Trinidad & Tobago

TRINIDAD AND TOBAGO 2024

REISPLAN:

Van 05/01 – 15/02/2024 ga ik eiland hoppen op de Caraïbische eilanden. Ik begin op Curaçao en zal eindigen op Sint Maarten. Maar ik wil mijn terugvlucht niet vastzetten zodat ik geen stress krijg mocht mijn plan niet tijdig kunnen worden afgewerkt. Begin januari, kort na Nieuwjaar, is het rustig in de luchtvaart en ik kan gebruik maken van een bijzonder aanbod: met Corendon vlieg ik op 05/01/2024 van Amsterdam naar Curaçao, enkel en voor 300 €. Omdat er nogal wat toeristen op de eilanden zitten boek ik vooraf mijn retourvluchten naar Aruba en Bonaire van uit Curaçao. Na veel opzoekwerk lijkt het mij best om mijn enkele vluchten van Curaçao, Grenada, Barbados, Sint Vincent en Sint Lucia ook vooraf te boeken. Van uit Sint Lucia kan ik verder met de boot naar Martinique, Dominica en Guadeloupe. Maar hier zit ik vast, er is geen vlucht noch een ferry naar het nabijgelegen Antigua zodat ik een dure vlucht moet boeken om via Sint Maarten naar Antigua te vliegen. Van Antigua kan ik naar Sint Kitts-Nevis vliegen. Van hier uit kan ik terug een ferry nemen naar Statia waar ik langer dan gepland vastzit wegen slecht weer. Na een paar dagen kan ik doorvaren naar het schattig Saba en verder naar Sint Maarten. Ik gebruik Sint Maarten als een hub voor dagtours naar Anguilla en Sint Barthelemy. Op 12/02/2024 bestel ik online op mijn gsm mijn retourvlucht van Sint Maarten naar Amsterdam. Op 14/02/24, Valentijnsdag, vlieg ik terug met KLM naar Amsterdam.

Inreisdocumenten : Bij aankomst op Piarco Airport op het hoofdeiland Trinidad werd mijn paspoort IN gestempeld en mag ik drie maanden blijven. Ik moet overstappen op een kleiner vliegtuigje naar Tobago waar ik bij aankomst niets meer hoef te doen. Ik moest niets betalen.

www.visittrinidad.tt

www.visittobago.tt

Geld:

Ik had natuurlijk mijn bankkaarten en Visa mee en cash voldoende $.

Reisgidsen en kaarten :

Ik had een Lonely Planet van al mijn bestemmingen bij met kaartjes. Op de toeristische dienst ter plaatse nog eens een plan gevraagd.

ER GERAKEN

Vliegen

Ik had mijn ticket vooraf besteld via booking.com bij Caribbean Airlines club@caribbean-airlines.com en betaalde voor een enkele vlucht van 4 uur en 25 minuten met een tussenstop in Trinidad 188 $.

Bootreis

Er is geen ferrydienst tussen Curaçao en Trinidad. Er is wel een boor tussen Trinidad en Tobago. https://www.caribsurf.net/information/caribbeanferries.html

Dag 8 – vrijdag 12/01/2024

Mijn vlucht uit Curaçao had twee uren vertraging en ik moest in een te koud slecht zaaltje wachten en ik werd al een flesje water en zonnecrème afgenomen. Ik zal na middernacht aankomen in Tobago. Ik had via Hostelworld.com geboekt bij Fish Tobago Guesthouse bij Buccoo Point en moest al meteen bij aankomst mijn kamer cash betalen, 60 $ voor twee nachten, zonder betaalbewijs. Het totaalbedrag is 64,26 € waarvan ik vooraf 10,12 € had betaald, dus moest ik ter plaatse nog 54,14 € bijbetalen en dat is geen 60 $. Ik kon 50 € bij hem wisselen en ik kreeg 330 TTD, vijf euro teveel betaald. Alhoewel moe en na middernacht vroeg ik of ik morgen 13/1 een daguitstap op Tobago kon maken. Hij keek op het te dure platform van Viator en ik betaalde met mijn creditcard 269 $ zonder bewijs. Ik heb nadien nagekeken op Viator en het staat geprijsd aan 118 €, dus ruim het dubbele betaald. Nagevraagd bij een taxichauffeur die mij zei dat ik veel te veel had betaald, zij wou de dagrondrit op Tobago doen voor 100 $. Nadien vernam ik dat de eigenaar van Fish Tobago Guesthouse gekend is bij de Politie, het is een oplichter.

Dag 9– zaterdag 13 januari 2024

Ben tijdig opgestaan en gedoucht maar er is geen koffie in het gammel keukentje. Ik was heel moe en had last van te koude airco en moest veel hoesten. Tegen negen uur was mijn chauffeur er. Eerste bezoek aan een restaurant waar ik mijn ontbijt zelf moest betalen. Het strand Rockly Bay bij Scarborough is prachtig, wuivende palmbomen en zandstrand. Daarna rijden we naar Fort King George nabij Scarborough https://nationaltrust.tt/home/location/fort-king-george-tobago/ Er staan enkele kanonnen op een heuvel met uitzicht over de baai, heel mooi panorama. Verder enkele oude gebouwen en et Tobago Museum in de oude barakken op het terrein. Daarna rijden we naar Mason Hall waar we de Green Hall Manor bezoeken met talrijke colibi’s die rondfladderen bij de honingbakjes. De tuin is schitterend aangelegd met veel bloemen en een wijds panorama op de omgeving. Men kan er ook logeren in deze prachtige manor. Vervolgens gaat het verder naar Castara Bay met schitterend uitzicht op de baai. We wandelen en waden door een klein riviertje 500 meter naar de kleine Castara Waterfalls in een tropisch landschap en bamboebos. Er zitten twee dames te baden in een poel onder de waterval. In hetzelfde dorp, Castara, lunchen we bij Parlatuvier Beach, een eenvoudige maar smakelijke creoolse maaltijd. Ik zag dat Keith 120 TT voor ons twee betaalde. Hier is het rustig, vissersbootjes liggen op het strand onder de palmbomen gereed voor een volgende tocht op zee. Een bakker bakt brood in een kleioven op ambachtelijke wijze. Hier staat de tijd stil. Boven Bloody Bay stoppen we voor een mooi panorama over de baai. Hier vertrekt de Gilpin Trace. We rijden verder door een mooi en dicht bos op de Parlatuvier-Roxborough Road naar King’s Bay, nog maar eens een schitterend uitzicht van op de heuvel. Langs een prachtige kustweg gaan we naar Speyside en verder naar Charlotteville in het noorden. Het is een rustige typische vissershaven waar geen toeristen te bespeuren vallen. Vissersbootjes liggen te wachten op een volgende visvangst op zee. Na onze pauze keren we terug langs dezelfde Atlantische kustweg. Tegen 17 uur ben ik terug in Buccoo. Brandon bleef maar bevestigen dat ik morgen om tien uur moet uitchecken terwijl ik morgen een vlucht heb om 18,30 uur. Ik mag mijn bagage niet in bewaring geven. Ik vraag nog of ik mits betaling een halve dag mag blijven maar ik moet absoluut buiten om tien uur. Hij had toch een beetje vriendelijker mogen zijn tegen een senior klant die dan nog eens een veel te dure tour bij hem had geboekt. Op mijn aandringen belde hij naar de “uitbaatster” terwijl hij de eigenaar is en deze zei dat ik mocht blijven tot 12 uur. Als troost ga ik mijzelf eens verwennen in het Italiaans restaurant La Tartaruga https://latartarugatobago.com/ Als ik terug wandel hoor ik het aangename muziek van een typische Trinidiaanse steelband waarop jongelui met veel overgave op trommelen. Het is best een grote groep deelnemers en iedere barrel geeft een andere klank. Oorspronkelijk werd die muziek gespeeld op olievaten uit de lokale olie-industrie. Ik geniet ervan met een lokale rum. Morgen is er de zo typische goat race maar dan ben ik al weg.

Dag 10 – zondag 14 januari 2024

Het heeft nogal wat geregend deze voormiddag. Tegen tien uur klopte een dame op mijn deur, niet de eigenares zei ze maar een buurvrouw en bediende. Ik moest direct uitchecken en mocht mijn bagage niet in bewaring geven noch een halve dag bijboeken. Ik vroeg haar Brandon op te bellen die mij mij uitschold en beval zijn “property” onmiddellijk te verlaten na mijn opmerking dat hij gisterenavond mij had beloofd dat ik mocht blijven tot deze middag. Ik sprak nog met een buurman die mij vertelde dat die Brandon bekend stond bij de politie voor duistere zaakjes en bedrog. Ik liep met mijn rollerkoffer naar het café waar ik gisterenavond naar de steelband had geluisterd maar het was gesloten. Ik vroeg een man om hulp en hij belde iemand op die mij een half uur later oppikte. Ik mocht in haar suite wachten en rusten en een douche nemen en zij had om 16,30 uur een taxi besteld, mocht maximum 100 TT kosten zei ze. Ze bracht mij een bord eten en ik kon wat rusten. Mijn taxi zou mij ophalen om 16.30 maar was er nog niet om 17.10 zodat ik ongerust de straat opging en naar vervoer zocht in de autoluwe straten op zondag. Plots kon ik een taxi vinden op een zondagnamiddag en ik werd naar de luchthaven gebracht voor 50 TT. Zij zou voor mij de eiland tour hebben gedaan voor 100 $. Ik had aan die Brandon veel te veel betaald (269 $). Ik kreeg geen stempel UIT Trinidad. In POS Port-of-Spain heb ik mijn laatste TT omgewisseld. Mijn vlucht was voorzien om 18.30 uur

Ik kreeg ’s anderendaags nog een bericht van Hostelworld dat ik op Tobago een NO-SHOW had en nogmaals moest betalen en ik kon niet bewijzen dat ik reeds cash had betaald. Hostelworld.com is een slecht systeem. Mijn klacht via hem werd geblokkeerd en ik kon Hostelworld niet bereiken. Ik ben er dan nog lang mee bezig geweest.