Met de auto naar Zweden in  1994

en met de camper in + 2004 + 2012

Voorbereiding

Skandinavië is een favoriete reisbestemming voor mij.  Er is zoveel natuurschoon en er is ook nog een rijke cultuur in Noorwegen en Denemarken.  Van uit België is het niet zo heel ver weg.  De wegen zijn er uitstekend en er zijn zoveel bezienswaardigheden die overal goed zijn aangeduid.

1994 : Met mijn personenwagen via Denemarken naar Noorwegen en Zweden.

2004 : met mijn eerste camper via Zuid-Zweden en de Aland eilanden naar Finland voor een IML-wandelhappening en daarna naar Lapland, de Noordkaap en in drie dagen door een plensregen dwars door Zweden terug naar Denemarken en naar België.

2012 : Met mijn tweede camper, Els en mijn Indische vrienden via Denemarken naar Noorwegen, deels door Zweden naar de Aland eilanden en terug.

Zweden

www.camping.se : lijst met campings in Zweden

www.visitsweden.com : toeristische dienst van Zweden

www.visitstockholm.com : toeristische info over Stockholm

www.visitsmaland.se of www.visit-smaland.com  : informatie over de provincie Smaland

www.alv.se :  pretpark van Pipi Langkous

www.jamtland.se : informatie over de provincie Jamtland

www.skansen.se/en : openluchtmuseum bij Stockholm

www.gotland.info : informatie over de zuidelijke provincie Gotland

Reisverslag

23/08/1994

Vandaag doorgereden naar Zweden en op Säffle Camping een hut met wc, lavabo en keuken gehuurd voor 300 SEK. 313 km Afgelegd.

24/08/1994

Vandaag in Zweden gebleven en gereden naar Mellund waar we gekampeerd hebben voor 100 SEK bij Bengts Stugby in Mellbystrand.  Vandaag 409 km gereden.

25/08/1994

Vandaag van Zweden naar Maribo in Denemarken gereden, 286 km.  In Maribo in de jeugdherberg verbleven, 210 DKK.  Vandaag 286 km gereden.

26/08/1994

Vandaag naar huis gereden van uit het Deense Maribo : 864 km.  De veerboot van Rodby (Dk) naar Pattgarden (D) gaat om het half uur.

26/07/2004

Het Deense Loland is dun bevolkt maar vijftig km voor Kopenhagen wordt het drukker. In Borgholm doen we inkopen, gerookte vis is hier een specialiteit.   In Helsingor moet ik de veerboot nemen, 230 DKK of 32 EUR, 15 minuten overvaart naar het Zweedse Helsinborg. Onze eerste indrukken in Zweden : www.firststopsweden.com  Twaalf km voor Kalmar stoppen we bij een kerkje in Hossmo waar de toren naast het kerkje staat, komt meer voor in Scandinavië.  We overnachten op een camperplaats na Kalmar op Oland met zicht op de zee, de jachthaven en de brug in Färjestaden.   www.kalmar.se/turism Vandaag 493 km gereden.

27/07/2004

Ik volg weg 136 en we rijden vijftig meter boven de zee rechts.  Het kasteel in Kalmar was  een bezoek waard.  We rijden nu op het langgerekt eiland Oland voor de oost Zweedse kust : www.swedentips.no/oland.  In Resmo vul ik de watertank aan en hier staat de oudste romaanse kerk van Zweden uit 1150.  Er staat een molen op weg 136. In Smedby is het oudste grafveld van Oland te zien en er zijn veel grafheuvels uit de tijd van de Vikingen.  Het is een zeer mooie weg naar Ottenby, het zuidelijkste puntje van Oland waar we in een natuurreservaat gaan wandelen, vrije ingang. Voor bezoek aan de vuurtoren en museum op het zuidelijkste puntje moeten we betalen.  Er is hier ook een grafveld van één km lang uit de Vikinger tijd.  We rijden terug langs de oostkust die echter minder mooi is.  In Eketorp bezoeken we het kasteel.  De vuurtoren bij Segerstad is niet bereikbaar.  We rijden noordwaarts en stoppen in Gardby bij Eriks Hus www.eksgarden.nu om er iets te drinken, het is een soort museum.  In Nord  Mäckleby lunchen we bij het mooi kerkje.  De kerk in Gardslon is goed onderhouden en binnen zijn er teksten in Runen schrift en is het mooi beschilderd.  Van Egby rijden we naar Bornholm, de hoofdplaats op het eiland.  We verkennen dit leuk stadje en lopen dan door een bos naar een ruïne.  We parkeren in Glömminge naast de weg voorbij Färjestaden op de parking van de jeuddherberg Skogsby, geen wc of banken.  Bij Glömminge bij de Borgholm-brug is er wel een wc en tafels maar het is naast een drukke weg.  Vandaag 210 km gereden.

28/07/2004

Nadat we over de brug zijn komen we aan in Kalmar dat we bezoeken.  Het stadje ligt aan een mooi meer waar zwanen op het water drijven.  Er is een jachthaven en er staat een kasteel bij het stadspark en oude huizen in het oud centrum.  Dit stadje is een bezoek waard : www.kalmar.se Nadien rijden we noordwaarts op de E22 door een mooi landschap van bossen, graanvelden en meren.  Dit is de provincie Smaland : www.smaland-oland.se In de provincie www.ostergotland.info brengen we een kort bezoek aan Väldemarsvik aan het stadje, het haventje en de eilanden voor de kust.  In Botkyrka op 24 km voor Stockholm stop ik op een rustige parking bij de kerk waar we overnachten. Ik heb vandaag 432 km gereden.

29/07/2004

Mijn gas is op en ik kan nergens een zelfde type gasfles kopen. In ieder Europees land hebben gasflessen een andere vorm die niet past in mijn camper.  Ik moet mijn waarborgfles weggooien en een nieuw Zweeds model kopen: 416 voor het gas en 895 NOK waarborg voor de fles.  Er zijn geen gratis plastiekzakken in Zweden, alles zit in papier.  Bij ons is dat pas vijftien jaar later gekomen.  Op alle plastiek waterflessen zit een waarborg en moet je in de winkel terug geven.  Ook op blikjes zit een waarborg en je krijgt je centen pas terug nadat je ze in een automaat hebt gestopt. Nergens op de weg zien we blikjes liggen: wat is België een vuil land.  Er is de ganse dag zon en het is 25-27 graden.  Ik rij in Stockholm naar het centrum bij het Radhuset en moet 15 SEK/uur parking betalen.  We maken een wandeling bij het stadhuis, de ridderkerk en de oude stad (Gamle Stan) . Op de middag kunnen we de aflossing van de wacht bijwonen aan het koninklijk paleis.  Het is nog 132 km tot Kapelskar waar we de veerboot van Viking Line www.vikingline.com kunnen nemen naar de Aland eilanden.  Toen we er aankwamen was de boot van 15 uur net vertrokken.  De grote terminal was reeds verlaten.  Tegen 17 uur komt de veerboot aan uit Talinn en verschijnt er personeel. Ik kan betalen in SEK 365 of in EUR 62.80 met mijn Visakaart aan de check-in balie.  Volgens het schema vertrekt er een veerboot naar Mariehamn om 09.00, 15.00 en om 20.30 uur.  Aankomst zal om middernacht zijn.  De veerboot is pas om 21.45 uur vertrokken in plaats van om half negen. We hebben heel veel eilandjes van de archipel gezien bij zonsondergang in een rode gloed, prachtig was dat.  We zijn uiteindelijk om half één ‘s nachts aangekomen op Aland.  Er is geen douanecontrole vermits we strikt van Zweden naar Finland zijn gevaren.  We zijn op een parking bij een tankstation in Godby gaan overnachten.  Ik heb vandaag 151 km gereden.

20/08/2004

Nabij Bjerkvik verliet ik Noorwegen en reed naar Kiruna in Zweden dat vanaf de grens nog 132 km ver is.  Slechts 28 km na de grens Noorwegen/Zweden bevindt zich het bezoekerscentrum van het nationaal park Abisko waar o.a. het Kungsleden-pad kan bewandeld worden.  De stad Kiruna heeft een oppervlakte van de helft van Zwitserland, zesduizend meren, dertig pieken boven de tweeduizend meter, zes alpiene rivieren en men kan hier het noorderlicht bewonderen in de winter.  Het is een eenzame streek met weinig bewoning.  We overnachtten op de parking van het nationaal park Abisko; er stond een teken dat het verboden was maar ondervonden geen probleem.  Vandaag 470  km gereden.

19/08/2004

Van Abisko is het 104 km naar Kiruna, de enige stad in de wijde omgeving.  Het was deze morgen om zeven uur maar zeven graden en we vragen ons af of het vannacht gevroren zou hebben.  Gisterenavond zoemden er veel muggen die ‘s morgens verdwenen waren.  Bij mijn tweede poging kan ik geld uit de automaat halen in Kiruna.  Ik tank nog eens goed vol want er zal weinig gelegenheid zijn verder langs de weg.  Info op www.kirunalapland.se Op een parking in Galliväre staat een wegwijzer die ons leert dat Waterloo nog 2.684 km ver is.  We hebben dus nog een lange weg voor de boeg.  Deze voormiddag was het zonnig en droog geweest maar daarna wordt het bewolkt en regent het onophoudelijk.  Verder zuidwaarts is het landschap eentonig met veel bos, bos en nog eens bos.  Het is nu ‘s avonds veel donkerder dan in het hoge noorden.  Weg 45 is prima te berijden en gaat vlot maar is o zo eentonig en geen toeristische attracties.  We overnachten in Storuman en ik heb vandaag 667 km gereden.

20/08/2004

We zijn vertrokken met droog weer en daarna was het zonnig tot 16 uur waarna het bewolkt werd.  Ik heb vlot gereden tot Strömsund waar ik een paar keer heb geprobeerd een lege gasfles van Shell te wisselen.  Ook niet gelukt bij Shell Ostersund.  De tankstations liggen steeds in het centrum van de dorpen en niet langs de grote weg.  Bij de toeristendienst in Ostersund deden ze veel moeite om mijn probleem op te lossen.  Ik probeer het herhaalde malen tevergeefs.  Toen ik het bijna had opgegeven vraag ik het nog éénmaal na bij Shell in Brunflo en ik krijg mijn 900 NOK prompt terugbetaald.  Dat is toch nog 120 euro.  Ik rij dan blij nog verder tot 22 uur en in Hansjön parking bij Torsby overnachten we.  Ik heb vandaag 784 km gereden.

21/08/2004

Ik rij nog een laatste stuk door Zweden om de brug in Helsingborg naar het Deense Helsingor te nemen waar we aankomen om 19 uur.  Ik rij nog een stukje door Denemarken, 1.20 uur, en in Rödby nemen we de veerboot naar het Duitse Puttgarden.  Ik kan in Helsingborg niet betalen met mijn Maestrokaart maar wel met mijn Visakaart, 680 SEK voor de combinatiekaart brug SE-DK + veerboot.  We kunnen nog net de laatste boot naar Puttgarden nemen waar we om 22.00 uur aankomen.  Onderweg was er een heel mooie zonsondergang bij de grote brug in Sealand, Loland.  Ik rij nog een half uurtje verder en in Fehmarn, Duitsland,  blijven we overnachten.  Ik heb vandaag 777 km gereden.

26/08/2012

Om 17.15 uur reed ik door van Stiklestad (N) naar de Zweedse grens.  We reden door naar Gällö in Zweden waar we overnachtten op Gällö Camping www.campviking.se .  Het is er rustig, weinig toeristen en het ligt aan het Storsjon meer met veel wind.  Vandaag 255 km gereden.

27/08/2012

We zijn om tien uur vertrokken in plaats van de afgesproken negen uur.  We zijn gestopt bij het toeristenkantoor in Bräcke www.bracke.se/turism We hebben er informatie opgevraagd omtrent de veerboot in Kappelskar naar de Aland eilanden.  Die zou vertrekken om zeven uur en ik had het verkeerd voor en dacht om vijf uur dus heb ik vijf uren heel vlug doorgereden om er tijdig aan te komen en om 16.30 uur was ik er al.  Ray had mij daar niet op gewezen en liet mij maar doorrijden als een gek.  De vertrekhal was bijna leeg maar we konden er iets eten.  Na lang wachten kwamen er meer mensen opdagen en wij betaalden 60 € voor de veerboot voor de camper en vier volwassenen. Alhoewel er in Zweden betaald wordt met SEK mochten we toch betalen met EUR.  De veerboot van Kappelskar naar Mariehamn, Aland eilanden doet er drie en een half uur over, vertrek om 19 uur. Het was prachtig al die eilandjes voorbij varen bij zonsondergang. Info en uurtabel op www.vikingline.se   We hebben gecampeerd op Gröna Uddens Camping : 50 euro. www.gronaudden.com  Vandaag 549 km gereden.

29/08/2012

We zijn om 6.30 uur opgestaan en een uur later stonden we reeds bij de terminal van de veerboot in Mariehamn.  We betalen 55 euro voor de ferry naar Grissleham op het Zweeds vasteland en drie en een half uur later komen we er aan.  Ik rij door naar Stockholm waar we de Gamse Stan, de oude stadskern bezoeken:   www.cityspotters.com/nl/zweden/stockholm/bezienswaardigheden/gamla-stan We lopen langs het koninklijk paleis en verkennen de gezellige binnenstad.  We halen geld op, gaan winkelen en dan volgt een lange rit naar Helsingor, het uiterste zuidpuntje van Zweden waar we de veerboot willen nemen naar Denemarken.  Gelukkig kan Ray mijn stuur overnemen voor de eerste keer.  Ik zie dat hij goed rijdt op de  autostrade.  In Strömnes moet ik voltanken, niet goedkoop in Zweden. Ik betaal 425 SEK voor een camper en twee volwassenen voor de veerboot naar Helsingör, Denemarken.  We nemen de veerboot van Scandlines www.scandlines.se  In Denemarken moeten we over de Storebeltbrug rijden en dat kost 230 DKK of 35 EUR.  www.storebaelt.dk   We wisselden onze resterende SEK om in EUR.  Vandaag 850 km gereden.