pittoreske weg SP 258 door het nationaal park Alpe de la Luna en namen in Badia Tedalda een koffiestop en deden er aankopen: www.terraealtrove.it .  Onderweg zagen we op een bruin bord “Strada di Michelangelo” een toeristische route dat naar zijn geboortedorp Caprese loopt.  Kort daarna verlaten we Toscane en komen in de regio Reggio Emilia.  We zijn op weg naar het onafhankelijk landje San Marino en laten San Leo links liggen.  Op de Via Baldessora is er een gratis ruime parking en we zijn niet alleen.  De lift is 300 meter verderop en kost 4,50 euro retour. Er is heel veel wind en het is echt koud daarboven in San Marino en mede door corona zien we weinig toeristen.  Er is ook niet veel te zien behalve een nogal sobere kale basiliek van San Marino en de Public Square.  We lopen het pad op met de drie torens waar de meeste verkopers reeds hebben afgesloten.  Ik koop een set euro’s van San Marino en een paar zichtkaartjes.  Het museum van de postzegels is al jaren gesloten.  We drinken iets warms in www.hotelbellavistasanmarino.com We overnachten op de camperplaats waar geen voorzieningen zijn.  Een Duitse camper kwam nog laat aan maar maakte vooral veel lawaai, dus slecht geslapen.  Vandaag 95 km gereden.   Info over San Marino : www.visitsanmarino.com Op het toeristenkantoor kan men voor vijf euro een zegel en stempel in zijn reispas krijgen.

26/09/2020

Door een prachtig heuvellandschap naar San Leo gereden dat op een berg ligt.  Het kasteel staat heel hoog op een oninneembare rotsrichel.  Bij aankomst ligt een grote parking, het is dan nog een eindje lopen tot aan de poort van het dorp.  Meteen valt de romaanse “kathedraal” op dat prachtig is door zijn eenvoud.  Boven is er een prachtig panorama op de wijde omgeving. Er is ook nog een parochiekerkje in dezelfde stijl.  Info : www.san-leo.it   Daarna heb ik lang gereden op slechte binnenwegen want aan provinciewegen wordt weinig aandacht besteed.  Ik wou de drukke kustwegen mijden.  Na lang rijden kwamen we aan in Ravenna waar we een gratis parking vonden en daarna zijn we naar het centrum gewandeld. We vroegen info bij de carabinieri en kregen een stadsplan aangeboden.  We kochten een ticket voor 10,50 euro voor drie bezienswaardigheden en moesten die reserveren ieder op een bepaald uur.  Er is ook een ticket voor vijf sites maar twee ervan waren volgeboekt.  De eerste site was de basiliek San Vitale en wat we hier te zien kregen aan mozaïeken is werkelijk verbazend, zo goed bewaard en kleurig en zo oud uit de vijfde eeuw. Het plafond, de muren vooraan (niet opzij en achteraan) overal prachtige mozaïeken.  We stonden ons er aan te vergapen.  In de Sant’Appolinare stonden de mozaïeken links en rechts boven de zuilengalerij maar het was weer heel uitzonderlijk mooi.  De derde site was de Capella di San Andrea dat meer een museum is maar toch interessant. Nadeel is dat de sites nogal ver uit elkaar liggen en de wegwijzers zijn niet ideaal.  Ravenna is een niet te missen plaats om te bezoeken en het is niet voor niets Unesco werelderfgoed.   Het was al laat en donker maar buiten de stad konden we nog winkelen in een supermarkt.  We konden geen camping vinden op de weg die van de zee weg liep maar in Argenta tussen Ravenna en Ferrara vonden we een gratis camperplaats waar we alleen stonden.  We konden ons vuil water lozen en vers water innemen.  Vandaag 147 km gereden.

27/09/2020

Het was vannacht rustig op de camperplaats.  Na ons ontbijt vertrokken we naar Verona en plots zag Vera een wassalon in het dorp die open was op zondag.  De was werd gedaan en ondertussen dronken we een koffie in de bar schuin er tegenover.  We zijn lang in Ferrara gebleven: www.ferrarainfo.com  .  Het centrum is niet zo bijzonder, oude hoge baksteenhuizen en een kerk gesloten wegens verbouwingswerken.  Weinig volk op straat en al helemaal geen toeristen.  Bij restaurant Cappelli stond een lange rij wachtenden en we hebben hier dan ook heel lekker en goedkoop gegeten. www.panificio.cappelliferrara.it  Daarna reden we voldaan naar Verona in twee uren waar we in de late namiddag aankwamen.  De wandeling van de parking naar het historisch centrum is geen 500 meter zoals aangegeven maar twee km.  We hebben een beetje rond het Romeins amfitheater gelopen en foto’s genomen.  Daarna liepen we door smalle straatjes door een mensenzee naar het huis van Guilietta.  Het huis dat in een binnenkoer ligt is gratis te bezoeken maar door covid werden we onder controle toegelaten.  Uiteraard volgen de obligate foto’s.  www.turismoverona.eu Terug in onze camper zoeken we een camping op Google en dertien km verderop komen we aan bij Agroturismo El Bacan. www.el-bacan.it tel. (39)348 9317204  We krijgen een standplaats tussen rijen kiwi’s en druiven.  Het is er rustig en er zijn maar enkele campers.  Er is ook een winkeltje met eigen streekproducten. Vandaag 149 km gereden.

28/09/2020

Na ons ontbijt rijden we de autostrade E 45 naar Ora/Auer waar we de S 48 nemen in de prachtige Val di Fiemme die tot Moena loopt, daarna rijden we door de Val di Fassa.  Tot in Cavalese zien we geen mogelijkheid om naast de weg te lunchen. In Cavalese is er niets bijzonders te zien behalve enkele huizen in Tiroolse stijl.  Op een zijweg naar Truden/Trodena kunnen we wel lunchen op een parking en van hier vertrekken veel bewegwijzerde wandelingen.  Er is ook een natuurhuis met info over het nationaal park. In Moena stoppen we op de camperplaats en gaan een koffie drinken: www.visittrentino.info Verder gereden in de Val di Fassa door enkele typische Tiroolse dorpjes, zoals Canazei, ski-resorts en skiliften: www.fassa.com  We beklimmen de Passo Pordoi met een hoogte van 2.239 meter hoogte.  Overal liggen nog resten van sneeuw en het is koud op de pas.  In 1958 is ooit eens een Belg als eerste op de top aangekomen, zo staat op een monument.  Op de pas mogen campers niet overnachten maar het is hier toch veel te koud.  We hebben gesproken met reizigers die met een omgebouwde Russisch legervoertuig (Bukhanka) op weg waren, ijzersterk schijnt het.  In mijn gids van Camperstop kies ik een gratis camperplaats in Corvara.  Het terrein is vandaag vereffend met een bull maar ik kan er op gaan staan, geen voorzieningen.  Mooi zicht op het dorp en het dal en de hoge bergen om ons heen.  Het is echter behoorlijk koud op deze hoogte.  Vandaag 232 km gereden.

29/09/2020

Om 5.30 uur deze morgen liep mijn water af omdat de temperatuur volgens de thermostaat te laag was.  We konden in Corvara geen water bijvullen, alles is gesloten omdat het dorp enkel is gericht op wintersport.  We konden wel diesel bijtanken.  In Arabbia stond de thermostaat nog steeds te laag. Alta Badia is een sjiek skiresort met heel veel hotels, ik kreeg een dik boek met alle verblijfsmogelijkheden.  De weg naar Cortina d’Ampezzo is bijzonder mooi en gaat volop door de hoge bergen van de Dolomieten.  Overal besneeuwde bergen en veel prachtige foto’s genomen.  Na Cortina klimmen we op de Passo Falzarego 2.105 meter en volgen daarna de S48 met een superprachtig berglandschap met besneeuwde bergen.  Net voor Cortina rijden we door een kleine korte tunnel door een rots en kort daarna bewonderen we het stadje van op een panoramisch balkon.  In het mondaine skioord Cortina d’Ampezzo stikt het van dure chique hotels, allemaal gebaseerd op  wintersport.  Om niet in herhaling te vallen: de weg naar Dobbiaco is heel subliem.  We stoppen bij het idyllisch kerkje van Ospitale en verderop bij het Lago Bianco en het Lago di Landro. We stoppen uiteraard bij de inkom van het nationaal park van de Dolomieten, een werelderfgoed plaats, Regula Alta di Lareto in P.N. di Dolomiti.  Veel wandelaars in dit uniek gebied.  De Drei Zinnen pieken in de verte. Verderop wandelen we bij Dobbiaco langs het meer van Dobboaco/Toblach waar de bergen in het meer weerkaatsen, mooie foto’s.  Na Dobbiaco krijgen we goede asfalt, rechte stukken en is het vlakker, groen en veel weiden maar geen noemenswaardige bezienswaardigheden.  Op de ganse weg van Dobbiaco naar Brixen geen café gezien om iets te gaan drinken maar dan toch in Sankt Sigmund.  In Brixen/Bressanone  was het druk.   We zijn dan van de hoofdweg naar een zijweg, die naar Luson gereden om een overnachtingsplaats te vinden.  Na wat zoekwerk zijn we naast de weg gaan staan met een uniek zicht op het dal en een besneeuwde berg.  Vandaag 165 km gereden.

30/09/2020

Na ons ontbijt zijn we afgezakt naar Brixen en hebben er iets verder het Novacello klooster bezocht: www.kloster-neustift.it .  De kerk is binnen in weelderige barokstijl,  versierd, overdadig en prachtig, mooie plafondfresco’s. Daarna zijn we doorgereden naar Bolzano.  Door het drukke Bolzano gereden richting Merano en gewinkeld in Teriano en verderop geluncht in een boomgaard.  Nu kon ik mijn watertank bijvullen en was het probleem opgelost. Na Bolzano konden we gratis op de autostrade rijden maar we bemerken dat we de “weinstrasse” op de oude pronvincieweg hebben gemist en in Teriano was die bijna gedaan.  Onderweg zien we links en rechts veel kastelen op de bergwanden.  In Tirolo hebben we het dorp bezocht en na een korte wandeling zagen we het prachtig kasteel op een heuvel liggen.  We hebben er iets gedronken op een terras met zicht op het kasteel.  Er waren veel toeristen in het dorp. www.schlosstirol.it/en  In het Val Venosta was de weg van goede kwaliteit, veel wijnbouw tot Merano.  Daarna begint de streek van de fruitteelt, vooral appelboomgaarden.  Er rijden veel camions naar Reschen, de grens met Oostenrijk.  Onderweg kon ik bij een lokale verkoper een fles van vijf liter wijn kopen voor een klein prijsje. Curon/Graun is bekend om zijn romaanse klokketoren die al sinds 1950 onder water staat in een waterreservoir.  We kochten er ook lokale honing en Tirools spek.  Aangekomen bij Reschen/Lago Reza mochten we niet overnachten op de parking en er is geen camping in zicht.  De gemeente Curon Venosta is anti-campers, wij zijn geen zigeuners. www.reschenpass.it   Een eindje verderop mochten we bij een boer op zijn erf staan.  Ik bood hem een grote fles aan van La Chouffe maar hij wees die vriendelijk af.  Vandaag 177 km gereden.

01/10/2020

Het was deze morgen maar 7 graden bij het meer en een warme koffie deed deugd. We rijden nu Oostenrijk in en vermijden de wegentol, 9,40 euro voor een vignet van tien dagen enkel op de autostrades: www.asfinag.at Er was ergens omleiding en we rijden langs de Zwitserse grens en bemerken plots een aankondiging van diesel aan 0.78 en 0.95 euro per liter in het taksvrij Samnaun www.samnaun.ch .  We maken een ommetje om er te tanken.  Behalve tanken zijn er geen voordelen, de prijzen in de winkels zijn niet interessant.  We kopen eten in een winkel en verderop lunchen we langs de weg met zicht op de bergen.  De wegen zijn uitstekend en breed naar Landeck.  Er zijn nog maar eens wegenwerken en ik rij verkeerd maar na wat zoekwerk komt het goed en kom ik op de S 16.  We nemen niet de Arlbergtunnel maar de pas, is gratis en zoveel mooier en bovendien een makkelijke pas.  Verder op de S 16 naar Bregenz blijven rijden.  Bij Feldkirch zijn we naar Vaduz gereden.  Het was druk onderweg.  Het centrum was bijna leeg, geen toeristen.  Vaduz is de “hoofdstad” van het vorstendom Liechtenstein www.tourismus.li   We zijn er niet lang gebleven.  Het was druk op de weg terug uit Feldkirch en verderop.  Uit mijn Camperstop gids haal ik een camperadres waar we nu heen rijden.  We komen er aan net voor donker en melden ons aan in het restaurant Stern in het dorp Hard en we mogen gratis overnachten op hun parking zoals aangegeven staat in mijn gids.  Het restaurant zit behoorlijk vol en het is er gezellig en het eten is lekker Tirools.  www.sternen-hard.de.tl Vandaag 262 km gereden.

02/10/2020

Bij vertrek in Hard nog gewinkeld bij de Lidl.  De Duitse grens is niet ver weg.  Net voor de Duitse grens getankt aan 1,009 €/liter.  Tot mijn verbazing kost een liter diesel in Duitsland 0,96 tot 1,02 euro, zelfde prijs als in Oostenrijk. We hebben een eind weg 31 gevolgd langs de Bodensee, die niet langs het meer loopt maar wat meer landinwaarts.  In Langenargen konden we even bij het meer kijken.  Weg 31 loopt door dorpen en is druk, veel verkeerslichten.  In Unteruhldingen bezoeken we het Paalwoningendorp www.pfalhlbauten.de Parking 3 en ingang 10 euro, geen korting voor senioren en een plan moet men kopen tegen twee euro. Ze zijn hier niet toeristvriendelijk.  De site is interessant maar er staan enkele huizen gesloten met een modern slot.  In het bronzen tijdperk stonden wel meer paalwoningdorpen bij de Bodensee zoals deze reconstructie.  Van de parking is het een stevige wandeling tot aan de ingang.  Niet alles van het interieur lijkt echt oud en zeker al niet de wanden en tafels, te gladde planken.  Zo was het toen wel niet.   Verderop bij het klooster van Birnau gestopt en op de parking zie ik een bord bij de kiosk dat het voor een camper 2,50 euro voor een uur kost en bij de automaat 0,50 euro per uur.  We kregen een nog geldig ticket van een Duitse dame.  De barokkerk is weelderig en kleurig met mooie fresco’s en mag men gratis bezoeken. www.birnau.de  Daarna rijden we door naar Stockach en bij Aach is er omleiding.  Verder de 491 bereden naar Tuttlingen en de 14 naar Rottweil en de 462 naar Schramberg.  We hebben overnacht in Aichhalden bei Schiltach, rustige plek bij een waterzuiveringsstation in de heuvels.  Vandaag 196 km gereden.

03/10/2020

We zijn deze morgen vertrokken in regen en mist die tot 13 uur bleef duren.  Spijtig want we reden door het Zwarte Woud en meer bepaald op de Schwarzwald Hochstrasse, de mooiste route.  Het was koud en onderweg waren er geen winkels noch warenhuizen open, zelfs de bakker niet en we reden door dorpen waar mede door het slecht weer niemand op straat liep.  Plots zag ik beweging bij het Tourist Info kantoor in Lossburg.  Enkele mensen waren aan het opruimen van een feestje gisterenavond.  Men vertelde mij dat het vandaag een feestdag was in Duitsland : Tag der Einheit, de hereniging van beide Duitslanden in 1990.  Men vertelde mij dat er vijfhonderd meter verder een bakker open was, Ziegler’s Backloft.  Er zat veel volk aan het ontbijten en het was er gezellig.  We hebben er iets gegeten en iets warms gedronken.  Er was bijzonder veel gebak in aanbod waaronder de bekende Scharzwaldtorte: www.backloft.de We wilden het openluchtmuseum in Gutach bezoeken maar dat is op een regenachtige feestdag zeker gesloten:  www.vogtsbaurnhof.de We hebben dan verder de prachtige weg 462 gevolgd, de Scharzwaldhochstrasse.  Er zijn veel parkings voorzien en niettegenstaande het slecht weer zagen we toch regelmatig wandelaars lopen.  Aangekomen bij de piepkleine Mummelsee in regen, mist en koude hadden we het al vlug bekeken, veel volk binnen en bij de winkeltjes : alles draait om het hotel www.mummelsee.de We zitten op een heel mooie weg, veel natuur.  Iets voor Baden Baden hebben we geluncht in onze camper.  Ik zet mijn gps op Dahn en die stuurt mij in Iffezheim over de Franse grens.  We stoppen om het versassen van enkele grote Rijnvaarders te bekijken.  Daarna hebben we op de A53 naar Hagenau gereden en dan op een lange rechte weg naar Wissembourg waar ik dacht dat er een kasteel stond, Fleckenstein. Bij de grensovergang Schweigen net in Duitsland stoppen we bij de Weintor waar er een wijnmarkt plaats vindt.  We kopen enkele flessen en rijden dan door de Pfalz: www.pfalz.de/nl Onderweg naar Bad Bergzabern rijden we door mooie typische dorpjes.  Onze laatste stop is in het stadje Dahn waar enkele oude huizen staan.  Vervolgens rijden we op de autostrade naar Saarlouis waar we op een camperplaats gaan staan om de nacht door te brengen.  Vandaag 290 km gereden.

04/10/2020

We gaan broodjes halen bij een bakker en na ons ontbijt vertrekken we om tien uur richting Luxemburg, 60 km verder en een uurtje rijden.  Het is druilerig en het regent.  In Capellen ledig ik mijn chemisch toilet op de parking maar dat is erg vuil, een schande.  Iets later reden we Luxemburg buiten zonder tanken.  Dan maar op een provincieweg in België naar Martelange gereden. Een liter diesel kost hier nu 0,919 € en ik tank natuurlijk vol.  Dan nog de drankenwinkel bezocht en verderop op een parking geluncht.  Tegen 17 uur thuis aangekomen.  Vandaag 395 km gereden.  Over de ganse reis heb ik 5034 km gereden.